• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Norrman boende i norra Stor-Stockholm här. Jag är helt newbie gällande klockor, men av någon anledning fastnar jag för dyra hobby (hörlurar mm, mekaniska tangentbord, fotografering, etc.), och nu klockor. Vi har samlat på oss några senaste året och håller oss till det lite billigare segmentet nu.

IMG_20211207_235542.jpg

Det är bara Orient (nr. 5 på första raden), Certina DS och Hamilton quartz (nr. 4 och 5 på andra raden) som är mina, de andra tillhör frugan. 😆
Nästa för mig blir förmodligen Sinn 556 eller liknande.

Kul att vara här, och jag ser fram emot all visdom här på KS!
Trevlig samling!
Har ni alltid haft det som gemensamt intresse eller hur gick det till? Av någon anledning verkar det ju vara sällsynt med en fru som delar ens klockintresse. Kan ha fel men får iaf det intrycket när man läser på forumet och stämmer absolut in i mitt fall.

Jag är en 36 årig stockholmare som nyligen blivit kär i klockor. I mitt yrke arbetar jag med människor och tror att jag kanske börjat gilla klockor för att dem är relativt enkla i jämförelse med människor.
Under min korta relation med klockorna har jag redan hunnit bekanta mig med tre helt olika modeller av samma märke. Min första klocka var en manuell Longines monument. Jag köpte den med lite arvspengar jag hade ärvt av min döda mormor. Varje ny vardag fick jag vrida den 40 varv för att hålla igång den och under min tid med den väcktes mitt intresse för klockor.
Nästa modell var en Longines herretige flagship som var lite större i diametern plus att armbandet var av alligator. Den kändes lyxig och var automatiskt. Det är den enda av alla klockorna jag köpt som jag fortfarande har kvar.
Efter ett tag med den insåg jag att jag behövde något mer robust och tåligt för att bära på mig varje dag. Gärna något 300 m vattentåligt med skruvkork. Så jag skaffade mig en automatiskt Longines hydroconquest med blå urtavla och aluminium ring. Kärleken till den var dock kortvarig för att jag insåg att det fanns en likadan med med keramisk ring. Plus att den nya har lite mindre detaljer på urtavlan. Häromdagen sålde jag den och väntar på att någon annonserar ut sin hydroconquest keramik så jag kan köpa den istället.
Detta är en kort introduktion om mig som är ny på forumet, kommer förmodligen hänga här inne en hel del och är tacksam över att det finns.

Trevlig samling!
Har ni alltid haft det som gemensamt intresse eller hur gick det till? Av någon anledning verkar det ju vara sällsynt med en fru som delar ens klockintresse. Kan ha fel men får iaf det intrycket när man läser på forumet och stämmer absolut in i mitt fall.
Tackar! Det var hon som började, kanske två år sedan. Orsaken var att hon tröttnade på smart watches som Fitbit, etc. Och hon gillade idén med att hålla en mekanisk klocka vid liv genom att röra på sig. Jag köpte min Hamilton quartz ett drygt år senare, och nu har jag en nyinköpt Sinn på armen. ;)

Tackar! Det var hon som började, kanske två år sedan. Orsaken var att hon tröttnade på smart watches som Fitbit, etc. Och hon gillade idén med att hålla en mekanisk klocka vid liv genom att röra på sig. Jag köpte min Hamilton quartz ett drygt år senare, och nu har jag en nyinköpt Sinn på armen. ;)
Haha, kanske så man borde tänka för att bli av med pappakilon. Skaffa en automatisk med rekordkort gångreserv :)

Ny på forumet och relativt nytt klockintresset men det verkar som man hamnat på helt rätt plats om man vill nörda ner sig mer. Ärvde en JLC av min farfar och det var då intresset började. Har varit kaffenörd större delen av mitt liv och det fanns ju tydligen några sådana på det här forumet också :)
kaffe klockan.jpeg

Kul att få vara en del av ett mycket trevligt forum och ser fram emot att ta del av all den kunskap som forumet besitter!

Hej!
Rickard heter jag som döljer sig bakom Dakotared här. Anledning till namnet är färgen på min gitarr. Musiker är jag. Ni som känner till Mark Knoppfler har också en röd gitarr. Den heter fiestared. En ljusare röd än Dakota. Kan lätt bli nördig och nästa ämne verkar bli klockor. Alltid gillar klockor men sen en månad tillbaka har intresset ökat markant och hittade denna grupp. Letar fortfarande efter min första mekaniska men har några på span.
Ha d gott alla!

Tja, är relativt ny här, har inte så mycket mer att säga utan låter mina klockor tala för mig istället :)
19F2DB12-5788-44C1-A91C-609D1DBEBEF6.jpeg

Bilagor

• 2434F7E5-4021-4D0A-8DAA-4975F5681ED2.jpeg
    2434F7E5-4021-4D0A-8DAA-4975F5681ED2.jpeg
    360.5 KB · Visningar: 30
  • 5EE0CD4B-EB53-47F2-9A77-8B3C8FDAD463.jpeg
    5EE0CD4B-EB53-47F2-9A77-8B3C8FDAD463.jpeg
    590.1 KB · Visningar: 31
  • 42D34165-0FDE-4E96-801B-CD02771086B8.jpeg
    42D34165-0FDE-4E96-801B-CD02771086B8.jpeg
    394.1 KB · Visningar: 29
  • 9B68392C-F11A-4CF5-856C-A530A846CE69.jpeg
    9B68392C-F11A-4CF5-856C-A530A846CE69.jpeg
    385.6 KB · Visningar: 29
  • AD6BF355-B57E-41A2-8AAB-21FBB900D85C.jpeg
    AD6BF355-B57E-41A2-8AAB-21FBB900D85C.jpeg
    367 KB · Visningar: 28
Hejhej!

Ny på forumet. Har alltid gillat fina klockor, och nu när man börjat få ekonomisk möjlighet så har jag börjat spana på lite dyrare grejer. Därav blev det en användare här på forumet för att få lite bättre översikt i detta segment.

I dagsläget är väl den enda klocka som är värd att visa min Longines jag ärvt ifrån en släkting. Dessvärre är armband och spänne dessvärre inte original, så det står härnäst på to-do list att byta. Även osäker på modell, men vet att det är en 18k Longines ifrån ~87 som gavs ut för lång och trogen tjänst. Någon som vet mer om klockan eller koll på någon som kan ha delar till Longines får ni gärna säga till 😊👍

Bilagor

• 8C7C9259-A471-4E2C-8BDC-04C3D1EED568.jpeg
    8C7C9259-A471-4E2C-8BDC-04C3D1EED568.jpeg
    746.5 KB · Visningar: 28
  • 0626ED4B-4CB9-4E28-8E79-E151F821BCCD.jpeg
    0626ED4B-4CB9-4E28-8E79-E151F821BCCD.jpeg
    737.4 KB · Visningar: 36
Tjena!
Ny på forumet!

En 32 årig kille från sthlm. Fortfarande på jakt efter min första lite seriösare klocka, tittar mycket på longines (flagship collection) men även Omega Seamaster. Letar framförallt beggat, men inte helt säker på att det inte blir en helt ny klocka.

Efter det större intitala köpet är tanken att påbörja en samling med klockar i 5-10k klassen då jag är helt uppsugen av intresset! Tittar mycket på Seiko osv.

Dröm klockan just nu är nog en GS snowflake dock!

Halloj! 28årig relativt nybliven klockfantast här!
Har faktiskt hängt på forumet utan användare sedan jag införskaffade min första ”riktiga” klocka, en Seiko SKX007 som hänger med än idag 3,5 år senare.

Har sedan dess införskaffat en Ljunghans Astra Quartz med blå/vit urtavla som är min dagliga dressklocka. Får sjukt många komplimanger för den, även från entusiaster vilket spär på mitt intresse ännu mer.

Jag har även fått ärva min gammelmorfars Omega (något för liten för min smak men har förstått att herrklockorna var rätt små på den tiden). Vad det är för modell vet jag ej, men den är i guld, med patina på urtavlan och guldlänk. Länken tror jag är eftermarknad, finns inga papper på något.

Historian jag har fått höra är att han fick den av någon prominent person strax efter andra världskrigets slut, för sina insatser där han smugglade judar från Danmark över sundet till Skåne för att undkomma nazisterna.

Om storyn om klockan stämmer eller inte, det går jag inte i god för, men att han smugglade judar över sundet, det vet jag på grund av de utmärkelser han har fått och som fortfarande finns i familjens ägo!

Nu suktar jag efter en Oris Aquis 39,5mm (smala handleder), med Green dial som nästa riktiga inköp och sedan får vi se vad som händer därefter.
Damen är intresserad av fysiska auktioner och loppisar, jag själv har vägrat följa med men jag har insett att man kan hitta fina vintage klockor på det viset, så förhoppningsvis kan det bli en samling till slut!

Tack för ett sjukt bra forum! Väl mött :)

Hej på er
37årig mas. Har alltid gillat klockor men först nu på senare som jag låtit det blomma ut 😊
Har brutit klocka till och från under alla år. Men har mest blivit enklare qvartsur.
Blev helt såld för några år sedan när jag var in på nymans och fick prova Sjöö Sandström på läder vit urtavla och roseguldsvisare. Men tog mig aldrig råd....
I somras slog jag till på min första automatare en Oris big crown Day date som jag senare sålde.
Nu har jag i samlingen Tudor BB (svart på länk) Tudor BB chrono (panda på länk) Rolex datejust (guld/stål) och en Iwc portofino

Nästa klocka blir förhoppningsvis en Rolex Milgauss som jag väntat några månader på. Hoppas jag hinner få en innan modellen utgår.

Tack för ett grymt forum 🥰

Hej!
34-åring från Sundsvall som har följt forumet av och till under 6-7 år. Skaffade användare för ett par år sedan och nu är det väl dags att presentera sig.

När jag var 13, år 2000, fick min pappa en Seamaster Diver (quartz) av min mamma i 40-årspresent. Kombinationen av en, i mina ögon, väldigt exklusiv present och kopplingen till James Bond var nog allt som behövdes för att bli nyfiken. Idag sitter jag med min egen Seamaster Diver, tyvärr inte lika fint patinerad som min pappas numera ljusblå klocka, men ändock.

Ser fram emot trevliga diskussioner här framöver!

Hej alla klock entusiaster!

Dags att presentera mig(har smygit runt läst mycket här på KS)

Det började så här, jag sysslade med foto(bilträffar och flyguppvisningar). Innan den här förbaskade pandemi började och allt ställdes in.

Så jag trillade ner i ett kaninhål med massa ryska klockor i och har nu blivit helt insnöad på dessa, historiken om dom är mycket spännande. Men jag är mycket intresserad av allt som har med mekaniska klockor att göra, har varit det sen jag var åtta år och fick min första klocka, den hade en röd sekundvisare som rörde sig på ett magisk sätt. För övrigt är jag halvtids jobbande halvtids sjukpensionär så man har det inte så fett, men jag är glad ändå jag har två underbara hobbys klocka och foto.

Så här sitter jag och tittar på, läser om och drömmer om vackra klockor…

Här är min samling(inga dyrgripar) men jag älskar dom.

_A047744-Redigera-Redigera-1.png
_A047761-Redigera-1.png

Med vänlig hälsning,
Lars Stenhols

Hej, allihop,
Jag är en italiensk klockentusiast som är registrerad på det viktigaste forumet för italienska klockor. Jag hittade detta svenska forum av en slump, jag gillade det mycket, även för att det ägnar mindre uppmärksamhet åt de vanliga märkena (som det händer för Rolex i Italien).
Jag upptäckte i detta forum, till exempel, de vackra City-märkesklockorna, svenska, som jag inte kände till.
Kan du berätta hur min svenska (deepl.com översättare) är, är det bättre att skriva på engelska?
Tack för att ni tog emot mig!

Hello everyone,
I'm a watch enthusiast, Italian, subscribed to the most important Italian watch forum. I found this Swedish forum by chance, I liked it very much, also because it devotes less attention to the usual brands (as it happens for Rolex in Italy).
I discovered in this forum, for example, the beautiful City brand watches, Swedish, that I didn't know.
Can you tell me how is my Swedish (deepl.com translator), is it better to write in English?
Thank you for accepting me!

Long time lurker som äntligen klivit ut ur skuggorna.
Klockintresset har funnits med länge. Önskade mig och fick en Longines Lindbergh kronograf när jag tog studenten i början av nittiotalet, den finns givetvis kvar i samlingen. Liksom farfars Rolex DJ twotone som han fick som muta 1974. Tyvärr gick han bort alltför tidigt och min pappa ville aldrig använda Rolexen, till sist tjatade jag till mig den och den används nu sparsamt och vid högtidligare tillfällen. Med åren har samlingen utökats lite spretigt med Tudor, IWC, fler Longines, Sinn och någon Hamilton.

E3488E60-A77F-422F-9545-217DFC3163D6.jpeg

Senast ändrad:
Hej Forumet!
Jag är en ny användare sedan idag och tänkte därmed presentera mig.

Mitt syfte att bli medlem i klocksnack är att fördjupa mig i den djungel som klockvärden är. Jag har precis börjat jobba efter en lång studietid på universitetet och letar efter min första riktiga klocka att införskaffa. Jag har alltid burit en Seiko quartzklocka fram till att den fick passera till "andra sidan" efter en vurpa på en elsparkcykel sent på natten i somras. Sedan dess har jag letat efter en ersättare men aldrig riktigt hittat någon som passar pris-, eller stilmässigt. Därmed mitt medlemskap här!

Ser fram emot att ta del av den stora samling kunskap som finns i forumet, både i form av konkreta tips och allmänna diskussioner.

Tack för mig!

Hej KS, och tack för ett grymt forum!
Mitt klockintresse började med att min mormor hade som tradition att köpa ett armbandsur till alla sina barnbarn samma dag som vederbörande började förskolan, jag har ofta tänkt på den klockan och undrat vart den tagit vägen.
När intresset tog fart på riktigt för ca 3-4 år sedan så började jag blygsamt med en Certina, den användes flitigt och är fortfarande kvar i samlingen. Sedan en Seiko 5 sport, och när jag hade skrapat ihop tillräckligt så blev det en Datejust.
Har sålts och köpts en hel del annat, lite väl mycket sedan jag föll ner i träsket.
Den enda klocka som sitter säkert är denna, mormors present till mig som jag tillslut hittade i en flyttlåda på vinden. Den ligger varmt om hjärtat.
Väl mött!

Bilagor

• D7175B01-257A-4A31-AA4E-EF2C041AB419.jpeg
    D7175B01-257A-4A31-AA4E-EF2C041AB419.jpeg
    314 KB · Visningar: 28
Tjena! Skapade ett konto här 2017 för att hitta min första mekaniska klocka. Köpte en Seiko Sarb017 från Seiyajapan istället, så det blev att bara lurkade här utan att posta.

Min lilla kollektion idag består av samma Sarb017 från 2017, en röd Orient Kamasu och en Tissot PRX powermatic 80.

Hej alla klocknördar,

Kul att bli insläppt, ska försöka hålla min presentation kort. Jag har väl egentligen alltid haft ett stort intresse för klockan (från min pappa), men har nu äntligen köpt min första ”riktiga” klocka en Sjö Sandström royal steel annual edition ‘Pippi’, utöver den alternerar jag med en Apple Watch (leksak?). Drömmer likt många andra här om exklusiva klockor att bära på handleden. Då jag gillar att dyka är just nu en dykare det mest lockande, gärna Rolex Sub. Men har genom åren även fingrat på flera Omega Speedmasters och fått upp intresset för ”moonwatch”.

Ser fram emot diskussioner på forumet. I övrigt 29 år gammal och bor i Stockholm, om denna information har någon betydelse.

Hej KS! Jag halkade in i klockintresset efter köp av en billig dykare förra året, en Vostok närmare bestämt. En ny värld öppnade upp sig efter åratal av bil- och mc-nörderi. Vostoken har fått sällskap av en Kamasu och nu senast en Sinn. Jag upptäckte detta fantastiska forum för någon vecka sedan och ser framemot att hänga här!

Hej kamrater!
Vet inte riktigt vad som hänt men rätt vad det var så fick jag en näve klockintresse flygande i nyllet, det kändes bara naturligt att komma hit efter det.
Jag har varken tid eller pengar för någon exklusiv märkessamling så det blir nog mest microbrands och vintage.

Vostok, Stührling och Phoibos är vad som ligger i lådan idag, får se hur länge jag orkar hålla emot innan jag köper mig en Orient..

Ha det!

Hej

Helt ny på forumet sedan december 2021, och mitt första inlägg. En rolig värld att komma in i, enda negativa är att man inte gjort det innan.
Bor i södra Sverige, och sitter på mitt kontor denna "klämdag".
Inte mycket att göra, förutom surfa runt på olika ställen. (Har eget företag, så ingen risk att jag får sparken för jag "klocksurfar" på arbetstid).
Har en liten klocksamling och har väl en liten dragning åt kvalitetsur och stålarmband, stål och guld funkar också.
Bifogar en bild på 2 av mina klockor.
Ha det bra alla

IMG_1446.jpg

Hej!

Har varit medlem i ca ett år men inte skrivit något tills nyligen :)
Började bli väldigt intresserad av klockor för ca 2år sedan, så jag pratade med en kollega som jag vet håller på mycket med klockor och han refererade mig hit.

I början var jag ute efter en klassisk omega automatic med ljusbrunt läderband från 1950-60. Kände dock att det var så otroligt svårt att veta om det var original eller fake osv då det så klart bara går att få tag på i andra hand. Köpte tillslut en ny Omega seamaster 300 som jag har varit väldigt nöjd med.

I veckan var dock på en AD i Spanien som hade ett par Rolex datejust 36 inne till försäljning. Tänkte att 36" var alldeles för lite för mig, men jag testade.. Och insåg att min seamaster är för stor för min relativt smala vrist. Så jag köpte Datejusten 😅 Har dock inte använt den alls då den egentligen är lite för dyr för mig och crypto är ner, kanske behöver sälja. Livet är fan svårt! Aja ångrar inte köpet iaf kan nog göra några tusen vinst om jag bestämmer mig för att behålla, vi får se!

Hej!

Helt ny på forumet min allra första inlägg, blev strul med registreringen men äntligen är jag medlem.
Jag läst på olika klockforum till och från mest på KS.
Jag är väldigt intresserad av klockor mest den mekaniska delen. Har plöjt ett antal youtube inlägg för renoveringar av klockor.
Har ingen stor klocksamling men har en Rolex GMT som jag köpte 2010. Har nyligen beställt en vostok amphibia är väldigt intresserad av Ryska klockor tycker klockorna är unika och häftiga.

Hej!

Helt ny på forumet min allra första inlägg, blev strul med registreringen men äntligen är jag medlem.
Jag läst på olika klockforum till och från mest på KS.
Jag är väldigt intresserad av klockor mest den mekaniska delen. Har plöjt ett antal youtube inlägg för renoveringar av klockor.
Har ingen stor klocksamling men har en Rolex GMT som jag köpte 2010. Har nyligen beställt en vostok amphibia är väldigt intresserad av Ryska klockor tycker klockorna är unika och häftiga.

Välkommen!

Hej hopp KS!
Är en 20 årig stockholmare som har varit medlem här ett tag nu. Men har dock inte varit aktiv med skrivandet förens nu, utan har istället mest lurkat runt och läst inlägg. Detta ska det såklart bli ändring på framöver. Klockintresset drog igång på riktigt för ca 5 år sen när jag fick ärva min morfars Aqauaracer, och har bara eskalerat efter det!

Tillbaka
Topp