• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hallå!
Efter nåt år av lurkande tyckte jag att det var dags för ett konto här på ks. Har ett relativt nyfunnet klockintresse som, om jag känner mig själv rätt, kommer bli manisk i. Ser fram emot att få börja köpa och sälja här på ks! Har köpt och sålt massor med prylar på cykel- och skidforum, så ska bli kul att testa nåt nytt!

Studentbudgeten tillåter kanske inga större investeringar, men ska ändå bli kul att börja smått!

Godkväll. Efter att ha skummat igenom trådar i några år kände jag att jag borde skaffa ett konto och presentera mig. Jag är en vit man, strax över fyrtio, nerflyttad från de djupa skogarna för att kunna leva som flanör i Stockholm. Mitt klockintresse grundar sig på ett omfattande intresse för design. Visst kan jag roas av hantverksskicklighet och fascineras av finmekanik, men i slutändan är det utseendet jag fastnar för; formgivningen, stilrenheten och ibland också det sätt på vilket ett visst armbandsur kan komplettera min så kallade look. Efter att ha spenderat en förmögenhet på att klä mig som en luffare känner jag faktiskt att jag behöver bli mer dressad. Det finns nämligen en gräns för hur många fransiga linneskjortor en man kan klä sig i innan han börjar snegla på en Patek Philippe Calatrava, låt vara från sent fyrtiotal.

Det är en märklig historia. Men eftersom jag lämnade in den till polisen och kryssade i att jag gärna tar över den om ägaren inte återfinns så blev den min efter tre månader. Så om ni någon gång tappar bort saker, glöm inte att anmäla det till polisen. När jag hämtade ut sen såg jag fyra skåp fulla med iPhones!
Länken är lite för kort så kan inte använda klockan så får väl köpa en ny länkbit eller bära den med något annat band. Den borde också få en service då det ”klonkar” när jag skakar på den..
Du kan nog hitta fler bitar till den länken genom att skapa en köpes-tråd i köp och sälj.:)

Hej. Rikard heter jag. Tack för insläppet på KS.
Jag är precis nybliven med premiumklocka. Har just fått en gåva av min arbetsgivare, en Omega SMP 2562.80.00. Tyvärr är den ju Midsize och passar mig inte riktigt. Tar tacksamt emot tips på hur jag kan byta denna mot en 41 mm. Jag är fullt medveten om att jag får betala mer pengar.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    494.5 KB · Visningar: 13
  • image.jpg
    image.jpg
    224.7 KB · Visningar: 11
  • image.jpg
    image.jpg
    291.5 KB · Visningar: 6
Jag är precis nybliven med premiumklocka. Har just fått en gåva av min arbetsgivare, en Omega SMP 2562.80.00. Tyvärr är den ju Midsize och passar mig inte riktigt. Tar tacksamt emot tips på hur jag kan byta denna mot en 41 mm. Jag är fullt medveten om att jag får betala mer pengar.
Trevlig arbetsgivare! Skulle rekommendera dig att ge midsize en ärlig chans. Tycker personligen att fler typer av ur än bara dressare gör sig bra i mindre size.

Hpkker med Cesura, tycker mindre klockor är betydligt snyggare. Vem vet när gigant-klock-trenden ger sig så kanske du är tacksam?:)

Hej!

Som andra här har jag läst forumet länge men aldrig skapat ett konto och tänkte väl det var dags nu så jag kan göra inlägg här och där.

Hej Allesammans,

Alexander Eriksson heter jag och är en 30+ are från Västerås som jobbar som Fastighetsförvaltare. Mitt stora klockintresse började för många många år sedan, men det är väl egentligen nu på senare tid som man haft möjlighet och köpa lite "dyrare" klockor så att säga.
Som många andra så har man ägt ett par SEIKOS genom åren samt en Certina dykarur i titan som var med en längre tid.
Det senaste köpet blev en Tudor Black Bay GMT (köpt på forumet i april) som jag är oerhört nöjd med!
Är lite knäsvag för dykarklockor/sportmodeller och det som ligger högt upp på listan är en Rolex GMT Master 2. Vi får se vart klockresan tar vägen :)

Bilagor

• tudor.jpg
    tudor.jpg
    113.5 KB · Visningar: 13
Hej !
Har varit medlem ett tag men inte riktigt använt forumet. Ska dock börja göra det då det känns som att alla likasinnade hänger här!
Ska bli spännande och ser fram emot det.
Tänkte presentera mig lite.
Yaroslav heter jag, från Stockholm, är klockintresserad som övriga och det har jag varit sedan jag var 14år, köpte min första Breitling Aerospace när jag var 16år och har bara eskalerat sen dess ;)
Ville kommersialisera hobbyn och skapade en liten klockshopp på nätet som resulterade med att jag har sålt av alla klockan som jag ägde.. :(
Så nu är det dags att börja bygga igen.
Stort fan av Panerai och udda klockor och märken som ingen tycker om. Typ Ulyse Nardin, Rado, Bell Ross
Äger för tillfället Breitling, Tag Heuer, Rado, Bell Ross, Omega.

Så hoppas på goda kontakter och roliga diskussioner!

Hej !
Har varit medlem ett tag men inte riktigt använt forumet. Ska dock börja göra det då det känns som att alla likasinnade hänger här!
Ska bli spännande och ser fram emot det.
Tänkte presentera mig lite.
Yaroslav heter jag, från Stockholm, är klockintresserad som övriga och det har jag varit sedan jag var 14år, köpte min första Breitling Aerospace när jag var 16år och har bara eskalerat sen dess ;)
Ville kommersialisera hobbyn och skapade en liten klockshopp på nätet som resulterade med att jag har sålt av alla klockan som jag ägde.. :(
Så nu är det dags att börja bygga igen.
Stort fan av Panerai och udda klockor och märken som ingen tycker om. Typ Ulyse Nardin, Rado, Bell Ross
Äger för tillfället Breitling, Tag Heuer, Rado, Bell Ross, Omega.

Så hoppas på goda kontakter och roliga diskussioner!
Bra val för en 16 åring. Jag köpte inget vettigt förrän min 18 års dag.

Hej! Jag är ny på forumet och en kort presentation är väl på sin plats. Hyfsat nybliven 50-åring hemmahörande strax söder om Gbg, med jobb inom den privata tjänstesektorn. Varit klockintresserad lite till och från men det har väl eskalerat nu de senaste åren. Ägt allt mellan Diligaf och Omega men numera är Oris min absoluta favorit. Har fn. tre st. (Aquis, Classic Date och en vintage med okänt art.nr.) men har siktat in mig på en fjärde (Divers 65). Den kommer absolut bli en keeper, annars är jag inte främmande för att sälja/byta om tillfälle ges. Den klocka som varit min absoluta favorit genom åren var dock en Seiko 5 Sports (7S36-03c0), oerhört robust och fin klocka som är gravt underskattad. Lite ledsen att jag sålde den... Ska bli kul att få delta i denna communityn och ser fram emot givande diskussioner.

Tjena!
Tog studenten häromdagen och, på en klockintresserad polares rekommendation, önskade jag mig en klocka. Under månaderna som ledde upp till studenten har jag lurkat i timmar här på forumet och kände nu när jag har fått klockan (och startskottet till samlingen har gått ;)) , så var det dags för mig att skaffa ett konto på sidan. Klockan blev en Sjöö Sandström Jubilee Steel som jag är galet nöjd med än så länge.

Tjena!
Tog studenten häromdagen och, på en klockintresserad polares rekommendation, önskade jag mig en klocka. Under månaderna som ledde upp till studenten har jag lurkat i timmar här på forumet och kände nu när jag har fått klockan (och startskottet till samlingen har gått ;)) , så var det dags för mig att skaffa ett konto på sidan. Klockan blev en Sjöö Sandström Jubilee Steel som jag är galet nöjd med än så länge.
Bra val, får man se en bild på startskottet?:)

Hej vänner,

Jag tackar för förmånen att bli del av forumet och möjligheten att presentera mig här. Jag är småbarnsfar, närmare 40 än 30, baserad i Malmö. Min huvudsysselsättning är verksamhetsledning inom IT.

Jag har haft ett intresse för klockor sedan 18-årsåldern då jag köpte min första klocka för egna pengar, en Tissot PRS200 two-tone, en klocka som mina barns mor för övrigt använder än idag. Min första "riktiga" klocka var en Tag Heuer Aquaracer WAN2110.BA0822 som hängde med länge, det är förmodligen den klocka jag trivts allra bäst med hittills.

Just nu kör jag en Breitling Avenger GMT II, jag tyckte gmt var coolt ett tag, och en vintage guld-Omega cal. 1430. Jag har bifogat lite vristporr längre ner.

Jag känner dock att ett nytt klockköp är nära förestående. Så pass mycket tid spenderas på nu nätet, läsandes recensioner, Chrono24 och annat, att omgivningen börjat ställa frågor. Ytterligare ett tecken på att hungern måste stillas är att blicken nu närmast reflexmässigt och ostoppbart söker sig till motpartens vrist i mötet med andra män. Det är min tro att dessa socialt knepiga beteenden delas av en inte helt obetydande del av medlemmarna på detta forum.

För tillfället lutar jag åt en Omega SMP cal. 8800 i svart. Jag har även en soft spot för Rolex 214270 och delar Panerai Luminor kollektionen. Jag ser fram emot att få ta del av era tankar kring ovan nämnda ur och mycket annat.
upload_2020-6-3_21-6-54.png

upload_2020-6-3_21-7-16.png

upload_2020-6-3_21-8-27.png

upload_2020-6-3_21-8-50.png

Hej vänner,

Jag tackar för förmånen att bli del av forumet och möjligheten att presentera mig här. Jag är småbarnsfar, närmare 40 än 30, baserad i Malmö. Min huvudsysselsättning är verksamhetsledning inom IT.

Jag har haft ett intresse för klockor sedan 18-årsåldern då jag köpte min första klocka för egna pengar, en Tissot PRS200 two-tone, en klocka som mina barns mor för övrigt använder än idag. Min första "riktiga" klocka var en Tag Heuer Aquaracer WAN2110.BA0822 som hängde med länge, det är förmodligen den klocka jag trivts allra bäst med hittills.

Just nu kör jag en Breitling Avenger GMT II, jag tyckte gmt var coolt ett tag, och en vintage guld-Omega cal. 1430. Jag har bifogat lite vristporr längre ner.

Jag känner dock att ett nytt klockköp är nära förestående. Så pass mycket tid spenderas på nu nätet, läsandes recensioner, Chrono24 och annat, att omgivningen börjat ställa frågor. Ytterligare ett tecken på att hungern måste stillas är att blicken nu närmast reflexmässigt och ostoppbart söker sig till motpartens vrist i mötet med andra män. Det är min tro att dessa socialt knepiga beteenden delas av en inte helt obetydande del av medlemmarna på detta forum.

För tillfället lutar jag åt en Omega SMP cal. 8800 i svart. Jag har även en soft spot för Rolex 214270 och delar Panerai Luminor kollektionen. Jag ser fram emot att få ta del av era tankar kring ovan nämnda ur och mycket annat.
upload_2020-6-3_21-6-54.png

upload_2020-6-3_21-7-16.png

upload_2020-6-3_21-8-27.png

upload_2020-6-3_21-8-50.png
Vintage omega är fina som få. Välkommen!

Tjena!
Fredrik heter jag. Kom i kontakt med framförallt vintage-klockor för en 8-9 år sedan då jag såg en studiekamrats Omega Seamaster från 60-talet och blev fascinerad!
Numer äger jag ett gäng där den jag är stoltast över är en Speedmaster från -91 som jag köpte till mig själv i samband med examen .
Tack för ordet!

Senast ändrad:
Tjenare gänget, kul att äntligen vara här!

Jag är en 26-årig gastronomistudent och kock (därav användernamnet) som har haft en klockintresse sedan 8 år tillbaka som dessvärre legat i dvala. Nu har jag lämnat in mina nuvarande armbandsur på service och känner att det är dags att steppa upp. Intresset väcktes efter att jag ärvde en Certina av min farfar och kort därefter fick välja ut en klocka som studentpresent. Planerar nu på att uttöka min samling med en dykare härnäst, följt av förhoppningsvis mycket mera.

Skål!

Hej!
Har små läst lite 'köp och sälj' sedan tidigare men aldrig skapa ett konto. Så blev det dags då jag är ute efter en specifik klocka, en Speedmaster 3559.3200...
Kortfattat om mig:
30 år.
6 klockor i min samling.
Gillar saker med bra kvalité, gärna lite historiskt arv.
Namedroppar lite saker som är närt och kärt:
Bespoke kläder. Bilar. Carmina skor. Cigarrer. Motorcyklar. Pistoler. Rom. S-s-samb(o)...Suröl. Whisky.
Och lite saker jag ogillar:
Snålhet. <-Skatt(ojdå). Vänsterpartiet. Katthår. Ogräs. Bakfylla. Myggor.
Trevligt liv!

Hej!
Har små läst lite 'köp och sälj' sedan tidigare men aldrig skapa ett konto. Så blev det dags då jag är ute efter en specifik klocka, en Speedmaster 3559.3200...
Kortfattat om mig:
30 år.
6 klockor i min samling.
Gillar saker med bra kvalité, gärna lite historiskt arv.
Namedroppar lite saker som är närt och kärt:
Bespoke kläder. Bilar. Carmina skor. Cigarrer. Motorcyklar. Pistoler. Rom. S-s-samb(o)...Suröl. Whisky.
Och lite saker jag ogillar:
Snålhet. <-Skatt(ojdå). Vänsterpartiet. Katthår. Ogräs. Bakfylla. Myggor.
Trevligt liv!
Ogillar myggor? Radikal ståndpunkt. Säker på att du kommer accepteras här med sådana hårda åsikter?

Hallå hallå!
Jag har varit medlem ett tag under ett annat namn men har då bara sökt info och drömt mig bort i köp/sälj tråden. Med nytt namn tänkte jag att det var dags att presentera sig. Jag är 24 år och bor för tillfället i Göteborg. Jag har varit fascinerad av klockor enda sedan min farmor gav mig farfars gamla fickur för 15 år sedan. Jag kunde sitta och stirra på när urverket tickade i timmar. Efter några pinsamma klockköp i 18-årsåldern köpte jag mitt första, mekaniska, armbandsur för lite mer än ett år sedan. Sedan dess har samlingen ökat och innehåller nu fem klockor som jag är helnöjd med. Jag har sedan innan en stor fascination för havet och planer på dykarlicens finns. Drömmer om att en dag få gå med i KS Explorers Club men innan dess måste en av de tre giltiga klockorna inhandlas.
Ha en fortsatt trevlig söndag så hörs vi!

Hej! Jag har börjat nörda in mig på klockor de senaste två månaderna. Jag tycker det är riktigt kul att lära mig om klockor men har svårt att bästemma mig för min första klocka. Jag har lagt ner hur många timmar som hälst på att leta, jämföra och läsa på om klockar men eftersom jag tror att det bästa sättet att lära sig är att prata med kunniga människor är jag nu här. Min budget ligger på max 35000. Just nu kollar jag på sjöö sandström royal capital kapland och omega railmaster. Jag undrar om ni asner att någon av dessa är en bättre eller sämre klocka och om ni tror att det är rimligt att hitta en begagnat inom min budget.
Tacksam för svar
mvh Samuel

Hej! Jag har börjat nörda in mig på klockor de senaste två månaderna. Jag tycker det är riktigt kul att lära mig om klockor men har svårt att bästemma mig för min första klocka. Jag har lagt ner hur många timmar som hälst på att leta, jämföra och läsa på om klockar men eftersom jag tror att det bästa sättet att lära sig är att prata med kunniga människor är jag nu här. Min budget ligger på max 35000. Just nu kollar jag på sjöö sandström royal capital kapland och omega railmaster. Jag undrar om ni asner att någon av dessa är en bättre eller sämre klocka och om ni tror att det är rimligt att hitta en begagnat inom min budget.
Tacksam för svar
mvh Samuel
Ju längre du kollar desto större stretchar du din budget;)

Tillbaka
Topp