• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frodda

Omega
Idag landade min andra B&R, som att vara knod på julafton åter igen!
Lovligt nöjd med hur uret är på handleden och att klockan känns speciell. Har sett väldigt få personer med en B&R på handleden, vilket jag personligen uppskattar.
image.jpeg


image.jpeg


Grymt fin!
Men du.. Svart o gul ? Du är välkommen till min svart och gula sida.. Men tror knappt du vill
 

Frodda

Omega
Man tackar!

Är du saik?;-)
Väl medveten om kulörerna, det vart ju där skorna klämde så att säga @Frodda .
Tyvärr måste jag ha överseende för den tabben från B&R i detta fallet haha

Förstår att det tog emot, hade haft problem göra det omvända.
Nej inte saik, tillhör den skarans som håller på den klubben som startades du vet första delen av 1891.. ;-)

Oavsett färger, grym klocka!
Vart inhandlade du den ?
 

Biohazard

Omega
Ryktas att det vart dåliga tider den perioden i Sthlm, ren misär;-)

Klockan köptes här på KS för 1,5v sedan.
Uthämtad från August Petersson & Son i Gislaved i Maj i år.
Så mer lr mindre nyskick.
Extremt nöjd faktiskt om man får säga det. Kan mycket väl tänka mig ett tredje ur från B&R.
 

Frodda

Omega
Ryktas att det vart dåliga tider den perioden i Sthlm, ren misär;-)

Klockan köptes här på KS för 1,5v sedan.
Uthämtad från August Petersson & Son i Gislaved i Maj i år.
Så mer lr mindre nyskick.
Extremt nöjd faktiskt om man får säga det. Kan mycket väl tänka mig ett tredje ur från B&R.

Haha det tar emot säga det med en randig som verkar vara ok! Trevligt, man slutar inte lära sig ;-)
Du har fått mig snegla på märket!
 

PANI

Cartier
Hej!

Varit medlem här sedan ca 6 månader tillbaka. Dock inte varit särskilt aktiv förens ett par månader tillbaka då intresset för en ny klocka väcktes.
Intresset för klockor började då min Certina DS titan (klassisk studentklocka) skulle bytas ut mot en första "riktig klocka"!
Efter mycket omsorg föll valet på en Oris Divers Date som jag hade ett år innan den byttes mot en Longines Ledgend Diver som jag en idag använder i jobbet (modifierad med ett meshband).

Efter 1 år med Ledgend Diver som vardags/jobb klocka så föll valet på en mer dressad klocka att ha privat!
Då jag varit väldigt nöjd med Longines så valde jag att fortsätta med samma märke.
Modellen blev en ur Master Collection med månfas (valde nu att prova ett skinnband istället för stållänk).

Det har nu börjat klia i klock-fingrarna igen och är nu sugen på en sportigare, exklusivare modell.
Efter mycket omtanke har jag nu valt att prova på Rolex. Valet har fallit på en Explorer II (16570), med vit urtavla, och väntar nu bara på rätt klocka ska dyka upp!
Har ni en ovanstående modell får ni väldigt gärna höra av er till mig. Box/cert uppskattas men hör av er med det ni har så får vi se :)

Förhoppningsvis blir det många fler klockor under åren som kommer.
Redan ett klock-konto döpt till "födelsedag 2020",då jag fyller 30 år, där pengar stoppas undan titt som tät för en bra present till mig själv!

Tack för fantastisk rolig läsning som "stulit" åtskilliga timmar av mig :)
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    88.8 KB · Visningar: 56
  • image.jpeg
    image.jpeg
    53.1 KB · Visningar: 57

Rum Runner

Patek
2-Faktor
Hej alla klockälskare!
Jag heter John och går i nollan här på forumet. Jag är 47 år gammal och bor i Göteborg. Jag minns inte när min kärlek för klockor föddes men jag vet att jag köpte min första klocka för egna pengar när jag var i London i tioårsåldern. Jag har även ett stort intresse för knivar, särskilt fällknivar och har samlat på dessa sen tidigt 90-tal då jag hade förmånen att få jobba för familjen Eberhardt i deras butik 'the Old Man' i Amsterdam som har en fantastisk knivavdelning. Blev så klart glad när jag såg att det finns en avdelning här på forumet som kombinerar dessa båda fetischer. Mitt tredje stora intresse är äldre amerikanska bilar. Jag har turen att kunna ha en trevlig Chevrolet från 1955. Det är dock lättare att göra plats för en ny klocka eller ännu en kniv hemma. Tillbaka till fokus på klockor: det jag föredrar är klassiska, rena och maskulina modeller i stål. Dykar- och militärur, helst utan datum, är min stil. Det har så klart blivit en och annan klocka både med inslag av gulmetall och datum också genom åren. Jag har valt en bild på tre av mina klockor som visar ett fickur inhandlat på Portobello Road för 10£ för ca 8 år sedan. Jag var säker på att det var smäck men den funkar förvånansvärt bra och är kul att ta fram vid kostym med väst-tillfällen. Seiko'n får nästan gå som skämsklockan med sitt guldkrafs och datum men den går ack så bra. Den är impulsköpt i Japan för en herrans massa år sen och är ändå rätt kul att ha. Sist men inte minst har vi esset i min lek: en Rolex Submariner som inhandlades på Schiphol för 16 år sen. Den är helt nyservad och verkar gå bättre nu än när den var ny!
Framtidsplaner då? Drömmen om en Explorer 1016 lever och frodas. Den är bara så fulländat vacker i sin enkelhet. Tanken på att den kostade runt 180$ när det begav sig är nästan smärtsam, ha ha.
Ja, det var en liten presentation om mig och mina laster.
Ha det gott!
image.jpeg
image.jpeg
 

Masen

Breitling
Hej hej! Nybliven medlem och klockintresserad! Är en grabb på 19 år som tenderar att snöa in rätt rejält på saker och ting. Nu har turen kommit till armbandsur ;). Varit intresserad av klockor ett lite längre tag, men intresset tog fart först då jag fick ärva en Certina blue ribbon automatic från 1971. Har länge planerat att skaffa "min" första riktiga klocka och hängt här, på detta härliga forum, en hel del i skymundan.

Hur går letandet då? Börjar som smått luta åt en sinn 104 st sa. Men eftersom jag aldrig tycks komma till skott så kanske det hinner svänga, who knows.
Ser mycket fram emot åtskilliga timmar här på Klocksnack!
 

Brizzi

Breitling
Detta är tråden för dig som är ny på klockforumet och vill presentera dig själv och dina klockor.
Hallå alla klockälskare!
jag är väldigt glad att jag hittat hit och är själv en klockälskare. Jag är även grundare till det exklusiva klockmärket www.brambaniwatches.com. Vi lanserade för ungefär 2 månader sedan och har fått riktigt bra respons. Målet är att komma ut i butik med våra klockor inom en snar framtid.

För mer information, besök www.brambaniwatches.com
 

Higgis

Omega
Henrik heter 35 år från Småland, jag har haft ett klock intresse länge men aldrig haft någon dyrare klocka mest Casio klockor, har sen några år hängt och ”tjuvläst” på detta forum. Hittade det då jag började snöa in mig på att köpa en Seiko monster men då denna fanns i oändliga varianter blev det aldrig någon sådan. Efter att för någon månadsedan ramlat över några trådar om skx 007 bestämde jag mig och beställde en sådan, är väldigt nöjd med denna klocka.
 

PaulK

Omega
Tjabba glada klocksnackare,
Paul från GBG här och startade ett konto bara för ett par veckor sedan.
Tjuvläsning har pågått i drygt ett år och måste säga att JAG HAR NJUTIT.
Klocksamlingen ser ni på bilden och klockan längst till vänster är favoriten. Har även en jubile samt en 78360-länk som jag skiftar fram å tillbaks mellan för pepsin. Även en omega 168.005/6 på ingång. (om någon har ett guldspänne över så får ni gärna hojta).
IMG_0413.JPG

Som ni ser är samlingen lite spretig men slutmålet är kombinationen Rolex 6263 stål med svart urtavla samt en Day-date gulguld. OPTIMALT tycker jag.
Det var allt för mig, trevlig dag på er!!!
 
Senast ändrad:

Hultan

Breitling
Hejsan alla urgalningar!
Jag är en glad amatör på 23 år som vill bygga upp ett klockintresse och nyligen börjat få upp ögonen mer även om jag fortfarande inte kan något om dessa underbara skapelser. Är för tillfället bosatt i Götet och jobbar dagtid med produktutveckling men har även ett par sidoverksamheter i startgroparna. Fick detta forumet rekommenderat för mig av en skön lirare som jag snackat klockor lite och som sa att det är här man hänger.

I dagsläget bär jag huvudsakligen två klockor den vänstra är min beater och är enligt personen som rekommenderade mig detta forum en s.k. parfymklocka, fick denna av min mor när jag gick i gymnasiet och den fyller sin funktion. Omegan till höger har jag fått från min morbror som in sin tur fått den från sin far (min morfar) och utav den anledningen har den ett högt sentimentalt värde för mig och utöver det tycker jag det är en fin klocka som jag trivs med att bära (bättre än den förra).

IMG_5865.JPG


Tack så mycket för detta underbara forum och jag hoppas att jag ska trivas här!
 

Gurra G

Omega
Hej!
Efter att ha köpt två klockor här och läst omkring i några veckor tar jag mod till mig och presenterar mig. Ett väldigt trevligt forum med mycket intressant läsning för den som verkligen vill nörda in på klockor. Min favorit är en Tudor men det kommer nog att ta tid innan jag kommer dit. Börjar med vintage klockor som jag kan lära mig att skruva på. Just nu har jag en Seiko 6309-8040 som ska tas isär för att lära mig hur allt hänger ihop. Ska bli kul detta.
Stort tack alla
Gustav
 

joca

Patek
2-Faktor
Tjabba glada klocksnackare,
Paul från GBG här och startade ett konto bara för ett par veckor sedan.
Tjuvläsning har pågått i drygt ett år och måste säga att JAG HAR NJUTIT.
Klocksamlingen ser ni på bilden och klockan längst till vänster är favoriten. Har även en jubile samt en 78360-länk som jag skiftar fram å tillbaks mellan för pepsin. Även en omega 168.005/6 på ingång. (om någon har ett guldspänne över så får ni gärna hojta).
IMG_0413.JPG

Som ni ser är samlingen lite spretig men slutmålet är kombinationen Rolex 6263 stål med svart urtavla samt en Day-date gulguld. OPTIMALT tycker jag.
Det var allt för mig, trevlig dag på er!!!

Mycket trevlig samling! Mer info om din GMT? :)

EDIT: pepsin :)
 

Gustafs

Omega
Hej
Dalmas med ett klockintresse som riktigt började för ca 2 år sedan. Första klockan var en Hälge klocka som jag fick när man prenumererade på Hälge. En riktig quartz-beater när man kutade runt i skogen och grävde i sandlådan.

Nästa klocka kom att bli en Ur&Penn klocka i de tidiga tonåren som jag flippade ner i soptunnan efter att jag fann flashbacks kategori om klockor. Bilder och historier om gamla klockor gjorde att man helt klart fastnade, lättare sagt en gjort med mitt studiebidrag budade jag hem en Tissot Seastar Seven från England. Klockan blev skadad i frakten och att reparera den krävde letande efter reservdelar, något som jag inte orkade. Säljaren kunde ta tillbaka klockan och bestämde mig istället för att handla på den svenska marknaden, vilket resulterade i några härliga vintageklipp.

Av en slump ramlade jag in på klocksnack ca ett halvår tillbaks och forumet har vuxit extremt mycket sedan jag började kolla runt här. Blev medlem för att kunna köpa en vintage Longies av en medlem på KS som sedan resulterade i att jag investerade i en Explorer som jag länge beundrat.
Klocksnack har givit mig kunskap och underhållning och jag tror med säkerhet att det kommer att förbli så många år framöver.
Trevlig helg från mig!
Foto 2015-11-20 15 20 34.jpg
 

toby100

Breitling
image.jpeg
Detta är tråden för dig som är ny på klockforumet och vill presentera dig själv och dina klockor.

Hej,
Jag har alltid beundrat klockor och speciellt automatiska sådana, men inte velat lägga de pengarna(snål kanhända). Via nårgra kvartsur av märkena Certina, Swatch och de sista 8 åren Longines HC kom intresset upp igen. Såg en bild på Certinas nya månfasklockor som appellerade mig stort, vilket fick mig att grotta ner mig rejält(till min frus förtret). Detta slutade dock i en något annan ände, med en Oris Aguis date. Köpte den via Chrono24 med viss vånda. Allt gick dock bra så nu sitter den på vänsterarmen....riktigt skönt. Sparade dessutom en rejäl slant i förhållande till om jag handlat den på urhandeln lokalt
 

J3sus

Omega
Tja Joel heter jag ca 20 år från Stockholm. Klock intresset började på gymnasiet när kläder och mode blev viktigt.. Köpte då några parfym klockor som sedan har fått vandra vidare när jag för något år sedan blev intresserad på "riktigt". Äger för tillfället en Squale 50 atmos och en Zodiac v-wolf. Nästa inköp blir nog en Marathon sar om jag kan hitta någon..
Trevligt fredag kväll nu blir det öl!
 

Savagear114

Rolex
2-Faktor
Tjabba glada klocksnackare,
Paul från GBG här och startade ett konto bara för ett par veckor sedan.
Tjuvläsning har pågått i drygt ett år och måste säga att JAG HAR NJUTIT.
Klocksamlingen ser ni på bilden och klockan längst till vänster är favoriten. Har även en jubile samt en 78360-länk som jag skiftar fram å tillbaks mellan för pepsin. Även en omega 168.005/6 på ingång. (om någon har ett guldspänne över så får ni gärna hojta).
IMG_0413.JPG

Som ni ser är samlingen lite spretig men slutmålet är kombinationen Rolex 6263 stål med svart urtavla samt en Day-date gulguld. OPTIMALT tycker jag.
Det var allt för mig, trevlig dag på er!!!
Skön mix! :) Välkommen!
 
Hej alla glada.
Jag skulle vilja presentera mig, Jag jobbar som värderingsman främst inom smycken, diamanter samt klockor. Detta forum är nytt för mig och jag finner det väldigt intressant då min nisch är klockor och smycken som vi brukar sälja på auktioner. Sälj är jag klocklös för tillfället men är ute på jakt efter en Oysterquartz ref 17000 och en vintage Constellation Pie-Pan i stål.
Skulle vara intressant att diskutera på detta form
Vänligen
sleeping ninja
 

JohnDoe

Rolex
Hej alla glada.
Jag skulle vilja presentera mig, Jag jobbar som värderingsman främst inom smycken, diamanter samt klockor. Detta forum är nytt för mig och jag finner det väldigt intressant då min nisch är klockor och smycken som vi brukar sälja på auktioner. Sälj är jag klocklös för tillfället men är ute på jakt efter en Oysterquartz ref 17000 och en vintage Constellation Pie-Pan i stål.
Skulle vara intressant att diskutera på detta form
Vänligen
sleeping ninja
Välkommen
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Hej alla glada.
Jag skulle vilja presentera mig, Jag jobbar som värderingsman främst inom smycken, diamanter samt klockor. Detta forum är nytt för mig och jag finner det väldigt intressant då min nisch är klockor och smycken som vi brukar sälja på auktioner. Sälj är jag klocklös för tillfället men är ute på jakt efter en Oysterquartz ref 17000 och en vintage Constellation Pie-Pan i stål.
Skulle vara intressant att diskutera på detta form
Vänligen
sleeping ninja
Hej och välkommen! Tror du kommer ha mycket att säga till om här i gemenskapen :)
 

BjörnMF

Breitling
Hej!

Jag är ny här på forumet och har hittat en klocka som jag är intresserad av att köpa! Vilket är det lättaste sättet att gå tillväga på? Märker att jag inte kan kommentera inlägg som är i Köpes/Säljes kategorin...
Vänligen
Björn
 

jim84

Breitling
Hej!

Heter Jimmie och är 31år från Stockholm. Har smygit och läst på det här forumet under en längre tid med stora ögon, och nu är det dags att börja delta själv också.
Jag har alltid haft ett visst intresse för klockor, men det är under senaste 3 åren som det verkligen tagit fart och jag har börjat snegla på dyrare varianter.
Tummen upp till ett riktgt grymt forum, med oändligt mycket intressant läsning.
 
Topp