• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Googolplex

Breitling
Hej hopp KS!
Är en 20 årig stockholmare som har varit medlem här ett tag nu. Men har dock inte varit aktiv med skrivandet förens nu, utan har istället mest lurkat runt och läst inlägg. Detta ska det såklart bli ändring på framöver. Klockintresset drog igång på riktigt för ca 5 år sen när jag fick ärva min morfars Aqauaracer, och har bara eskalerat efter det!
 
Hej alla likasinnade!

Jag är ny her på forumet, og vill bara berätta lite om meg.

Har under dom senaste 3åren bleve klockgalen.
Jag har inte använt klockor mycket under ungdomsåren.

Hadde vel nån g-shock nån gång.
Men tyckte bare det var störande med klocka på armen äntligen.

Men når jag var typ 14 så jag Rolex Two Tone Bluesy första gången och blev kär.
Problemet var att jag aldrig trudde det skulle vara möjligt att jeg skal ha pengar och möjlighet att köpa den.

Jag er veldig sporty av meg, och gillar sporty verktygs klockor.
Efter många år med skulder och utan jobb.
Blev jeg äntligen skuld fri och i fast arbete.

Da var då jag plötsligt kom på Rolex blues igjen.
Jeg hadde faktiskt möjlighet att köpa den nu.

Og beställer klockan augusti 2020.
Jag fick besked om möjligtvis 2år vent, men knappa 3-4 mnd senare kom beskedet.

Klockan var på plats.

Snapchat-348505094.jpg


Det var her min riktiga resa började.
Har köpt många efter den, och det har blivit et stort intresse hos meg.

Efter 15år blev min Rolex Bluesy dröm verklighet.
 

Vantheman

Cartier
Hej alla likasinnade!

Jag är ny her på forumet, og vill bara berätta lite om meg.

Har under dom senaste 3åren bleve klockgalen.
Jag har inte använt klockor mycket under ungdomsåren.

Hadde vel nån g-shock nån gång.
Men tyckte bare det var störande med klocka på armen äntligen.

Men når jag var typ 14 så jag Rolex Two Tone Bluesy första gången och blev kär.
Problemet var att jag aldrig trudde det skulle vara möjligt att jeg skal ha pengar och möjlighet att köpa den.

Jag er veldig sporty av meg, och gillar sporty verktygs klockor.
Efter många år med skulder och utan jobb.
Blev jeg äntligen skuld fri och i fast arbete.

Da var då jag plötsligt kom på Rolex blues igjen.
Jeg hadde faktiskt möjlighet att köpa den nu.

Og beställer klockan augusti 2020.
Jag fick besked om möjligtvis 2år vent, men knappa 3-4 mnd senare kom beskedet.

Klockan var på plats.

Snapchat-348505094.jpg


Det var her min riktiga resa började.
Har köpt många efter den, och det har blivit et stort intresse hos meg.

Efter 15år blev min Rolex Bluesy dröm verklighet.
Vilken härlig story, tack för att du delar med dig. Välkommen till ditt blivande favoritforum🤣😁
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Hej alla klockmänniskor jag är en sportslig klock fantast på 29 år från Uppsala riktigt härligt med likasinnade har vart här några månader men känner de dags nu och vara mig själv 😎😎
image.jpg
Välkommen hit! Fin Komandirskie du har där. Det finns en separat tråd för ryska klockor som du är varmt välkommen till. Stämningen där är väldigt god och välkomnande, så det är bara att kika in när du känner för det!
 

bag

Panerai
Har som många andra snöat in på klockor till slut.

Tycker om att knyta an till den lilla historia man har och en av de första klockorna man skulle ha(på högstadiet) var en GUL. Har kvar min gråa med nytt velcroband på. Att det fanns lite historia kring märket och att de fortfarande fanns att köpa förvånade mig.

Intresset började ta fart på senare år efter att ha köpt en lite udda svensk modeklocka TID No. 1 och sedan ännu en svensk hybrid Kronaby Nord 38 mm.

Har mer och mer fastnat för "dress"-klockor(har inte så bra koll på svenska uttryck då det blir en hel del YouTube) och införskaffat ett antal Junghans samt en limiterad Seiko SRPF41 "Matcha".

En fäbless för olika typer av armband har vuxit fram också med deployant clasp och paratrooper som favoriter.

Har blivit ett antal vintage-ur som en enkel Junghans mekanisk på bilden samt en Bulova accutron t.ex.

Nästa inköp blir troligtvis något mer stryktåligt.
Är inne på en Laco Memmingen, RZE Endeavour, Grå Seiko "Dress KX", SWC Ark eller kanske en Marathon GPQ.
20211110_085111.jpg
 
Hej! Jag har varit medlem någon månad men inte skrivit något inlägg ännu. Jag är 25 år gammal från norra Stockholm och har varit intresserad av klockor större delen av livet tror jag, ett minne jag har är från 2007 då jag är 11 år och farsan har fått hem en stor kartong med posten, efter vi har öppnat upp allt så döljer det sig en pianolackad låda med silvrig text där det står Breitling med en trevlig skrivstil. När vi öppnade lådan blev vi båda tagna av hur vacker klockan var och fascinerade av hur människor kan skapa något så hantverksmässigt och vackert. Var alltid lite stolt att den satt på pappas arm och det var självklart för mig att följa i hans fotspår när jag fick ekonomi till att köpa min första riktiga klocka👌🏻 Valet föll på en Breitling Avenger 43 mm. Har sedan tidigare en äldre Omega från 80-talet och en Tissot bland annat. Jag hoppas kunna bidra lite till forumet kommande åren då jag har mkt planer för mitt framtida samlande och att utvecklas i mitt intresse.
 

LeSturque

Omega
Hej!
Ny på forumet. Jag använde klocka senast i högstadiet men när batteriet dog så slutade jag med det, jag minns tydligt hur jag gick omkring och kände mig naken i flera veckor efteråt. Nu vid 36 års ålder fick jag för mig att jag ska minsann pröva att ha klocka igen och beställde blint en automatisk Stührling Depthmaster som jag tyckte såg snygg ut. Denna går för övrigt går väldigt bra och verkar hålla god kvalitet. Började i samband med detta köp kolla på en massa reviews och youtubevideos och har därmed snöat in rejält på området klockor! Nu använder jag Stührlingen samt min gamla Seiko från högstadiet som jag satte en läderrem på. Det ultimata målet är att införskaffa en ny Rolex Submariner, och delmål på vägen är en Seiko SPB147 och Breitling avenger automatic 43.

Väl mött!
 

Bilagor

  • IMG_8923.JPG
    IMG_8923.JPG
    441.6 KB · Visningar: 26
  • IMG_9085.JPG
    IMG_9085.JPG
    414.2 KB · Visningar: 23

Erkanovich

Breitling
Tja!

Är alldeles färsk i klock-hobbyn samt här på klocksnack. För cirka 3 månader sen började jag intressera mig för klockar och har snöat in mig en hel del. Har aldrig ägt en riktigt klocka förutom en gant klocka när jag gick i högstadiet. Så för cirka 1 månad sedan köpte jag min första ”dyra” klocka, en seiko SPB149J! Har fastnat helt för hobbyn! Måste dock säga att favoriten just nu är en Omega seamaster, men slutmålet måste självklart bli en fräsch rolex!
 

Bilagor

  • 565E0F0F-F1DA-437E-8A48-2D3985797025.jpeg
    565E0F0F-F1DA-437E-8A48-2D3985797025.jpeg
    276.6 KB · Visningar: 25

nikkeVII

Panerai
Pledge Member
Hej mitt namn är Nikke

jag har alltid varit intresserad av saker, redan när jag var liten så tyckte jag om att plocka isär saker (inte alltid lika lätt att sätta ihop saker), första klockan jag fick var när jag fyllde 6, den tappades i pulka backen samma år…..

sedan några år tillbaka har jag börjat min samling och efter att ha haft diverse Rolex kom jag på att nej detta är inte för mig.

jag har snöat in på limiterade utgåvor (stackars plånbok) och självklart så är man fast vid Sjöö Sandström, jag är en Anonimo Dino Zei sucker.

jag ser fram emot att vara med detta gäng

cheerz
 

Bilagor

  • 1811ED53-F266-475C-BCFA-45701F208BD0.jpeg
    1811ED53-F266-475C-BCFA-45701F208BD0.jpeg
    374.1 KB · Visningar: 30
Hejsan, nu på forumet sedan ett par veckor tillbaka. Tänkte passa på och presentera mig då det känns som att jag kommer att följa trådar här framöver, och rätt vad det är köpa och sälja klockor för att testa nytt.

Är ny inom klockvärden, även om jag alltid uppskattat stiliga accessoarer. Fick ärva två äldre Omegor, en constillation från min far och en seamaster från min farfar. Dessa har legat och väntat på att få en service och genomgång så att se kan börja användas till lite mer dressade tillfällen. Annars är jag mest förtjust i dykare, aldrig ägt någon men gillar verkligen typen. Där är jag nu, att inhandla min första klocka, iaf min första riktiga klocka.

Min tanke har varit att införskaffa mig två klockor inledningsvis, en "beater" som kan vara antingen automat eller quartz som kan användas i alla avseenden. Driver ett jordbruk och arbetar mycket med kroppen. Jagar på fritiden. Så lite slit och släng ska den få utstå och helst med gummi-/silokonband. Sedan en lite finare vardagsklocka för kontorsarbete och när vi åker iväg till vänner och bekanta. Den sistnämnda får gärna också vara av dykartyp men lite stiligare (har svarare för kronografer).

Har kikat och fattat tycker för seiko spb147 med gummiband, tycker den är extremt tilltalande men kanske lite dyr som beater även om den passar in på alla punkter, hållbar, safir, gummi och inte allt för stor. Inledningsvis också tittat på longines, både blå hydroconquest och en legend diver som skulle kunna stämma in som lite finare vardagsklocka med ståltankar.

Det var en kort presentation om mig själv och mina inledande tankar kring klockor och framtiden. Vart det tillslut hamnar (och hur dyrt) vet jag inte men någonstans måste man ju starta.

Mvh Andreas
 

technobuddha

Breitling
Hej alla! Har läst forumet i några år, men har en idé om att bli en sån där skrivande medlem, så jag passar på att introducera mig. Närmar mig 40-årsåldern (bra ursäkt för att köpa ny klocka!). Bor i stockholm, kommer ursprungligen från norrbotten.

Mitt klockintresse började på allvar för cirka tre år sedan. Innan dess hade jag en klocka från Tokyoflash, det var viktigt att ha något som ingen annan hade. Tror behovet att ha något lite annorlunda till viss del finns kvar, men nu är det samtidigt så många andra parametrar som har blivit viktiga.

Jag tycker om att utforska mina egna drivkrafter bakom klockintresset. Vad är det viktiga när jag väljer klocka, och varför värderar jag olika aspekter av en klocka eller ett klockmärke som jag gör? Klockintresset ger mig liksom en ingång till att studera mig själv lite, men är möjligt att detta bara är en pretentiöst svepskäl för att fortsätta köpa klockor.

2018 ville jag ha en klocka av framförallt praktiska skäl. Det blev en Seiko SNK809. Då fastnade jag. Den finns kvar men har problem med rotorn.

Jag är ingen flipper (ännu), och har kvar alla klockor jag köpt förutom en SARB033 som bara stannade några månader.

Bifogar en bild på de klockor jag använder. Dessa köptes i turordningen 1) Stowa Antea b2b 365, 2) GW-M5610R-1JF, 3) Grand Seiko SBGV207, och nu senast 4) Sinn 356 Pilot

Tack till alla er som skriver på forumet, det är och har varit lärorikt och underhållande!

/BD
 

Bilagor

  • DSC_0231.JPG
    DSC_0231.JPG
    921.3 KB · Visningar: 30

jakobbohem

Breitling
Hej Klocksnack.
Efter rännande på stan och klickande på chrono24 blev jag äntligen ägare till en fin automatklocka i somras, 39mm Aquis på 165 mm handled. Superfin och går bra, så nu blir man ju bara ännu mer sugen på att utöka samlingen.
Ett par frågor som säkert ställts förr, men om någon vet är jag tacksam för tips,

Vård: hur ska jag ta hand om min stålklocka? efter ca 6mån får, särskilt de blanka partierna på länken synliga mikrorepor vid normal användning. Något särskilt som jag kan göra eller bör tänka på? Annars tänker jag att det är patina!
Förvaring: 1 klocka kan ligga på nattduksbordet, men vad är annars en bra förvaring för fler klockor? Boxen som Big Drippa la in en bild på här ovanför ser fin ut- som en skovårdslåda, var kan jag hitta fler exempel/varianter/prisklasser?

Tack
IMG_0410.jpeg


-- Jakob, Stockholm
 

Narnia

Omega
Och här kommer jag, medlem sedan tre år tillbaka, men haft ett klockintresse även innan dess. Tidigare har jag tyckt det varit kul med mindre tillverkare (inte ogärna från obskyra tillverkare på exempelvis kickstarter 🙄), men tycker om att blanda med lite mer etablerat också! I bilden ser ni också ordningen som de köptes i också!

Edit: glömde ta av mig min Garmin-klocka som satt på armen som ska ligga längst till höger i ordningen.
 

Bilagor

  • DE3E3615-2BD0-495A-9874-25881A09FDA4.jpeg
    DE3E3615-2BD0-495A-9874-25881A09FDA4.jpeg
    972.7 KB · Visningar: 25

pondmountain

Breitling
Hej!

Jag upptäckte nyligen denna guldgruva av kunskap som är Klocksnack och tänkte säga hej :) Jag är en 29-årig civilingenjör från Småland men som idag bor i Stockholm

Mitt klockintresse är ganska nytt, men jag har trillat ner i kaninhålet, så att säga, och jag både beundrar ingenjörskonsten och designen i en klocka. Bortsett från två gamla -- och högt älskade -- guldklockor "för lång och trogen tjänst" från 60-/70-tal som jag ärvt, har jag ingen samling att tala om. Jag funderar dock nu på att komplettera mina dressade klockor med en finare sportklocka och gör så mycket research jag kan. Mina 14,5 centimeters handleder gör det dock lite utmanande, då väldigt många sportklockor ser väldigt stora ut på mig. Min smak när det kommer till klockor är nog ganska gammeldags, tror jag, men jag kanske får anledning att uppdatera det när jag kommit längre på min klockresa.

Annars är jag väldigt intresserad av klassisk herrstil, och jag bär ofta kostym och slips, så ovannämnda kostymklockor kommer till god användning.

Jag ser fram emot att deltaga i forumet!
 

Sniper

Breitling
Halloj !
Ny hær och har precis sålt den på bilden, från 1995 i Mint Condition.
Funderar på en Alpina Alpinerx men ær trøtt på dyr service på klockor och inser att æven en Alpina
skall skickas ut i Europa før service.
Har en vanlig Casio mdv-106 som tål att dyka med och letar vidare åt någon typ av Smart/Hybrid klocka.
 

Bilagor

  • ExpII.jpg
    ExpII.jpg
    489.1 KB · Visningar: 23

Krestafer

Breitling
Hej,

ny medlem här! Alltid gillat Omega, har en vintage och en Speedmaster reduced. Blev introducerad till Rolex för ett tag sedan och skaffade så småningom en Submariner 14060, sedan en GMT 16710. Gillar äldre, innan maxi-case. Funderar på en Sea Dweller 16600 om det skulle dyka upp. Har ett par Seiko som jag också gärna bär till vardags.
 
Ny medlem, eller, ja, lurkat omkring i ett par år. Kan kan knappt beskriva VAD det är jag gillar med klockor, men det är något med en slags levande maskin på armen och den intressanta komplexiteten som är svårt att inte fångas av.

För 15-18 år sedan började jag samla gamla vintage-dressare; Lemania, Tärnan, Certina, Tissot, Omega, när de plockades upp för 200-2000 på blocket och tradera. Efter att ha matat igenom ett gäng under en 5-6 år och i princip alltid landat i "service eller köpa ny (gammal)" tröttnade jag och tänkte "Äh, jag får väl prova något modernt och se om det är så mycket bättre", skönt att slippa titta ner och inse att klockan stannade för 2 timmar sedan. Blev en 16610 submariner - Och sedan dess har riktningen pekat uppåt och framåt.
 

al_hambra

Breitling
Tack för insläpp. Ny inom klockvärlden så det ska bli kul att lära sig av alla.
Ser att jag inte kan skriva något i vissa forum. Vem kan man vända sig till för hjälp?
 

goterfelt

Omega
Hej

Kul att bli insläppt i gemenskapen, tack för det. 😊
Long time lurker, medlem sen november 2021.
30års åldern från Stockholm.
Har alltid gillat klockor, började med en digital klocka från Nike, och efter det en mer dressad variant från Gant.
Intresset tog fart på riktigt när jag fick en Seamaster i student present, och på den vägen är det.
Är främst inne på Rolex, Omega, Tudor just nu, men är på sikt sugen på att testa IWC, Longines bl.a.
Samlingen inkluderar eller har inkluderat Seamaster,Speedmaster,Submariner, Explorer, G-shock mfl.

Jag och min sub på jobbet, med lite skidskytte i bakgrunden.
 

Bilagor

  • 272840618_1036164713973177_8447576078689156435_n.jpg
    272840618_1036164713973177_8447576078689156435_n.jpg
    90.1 KB · Visningar: 17

Roos56

Breitling
Hej
Tack för insläppet i denna grupp, har ett antal klockor....alldeles för många anser hustrun...trivs lika bra i en Rolex som i en Seiko allt beroende på tillfälle och i vilken mod jag är i :cool:
Dagens klocka är en Longines :) IMG_9033.jpg
 

Hhnhhn

Breitling
Hej,
Jag hittade den här tråden efter att min urmakare sagt åt mig att jag borde byta till en ny klocka. Det säger han varje gång jag kommer in med den... Jag tänkte att jag skulle börja ta reda på vad som finns och vad som skiljer olika märken åt, men snart blev jag varse att det finns otroligt många varumärken, något färre tillverkare och det är nästan omöjligt att förstå vad som ligger bakom prisskillnaderna. Nåväl, jag tänkte fortsätta att förkovra mig och hoppas att det finns information på det här forumet.
 

DakotaRed

Omega
Min första mekaniska och automatiska ev denna. Supernöjd Certina DS Action powermatic. Går -4 till -8 spd. Ganska bra va? Men redan sneglat på andra dykare. Tex CW C60 trident pro. Men vilken känsla ändå med en gedigen klocka. Helt klart hooked.
 

Bilagor

  • B2F78251-5157-43D8-94F1-04246120C51B.jpeg
    B2F78251-5157-43D8-94F1-04246120C51B.jpeg
    393.5 KB · Visningar: 12
  • 8633D7A5-7031-47AB-B653-27B226408CE9.jpeg
    8633D7A5-7031-47AB-B653-27B226408CE9.jpeg
    382.2 KB · Visningar: 12

aronw

Breitling
Hej!

Jag är ny här på forumet sedan någon vecka, och tänkte bara säga hej. Måste säga att jag verkligen uppskattar både innehållet som stämningen här, så först vill jag tacka för all matnyttig info jag hunnit lurka till mig!

Till vardags är jag matematiker, och är Stockholmsbaserad. Mitt klockintresse är pinfärskt och för tillfället äger jag bara en ynka klocka (en Seiko SNKL23).
Dock har jag som många andra en viss samlartendens, så det lär det snart bli ändring på. Jag t.ex. fått upp ögonen för Oris Pointer date, och sitter just nu och försöker välja bland alla urtavlor. Tips från er som vet saker mottages såklart tacksamt.

Tidigare har jag intresserat mig en del för mig för japanska reservoarpennor och har köpt på mig ett par stycken, så om någon här år intresserad av sådana saker får ni gärna hojta till!

//Aron
 
Topp