• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

M.I.

Omega
Hej!
M. I. är mitt namn och jag började bli intresserad för klockor för ungefär sex år sen när jag köpte min första klockan-Zenith El Primero Rainbow. Under denna tid viste jag faktisk ingenting om klockor. År 2019 köpte jag en IWC Aquatimer och nu är mitt intresse inriktad mot: Panerai, Rolex eller Hublot.
Det är väldigt roligt för mig att läsa om klockor och är imponerad hur deras mekanism fungerar. Beställde även en timegraph för att mäta amplitud och avvikelse på mina klockor. Det är väldigt roligt att läsa Era inlägg, diskussioner etc. på forumet.
Vänligen, M. I.
 
Senast ändrad:

Dahlc

Panerai
2-Faktor
Halloj!
Har hängt ett tag i det tysta på forumet och tänkte att det är dags att presentera sig. Är 22 år gammal och studerar till vardags till civilekonom. Har länge haft ett klockintresse som föddes ur Bond-rullarna, intresset har växt sig allt starkare den senaste tiden och jag är nu på jakt efter min första "riktiga" klocka. Inte helt oväntat så står en Omega SMPc högt upp på önskelistan.
Tack för ett bra forum! Fridens liljor.
 

Sskogh

Breitling
Hej!
Jag heter Sebastian och har väl haft ett ganska stort klockintresse genom åren. Det började med en festina i titan som jag fick i födelsedagspresent för en herrans massa år sedan.
Jag blev introducerad för ks av en vän för drygt ett år sedan och har sedan dess bara lurkat på köp/sälj för att se om där fanns något för att dyka djupare ner i träsket.
Jag har genom åren ofta haft svårt att bestämma mig för vad jag vill ha, men nu landande ha-begäret på en LLD. Jag slog till för en vecka sedan och kände att detta skulle bli startskottet för att bli mer aktiv här.
Jag är 29 år gammal och är flottist.

Jag drömmer om att nån gång äga en speedmaster och slutligen en milgauss att föra vidare till den förstfödde.

Min nuvarande klocksamling är något yvig men de har inhandlats vid speciella tillfällen i livet och berättar lite av en historia om mig.

B74E0862-653A-40B0-9B85-6266D5635B9C.jpeg


B32514A0-8340-4E20-9318-17B16AB54471.jpeg


B2E4DAC2-076B-43CA-A6DF-D2C3A0470DC6.jpeg


5BB63381-C36A-48E3-BF6B-DB8D895FF793.jpeg


2FEEF11B-A4F5-4F80-A962-EF2E6F7AA5E2.jpeg


E490F1FD-91BB-4ECB-BF90-935883644967.jpeg


Ser fram emot fler givande utbyten av information och smak är på forumet. Trevlig lördag på er!
 

Nishiki

Omega
Tjena, Nicke här! har smygit runt på forumet nu ett tag men kände att det var dags att presentera mig. Har varit intresserad av klockor så länge jag kan minnas, men är inte så gammal än ;)
Har för nuvarande ett tiotal klockor som Omega, Seiko, Rolex och Swatch.
 

M.I.

Omega
Tjena, Nicke här! har smygit runt på forumet nu ett tag men kände att det var dags att presentera mig. Har varit intresserad av klockor så länge jag kan minnas, men är inte så gammal än ;)
Har för nuvarande ett tiotal klockor som Omega, Seiko, Rolex och Swatch.
Många klockor, har du någon favorit av alla dessa som du nämnde?
 

Eggrole

Breitling
Tja!
Erik heter jag, och har samlat på klockor sen ett tag tillbaka! Har alltid gillat klockor och dess estetik, och nu när jag precis blivit sambo så har ekonomin gjort att jag kunnat både laga existerande objekt hemma, och införskaffat lite nytt!
Äger idag runt 12 klockor, varpå en är på ingång, en Phoibos Wave Master Automatic 300m Diver (Ref: PY010C) :)
Har bland annat restaurerat farsans gamla Olma Sport som blivit skadad (Se bild före o efter), och tycker den blev helt ok med mina Youtube kunskaper :D
Ser fram emot att hänga här bland likasinnade, och hoppas alla får en bra start på veckan :)
//Erik
 

Bilagor

  • 92551970_10222595501216780_1494170232665669632_o.jpg
    92551970_10222595501216780_1494170232665669632_o.jpg
    166.4 KB · Visningar: 6

jla

Omega
Hej! Lurkat runt här i säkert två år och läst men aldrig blivit av att jag registrerat mig förns nu. :) Gift man i unga 30, räknas som högutbildad av SCB, verksam inom IT-branschen på en ledarposition dock ej personalansvar så slipper allt det tråkiga med löneförhandlingar, HR o.dyl. Haft ett intresse för klockor i flera år och det är främst vetskapen om hantverket bakom som jag går igång på, frugan förstår mig bara till viss del..Särskilt svag för färgade urtavlor och specifikt blå, har just nu en T086.407.11.047.00 men sparkontot byggs upp för att kunna köpa en Rolex OP (troligen 36mm) under året. I övrigt är klocksamlingen blygsam..

I övrigt gillar jag sport, snus (som jag snart måste sluta med) och folk som kan tänka själva. :)
 

Andygus

Breitling
Halloj!
Tack för insläpp!
Tänkte presentera mig.
Mitt namn är Andreas, 25 år från de småländska skogarna.
Tack vare en kollega som tipsade mig om KS så blev jag medlem här och har inte ångrat mig en sekund

Läser mycket här men kollar desto mer på "Köp & Sälj" sidan då jag är sugen på något nytt..(men tack vare mitt velande så har det inte blivit av)

Jag har i dagsläget en Breitling Aerospace, som jag är helnöjd med, men tanken är att den snart ska få rulla vidare.
Siktet är väl i huvudsak inställt på Rolex men det fanns tydligen fler märken som var intressanta. Tack vare KS har fler dörrar till andra märken öppnats, inspirationen är på topp

Ha de gott alla!
 

Bilagor

  • 15886119642311780579271726595356.jpg
    15886119642311780579271726595356.jpg
    277.4 KB · Visningar: 8
Tjena allihop, ville bara säga hej då jag är ny här på forumet. Kärleken till klockor har jag dock haft så länge jag kan minnas. Under senaste 20 åren har det omsatts några stycken, ganska så många om man ska vara helt ärlig... :) Idag är det främst vintage (50-70 tal), gärna dykare i strlk 35-38 mm. Ser fram emot att ta del av all er kunskap!
 

Nishiki

Omega
Många klockor, har du någon favorit av alla dessa som du nämnde?
Ja det är väll de. Just nu är det dessa:
Seiko ref SRPE05K1, nya turteln med ”granat eller Waffle”dial) och Datjusten ref 126300 riktigt trevlig hybrid klocka tkr jag!
 

Bilagor

  • 0F624946-629F-4754-A4BA-749732B77ACB.jpeg
    0F624946-629F-4754-A4BA-749732B77ACB.jpeg
    352.1 KB · Visningar: 6

JonasGbg

Panerai
2-Faktor
Hej,
Då har man blivit medlem här efter att ha hängt i kulisserna i några år.
Vem är jag då?
Jonas, 52-årig gammal gubbe som bor i Göteborg och har haft ett klockintresse sedan jag var en liten skit.
Då jag har några år på nacken så det har blivit några klockor genom åren men de senaste har det cirkulerat mest :oris: av olika modeller.
Är väl egentligen en "dykurskille" men har på senare tid även fastnat för vintage klockor med 60-70-tals design, men helst 42-44mm, då knubbisen har lite större handleder:)
Just nu bärs denna Oris Aquis GMT Date mestadels.

dsc_0009-jpg.1427820

dsc_0007-jpg.1427819
 

Bilagor

  • DSC_0007.JPG
    DSC_0007.JPG
    2 MB · Visningar: 23
  • DSC_0009.JPG
    DSC_0009.JPG
    558.7 KB · Visningar: 25
Senast ändrad:

Storuggla

Breitling
Kul att presentera sig i stället för att smyga omkring inkognito i trådarna. Det vanliga: alltid tyckt om klockor men intresset vaknade ordentligt för 15 år sedan när jag köpte min första, finare automatiska klocka i vuxen ålder.
Saknar fortfarande en flygare i samlingen, men har annars en låda med allt möjligt, men mest automatiska klockor. Har svårt att sälja klockor, men snart måste jag ta mig samman och rensa lådan lite.
Har ingenting emot mindre kända och nyare märken om de har något eget som gör dem spännande. Utesluter inte kvartsklockor; kvaliteten på klockan är till sist viktigare än hur visarna drivs runt. Ibland längtar jag lite efter en riktigt exakt kvartsklocka från t ex Grand Seiko, Longines eller kanske Citizen.

omega2254 (2).jpg
 

Nullitet

Breitling
Hej!

Som många andra här i presentationstråden vill även jag kliva fram ur inkognitoskuggorna och träda in i ljuset med egen profil här på KS :). Jag kallas för Manne och är 27 år. Arbetar inom utbildning och är bosatt på västkusten. Intresset för klockor började med min styvfars :breitling:Aerospace i titan som han fick av min mor. Nyfikenheten, avundsjukan och ha-begäret började i tidig ålder. Detta till trots äger jag idag ingen "exklusiv" klocka utan det är först nu som jag känner av ett slags fantomsmärta på handleden. Har under flera år odlat ett starkt intresse för Cartiers armbandsur och mer specifikt Santos- och tankmodellerna.

Jag ser fram emot att ta del av Klocksnacks forum.

Väl mött!
 

marwic

Breitling
Hej!
Rätt ny på detta forum, väldigt sparsam med mina inlägg men tycker det är jäkligt kul att läsa allt.
Ska inleda min klocksamling nu i vår.
Så ska bli lite vassare att posta inlägg och bilder här.
grymt forum!
 
Hej!
Kör en kort presentation. Niklas är namnet och jobbar som säljare i HiFi-branschen sedan 13 år tillbaka. Har burit klockor i stort sett hela mitt liv. Hade en period där man
var snabbt på de "smarta" klockorna men tröttnade relativt snabbt och gick tillbaka till de riktiga. Läst mycket här på forumet i många år men har under det senaste året själv börjat köpa lite bättre klockor och påbörjat en mindre samling.
Förhoppningen är att vara lite aktiv i alla fall :)

Ha det gott!
 

viktores

Breitling
Hej KS!

Jag har liksom så många andra här på forumet smugit runt bland diverse trådar inkognito i några år men nu äntligen fått tummen ur. Klockintresset har funnits ända sedan jag fick ärva en gammal Seiko dressare från en släkting för ett par år sedan. Bor och studerar i gbg. Ser fram emot att lära mig mer här på forumet och kanske på sikt addera några nya klockor till min samling!

Väl mött,
Viktor
 

SportRolex

Cartier
2-Faktor
B1AE03E6-5AAB-433F-BC10-BAF22D6B24BA.jpeg
Hallå!
Ny här sedan någon vecka tillbaka då jag fick tips av en bekant!
Stort intresse för dem flesta klockorna men föll helt för Rolex för ca ett halv år sedan, så bestämde mig rätt snabbt att köpa en och igår kom jag hem med min första!

kul att få ta del av allt snack här!
 
Senast ändrad:

linus84

Omega
Hej!
Likt många andra ”nya” så är jag inte heller ny här, men kommer försöka vara lite mer aktiv. Jag är 35 år och bor i centrala Sthlm. Fann intresset för klockor i Italien för väldans massa år sen då jag köpte min första ”som jag tyckte då” tok fina klocka. Det blev en Invicta Diver som jag då gav 7500kr för om jag inte minns fel. Detta var mkt pengar tyckte man tills jag tog nästa kliv vilket blev en Breitling. Breitling var verkligen inte min typ av klocka så införskaffade mig min första submariner, sedan dess har jag ägt 4 subbor och tyvärr alltid sålt dom för att jag tycker dom är för vanliga här i sthlms trakten. I nästa epok provade jag på Omega, både seamaster och speedmaster. Mkt trevliga klockor men fick ändå inte riktigt feelingen där heller. Tänkte att nu tusan ska jag hitta min typ av klocka så kollade upp AP royal oak, men den tycker jag personligen är för stor om man inte går på Jumbon och då skulle jag hellre kliva på PP. Så jag landade i valet Cartier Santos ”nya modellen” i stål.riktigt fin klocka med en underbar tunnhet och ett enkelt system för att byta länk osv. Har trivts jätte bra med denna pjäs och tycker Cartier har fått alldeles för lite rampljus. Det jag störde mig på denna var dock att det var L modellen så lite stor på min handled. Efter att jag nu tröttnade på denna så satte jag mig ner och tänkte efter, varför lessnar jag så jä*la fort min slutsats blev, alla kanske har varit för stora? Har nu Cartier till salu och köpte precis en Rolex Datejust 126234 36mm med blå tavla och den bara älskar jag! Jag kanske haft för små handleder för dom andra klockorna för denna sitter verkligen helt magiskt perfekt. Får väl se om den åker ut på annons om ett halvår trots min förälskelse eller om det blir en keeper, kanske bara inse att man vill testa ALLT innan man dör

Tack för ett trevligt forum!
 

wsu

Breitling
Hej , Dennis här , ny på forumet.
Har precis köpt min första riktiga klocka, Omega Seamaster Diver 300.
Använder forumet mycket till tips & råd & använde forumet innan mitt köp av klocka.
Imponerad av all kunskap & hjälp som finns här
 

mrbobsan

Breitling
Tjena!
Har gått från att inte bära klocka i mina yngre dar till att sitta och fantisera om att köpa hur många som helst.
Håller just nu på med att spara ihop till min första riktigt fina klocka. Får se om jag kan vänta tills att jag har råd med en Rolex eller om jag bara måste köpa en inte fullt lika dyr innan dess :)
 

Niperz

Breitling
Hojjhojj! Äntligen införskaffat mig en ”instegsklocka”. Intresset växte fram efter storebror införskaffade sig en Omega Moonwatch för säkert 10 år sedan. Jag var länge inne på IWC Portofino men det blir sällan som man tänkt sig. Valet föll till slut på en Breitling Chronometer Navitimer och trots mina gigantiska handledsknölar så känns det ändå skönt att bära en klocka . Nu är klockkontot sprängt och det lär dröja innan nästa köp. Vi hörs!

 
Senast ändrad:
Hej hej, General Gunz, Mr G här. Västkustare i exil (nåväl, jag är nog välkommen tillbaks även om jag ofta blir ifrågasatt varför jag bytte kust) boendes i Stockholm. Arbetar som designer till vardags.

Har varken en stor samling eller ett jättestort intresse. Men läser mycket och klockor och uppskattar god design.
 

dino

Omega
2-Faktor
Tjena!

Som många andra har jag både haft konto och läst i många år från och till men först senaste året blivit mer aktiv, inte bara här men även på Watchuseek och Reddits klockforum. Bosatt på västkusten där intresset startade med en SKX007 för ca 8 år sedan. Har sedan dess köpt flertalet Seikos, både nya och vintage, Timex, Hamilton m.m. Nu senast blev det en Breitling Colt och har nu ögonen inställda på en Speedmaster .006 som förmodligen inhandlas lagom till 30årsdagen i höst.

Tack för ett fantastiskt forum och all delning av kunskap/upplevelser under åren!
 

Bulverket

Omega
97EEE138-CB86-484C-8B0D-1DE528691414.jpeg
Tjena tjena, har legat lite i det dolda här ett bra tag. Men idag är det dags att presentera mig och delar av min fina klocksamling. Jag är en fotbollspelande klocknörd med mycket tid för research. Är numer bosatt i Örebrotrakten med alldeles för få entusiaster att prata med...

Klockberoendet ”som det ju ärligt nu måste benämnas som” började kring min student för några år sedan.
Jag fick då en svart Tag Heuer Aquaracer av min kära far som jag bar dag som natt i över ett år.
Jag har sedan dess haft lyckan att knyta åt mig en del fina Tudors och Sjöö Sandström-grejer senaste åren samtidigt som jag även förlorat en Rolex GMT till nån som ansåg den vara gratis att ta, det slog rätt hårt, men ingen idé att gräva ned sig..

Jag länkar lite bilder på min samling, och även bilder på 2 stycken Grails.
En Yacht Master och en Royal oak, är ett stort fan där, och en vacker dag så kanske..
687532A4-95EE-43F0-B9E6-8FC4C85D2F48.jpeg
687532A4-95EE-43F0-B9E6-8FC4C85D2F48.jpeg
EF6939F0-1BCA-4494-A11D-8E85E38E786A.png
8C263CB9-E36A-4710-81FF-CAE268E4906A.png
7E1A8DC5-C012-452C-8C62-C300A0116A0A.png
57C8F8A6-2DA7-47CD-A217-E111BEA917D4.png
97EEE138-CB86-484C-8B0D-1DE528691414.jpeg
 

regnguden

Rolex
2-Faktor
97EEE138-CB86-484C-8B0D-1DE528691414.jpeg
Tjena tjena, har legat lite i det dolda här ett bra tag. Men idag är det dags att presentera mig och delar av min fina klocksamling. Jag är en fotbollspelande klocknörd med mycket tid för research. Är numer bosatt i Örebrotrakten med alldeles för få entusiaster att prata med...

Klockberoendet ”som det ju ärligt nu måste benämnas som” började kring min student för några år sedan.
Jag fick då en svart Tag Heuer Aquaracer av min kära far som jag bar dag som natt i över ett år.
Jag har sedan dess haft lyckan att knyta åt mig en del fina Tudors och Sjöö Sandström-grejer senaste åren samtidigt som jag även förlorat en Rolex GMT till nån som ansåg den vara gratis att ta, det slog rätt hårt, men ingen idé att gräva ned sig..

Jag länkar lite bilder på min samling, och även bilder på 2 stycken Grails.
En Yacht Master och en Royal oak, är ett stort fan där, och en vacker dag så kanske..
687532A4-95EE-43F0-B9E6-8FC4C85D2F48.jpeg
687532A4-95EE-43F0-B9E6-8FC4C85D2F48.jpeg
EF6939F0-1BCA-4494-A11D-8E85E38E786A.png
8C263CB9-E36A-4710-81FF-CAE268E4906A.png
7E1A8DC5-C012-452C-8C62-C300A0116A0A.png
57C8F8A6-2DA7-47CD-A217-E111BEA917D4.png
97EEE138-CB86-484C-8B0D-1DE528691414.jpeg
Bra liten samling du byggt upp och välkommen in i värmen! :)
 

linus84

Omega
97EEE138-CB86-484C-8B0D-1DE528691414.jpeg
Tjena tjena, har legat lite i det dolda här ett bra tag. Men idag är det dags att presentera mig och delar av min fina klocksamling. Jag är en fotbollspelande klocknörd med mycket tid för research. Är numer bosatt i Örebrotrakten med alldeles för få entusiaster att prata med...

Klockberoendet ”som det ju ärligt nu måste benämnas som” började kring min student för några år sedan.
Jag fick då en svart Tag Heuer Aquaracer av min kära far som jag bar dag som natt i över ett år.
Jag har sedan dess haft lyckan att knyta åt mig en del fina Tudors och Sjöö Sandström-grejer senaste åren samtidigt som jag även förlorat en Rolex GMT till nån som ansåg den vara gratis att ta, det slog rätt hårt, men ingen idé att gräva ned sig..

Jag länkar lite bilder på min samling, och även bilder på 2 stycken Grails.
En Yacht Master och en Royal oak, är ett stort fan där, och en vacker dag så kanske..
687532A4-95EE-43F0-B9E6-8FC4C85D2F48.jpeg
687532A4-95EE-43F0-B9E6-8FC4C85D2F48.jpeg
EF6939F0-1BCA-4494-A11D-8E85E38E786A.png
8C263CB9-E36A-4710-81FF-CAE268E4906A.png
7E1A8DC5-C012-452C-8C62-C300A0116A0A.png
57C8F8A6-2DA7-47CD-A217-E111BEA917D4.png
97EEE138-CB86-484C-8B0D-1DE528691414.jpeg
Fin samling! Hur stora handleder har du? Har alltid trott SS bärs större. Detta såg riktigt bra ut!
 

linus84

Omega
Tjena!

Som många andra har jag både haft konto och läst i många år från och till men först senaste året blivit mer aktiv, inte bara här men även på Watchuseek och Reddits klockforum. Bosatt på västkusten där intresset startade med en SKX007 för ca 8 år sedan. Har sedan dess köpt flertalet Seikos, både nya och vintage, Timex, Hamilton m.m. Nu senast blev det en Breitling Colt och har nu ögonen inställda på en Speedmaster .006 som förmodligen inhandlas lagom till 30årsdagen i höst.

Tack för ett fantastiskt forum och all delning av kunskap/upplevelser under åren!
Tjena!

Som många andra har jag både haft konto och läst i många år från och till men först senaste året blivit mer aktiv, inte bara här men även på Watchuseek och Reddits klockforum. Bosatt på västkusten där intresset startade med en SKX007 för ca 8 år sedan. Har sedan dess köpt flertalet Seikos, både nya och vintage, Timex, Hamilton m.m. Nu senast blev det en Breitling Colt och har nu ögonen inställda på en Speedmaster .006 som förmodligen inhandlas lagom till 30årsdagen i höst.

Tack för ett fantastiskt forum och all delning av kunskap/upplevelser under åren!
Välkommen! Har du kollat på speedmaster 311? Den med hesalit glas? Den är snäppet attraktivare samt lite tunnare om jag inte minns fel. Båda fina men ta en titt på den om du inte kollat på den innan
 
Topp