• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Orstrom

Breitling
Hej!

Himla trevligt forum. Bra ställe att hitta information och priser om klockor.
Vart klock intresserad så länge jag kan minnas. Har fått det efter min far som så länge jag kan minnas har burit en klocka runt handleden
Tack för ett bra forum.
 

Skoskav

Omega
2-Faktor
Slutade använda arbandsur på 90-talet. 2011 köpte jag ett Oris dress-ur för att åtminstone ha något att kunna ta på när det är galej. Kom av mig lite. Förra året köpte jag en Apple Watch för att jag behövde timer och annat lätt åtkomligt på arbetstid. Efter liten tid började det kännas naket när jag tog av min AW hemma efter jobbet och då var jag tvungen att skaffa något (några) annat snyggt att ha istället.
 

Jonstyne

Breitling
Hej alla
Jag har sedan 20 år tillbaka haft ett litet (läs stort) intresse för klockor och i de senaste 10 åren har Panerai fått mest av min kärlek. ❤️
Panerai- intresset började med att jag reste mycket i Italien med jobb (inköpare av herrkonfektion) och de (enligt mig) coolaste männen med bäst look bar alltid Panerai. Så det fick jag ju också köpa.
Idag är jag ägare av 5 kvalitetsur och på bilderna syns 2 av dem.
Hoppas kunna inspirera andra men också bli inspirerad och lära mig mer.
Med vänlig hälsning, Jonstyne
ACCD248C-5AFD-416A-80E1-246EADF23219.jpeg
F79515E6-48CF-4AD9-B820-EE9E7C8F951F.jpeg
A6D61281-F4F4-45BD-8AEB-7E4C697D8514.jpeg
1AB7975E-858C-4348-A7DA-DD1960874C42.jpeg
4C71C3D7-5E0F-484D-94C0-F744C468CF44.jpeg
AFF69F29-5975-4F7D-82EA-E050D286265D.jpeg
DBA66D6F-1D50-4372-8399-F7A8F2BD6E32.jpeg
 

claforan

Breitling
2-Faktor
Blivit inkastad i den här världen av en kollega som hänger här rätt mycket. Har några Seiko divers och en Tissot just nu. Diggar verkligen Omega och håller på att suga i mig all info jag kan hitta kring Speedmaster Professional och Seamaster Planet Ocean som sannolikt blir mina första seriösa köp.
 
Tjena!
Är ny på forumet och tänkte introducera mig.
Har aldrig riktigt varit en klockentusiast utan bara haft klockor som jag tyckt ser bra ut. Och på senare tid haft en Apple Watch, säkert skamligt på detta forum haha, men det har varit väldigt smidigt att ha.
Efter jag tagit studenten och börjat tjäna lite pengar har jag intresserad mig mer för klockor och läst på lite smått om det.
Tiden har då kommit för att köpa en klocka som jag kan ha till vardags, har varit och läst mycket på forumet och verkar finnas gott om kunniga människor här. Tänkte göra en tråd för att få råd om vad jag ska köpa för klocka, har snöat in mig på två olika modeller från Tissot.
Ett märke jag tycker verkar vara bra kvalité och ett bra instegs köp i klockvärlden.
 

Patlan

Breitling
Hej på er!
Börjar bli hög tid för mig att kliva fram ur skuggan och presentera mig.
Får börja med att tacka, eller skylla på @ollkli som var den som smittade mig med detta intresse. Har varit medlem ett tag och smugit runt lite i kulisserna men måste nu erkänna för mg själv att jag har har insjuknat helt och får således börja var lite aktiv här på forumet.
Jag dras en del åt vintagestilen och den klocka som mest får blodflödet att koncentreras till regionen strax under livremmen är just nu Omega speedmaster.
Min skrala samling består för tillfället av:
Squale 1521
G-shock 5600
G-shock 6900
Marathon navigator

Ser fram emot en lång och trevlig tid här.
 
Hallå KS!
Uret var namnet - Nyligen frälst. Har lurkat runt KS senaste halvåret, kikat vintagetråden istället för viktig sömn. Ni fattar! Tackar KS för all info och fina annonser. Dags att göra sig till känna! Med detta också mitt nyaste inköp från Longines via forumet.
Screenshot_20180225-222101.png
 
Senast ändrad:

achtin

Breitling
Ny på KS men har väl alltid gillat klockor (enda "smycket" jag bär). Men det är på senare tid jag har börjat intresserat mig mer i detalj för klockor. Har läst en hel del på forumet för att få mer information och förståelse och även hunnit med ett första köp på köp/sälj-sidan. Hoppas kunna bli lite mer aktiv i diskussionerna här på forumet framöver.

För tillfället har jag följande klockor (men kommer sannolikt utöka med fler):
Oris heritage Sixty-five
Seiko solar
Tissot T-touch
Smart watch :nailbiting:
 

Bubban

Omega
Hej allesammans!
Jag är ny här på klocksnack, även om jag har varit här inne och läst en del tidigare. Jag har länge varit en one watch women med min Brequet Classique som har varit min gamla trotjänare ett tag nu. Nu tycker jag dock att det är dags för mig att utöka min klocksamling lite, lutar åt en Datejust 279173 eller en Yacht-Master 268622. Har ni tips får ni gärna skriva till mig :)
Ciao
 

Bilagor

  • 28461752_10154996888116862_1229507191_o.jpg
    28461752_10154996888116862_1229507191_o.jpg
    176 KB · Visningar: 1
Senast ändrad:

JDH

Cartier
Tjena, Johan heter jag.
Tänker lite att gillar jag klockan så kan det vara värt att köpa den..
Har väll haft klockintresse i tio år ca utan att göra slag i saken.. det är dags nu!
Om någon vecka åker huset ut på försäljning..
 

willie

Omega
Friends Of KS
2-Faktor
Hallå där!
Tidigare varit under radarn, men nu dax att framträda. Glad göteborgare som pluggar på Chalmers. Besattheten av klockor har smugit sig på sedan jag köpte min första riktiga klocka för drygt ett år sedan. Skall nu försöka hitta en seiko, och gå med i ”klubben”.
 

Johost77

Breitling
Hejsan hoppsan!
Ny på denna sidan men inte helt ny med klockintresse. Har haft en hel del klockor genom åren men dock sällan så bra kvalité.
Nu börjar det dock bli bättre. Har en Vintage Doxa och en Seiko SKX007 på väg. Några casio samt en Festina som jag fick av frugan när vi gifte oss.
Vill bli bättre på detta med automatiska klockor som är så häftiga tycker jag. Kanske kommer med lite kommentarer allt eftersom jag lär mig.
 

Tommy_83

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Tjaba!
Är helt ny på denna sida. Men har haft ett brinnande klockintresse i många år. I dagsläget äger jag en Tudor BB36 och en Omega Speedmaster 3539.50.
Letar efter en Tudor day date med fluted bezel. Även Tudor oysterdate är av intresse i minst 35mm. Hojta till om ni vet om någon
 

Cioran

Breitling
God kväll! Har lurkat ett tag men tänkte att det var dags att skaffa användarnamn och bidra till forumet. Jag är stort fan av klockor med vintage-vibbar, gärna under 39mm. Klocksnack är verkligen en toppensida med aktiva användare och grym köp- och säljsida.
 

llesurk

Vacheron
2-Faktor
Llesurk här!
Har varit inne och smygläst i flera år, utan att bli medlem... vilket jag inte riktigt förstår nu.
Vilken otrolig kunskapsbank detta är. Verkligen trevligt!!
Mitt klockintresse kom antagligen med modersmjölken. Mina föräldrar har alltid haft ett intresse, men då i synnerhet för diverse väggur. Men även för de något mindre.
Har burit klocka sedan barnsben. Med ett uppehåll i tonåren.
Har inte ägt några exklusivare ur förens senaste 3 åren. Har varit väldigt sugnen men bilar och andra kostsamma intressen har fått gå före.
Nu hägrar en Rolex GMT 16760 (Coke, ”fat lady”) eller en Rolex Submariner 116610LV ( Hulken) finns även ett sug efter en Omega Seamaster planer ocean 600 m, där sifforna 6,9,12 är markerar med rött. Otroligt snyggt!! Eller en Breitling superocean A17390 väldigt snygg!! Eller kanske en panerai?
Om inte en... ja ni ver hur det är... man vill ha så mycket ;) vi får se vad det blir för spännande nästa klocka!!

Tack alla medlemmar för att ni gör detta forum till vad det är!
Hoppas att jag kommer att kunna bjuda på något bra för er med!
Mvh er Llesurk!!
 

stenstrom

Omega
Hej, jag heter Jonas och är nickelallergiker.
(Säg i grupp: ”HEJ JONAS!”)

Dalmas med villa, vovve och Volvo. Därtill fru och tre barn.

Jag har länge haft ett intresse för klockor, och hade väl samlat på mig en del vintage och någon nyare fuling som jag inte vill nämna vid namn här innan jag upptäckte (och långt senare accepterade) att jag inte tål nickel.

Nu är jag på jakt efter en titanare, men utbudet är väl sisådär. De allra flesta som faller mig i smaken på bild visar sig oftast vara på tok för stora. Jag har även sneglat en del på mässing/brons, då jag tycker att det åldras förbannat snyggt.

Tips om vettiga ur mottages tacksamt. Kravet är automatiskt urverk och en storlek runt 40 millimeter. Budget är begränsad. Jag har kollat på Certina DS Action, Tissot T-Classic, Hamtun H1, Helson Shark Diver 40 samt några fler.
 
Hej! Anton heter jag, 22 år och intresserad av klockor! Omega speedmaster är min favorit men budgeten håller inte! Har nu blivit medlem här i hopp om att mitt eviga sökande efter en Seiko sbpp001 snart ska få ett avslut på min handled! Önska mig lycka till!
 

JDH

Cartier
Hej, jag heter Jonas och är nickelallergiker.
(Säg i grupp: ”HEJ JONAS!”)

Dalmas med villa, vovve och Volvo. Därtill fru och tre barn.

Jag har länge haft ett intresse för klockor, och hade väl samlat på mig en del vintage och någon nyare fuling som jag inte vill nämna vid namn här innan jag upptäckte (och långt senare accepterade) att jag inte tål nickel.

Nu är jag på jakt efter en titanare, men utbudet är väl sisådär. De allra flesta som faller mig i smaken på bild visar sig oftast vara på tok för stora. Jag har även sneglat en del på mässing/brons, då jag tycker att det åldras förbannat snyggt.

Tips om vettiga ur mottages tacksamt. Kravet är automatiskt urverk och en storlek runt 40 millimeter. Budget är begränsad. Jag har kollat på Certina DS Action, Tissot T-Classic, Hamtun H1, Helson Shark Diver 40 samt några fler.
Tjena.
Har inte Oris nåt i mässing?
Hej, jag heter Jonas och är nickelallergiker.
(Säg i grupp: ”HEJ JONAS!”)

Dalmas med villa, vovve och Volvo. Därtill fru och tre barn.

Jag har länge haft ett intresse för klockor, och hade väl samlat på mig en del vintage och någon nyare fuling som jag inte vill nämna vid namn här innan jag upptäckte (och långt senare accepterade) att jag inte tål nickel.

Nu är jag på jakt efter en titanare, men utbudet är väl sisådär. De allra flesta som faller mig i smaken på bild visar sig oftast vara på tok för stora. Jag har även sneglat en del på mässing/brons, då jag tycker att det åldras förbannat snyggt.

Tips om vettiga ur mottages tacksamt. Kravet är automatiskt urverk och en storlek runt 40 millimeter. Budget är begränsad. Jag har kollat på Certina DS Action, Tissot T-Classic, Hamtun H1, Helson Shark Diver 40 samt några fler.
 

stenstrom

Omega
Tjena.
Har inte Oris nåt i mässing?

Jo då, de har en makalöst snygg i mässing. Dessvärre är den långt utanför min tänkta prisbild. Den har dessutom en baksida av stål, vilket förvisso kändes extra bra för plånboken. ;)

(Bilden är egenhändigt stulen från nätet)
 

Bilagor

  • B105D87A-E69F-4644-97C8-1E1FB92838BA.jpeg
    B105D87A-E69F-4644-97C8-1E1FB92838BA.jpeg
    81.4 KB · Visningar: 2
  • Like
Reactions: JDH

Marenostrum

Omega
2-Faktor
Hej! Som Llesurk nämnde; man har seglat runt detta forum ett antal år, men någon presentation har det inte blivit tills nu! Student från Götet som för det mesta bär min 116233 alt. 116622 till vardags Väl mött!
 

Bilagor

  • 742C483D-D7CA-4979-AF23-A648AEED0930.jpeg
    742C483D-D7CA-4979-AF23-A648AEED0930.jpeg
    110 KB · Visningar: 2

JDH

Cartier
Jo då, de har en makalöst snygg i mässing. Dessvärre är den långt utanför min tänkta prisbild. Den har dessutom en baksida av stål, vilket förvisso kändes extra bra för plånboken. ;)

(Bilden är egenhändigt stulen från nätet)
Ja de är hemskt trevliga.. ja de är inte billiga men trevliga:)
 

genjo

Omega
Hej, dags för mig att som många andra träda fram ur skuggorna, sluta lurka och kanske bidra till forumet lite. Mitt klockintresse är relativt nyfött, har varit väldigt intresserad de senaste två åren och har under den tiden spenderat mycket tid här (fast i skuggorna, lurkandes).

Äger egentligen två klockor:
Orient Mako - som fick bli någon sorts aptitretare för att hålla mig i skinnet under studietider med dålig budget. Denna stackaren får i princip noll handledstid nu :(.
En Tudor Black Bay 36 som fick bli min första "dyrare" klocka när studierna till slut kom till sin ände.

På sikt hoppas jag kunna rättfärdiga och finansiera köp av sportrolex, gärna i tvåton. Riktigt sugen på antingen Submariner eller Daytona. Datejust känns också riktigt intressant, riktig sucker för jubileelänken med dolt spänne.
Bjussar på en bild på vad som numera sitter mer eller mindre fastvuxet på min vänstra handled.
 

Bilagor

  • F16C305F-A58A-42C0-B04B-ECF3F90B7409.jpeg
    F16C305F-A58A-42C0-B04B-ECF3F90B7409.jpeg
    139.1 KB · Visningar: 4
Omega ekonomen här!

Är 20 år gammal och studerar till vardags en kandidatutbildning i företagsekonomi. Klockintresset började 2013 då jag fick min första Samsung Galaxy Gear, som jag använt olika modeller av sedan dess. När jag sedan tröttnade på dom hösten 2016 kändes det rätt kalt på armen och våren 2017 började jag att blicka mot mer traditionella klockor.

Det första inköpet var en Certina DS-8, som jag snabbt förälskade mig i pga dess stilrena design, den blåa urtavlan och framförallt månfaserna:
20180304_105537.jpg


Det andra inköpet för min del var en Vintage Omega Seamaster Quartz från 1977:
20180304_105811.jpg


Det senaste köpet var en Vintage Omega Genéve Quartz från 1976:
20180304_105735.jpg


Tipsa gärna ifall ni har några fina Vintage ur som ni vill kränga.

Ser fram emot att läsa mer och ta del av detta fantastiska forum!

//Omega ekonomen
 

bluesdog

Cartier
Hej på er alla klocknördar o samlare Björn va namnet
Efter drygt 1 års läsande här på forumet gör jag nu slag i saken och registrerar mig.
Skulle väl gjort det tidigare men ej kommit till skott!
Har sedan första titten här (nov 2016) fastnat och köpt på mig några klockor sedan dess!
Det började med att jag rotade fram enAquaStar Benthos 500 ur gömmorna i samband
med byte av bostad.
En klocka som jag köpt ny 1972 men ej användt sedan 1979!
Jag hittade den i en låda med en massa grejor och tänkte slänga den för den är väl inte
värd nånting (den gick inte) trodde jag men vid närmare eftertanke googlade jag lite
och såg att det fanns ett värde i den så jag fick råd av några här på KS vad jag skulle göra
jag fick hjälp av Lindahls urmaker i Vetlanda som servade och bytte glas och krona
så nu fungerar den o går bra!
Tja, ni hajar va..........blivit biten
 

Knasbollen

Breitling
Hej allesammans! Mitt namn är Carl och jag är 17 år. Mitt klockintresse kickstartades under hösten och jag har redan införskaffat 3 klockor (Triwa loch lansen, Seiko skx009k2 samt Seiko sarb017 alpinist). Har tidigare enbart hängt på reddits klockavdelning (r/Watches) samt ett flertal youtube kanaler. Har vetat att detta forum funnits sedan begynnelsen av mitt intresse, men har dock varit för lat för att gå med. Nu är jag dock här!
 

Thelonius

Panerai
2-Faktor
Hej !

Mattias heter jag och är nykläckt entusiast. Mitt intresse väktes via diverse kanaler på youtube. Nu är jag här och läser från och till.

Nuvarande klockor består endast utav en F-91W samt en CWC G10 för tillfället men en tjusig Zodiac är på ingång vilket är spännande :)

Väl mött.
 
Topp