• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Chris_90

Breitling
Hallå allihopa :) Imorgon är jag ägare av min första "riktiga" klocka. En Grey side of the moon (den med viklås i titan). Är den hälften så snygg som på bild är jag nöjd. Köpt av taner i på NT i Helsingborg. Väntar med oerhörd spänning. Kommer uppdatering imorgon.
 

Stinsen

Breitling
Good evening watchlovers!

Jag är en fattig Uppsalastudent med ett nyvunnet klockintresse som knappast spelar väl med rådande plånbok. Som så många andra (antar jag) började det hela med en nedärvd mekanisk Omega. Givetvis med möglig urtavla och knappt rörd de senaste 30 åren i bankfack. Efter det har jag klickat hem en trevlig SKX009J samt en ytterst spännande Vostok Amphibia.

Ser fram emot att låta KS vassa forum göda detta intresse framöver. Förhoppningsvis kanske plånboken växer och ännu intressantare investeringars kan göras.

Högaktligen
 

SkitOxe

Omega
2-Faktor
Hallå KS!
Jag är en 30 år gammal dalmas som är född i Stockholm, men uppvuxen i Dalarna. För snart 10 år sedan lämnade jag skogen för att återvända till människobyn.
Bor alltså i STHLM :).
Mitt klockintresse är ett ganska nyfunnet intresse som kommit mer och mer det senaste året. Tidigare har jag bara ägt diverse quartz ur av sämre kvalisort. Igår beställde jag min första automatare som är tänkt att tjäna som min stryktåliga vardagsklocka i ur och skur. Eftersom jag inom kort även ska bli pappa så kändes det som den rätta vägen att gå på första klockan.
Efter 100-tals timmar och oändligt med fram och tillbaka så föll beslutet på en Squale 1521 Proffesional 50 atmos.

Mer long term så ser jag framför mig en breitling navitimer och en rolex sub i min ägo ;-)
//SkitOxe
 

Herrn

Omega
Tja Allesammans!

Detta blir mitt första inlägg här på forumet och säkerligen inte mitt sista då det först nu, efter många års väntan, blivit aktuellt med ett uppbyte i klockväg. Jag skulle vilja posta i andra forumsdelar men inser att det inte går förrän jag uppnått ett visst antal posts. Därav detta relativt opersonliga inlägg på denna forumsdel.

Då jag inte - än - äger någon särskilt åtråvärd klocka, så känns mina två qvartsverk lite obetydliga. Vi kan kalla mig för klocklös, trots ett billigare armbandsur på vänster handled.
Istället kan jag kort fatta mig varför jag sökt mig till detta forum. Klocksnack verkar för mig vara en av de seriösare forum där ute som verkar ha en hel del klockintresserade bakom tangenterna. Jag hoppas att jag här kan få matnyttiga tips och lärdomar som jag kan använda mig av både innan och efter mitt planerande inköp i höst.

FRÅGA #1 till er på forumet:
Jag undrar inledningsvis om ni har några tips på av vem eller vart man rekommenderas köpa sin första Rolex GMT II fullset. För mig är priset självklart av vikt. Jag kan likväl tänka mig betala för en helt ny klocka, men då gärna till lägsta listpris. Kan även tänka mig köpa en GMT II i fint skick begagnat. Alla tips och rekommendationer är välkomna.

FRÅGA #2 till er på forumet:
Om jag nu ställt en fråga i fel del, kan ni kanske tipsa mig vart jag hittar rätt del att posta i, där jag kan få svar på min funderingar?
Jag lär väl hitta dit vartefter, men empirisk man som man är. Så brukar man ha modet att testa gå på minerad mark.

Då jag endast varit medlem på detta forum i dryga 15 minuter hittills hoppas jag att jag inte brutit mot några forumregler.
Jag lovar att läsa flitigt och bli väl inläst på vad som gäller på respektive forumsdel.

Mvh, Kim
 
Senast ändrad:

Chris_90

Breitling
Första klockan i samlingen inhandlad. En Omega Grey Side Of The Moon ref 311.93.44.51.99.002.
Köpt av Taner på NT Watches. Snabb och smidig affär.

För att presentera mig själv. Är en 25 årig inflyttad Stockholmare. Är inte rik men är inte heller fattig. Har alltid tyckt om klockor men inte mer än att jag vet vad jag gillar utseendemässigt. Ekonomin har som för de flesta här inne kanske inte tillåtit ett växande intresse. Nu kände jag dock stt det var dags. En high end klocka där. Jag visste redan från början att första klockan skulle vara en Omega. En stilren klocka som ändå inte skulle vara för fräsig. Och vad ska jag säga GSOTM fångade min blick direkt. Först och främst jag älskar gråa klockor och likaså kronometrar. Därför blev det här ett självklart val för mig. Dock inte för tjejen som grät floder när jag berättade vad jag skulle köpa. Kapitalinvestering var inget hon ville höra och jag var i princip tvungen att titta på förlovningsringar med henne dagen efter för att ta fokus bort från klockan haha. Men livet är kort och varför inte ha något som visar tiden med stil

Den dök upp på blocket och jag funderade inte länge över det ☺
Håller redan på att sneglar mot en Daytona som nästa klocka men det håller vi tyst om för kärringen haha

Vad tycks?
 

Bilagor

  • 20160803_170633.jpg
    20160803_170633.jpg
    134 KB · Visningar: 79
  • 20160803_170708.jpg
    20160803_170708.jpg
    86.7 KB · Visningar: 82
Senast ändrad:

MånsT

Rolex
Första klockan i samlingen inhandlad. En Omega Grey Side Of The Moon ref 311.93.44.51.99.002.
Köpt av Taner på NT Watches. Snabb och smidig affär.

För att presentera mig själv. Är en 25 årig inflyttad Stockholmare. Är inte rik men är inte heller fattig. Har alltid tyckt om klockor men inte mer än att jag vet vad jag gillar utseendemässigt. Ekonomin har som för de flesta här inne kanske inte tillåtit ett växande intresse. Nu kände jag dock stt det var dags. En high end klocka där. Jag visste redan från början att första klockan skulle vara en Omega. En stilren klocka som ändå inte skulle vara för fräsig. Och vad ska jag säga GSOTM fångade min blick direkt. Först och främst jag älskar gråa klockor och likaså kronometrar. Därför blev det här ett självklart val för mig. Problemet var priset. Med ett listpris på nästan 11.000 € var det uteslutet att betala för min del.
Kan säga som så här tjejen grät när jag berättade vad jag hade köpt trots att jag inte betalade i närheten av listpris ;)

Den dök upp på blocket och jag funderade inte länge över det ☺
Håller redan på att sneglar mot en Daytona som nästa klocka men det håller vi tyst om för kärringen haha

Vad tycks?
Ingen dålig första klocka! Väldigt trevlig sådan, min egna hälsar ;) För övrigt finns det en dedikerad "paketöppningstråd" på forumet där du kan posta Daytonan när den landar. Välkommen!
https://klocksnack.se/threads/den-stora-paketöppningstråden.23957/

IMG_20160725_181519.jpg
 

Isolis

Breitling
Hej!

28 årig man med smalt klockintresse :) Satsar på att äga och använda en klocka i taget. Har för tillfället en Rolex 114060 men är på jakt efter något nytt och till hösten slår jag nog till på en ny klocka! Varit en flitig besökare här under de senaste 3 åren men kommer snart vilja använda sälj sektionen här så därför registrerade jag mig nu.
 

tissoter

Audemars
Tja Allesammans!

Detta blir mitt första inlägg här på forumet och säkerligen inte mitt sista då det först nu, efter många års väntan, blivit aktuellt med ett uppbyte i klockväg. Jag skulle vilja posta i andra forumsdelar men inser att det inte går förrän jag uppnått ett visst antal posts. Därav detta relativt opersonliga inlägg på denna forumsdel.

Då jag inte - än - äger någon särskilt åtråvärd klocka, så känns mina två qvartsverk lite obetydliga. Vi kan kalla mig för klocklös, trots ett billigare armbandsur på vänster handled.
Istället kan jag kort fatta mig varför jag sökt mig till detta forum. Klocksnack verkar för mig vara en av de seriösare forum där ute som verkar ha en hel del klockintresserade bakom tangenterna. Jag hoppas att jag här kan få matnyttiga tips och lärdomar som jag kan använda mig av både innan och efter mitt planerande inköp i höst.

FRÅGA #1 till er på forumet:
Jag undrar inledningsvis om ni har några tips på av vem eller vart man rekommenderas köpa sin första Rolex GMT II fullset. För mig är priset självklart av vikt. Jag kan likväl tänka mig betala för en helt ny klocka, men då gärna till lägsta listpris. Kan även tänka mig köpa en GMT II i fint skick begagnat. Alla tips och rekommendationer är välkomna.

FRÅGA #2 till er på forumet:
Om jag nu ställt en fråga i fel del, kan ni kanske tipsa mig vart jag hittar rätt del att posta i, där jag kan få svar på min funderingar?
Jag lär väl hitta dit vartefter, men empirisk man som man är. Så brukar man ha modet att testa gå på minerad mark.

Då jag endast varit medlem på detta forum i dryga 15 minuter hittills hoppas jag att jag inte brutit mot några forumregler.
Jag lovar att läsa flitigt och bli väl inläst på vad som gäller på respektive forumsdel.

Mvh, Kim
Välkommen till KS!

Först och främst, här är alla välkomna även om man har en billigare quartzare alternativt en dyrare automatare :) Lägg gärna upp lite bilder på dina klockor du har, vi är ju alla här för att vi älskar klockor.

Nu till dina frågor!

1, Kul att du är inne på Rolex, mina bästa tips är att försöka få prova en på en GTG (Vårt utryck för klockträff, man träffas ett gäng medlemmar på en pub/bar och provar varandras klockor :) Mycket trevligt ) Men om du redan vet att det är din modell så föreslår jag att du kollar in på vår Köp och Sälj avdelning även kallad KoS.
Där kan du ibland hitta en GMT Master för en bra slant och med en seriös säljare.
Om du inte vill vänta så är Chrono24 en bra sida och kolla på, sortera gärna på omdöme och Trusted Checkout, då brukar det vara seriöst.
Skulle du känna att du vill ha mer info så kan du alltid lägga upp bilderna och annonsen här så kan vi hjälpa till med vår kunskap!

2, Helt okej val av tråd! :)

Lycka till!
 

Chris_90

Breitling
Ingen dålig första klocka! Väldigt trevlig sådan, min egna hälsar ;) För övrigt finns det en dedikerad "paketöppningstråd" på forumet där du kan posta Daytonan när den landar. Välkommen!
https://klocksnack.se/threads/den-stora-paketöppningstråden.23957/

IMG_20160725_181519.jpg


Tack så mycket. Jag tycker att det krävs mer än en roliga klocka för att posta i paketöppningstråden men Daytona landar givetvis där. Först och främst ska en ring sättas på frugan så tar vi nästa köp efter det ☺

Har du referens 001 eller 002? Jag tyckte spännet på 002:an var svårt att få igen men var väl pga nervositeten att ha sönder den haha
 

MånsT

Rolex
Tack så mycket. Jag tycker att det krävs mer än en roliga klocka för att posta i paketöppningstråden men Daytona landar givetvis där. Först och främst ska en ring sättas på frugan så tar vi nästa köp efter det ☺

Har du referens 001 eller 002? Jag tyckte spännet på 002:an var svårt att få igen men var väl pga nervositeten att ha sönder den haha
Åh ja, allt platsar i den tråden, inte minst en "Grey", jag gjorde till och med en egen när jag köpte min. https://klocksnack.se/threads/paketöppning-fifty-shades-of-grey.57030/

Jag har 001 med vanligt enkelt spänne i samma keramiskt material som boetten.
 

Stig

Omega
2-Faktor
Hej.
39 år gammal från Göteborg. Stort klockintresse som ska samsas med andra intressen och familj. Allätare med begränsad budget. Mitt arbete gör att jag har unika möjligheter att pröva mina klockor både under ytan, i luften och i andra spännande miljöer. G-Shock is the king.

Mvh
 

flip

Breitling
Hej!
Varit inne och snokat på KS tidigare, men kände att det nu var dags att bli medlem! 25-åring som numera bor i Stockholm efter några år pluggandes på annan ort, men i och med examen är jag nu tillbaka i Stockholm. Examen är också en stor del till att det var dags att bli medlem, då det nu är läge för en examensklocka. Treat yo self!
Med vänlig hälsning
 
Hej alla klockälskare!
En liten kort presentation av mig själv, då jag är ganska ny på KS.
Marcus heter jag, är 32 år och bor i Stockholm. Jag har under en lång tid varit väldigt intresserad av klockor, både mekaniska och automatiska urverk. Är lite allätare av klockor överlag, men till favoritmärkerna hör TAG Heuer, Rolex samt Omega. Det har hunnit bli några klockor under årens lopp, men som jag ser det finns alltid en anledning till att utöka samlingen ;-) Senaste inköpet blev en Omega Seamaster Aqua Terra med en "Sunburst Blue Dial", en riktigt läcker klocka i mitt tycke :) Nästa klockinköp har jag bestämt ska bli min första Rolle, men är än så länge lite kluven mellan Datejust II eller en Submariner. Två helt olika klocktyper, jag vet, men dessa tilltalar mig båda två! Time will tell! ;-)

Stort tack för ett fantastiskt forum!
DSC_4120.JPG
DSC_4123.JPG
DSC_4124.JPG
DSC_4125.JPG
DSC_4127.JPG
DSC_4121.JPG

DSC_4119.JPG

Flera (kanske alla ?) av dina klockor är fakes och ditt inlägg därmed ett brott mot forumets regler. Med förlov sagt så är det ingen vidare entré. Du kan ju börja med att köpa riktiga klockor !

Lite mindre vänligen än vanligt
Forumets undersköterska
 

ctothef

KS Explorers Club
Hello party people!
Så trevligt att äntligen komma in i värmen här på klocksnack. Jag är gammal timetotalk medlem som har lurkat här ett tag, med framförallt ett stort intresse för vintage Rolex. Jag är 29 år gammal Skåning, boendes i Sthlm sedan ett par år tillbaka. Jag köpte min första Rolex 2012 när jag fick mitt första jobb efter plugget (den ligger som min avatar), en manuell oysterdate från ca -82 med (förmodligen re-dial) explorer tavla. Den följer mig i vptt och torrt.

Lite annat som kommit och gått över åren är ett gäng seiko, bland annat 6309-7040 som är en av mina favoritmodeller, och har fortfarande kvar en seiko monster.

Ser fram emot att lära känna er här på brädan, samt att handla på k&s så småningom!
 

Erekose

Breitling
Hej alla!
Har mycket nyligen blivit intresserad av klockor. Anledningen till detta är att min sedan många år avlidna svärfar hade en liten klocksamling som min svåger inte alls är intresserad av. Så nu har jag fått låna några av klockorna (4st) så att de inte bara ska ligga och samla damm. En av klockorna är en Jaeger LeCoultre automatic master mariner (tror jag har googlat rätt i alla fall) och det tog inte lång tid innan kärlek uppstod, mindre än en dag faktiskt. Kan med fascination sitta och titta på hur sekundvisaren sveper fram över urtavlan. Så nu har jag börjat leta efter "egna" klockor (helst mekaniska från 1950-1970) och hittade på så sätt denna sida då min kunskap när det gäller klockor är mer eller mindre lika med noll.
 
Senast ändrad:

tangloppen

Breitling
Hej. Christian fra Danmark her.
Blev anbefalet at kikke nærmere på jeres forum da der skulle være masser af gode billeder og information.
Så her er jeg.
Lige et enkelt billede for hyggens skyld.
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    129.1 KB · Visningar: 50

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Hello party people!
Så trevligt att äntligen komma in i värmen här på klocksnack. Jag är gammal timetotalk medlem som har lurkat här ett tag, med framförallt ett stort intresse för vintage Rolex. Jag är 29 år gammal Skåning, boendes i Sthlm sedan ett par år tillbaka. Jag köpte min första Rolex 2012 när jag fick mitt första jobb efter plugget (den ligger som min avatar), en manuell oysterdate från ca -82 med (förmodligen re-dial) explorer tavla. Den följer mig i vptt och torrt.

Lite annat som kommit och gått över åren är ett gäng seiko, bland annat 6309-7040 som är en av mina favoritmodeller, och har fortfarande kvar en seiko monster.

Ser fram emot att lära känna er här på brädan, samt att handla på k&s så småningom!
Du ska nog inte sälja här.... Trots en väldigt suddig bild så vill jag tro att din klocka är falsk. Fritt tolkat verkar du ha en "Rolex Explorer Date" utan datumbubbla med SEL? :confused:
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Hej alla klockälskare!
En liten kort presentation av mig själv, då jag är ganska ny på KS.
Marcus heter jag, är 32 år och bor i Stockholm. Jag har under en lång tid varit väldigt intresserad av klockor, både mekaniska och automatiska urverk. Är lite allätare av klockor överlag, men till favoritmärkerna hör TAG Heuer, Rolex samt Omega. Det har hunnit bli några klockor under årens lopp, men som jag ser det finns alltid en anledning till att utöka samlingen ;-) Senaste inköpet blev en Omega Seamaster Aqua Terra med en "Sunburst Blue Dial", en riktigt läcker klocka i mitt tycke :) Nästa klockinköp har jag bestämt ska bli min första Rolle, men är än så länge lite kluven mellan Datejust II eller en Submariner. Två helt olika klocktyper, jag vet, men dessa tilltalar mig båda två! Time will tell! ;-)

Stort tack för ett fantastiskt forum!
DSC_4120.JPG
DSC_4123.JPG
DSC_4124.JPG
DSC_4125.JPG
DSC_4127.JPG
DSC_4121.JPG

DSC_4119.JPG
@Denke @Spencer66 @daviden
Varför bannas inte killen eller får inläggen raderade. Postar fakes överallt..
 
Blev medlem för några månader sedan för att säga några goda ord om Zed som jag köpte min första ordentliga klocka av (Rolex Sub 16610). Har snokat runt till och från sedan dess och inser att det är dags att presentera mig ordentligt för att slippa känna mig som en stalker.

Klockintresset är ganska så nytt, har tidigare endast ägt ett par medelmåttiga kvartsur och några halvtrötta automatare från 60-70-talet. Fick ett ryck strax innan sommaren och slog till på en Rolex Sub från 2003. Suben är i mina ögon urtypen av en bra klocka, klassisk design, tålig, pålitlig, inte för sportig, inte för dressad. Förhoppningen är att ha den hängande runt armen även efter pensionen och sedan ge den till någon framtida unge.
I övrigt är jag svag för vintage, främst kronografer och hoppas kunna hitta något lämpligt objekt i framtiden, gärna i guld.

Obligatorisk faktaruta följer
  • 30 år gammal
  • Förlovad
  • Göteborgare sedan 6 månader tillbaka
  • Professionell byråkrat till yrket
  • Motorcyklist
  • Flugfiskare
  • Sätter högt värde i en bra kavaj
  • Halvtaskig skäggväxt
 

Krabbeluring

Cartier
Hej.
39 år gammal från Göteborg. Stort klockintresse som ska samsas med andra intressen och familj. Allätare med begränsad budget. Mitt arbete gör att jag har unika möjligheter att pröva mina klockor både under ytan, i luften och i andra spännande miljöer. G-Shock is the king.

Mvh

Välkommen!

Nu blir man ju nyfiken på vad du jobbar med? :)
 

Triumf

Rolex
2-Faktor
Hej!
Tobias Kron här, Halmstadbo och en flitig läsare här på forumet sedan ett år tillbaks. Har under denna tiden märkt att jag har många gemensamma intressen med flertal användare här. Så som motordrivna fordon, kopparfärgade alkoholhaltiga drycker, mat, mode och självklart klockor!

Vill nog se mig själv som väldigt novis inom klock världen men uppskattar hantverket bakom en trevlig klocka. Men plånboken och frun i huset sätter ofta käppar i hjulen för inköp ifrån önskelistan :(

Bifogat en bild på hur klock lådan ser ut idag!

Trevlig kväll!

Hej och välkommen!
Du får göra som min sambo gjorde med mig: lura in henne i klockträsket också ;) på så sätt blir det mycket enklare att få grönt ljus med klockköpen :D
 

Victor Enblom

Breitling
Hej, har mest varit en sån som varit inne på forumet ganska mycket och länge men mest bara läst för att lära mig.

Är ganska ny inom klockvärlden och jag lär mig något nytt varje dag.

Jag har lite olika klockor i min lilla samling idag, men gör mig av med/köper nya lite väl ofta då jag gillar att variera. Just nu har jag en Omega Seamaster Planet Ocean 45,5mm Chronograph, men är sugen på en Yacht Master II i Stål/Twotune.

Är öppen för att lära mig mycket mer och låta min kunskap växa när det kommer till klockor.

Mvh
 

Dazza

Breitling
Hej! Har varit medlem sedan början av 2015, men bara lurkat hittills. Det är väl dags att skriva något...
Har köpt två "riktiga" klockor än så länge. En Seamaster AT till mig och en Rolex 116000 till min fru. Vill dock såklart som alla andra ha mer.
Vi hörs!
 

Eoq

Omega
Hej,

24 år gammal och bosatt i Linköping. Slog till på min första klocka nu under sommaren för ca 5 veckor sedan, en tag heuer aquaracer (way2110). Börjar redan bli sugen på en till och inser att detta kommer bli ett dyrt intresse. Nästa klocka blir en speedmaster reduced (reduced-varianten pga små handleder) om jag lyckas hitta en till vettigt pris i okej skick. Tack för mig!
 
Topp