• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jrooth

Cartier
2-Faktor
Hej,
Ny på forumet sedan Maj. Halkade in under en sen kväll då jag eftersökte sanningen i en pågående diskussion med en barndomsvän och har varit fast sedan dess :) Är otroligt imponerad över kunskapen på detta forum, och genomförde under veckan mitt första ”riktiga” köp här på KS Supernöjd!

Intresset ligger främst åt dykare och valet föll på nya Omega Seamaster. Vi ses i diverse trådar framöver!
 

Bilagor

  • 2C763610-3659-400B-A7D8-9256B261463A.jpeg
    2C763610-3659-400B-A7D8-9256B261463A.jpeg
    366.8 KB · Visningar: 4

Ansfrat

Breitling
Hej,
Jag snubblade in på klockor för ca 1 år sen när jag ärvde ett gammal fickur. Jag försöker lära mig mer och mer och detta forum verkar helt perfekt. Min samling idag är blygsam men jag tror och är lite rädd för att den kommer att växa snabbt.
3F951D24-2FD7-4A06-96C1-06A5CC634A93.jpeg
6EF3A68C-1BD3-4CAE-940B-B0CA15A6D908.jpeg
0F1F1F58-E4EE-481F-81F2-4AC99CD65C44.jpeg
4C872B3C-394D-4EA5-9E54-5733F09FD637.jpeg
C9226AB6-71D7-48DA-BBFD-CFB51BE12769.jpeg
 
  • Like
Reactions: TiE

CaarlB

Breitling
2-Faktor
Tjena tjena!
Har kikat runt mycket på klocksnack i ungefär ett år nu och tänker att det är dags att jag presenterar mig lite!
Är en ung kille som är sugen på att ta mig in i den riktiga klockvärlden! Har tidigare haft mindre roliga klockor som DW och Tommy Hilfiger om man får säga så men är nu sugen på att köpa min första riktiga klocka!
Har länge varit sugen på en Rolex Datejust 36 med jubilee bracelet men känner väl kanske att det är lite mycket att lägga i dagsläget.
Jag tar gärna emot tips på en första klocka, kan tänka mig lägga mellan 10-30’ ny eller begagnad. Skulle vilja ha en automatisk klocka med safirglas. Gärna en blå eller svart urtavla. Gillar storleken 36mm och är inte så förtjust av stora siffror i urtavla, ser gärna att det finns någon typ av datumvisare men helst inte kronograf. Men jättetacksam för alla tips jag kan få, suger upp information och kollar runt massor!!
Har kikat lite på Sjöö Sandström Royal Steel 36 för lite referensram. Är sugen på denna men vill se om ni andra har några tips.

Tack på förhand, spänd för att få respons!
 

flaskburk

Omega
Hej allesammans!
Är i princip i samma sits som ovanstående postare. Är en yngre snubbe med ett begynnande klockintresse, som väl antagligen började när jag fick en (åtminstone i mina ögon, kanske inte i en rutinerad urkonnässörs) fin klocka i studentpresent. En Victorinox kvarts dykare, hade den i princip varje dag i åtminstone fyra år. För ungefär ett år sedan valde jag med min mycket begränsade budget att köpa en Seiko Presage ur Cocktail-serien. Är fortsatt mycket, mycket nöjd med den, men känner att det är dags att ytterligare ge efter för det finansiella självskadebeteendet detta intresse tycks innebära. Blev medlem idag och har redan kollat in flera av era trådar, vilket känns riktigt kul! De flesta av mina vänner har ett väldigt milt klockintresse (dvs. det märke som huvudsakligen bärs är DW, Gant eller Boss), så det känns superkul att hänga på ett forum där man kan få lära sig lite. För tillfället lutar jag åt att skramla ihop till ett ur för runt 20-25000 då jag tar min masterexamen. Känns både som en kul motivation för arbete och en ursäkt att få glo på klockor dagar i ända.

Ser fram emot att få ytterligare inspiration och diverse gott snack här på sidan! Haj!
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Tjena tjena!
Har kikat runt mycket på klocksnack i ungefär ett år nu och tänker att det är dags att jag presenterar mig lite!
Är en ung kille som är sugen på att ta mig in i den riktiga klockvärlden! Har tidigare haft mindre roliga klockor som DW och Tommy Hilfiger om man får säga så men är nu sugen på att köpa min första riktiga klocka!
Har länge varit sugen på en Rolex Datejust 36 med jubilee bracelet men känner väl kanske att det är lite mycket att lägga i dagsläget.
Jag tar gärna emot tips på en första klocka, kan tänka mig lägga mellan 10-30’ ny eller begagnad. Skulle vilja ha en automatisk klocka med safirglas. Gärna en blå eller svart urtavla. Gillar storleken 36mm och är inte så förtjust av stora siffror i urtavla, ser gärna att det finns någon typ av datumvisare men helst inte kronograf. Men jättetacksam för alla tips jag kan få, suger upp information och kollar runt massor!!
Har kikat lite på Sjöö Sandström Royal Steel 36 för lite referensram. Är sugen på denna men vill se om ni andra har några tips.

Tack på förhand, spänd för att få respons!
Välkommen
Sjöö Sandström är riktigt trevliga. Kanske är en dykare inte vad du söker men Oris Aquis finns i 36mm. Oris har även en pointerdate som är schysst i 36
Screenshot_20200726-214007_Google.jpg
Screenshot_20200726-213733_Google.jpg
 

Beaker

Cartier
2-Faktor
Hej klockvänner!

Insett att mina närstående kanske inte blir fullt så upphetsade som mig själv när det kommer till att diskutera saker som för- och nackdelarna mellan hesalit och safir. Så efter att ha hängt och läst på forumet under en längre tid så får jag nu ta tag i det här och se till att bli lite aktiv.

30-årsåldern. Klockintresse sedan tonåren, som tagit fart nu på senare år.
Haft ett gäng olika dinkor av varierande kvalité under åren, alltifrån parfymklockor till klassiska vintageur och nya dykare.
Sitter numera och söker efter en kronograf att komplettera samlingen med. Lutar åt en Speedmaster (311.30.42.30.01.005).

Nåväl, en liten bild på samlingen för tillfället:
klock.jpg


Tack för ett trevligt forum!
 
Senast ändrad:

Mr_JN_71

Breitling
Hej!
Är ny här. Börjar närma mig 50 i ålder och har alltid gillat klockor.

Det äldsta är ett Longines fickur från 1910. Nyast är Conquest.

Har även en Omega Seamaster från tidigt 60-tal som är i behov av underhåll.
 

Bilagor

  • IMG_20201209_194142_000.jpg
    IMG_20201209_194142_000.jpg
    1.1 MB · Visningar: 9
Senast ändrad:

zackariasskog

Breitling
Tjenare!

Mitt namn är Zackarias Skog och kommer från Göteborg. Har varit med här på forumet sedan 2017, men har dock varit ganska annonym.

Jag har alltid haft ett intresse för klockor och de började tidigt med att jag använde farfars gamla Seiko "Calculator". (Se bild)

Just nu har jag fått upp intresset för främst Rolex, IWC, ohh Omega. Är alltid ute på jakt efter något nytt o spännande.

Länkar några bilder på mina nuvarande/föredetta klockor :)

Ha de gott!

//Zackarias Skog
 

Bilagor

  • 61765299374__95FA5E9F-6273-4B07-A7D7-1EA4C622A999.JPG
    61765299374__95FA5E9F-6273-4B07-A7D7-1EA4C622A999.JPG
    379.8 KB · Visningar: 11
  • IMG_3354.JPG
    IMG_3354.JPG
    432.3 KB · Visningar: 11
  • IMG_7462.JPG
    IMG_7462.JPG
    335.6 KB · Visningar: 10
  • IMG_4180.JPG
    IMG_4180.JPG
    442.9 KB · Visningar: 14
Senast ändrad:

M1cke

Omega
2-Faktor
Sprillans ny på forumet, även helt ny till intresset av klockor.

Har alltid burit klocka, valt klockor efter smak och behov. Senaste åren har det varit en hel del smartklockor. Men har nu bestämt mig för att bara bära min armbandsdator när jag är ute och springer eller sådär. Den får bli min beater.

Jag fick upp ögonen för det fräcka i automatiska klockor för ett tag sedan och köpte mig en Seiko 5, en SNXS79J1 för att vara exakt. Allt jag hade sett av den var bilder och videosnuttar på nätet. Det visade sig när jag fick den att den nog var en smula liten för min handled. Och inte bara av ren ovana. Den var för liten.

Nu gör jag förmodligen samma misstag igen, men imorgon kommer det en Orient Star re-au0004b med DHL. Jag har höga förhoppningar om att jag kommer att gilla den. Men man vet ju aldrig.

Tanken är att hålla mig till en liten samling. Och sakta smyga mig upp till en riktigt fin klocka. Vad det blir i slutändan vet jag inte än, det finns ju så många fina klockor. Men av någon anledning har jag lite grand fastnat i japanska klockor och en Grand Seiko känns högst relevant just nu i alla fall.

Vi får se.

Tack för ett kul forum att klicka runt i. Jag kommer att lära mig mycket här.
 

erikjohanssons

Breitling
Tjena alla klockfantaster!

Varit med på forumet i snart 2 år men har hållit mig i de tysta. Precis hemkommen från studier och fotboll i USA så antar att de var dags att komma igång lite i detta forumet.

Fått ett stort intresse för egentligen alla klockor, köpte en Datejust 126334 i fjol och igår hämtade jag ut min nya Omega Seamaster diver 300m här hos min AD i Skåne. Super nöjd!

Länkar en bild på båda
Ha de gott,
Erik Johansson
 

Bilagor

  • 6EFEF37B-5C10-471B-96A5-E8CF89E9FF96.jpeg
    6EFEF37B-5C10-471B-96A5-E8CF89E9FF96.jpeg
    497.9 KB · Visningar: 13
  • C63448D6-5939-4C2F-93C0-BB845EA2AD15.jpeg
    C63448D6-5939-4C2F-93C0-BB845EA2AD15.jpeg
    186.4 KB · Visningar: 12

OME

Breitling
Hej!

Klockor har i mer eller mindre varit av intresse länge. Har senaste tiden sagt till mig själv att jag vill skaffa min första riktiga klocka innan fyllda 30.
Det fixade jag nu tidigare i veckan med några år till godo.

Märkte väldigt snabbt att det inte kommer bli en engångsgrej utan fler köp kommer garanterat hända i framtiden. Därför tänkte jag att ett forum brukar vara en god idé for att bygga kunskap.

Ser fram att lära mig mer och efter tid komplettera med fler klockor utöver moonwatchen .005 jag köpte mig nyss.
 

Nodese

Omega
2-Faktor
Tjena alla klockfantaster!

Varit med på forumet i snart 2 år men har hållit mig i de tysta. Precis hemkommen från studier och fotboll i USA så antar att de var dags att komma igång lite i detta forumet.

Fått ett stort intresse för egentligen alla klockor, köpte en Datejust 126334 i fjol och igår hämtade jag ut min nya Omega Seamaster diver 300m här hos min AD i Skåne. Super nöjd!

Länkar en bild på båda
Ha de gott,
Erik Johansson

Fina klockor bägge två!
 

Nodese

Omega
2-Faktor
Hej!

Har också varit medlem en stund men intresset för klockor har ökat på senaste tiden så scrollat runt lite och upptäkt att forumet verkar väldigt trevligt med bra och kunniga medlemmar! Ser fram emot givande diskussioner framöver !
 

Magnux

Breitling
Hej på er. Jag kanske redan har presenterat mig, men det var isåfall länge sedan. Jag är en sporadisk klockköpare med förkärlek för tunga rostfria klockor som tål vatten, gärna från Japan. Samlingen innehåller också några tuffa ryssar.
 

Bilagor

  • IMG_6406 (002).jpg
    IMG_6406 (002).jpg
    809.6 KB · Visningar: 10

ola grävling

Breitling
Ny här sedan ett par månader tillbaka.

Klockintresset började kring 2009/2010 då jag köpte mig en Seiko Skx007 och en vintage Rolex OP. Rolexen gick sönder och blev liggandes i en låda i 10 år innan jag sålde den här på forumet för någon månad sedan och köpte mig en vintage Datejust på samma ställe. Klockintresset var rätt svalt under 2010-2020 men har utökat och burit några vintage ur (omega seamaster, Tissot, Vostok) samt ett par Miro watches senaste 10 åren.

Nu är det nästan uteslutande DJn som luftas och min nästa klocka blir en Rolex Sub, men det får nog vänta något år.
 

Guldish

Breitling
Hej,

Nu är jag rätt dålig på att introducera mig men jag får försöka :)
Mitt namn är johnny och jag skaffade mest detta konto på rekommendation av en vän.
Jag har pratat länge om att skaffa en Rolex Cellini och fick rekommenderat att hänga på detta forum för att lära mig mer och kanske komma i kontakt med rätt personer!
 

Bobbyheinrich

Breitling
Hej, Robert heter jag. Alltid älskat att nörda in mig på bra å ha saker, allt som gör vardagen lite lättare och stiligare. Gått från att vara vansinnig sneskerhead/samlare till att brancha ut. Nu är det allt från knivar, tändare, flashiga kapsylöppnare, nyckelhållare och nu även klockor.

Har vart medlem en liten stund men mest hållet mig i skuggorna och läst i smyg men tänkte det var dags att kliva in i ljuset.
 

poppe33

Omega
Halloj,
Ny reggad på forumet men rekat länge :) Ute efter 'första riktiga' klockan. Väldigt öppen kan bli allt från en SEIKO 5 sport till en Datejust two tone beroende på vad som dyker upp och vilket humör jag är på.

Bästa hälsningar
 

mha

Omega
Hej!
Jag har spanat in forumet under en period. Har varit på "jakt" efter en klocka under de senaste 3 åren. Jag skriver "jakt" för att jag aldrig riktigt har haft ett intresse för klockor. Dock har företaget jag jobbar för pushat in mig på spåret genom att erbjuda oss en klockbudget efter anställning i 10 år.

Jag fastnade rätt tidigt för Grand Seiko och deras spring drive. Perfekta elegansen och underbar teknik under huven.

Nu efter en tid är jag en stolt ägare till en SBGA285G som förgyller min dag. Dock har jag i och med köpet börjat snöa in mig (pun intended :cool:) på Grand Seikos snowflakes.
 

Kaffefredrik

Cartier
2-Faktor
Hej,

Ny på forumet, blev tipsad IRL av en annan medlem för en vecka sedan.
Klockintresset började för ca 15 år sedan när jag fick upp ögonen för en Rolex Datejust, som jag dessvärre inte hade råd att köpa då (och enligt min fru inte nu heller...)

Inex under tonåren studenttiden, under den senare även ett Action fickur vid högtidligare tillfällen.

Fick nyligen ärva ett fickur som gått i arv inom familjen i fyra generationer. Vet tyvärr inget om det då jag inte kan fråga tidigare generationer. Kanske någon här kan bidra med lite kunskap om detta ur?

Till vardags växlar jag mellan en blå Longines HydroConquest och en svart Baume & Mercier Baumatic.
Nästa köp lutar åt en Longines heritage flagship eller En Longines heritage 1832.
Sneglar även på en De ville Prestige. I vart fall en klocka med ljus tavla som passar bra under manschetten.

Ser fram emot givande diskussioner framöver.

GMY
Fredrik
 

Bilagor

  • DSC_0010.JPG
    DSC_0010.JPG
    208.3 KB · Visningar: 5
  • DSC_0005.JPG
    DSC_0005.JPG
    218.5 KB · Visningar: 6
  • DSC_0012.JPG
    DSC_0012.JPG
    205.2 KB · Visningar: 5
  • DSC_0002.JPG
    DSC_0002.JPG
    223.7 KB · Visningar: 9

Peter H

Breitling
Hej Hej
Peter heter jag, bor i Mälardalen och gillar Seiko först o främst när det kommer till klockor.
Jag köpte min första Seiko 2008 i Filippinerna, det var en SKA383 sedan blev det en M-märkt Seiko 7T27. Eftersom jag var fattig student vid den tiden så blev jag tyvärr tvungen att sälja dom och det dröjde ända till 2019 för nästa Seiko att dyka upp vilket blev en SRP777K1. Kort efter så blev det en SNJ025P1 "Arnie" och senast en SKA785P1.
Det svider fortfarande att jag var tvungen att sälja min 7T27 men jag hoppas den har det bra och förmodligen ägs den av någon här på forumet :)
 

Akohler

Breitling
Hej!

Alexander heter jag och jag har vart medlem sedan 2016, dock inte speciellt aktiv.
Mitt klockintresse började med en Rolex 16233 (ångrar att jag sålde den, magisk urtavla). Den klockan har fått vandra vidare och har idag en 16613 (köptes för två veckor sen, väldigt nöjd!) samt en 16013.
Studentbudget sätter stopp för fler inköp de närmsta åren, men målet är väl en 16523 inom ett par år!
 

Bilagor

  • IMG_20200802_151123.jpg
    IMG_20200802_151123.jpg
    212.5 KB · Visningar: 11
  • IMG_20180521_161220.jpg
    IMG_20180521_161220.jpg
    287.6 KB · Visningar: 11
  • IMG_20200730_212743.jpg
    IMG_20200730_212743.jpg
    868.9 KB · Visningar: 12

Forest

Omega
Hej!
Gustav heter jag, rätt ny medlem från 2019. Mitt klockintresse började 2013 när jag fick en longines conquest av min far i studentpresent. Därefter har jag alltid varit intresserad av klockor men det är först nu det senaste året som jag har börjat utveckla mitt intresse och påbörjat min samling. Har idag en 16610, Hamilton khaki, skx009j, Garmin forerunner 245, och ja longines conquest. Nästa köp blir en mer stressad variant!
 

Sadde

Omega
2-Faktor
Hej,
Sadde kallas jag och är från Örebro!
Är väldigt ny här på forumet (5-6 dagar), har dock följt er ett tag och kommer givetvis in hit för tips och info om klockor.
Ska bli kul att föra diskussioner och lära mig av er! :happyhappy:
 
Senast ändrad:

aks

Breitling
Hej!
Nyreggad här på forumet, spenderar annars min mesta klockforumstid utomlands men hängde en del på gamla gula TTT.
I klocklådan samsas mekasiska tyskar från Nomos, Dornbluth & Damasko med några äldre schweiziska kvartzare i Oysterquartz & Ω 1510 Stardust.
OQ är den perfekta varje-dags-klockan för mig så jag är rätt nöjd där men klockforum har en tandens att störa ordningen eller inspirera till utveckling av samlingen. Lite beroende på hus man ser det...


@zackariasskog . Lycka till i HA. Lovar bjuda på några extra bu-rop när ni kommer och hälsar på. (om vi på läktarn får komma in)
 

Olofgren87

Breitling
2-Faktor
Hej Hopp! Oscar från Stockholmsområdet. 32 år ung. Väldigt grön i klocksfären, annars är det mest knivar och uteliv som gäller. När lillgrabben på 3,5 tillåter d.v.s. som för övrigt redan droppar "inget tickar som en Rolex" och vill inte ge tillbaka min när han får fingra med den

Hittade hit då jag behövde förkovra mig lite inför mitt första seriösa klockinköp. Blev en 116200 med vit urtavla och roulettedatum så jag tackar för mig och för all expertis som finns här och ser fram emot fler glödande hål i familjefinanserna

Naturligtvis måste jag slänga med en bild på min nya ögonsten!
 

Bilagor

  • 20200811_142332.jpg
    20200811_142332.jpg
    469.4 KB · Visningar: 19
Topp