• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

frenchie

Breitling
Tjena alla!

Johan Grimm/Orust här.

Aldrig ”vågat” handla klockor eftersom jag inte vill ha en hiskelig massa fina ur liggande jag inte hinner använda. Därför är valet desto viktigare. Särskilt dyra klockor har jag heller aldrig fastnat för, det finns mycket fint som inte kostar ”livrädd att använda”-pengar.

Som någon kanske såg kommenterade jag alarm-tråden med den Tissot PR Sonor jag fick från salige mamma omkring -83. Då föll jag hårt för det faktum att den klockan inte har en enskild alarmvisare utan körs av och an till piptiden. Hade aldrig sett något liknande då. En detalj till var att klockan var i gråtoner och alltså lättare att ha till andra färger.

På senare tid har jag dock mer och mer kastat blickar på Tissot’s ur med ljusa urtavlor och en blandning av silver/guld i armbandet.

Men, insåg att den billighetsklocka jag handlat för militärt bruk helt fräckt stannat trots att den bara var 3 år gammal. Så det fick bli övning utan ur, klart irriterande.

När jag gjorde lumpen ville jag ha en enkel klocka och handlade då den renaste Swatch’en jag kunde hitta. Helt svart med vit urtavla. Den är nästan svår att hitta nu så den kunde jag ju inte använda. Den har f.ö. fått nytt batteri och armband nyligen. Lurigt med bajonett-taggarna som ska greppa i den enkla plasten. Den kommer väl slutligen spricka :0(

Nåväl, på nätet och kika igen, fann denna PR100 för blott 530kr. Lite skitigt armband men nu rengjort. Jäklarns så nöjd jag är!

PS Phosphor-uret jag har som avatar gav jag till hustrun för ~15 år sen. Den får jag skriva särskilt om vid tillfälle. Eller det ryska fickur jag har i fracken…
 

Bilagor

  • 74909F3D-2C83-427C-A514-018E98A525A6.jpeg
    74909F3D-2C83-427C-A514-018E98A525A6.jpeg
    498.4 KB · Visningar: 23

OscarSve

Breitling
Goddag, long time lurker. Jag har haft koll här på forumet utan att ha haft någon klocka själv att tala om. Detta beroende har det senaste varit kraftigt tilltagande och nu äger jag en NOMOS club neomatic och en tissot PRX :). Tänkte försöka vara lite mer aktiv här på forumet framgent
 

baba

Breitling
Peter heter jag och har varit klockintresserad i nästan 30 år. Min första klocka var en Longines i titan, köpt tidigt 90-tal. I torsdags köpte jag mig en till Longines, en Hydro Conquest. Kan inte sluta titta på den, tycker den är så snygg.
Välkommen in! Har samma klocka (dock kvartsen), som är mitt första ”riktiga” ur och kan bara hålla med. Har tänkt skaffa mig en Tudor-dykare, men kan nog inte göra mig av med HQ:n..
 
Herr Anka här. Jag är 34 år och en rätt nybliven armbandsurofil. Jag har visserligen alltid uppskattat fina klockor men på senaste har det tyvärr börjat gå mot en besatthet🙁

Min första ”riktiga” klocka inskaffades redan som 20 åring. Detta var av modell Lady Rolex Oyster P Datejust. Ja ni hörde rätt. Det var en dammodell men på min 20 åriga taniga handled funkade det väl ok… plus att jag förmodligen blev något bländad av de fem bokstäverna högst upp. 85B3D6C7-E176-42A7-99EB-11AB653CCD95.jpeg
Första kärleken

Tyvärr uppskattade inte riktigt min känsliga hud att ha kallt stål runt handleden hela tiden plus att min ekonomi försämrades, så det blev skilsmässa😢 Fast om jag är helt ärlig så skulle jag förmodligen stått ut med lite utslag och värk i handleden om kontot mått bättre.

Efter den tragiska skilsmässan gick jag länge glatt ovetande om denna fantastiska värld… men nu, 14 år senare, gjorde jag tyvärr misstaget att klicka på en youtube video som rekommenderades på mitt flöde. Ja, ni kan ju gissa vilket ämne som behandlades. 1 vecka senare prenumererade jag på alla klockrelaterade yt-kanaler och podcaster jag kunde hitta (det var via yonssons podcast jag hittade hit). Börjar fan gå utöver jobb och sömn men jag misstänker att detta inte är rätt ställe att få hjälp med ens klock-besatthet…

Som återfrälst i klockvärlden är jag något nedslagen av att Rolex och andra high end märken har gått upp med ca. 1 fantasiljon procent, vilket min inkomst inte har. Speciellt då handled och lite annat ökat i omfång under åren, så
funkar inte riktigt de billigare dam-modellerna längre. Jag får därför försöka stilla mitt begär ur den lite mer… prisvärda ändan.

4F408106-F04D-49C1-B5F0-A796FDB0B1FE.jpeg
Tre veckor in i träsket och tre klockor införskaffade. Inex okänt stålskrälle, Orient bambi open heart och Casio Darth casioak.

Börjar dock vara dags för tillökning känner jag. Har ett par i åtanke redan men hoppas kunna få lite input här först innan jag bestämmer mig för adoption 😉
 

Santosen

Breitling
Hej

Ny medlem här och har väl varit klockintresserad en ganska lång tid. Har alltid tittat in här på klocksnack och kilat på olika trådar osv men nu gjorde jag slag i sak och blev medlem också.
Kan väl också dela med mig lite av de klockor jag har/har haft genom åren.
4DBE96E9-4C29-4F2E-AE67-4FB77E20EB0E.jpeg
C6AC2FB4-FDEA-4F24-9685-CACAB0DEFE97.jpeg
 

Bilagor

  • 0000E448-8529-4636-AFA0-6A1E95F47CE9.jpeg
    0000E448-8529-4636-AFA0-6A1E95F47CE9.jpeg
    104.4 KB · Visningar: 17
  • 7667F61A-A437-4FFD-AA18-6A48997792F1.jpeg
    7667F61A-A437-4FFD-AA18-6A48997792F1.jpeg
    67 KB · Visningar: 20
  • 1AE442A5-4BC0-4334-8454-05908958BE28.jpeg
    1AE442A5-4BC0-4334-8454-05908958BE28.jpeg
    361.2 KB · Visningar: 20

Santosen

Breitling
Hej

Ny medlem här och har väl varit klockintresserad en ganska lång tid. Har alltid tittat in här på klocksnack och kilat på olika trådar osv men nu gjorde jag slag i sak och blev medlem också.
Kan väl också dela med mig lite av de klockor jag har/har haft genom åren.
4DBE96E9-4C29-4F2E-AE67-4FB77E20EB0E.jpeg
C6AC2FB4-FDEA-4F24-9685-CACAB0DEFE97.jpeg
 

Bilagor

  • 4DBE5413-2932-40EE-9A1C-274213339161.jpeg
    4DBE5413-2932-40EE-9A1C-274213339161.jpeg
    67 KB · Visningar: 15
  • DB1AD889-748A-4775-8F46-5F03F6A9704F.jpeg
    DB1AD889-748A-4775-8F46-5F03F6A9704F.jpeg
    104.4 KB · Visningar: 12
  • 10694E29-A54B-4A7A-95AA-DE097F523A75.jpeg
    10694E29-A54B-4A7A-95AA-DE097F523A75.jpeg
    361.2 KB · Visningar: 14

TaviRick

Breitling
Detta är tråden för dig som är ny på klockforumet och vill presentera dig själv och dina klockor.
Tack för insläppet!

Jag heter Rickie och är ny på forumet. Jag är pensionerad i Tavira Portugal. Har ännu aldrig ägt en mekanisk lite finare klocka. Klart att jag som grabb på 60-talet hade en mekanisk klocka, men en ganska enkel. Har dock alltid uppskattat det fina hantverket i en mekanisk klocka.
Mina två senaste klockor har varit en Citizen quartzklocka i titan, trevlig och höll i 16 år. Sen 12 år har jag en Citizen eco-drive på armen. En sån som tar emot radiosignaler från Frankfurt, problemet är dock att radiosignalerna inte når ner till Tavira på Algarvekusten. Dessutom är den alldeles för komplicerad. Bägge dock 20 ATM vattentäta. Jag bär mina klockor 24/7 även när jag duschar eller simmar i havet ( för kallt nu, 17 grader idag i Atlanten ).
Så nu blir det min första automatiska mekaniska lite dyrare klocka vilket jag ser fram emot.

Jag har en fråga också. Klockan jag funderar på har gjorts i en begränsad upplaga. Kan jag be att få se serienumren på de klockor handlaren har hemma och välja vilken jag vill ha?

Rickie
 

Shutter_butter

Breitling
Hej, har alltid varit fascinerad av klockor och är svag för Omega (har en Seamaster som suttit på armen i nästan 10 år). Hamnade av en händelse på Klocksnack och efter att ha tittat och läst ett tag tror jag det kan bli en liten hobby det här med klockorna. Kommer nog börja med att skaffa in nåt kul så att jag behöver bestämma vad jag ska ha på handleden varje morgon. Ser framemot att lära och mig mer om horologi av alla uppenbart kunniga här.
 

GIPSMANNEN

Breitling
Hej,

Hängt på forumet under en väldigt lång tid utan att registrera mig men kände att det var dags nu.

Min lilla samling består av:
  • Omega Seamaster Diver 300M (ref 210.30.42.20.01.001)
  • Tissot PR100 powetmatic 80
  • Seiko 5 sports automatic 140th anniversary (SRPG47K1)
  • Ernest Borel Sea Gem Oscar (50/60-talare, arvegods)

På önskelistan finns Omega aqua terra och rolex datejust med jubilee-länk.
 

V94K

Cartier
2-Faktor
Hej,

Mitt intresse för armbandsur har varierat med tiden. Nu är det dags igen och efter att ha tittat in här tänkte jag att jag också skulle bli medlem. Min första klocka var ett Citizen digitalur som jag hade i flera år. I samband med min konfirmation fick jag en Certina quartzdressare som jag fortfarande har kvar. Det var dock en Seiko Monster som jag köpte via ett annat klockforum för många år sen som startade intresset på allvar. Seikon är hårt använd och är fortfarande i bruk. Det har inte blivit en massa klockor efter detta men några.

21B7B6D5-6EAD-4CE5-82D9-E4E1658A912E.jpeg
0CCADD0A-5240-437E-A5DE-27DCC3FEBF79.jpeg
 

xanosena

Breitling
Hej allihopa,
Alex heter jag, 35 års gammal, bor i Örebro, och det var Omega som först fascinerade mig med Pierce Brosnan...
Bara nyss kunde jag börja köpa några då och då....Har börjat med en SKX009 JDM och sen en OMEGA FOIS. Det var som smekmånad... Då köpte jag en Seamaster 2254 som tog verkligen mitt hjärta. Till min bröllop då bytt jag och frun 2 golden Seamaster från 60 tals så att vi vet att tiden tillsammans är alltid den viktigaste.

Nu köpte jag en Seiko Samurai Dark Manta och jag håller ögonen öppnade till en Black Samurai... :cool:
2021-08-11 10.40.41.jpg
 

Fillle

Breitling
Hallå forumet!

Long time lurker som nu postar första gången. Fastnat för klockor senaste åren - har idag en liten nätt samling bestående av en Omega Geneve, en vintage Glashütte och en Certina DS 38mm i grönt. Finns några gamla saker i låda också, en G-shock bland annat.

Har framförallt fastnat för Cartier och det är väl till en Santos Carreé jag sparar ihop nu. Ska bli kul att bli mer användare av forumet - verkar vara ett riktigt bra ställe det här!

om.jpg
 

Banana Joe

Breitling
Hej!
Vore trevligt med en riktig pangare nån gång i framtiden, men just nu fokuserar jag på vintage och billiga klockor. Hittade en Leijona och en Zenith i sambons låda som hon fått av sin morfar. Fick en Omega Quartz av min bror i födelsedagspresent för nåt år sen. Köpte en SARB033 begagnad 2016, den är hos Urmager Kvarneberg för byte av urverk just nu.

Funderingar om nästa: Orient kamasu, Casio Duro som beater, och en Vostok Amphibian!
1637670612521.png
 

Rotwang

Rolex
2-Faktor
Hej alla medgalningar (och övriga)!

Efter att ha låtit serva mitt livs första klocka som jag fick när jag började första klass (en mekanisk Novus med hög nostalgifaktor) har jag sedan en tid tillbaka fastnat i klockträsket. Min resa går dock i motsatt håll jämfört många andras tror jag. Det började med Rolex, Omega och Grand Seiko, fortsatte med microbrands för att sedan via mossig vintage landa i gigantiska G-shocks, plastiga swatch och budgetryssar. G-shocktråden är farlig att lurka i och borde märkas med varningstext... ;)

Behöver jag hjälp? Eller är jag i själva verket inne på den sanna vägen till lycka och upplysning? Frågorna hopar sig...
 

Robban K70

Breitling
Hallå

Ny här på KS , jag heter Robban och med en relativt färsk klockmani.

Som det verkar med killar i min ålder (typ 50) så nånstans slutet 80tal så var en Camel Trophy klocka het och jag minns faktiskt inte om det var en Camel med vit tavla eller en ljusgul Gul lite större med gummiband som blev min första kärlek.

Har haft en Omega Seamaster i snart 20 år och påvägen kompletterat med lite annat.

Gillar lite större klockor inte så mycket dressar och alltid med länk.

Mitt senaste köp var en Alpina Starttimer Heritage och den symboliserar nog ganska väl vad jag gillar.

Kul att få läsa och ta del av alla trådar, insikter och råd här.

Bortsett från klockor är musik och fotboll viktiga delar av mitt liv.
 
Hej!
Jag har aldrig intresserat mig det bittersta för klockor. Men nu är jag här!
Och fortfarande är klockan för mig främst verktyg, inte accessoar.
Kanske för att jag genom hela livet alltid haft allt från golvur till fina armbandsur så nära inpå mig.

Farsan, nu bortgången, sålde Junghans och Genfa väggur till Stjärnurmakarna ända från tidigt -50 fram till 70-talet.
Sedan gick han över till armbandsur och sålde Alpina men främst det mindre kända märket Mildia.
(en av dessa otaliga mer anonyma no-thrills märkena med ETA-verk från Schweiz som fortfarande fanns på den tiden).
1980 for jag till Schweiz på ett år för att lära mig franska, på deltid satt jag och monterade klockarmband i La Chaux-des-Fonds.
Minns att begreppen om dåvarande skandinavisk marknad var rätt dimmiga på fabriken.
De hade svårt att förstå att svensken då ville ha rejäla klockor, inte såna där tunna eleganta smyckeur
som Italienarna älskade att snofsa med…

Detta var alltså långt innan nyentusiasmen för ”timepieces” och dagens välkända kategoriseringar som dressur, dykare, chrono etc.
Allt sånt fanns såklart men det var bara olika klockor helt enkelt. Inte samma ”nördande” som det är idag.

Jag äger EN klocka, en Tissot PRC 100 T-sport.
Har dängt med den i både det ena och andra under varje dag i 20 år nu.
Funkar perfekt, så den får sägas ha varit prisvärd.
Kanske kanske att jag köper en till.
Lurar på en Junghans Max Bill handuppdragen som komplement.
Sen räcker det :)

/ Lasse

1408D4E6-34A5-432A-BD8C-FACCDCB684D3.jpeg
 

Farrier

Breitling
Hej!

Har varit registrerad här KS ett tag, men inte gjort något väsen av mej. Jag har ett intresse i klockor, så idag slog jag till och beställde en Sjöö Sandström UTC Skydiver Black Night. En klocka jag sneglat på länge, när den dök upp hos Stjärnurmakarna med 20 % rabatt så kunde jag inte låta bli. Till saken hör att jag aldrig sett klockan i verkligheten, så det blir en rejäl överraskning🙈

//Mathias
 

Matte1970

Cartier
Tjena,
Har varit intresserad av klockor typ hela mitt liv (många årtionden). Det är främst Breitlings som har fångat mitt intresse och har nog haft närmare 20 st genom åren, men har bara 2 st i min tillvaro nu. Är inte oäven att prova andra märken, och då ligger nog IWC (Ingenieur eller Portugieser) och Hublot (Big Bang) närmast till hands att prova.
 

Bullta

Breitling
Hej på er Jimmy heter jag och är ny här. Har haft ett intresse för klockor sedan 3 år tillbaks, och har i min samling b.l.a Seiko Oris Tag heuer mfl. Har smyg läst på forumet men tyckte det var dags att bli medlem nu. Enda problemet med detta intresse är att det verkar kunna bli kostsamt. 😁😁 Tänkte att det kan ju vara lite trevligt med bilder med.
 

Bilagor

  • F09C2389-4D06-4CAD-8938-A9CFA822A6D7.jpeg
    F09C2389-4D06-4CAD-8938-A9CFA822A6D7.jpeg
    597.6 KB · Visningar: 16
  • C132B6E2-DE46-44BD-89CA-42369311AD18.jpeg
    C132B6E2-DE46-44BD-89CA-42369311AD18.jpeg
    540.5 KB · Visningar: 18
Senast ändrad:

boredpanda

Breitling
Norrman boende i norra Stor-Stockholm här. Jag är helt newbie gällande klockor, men av någon anledning fastnar jag för dyra hobby (hörlurar mm, mekaniska tangentbord, fotografering, etc.), och nu klockor. Vi har samlat på oss några senaste året och håller oss till det lite billigare segmentet nu.

IMG_20211207_235542.jpg


Det är bara Orient (nr. 5 på första raden), Certina DS och Hamilton quartz (nr. 4 och 5 på andra raden) som är mina, de andra tillhör frugan. 😆
Nästa för mig blir förmodligen Sinn 556 eller liknande.

Kul att vara här, och jag ser fram emot all visdom här på KS!
 

Jim_J

Breitling
Helt ny både i hobbyn och forumet. Har för tillfället en gammal Seiko och en Apple Watch 😁
En arbetskamrat har ett stort klockintresse, och jag började förstå att det finns ett visst investeringsintresse och började läsa på, mycket i detta forum. Det tog inte lång tid innan jag faktiskt blev riktigt intresserad och nu är tanken på en klocka bara som investering helt borta.
Planerar just nu mina första ”riktiga” klockinköp, och en runda till några AD:s väntar. Vintage känns också väldigt intressant.
 
Topp