• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Bojke skrev:
Jokkmokkswe skrev:
Bojke: finomega, fast armbandet såg gräsligt ut. Köp ett snyggt läder band och smäll på, och köp en Seiko, så du inte sliter ut Omegan. Välkommen

Tackar!

Ja, armbandet är egentligen bara tänkt att vara tillfälligt, det var det första jag hittade till ett rimligt pris. :cool:
Jag funderar på att ha den på ett snyggt nato i stället, typ http://www.singularstraps.se/shop/regimental-bla-rod/
Vad hade tyckts om det?


Nato dessvärre spelar inte med en sån gammal omega, inte i min värld. Läder är vägen att gå. Ta någon dagens bild och lägg upp i Dagens Omega tråd.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Jokkmokkswe skrev:
Bojke skrev:
Jokkmokkswe skrev:
Bojke: finomega, fast armbandet såg gräsligt ut. Köp ett snyggt läder band och smäll på, och köp en Seiko, så du inte sliter ut Omegan. Välkommen

Tackar!

Ja, armbandet är egentligen bara tänkt att vara tillfälligt, det var det första jag hittade till ett rimligt pris. :cool:
Jag funderar på att ha den på ett snyggt nato i stället, typ http://www.singularstraps.se/shop/regimental-bla-rod/
Vad hade tyckts om det?


Nato dessvärre spelar inte med en sån gammal omega, inte i min värld. Läder är vägen att gå. Ta någon dagens bild och lägg upp i Dagens Omega tråd.

Jag kör på ett perlonband till min 60-tals Tärna. Kolla Rios sailor. Kostar en hundring, och finns på urtid.se
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
slimjim skrev:
Jag kör på ett perlonband till min 60-tals Tärna. Kolla Rios sailor. Kostar en hundring, och finns på urtid.se

Det marinblå var inte helt dumt. :mrgreen: Är det lika mjukt och följsamt som ett hederligt natoband?
 

Helvetia

Cartier
Hallå där!

Tänkte att efter en lång (eller snarare lååång) tids lurkande här så tänkte jag att det var dags att börja posta. Jag menar, sitter man en kväll och ställer alla sina klockor (som är fler än jag har fingrar) efter fröken ur för att se vad dom snittar per dygn, och dessutom tycker det är jätteintressant får man allt räcka upp handen och erkänna... Jag är klocknörd.

Bor i västerort. Har mest mögel, men gillar även nytt. Har en förkärlek för militärklockor. Graalar har jag inte, men skulle gärna få tag på en "viggen" och en blå "snowflake" i riktigt fint skick.

Nog om mig. Ska försöka att bidra så gott jag kan till forumet.
 

Fidde80

Breitling
Hej,

Är en 33-åring hemmahörande i Sthlm. Fick min första riktiga klocka i konfa present en Bratte dykare. Hade den i rätt många år tills jag började jobba och ville ha en mer dressad klocka då föll valet på en Omega DeVille Co-Axial Chronograph, denna är jag mkt nöjd med. Har dock länge gått och suktat efter en Sub, så innan julen slog jag till och köpte en 16610 från 2007, har inte tagit av mig den från handleden sedan den införskaffades.
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Ny på forumet? Presentera dig gärna här!

Fidde80 skrev:
Hej,

Är en 33-åring hemmahörande i Sthlm. Fick min första riktiga klocka i konfa present en Bratte dykare. Hade den i rätt många år tills jag började jobba och ville ha en mer dressad klocka då föll valet på en Omega DeVille Co-Axial Chronograph, denna är jag mkt nöjd med. Har dock länge gått och suktat efter en Sub, så innan julen slog jag till och köpte en 16610 från 2007, har inte tagit av mig den från handleden sedan den införskaffades.

Välkommen hit!! Se bara till att slänga upp lite sköna bilder... :)
 

Kson

Patek
2-Faktor
Fidde80 skrev:
Hej,

Är en 33-åring hemmahörande i Sthlm. Fick min första riktiga klocka i konfa present en Bratte dykare. Hade den i rätt många år tills jag började jobba och ville ha en mer dressad klocka då föll valet på en Omega DeVille Co-Axial Chronograph, denna är jag mkt nöjd med. Har dock länge gått och suktat efter en Sub, så innan julen slog jag till och köpte en 16610 från 2007, har inte tagit av mig den från handleden sedan den införskaffades.


Kul att du hittat till KS : ) Bra klockor du har! Välkommen.
 

Fidde80

Breitling
jabla skrev:
Välkommen alla nyregistrerade.
Det vore kul om ni kunde lägga upp lite bilder.

Här kommer en bild på den nyinköpta Subben!

33de3jt.jpg
 

jabla

Sarlacc
Riktigt fin, ser ut att vara i nyskick.
Jag känner igen känslan när man köpt en ny klocka. Tar bara av den för att tvätta den och putsa glaset de första veckorna. Efter en månad upptäcker man sin gamla favorit som ligger och ser sorgsen ut så då kommer man igång med lite rotation igen.
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Hej!

Då jag för första gången postat här på forumet så tänkte jag väl passa på att presentera mig lite mer här också.

Har väl ett ny-gammalt intresse för klockor och senaste åren börjat på en blygsam samling. Trillade in på Klocksnack när intresset väcktes igen och förstår att det är här man ska hänga. :) Klockor har alltid fascinerat och dragit min uppmärksamhet mot folks handleder och första "riktiga" klockan fick jag i studenpresent. En Tissot V8


En klocka jag verkligen gillade vid tiden och bar varje dag.

Efter några år med den bestämde jag mig för att köpa en till. Mina ögon föll genast på Certina DS Action. En klocka jag älskar och verkligen tycker om att bära. Funkar till nästan allt.



Kände sedan att jag ändå ville ha en lite mer dressad variant och hittade denna, för mig helt okända, Vantage på Ebay. 70-tal, automatisk. Bytte till läderband och trivs riktigt bra med den. Nån som vet mer om märket? Läst nånstans att det kan vara en avart från Hamilton?

yzybage4.jpg


Nu är bollen i rullning och det dröjer inte allt för länge innan jag slår till på en Bulova Marine Star. Lite biffigare och på gummi.



Och så i julas fick jag en present med omtanke från mina päron. Då de förstått att jag diggar klockor letade de upp två, om inte dyra så betydelsefulla klockor. En Tissot, gissar 60-tal, från morfar. På tok för liten men kul att ha. Behöver lite renovering. Och en Vostok Komandirskie. Den senare har en historia om hur min morbror köpt den i Estland och gett till min pappa. Den är lite speciell då den är helt i plast och märkt med "3aka3 mo CCCP" vilket jag förstår innebär att den är utfärdad av fd Sovjetunionens försvars departement. Kul kuriosa.





Sist men inte minst kom en leverans med senaste tillskottet idag. Orient Ray. Klockan jag bara hört bra om för ett oslagbart pris. Var tvungen att testa om det stämde.



Så, det var det hela just nu. Är rätt nöjd med starten och variationen. Gillar att välja en klocka för dagen. Nu sparare jag till något dyrare. Får sen om det landar på någon Omega eller kanske Oris. Hoppas kunna hitta lite inspiration och tips här under tiden. Hej så länge!
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Välkommen Dalomo! Kul att du hittat hit och inspiration till nyinköp lär du inte missa...snarare tvärtom... :D
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Dalomo skrev:
Kände sedan att jag ändå ville ha en lite mer dressad variant och hittade denna, för mig helt okända, Vantage på Ebay. 70-tal, automatisk. Bytte till läderband och trivs riktigt bra med den. Nån som vet mer om märket? Läst nånstans att det kan vara en avart från Hamilton?

yzybage4.jpg
Välkommen, Dalomo! Härlig bredd på samlingen och speciellt underbar Vantage som man inte ser så ofta. Finns en tråd om märket här om du vill kolla: viewtopic.php?f=7&t=1063
Ha det bra!
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Ariste skrev:
Dalomo skrev:
Kände sedan att jag ändå ville ha en lite mer dressad variant och hittade denna, för mig helt okända, Vantage på Ebay. 70-tal, automatisk. Bytte till läderband och trivs riktigt bra med den. Nån som vet mer om märket? Läst nånstans att det kan vara en avart från Hamilton?

yzybage4.jpg
Välkommen, Dalomo! Härlig bredd på samlingen och speciellt underbar Vantage som man inte ser så ofta. Finns en tråd om märket här om du vill kolla: https://klocksnack.se/viewtopic.php?f=7&t=1063
Ha det bra!

Tack! Och tack för länktipset, har länge undrat över en av favoriterna.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Hej!

Ny här på forumet och tänkte köra en kort presentation.

Intresset för klockor startade för min del i slutet av sommaren 2012, för att då fira att jag fått min första heltids jobb efter att ha tagit studenten tidigare i år. Nybörjare som man var så köpte jag första bästa klocka för att endast hålla koll på tiden, blev en från ur & penn vilket man kan ångra idag men man lär sig av sina misstag som sagt.

Min första "riktiga" klocka är en Seiko dykarmodell som jag gillar starkt, mycket klocka för pengarna men än är man inte nöjd. Nästa köp lutar åt en Seiko Sumo, samt en G-Shock för att träna i. Sedan efter det får man se vart de går, suktar efter bland annat en Omega PO men har på senaste tiden kollat en del på Oris. Vi får helt enkelt se.

Just nu har jag endast en klocka men ser framemot att utöka samlingen med tiden samt lära mig massa nytt här på KS. :)
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Ny på forumet? Presentera dig gärna här!

Seiko, Omega och Oris är den heliga treenigheten om Du frågar mig, så Välkommen Snoozarn!! :)
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Tack alla för de goda välkomnandet! :)

Håller med om att det är en väldigt bra inkörsklocka då det redan kliar i fingrarna, vill bara trycka hem sumon nu direkt! :D
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Fan va kul med lite ynglingar på forumet! Jättefin Omega där! En skön seiko Pepsi är ett bra val!

Välkommen alla nya!



Bojke skrev:
Tjingeling!

Jag fick upp ögonen för klockor för ungefär fem månader sedan, då jag såg någon rätt snygg parfymklocka på internet. Innan dess hade jag enbart sett armbandsur som en onödig pryl för medelålders träslöjdslärare som inte vill inse att man nuförtiden använder mobiltelefon för att kolla vad klockan är.

Precis som på varje område som jag blir intresserad av så började jag efterforska lite, och insåg snabbt att en batteridriven klocka inte var något för mig. Jag började i stället kolla åt märken såsom Certina, Tissot och Seiko.

Jag hittade pappas gamla Omega seamaster på vinden. Då han inte hade någon användning för den fick jag den, under villkoret att jag inte skulle sälja den.
https://klocksnack.se/viewtopic.php?f=7&t=2778

Då det snabbt blev enformigt att bära en och samma klocka impulsköpte jag en Certina på Tradera.
http://postimage.org/image/gyutdpnv5/

Det gick snabbt upp för mig att mina nuvarande klockor är rätt så "dressade", med små, rena urtavlor och utan krusiduller.
Efter några månader har jag nu bestämt mig för att min samling saknar en skx009, och har därför en sådan på kroken. Förhoppningsvis kan jag klassa den som min inom en snar framtid.

Drömklockan är för tillfället en Rolex submariner, men den kostar tyvärr långt mer än vad jag kan tänka mig att ge för en klocka under min rådande ekonomiska situation.
Var det allt? Jo, just det, jag är femton år gammal, vilket gissningsvis gör mig till den yngsta personen på forumet.

Kortfattat så köper jag just nu klockor efter utseende och magkänsla, men jag räknar med att lära mig ett och annat här på Klocksnack.
 

snorfus

Breitling
Hej alla.
Är också ny här så lite kort om mej, e närmre 40 än 50 o bor i L-A i skåne. Gillar klockor givetvis men e väl ingen klocktok fullt ut (än), för tillfället så e de en Traser 6502 som är favoriten. Knivar är också ett intresse med förkärlek till sameknivar. Ser fram emot massor av kul o intressant läsning och att kanske själv kunna bidra med något.. :)
 

Doidon

Breitling
Tjena, trevligt forum ni har här. Jag är en student på 22 år, började för ungefär ett halvår sen fundera lite på att skaffa en klocka, och för några veckor sen började jag på allvar överväga ett köp. Hade från början tänkt att klocka är bara en accessoar som sitter på armen och inget annat och hade tänkt mig en budget runt 2k, men efter lite research så fastnade jag för mekaniska ur som jag tyckte var lite mer spännande så det blev lite mer än så. :)

Jag ville ha en stilren klocka som funkar att ha som att ha varje dag, både till alldaglig och lite mer dressad klädsel, och även ganska liten då jag har väldigt smala handleder, det blev till slut en Certina DS Podium Automatic. Den ligger ju i en ganska blygsam prisklass om man jämför med vad dem flesta här postar bilder på här men ganska stor invensteting för mig ändå.

Lite bilder:
DSC00783_zps65761116.jpg

DSC00787_zps877044dd.jpg

DSC00789_zpsf46b69f3.jpg


Vad tycks? :)
Jag har lite seconds doubts ibland ifall man skulle tagt en med stållänk istället då vissa verkar tycka att läder är mer för dressad klädsel. Vad säger ni funkar läder till vardaglig klädsel?

Kan man köpa till stållänk i efterhand ifall man vill variera förrseten?
 
Topp