• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

MortenKN

Breitling
Hey fra Danmark!

100% Rolex GEEK tjekker ind på Klocksnak. Håber på mange fornøjelige timer og gode tråde.

mvh

MortenKN
 

Bolio

Panerai
Ja då var det min tur. Henrik heter jag och bor i Västernorrland. Jag arbetar i säkerhets brachen och har gjort så de senaste 15 åren. Ålder ska man ju inte bry sig om man är så gammal som man känner sig så jag pendlar väll mellan 20-60 men sedan ett par veckor tillbaka så fyllda jag året mellan dessa pendlingar så man får väll försöka att leva med att känna sig i den övre halvan av dessa år .
Klock intresset kom nog i rätt tidig ålder tror det var 1985 jag var i Oslo med familjen på jobb när min pappa helt sonika tyckte jag skulle få en fin klocka och vi gick in på en affär och det plockades fram en Citizen som jag stolt bar när jag gick ut från affären. Det uret hängde med i många år och jag har det fortfarande kvar. Dock vart det lite naggat i kanten då moppe åldern kom och en länk lossnade så jag tappade uret och det for runt ett varv med kedjan, men den tickar fortfarande och inte ett märke vart det i glaset.

På senare år har intresset ökat genom en god vän som köpte en fin Tag och i samma veva fick jag en son och då tänkte jag lite tillbaka på Oslo resan och tänkte att jag kunde köpa ett ur till honom som han kunde få på sin 18års dag. Fördelen med det var att jag ju kunde få ( låna ) ha äran att bära den tills hans 18 års dag kom. Jag slog på stort och köpte en 16613 som jag trivs väldigt bra med. Dock har jag på senare år märkt att jag i vissa situationer inte känt mig bra till mods att bära ett ur med guld i ( kan säkert ha med mitt jobb att göra ) så jag slog till på en PO XL som jag varvat med nått annat ur.

Och det var det som gjorde att man hamnade i klock träsket ordentligt år 2012 vart om man ser på det ett galet köp, byt och sälj år och 2013 har inte börjat bättre. Och det är det man uppskattar bäst med ett forum som detta där detfinns likadana själar så får man både den ekonomiska möjligheten och framförallt hjälp med att hitta rätt ur och möjligheten att ha väldigt mycket kundskap sammlat på ett och samma ställe.

De märken som ligger mig närmast hjärtat är Rolex, Omega och Hublot och från att verkligen inte alls gilla Panerai till att i stort sätt älska den på väldigt kort tid.
Eftersom att mitt första riktiga kvalitets ur blev en Rolex har jag tyvärr blivit lite besviken på de flesta andra ur, varför kan man fråga sig jo en Rolex är TYST. Jag var helt säker att alla ur i den högre prisklassen skulle kännas och höras på samma sätt, gud vad jag bedrog mig. Köpte en Oris och var så glad när jag fick den och jag älskade utseendet men efter att haft den på handleden var jag helt säker att det var en kopia. Gick till närmaste AD bara för att få höra att allt stod helt rätt till med uret. Kunde inte fatta det när jag gick därifrån den lätt ju som en helikopter och armen vobblade med när den snurrade . Har nu lärt mig charmen även med det men Rolex is the shit.

Forum jag är på är KS och TTT sedan ca 4 år tillbaka men blev medlem så sent som våren 2011.

Vart kanske en väl lång presentation men jag hoppas ni stod ut. Vill avrunda med att tacka de människor som ser till och sköter om detta forum på ett exenplariskt sätt .
MVH
Henrik
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
mrMyagi skrev:
hejsan alla klocknördar!

Jag är en kille med ett stort intresse för klockor (speciellt omega), jag blev medlem här för några dagar sen då jag kände att det var dags att komma in i klockvärlden och valde självklart denna underbara mötesplats att börja på!

Theorema Paragon


tack för mig/aladdin

Välkommen hit, hur är Theoreman?
 

Dansken

Breitling
Hej! Är nu med i detta trevliga forum kanske dax att skaffa en bra klocka nu när man passerar 50 strecket under året.Har bara haft billigt krafs utom en Raimond weil på 80 talet så det jag har nu som fin klocka är denna( ja jag vet att det är ett skämt) så ni förtår att det är ett stort steg kvar .När ni slutat skratta åt min klocka tar jag tacksamt mot förlag på klockor och tyvärr är budgeten bara nånstans mellan 5000-10000 Kr .Klockan kommer inte användas i jobbet då den kommer att bli förstörd.Tycker modeller i större format är snyggast typ Cerina ds big size är ok och inte är för klottriga.Har fastnat på denna klocka men den ryms ju inte i min budget(frugans) http://www.raymond-weil.com/EN/Mens-Wat ... 20021.html Hoppas på trevliga förslag.Mvh Dansken
 

Bilagor

  • _DSC4428.jpg
    _DSC4428.jpg
    55.1 KB · Visningar: 274

MERL

Omega
Hej allesammans,

Mikael E heter jag, student som vill in i den riktiga klockdimman. Har tyvärr inget att stoltsera med än då jag inte räknar med skräpklockor från diverse icke-nämnvärda italienska modehus men hoppas kunna showa off en Portuguese inom en snar framtid som startskottet på mitt klockliv :)

Har smygit runt ett tag på KS och TTT och ni har ju inte direkt minskat mitt nyfunna klockintresse ;) (tack för det)

Väl mött!
 

TomBoy

Breitling
Tjena mittbena...är "ny" här...vad jag menar med "ny" är väl att jag har surfar runt här en hel del innan jag blev medlem...nu har jag i alla fall gått med och det känns jäkligt kul! Har ingen mastodont samling att visa upp men intresset är desto större...har en medioker knegar samling av klockor, alltså hållbara klockor så som seiko monster, nån Casio dykare mfl. Ska även försöka läggs ut en bild på mitt lite finare tillskott av bruksur...en Davosa argonautic diver, gillar den som fan!
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    661.6 KB · Visningar: 268

wagonr

Breitling
Hej,
En till nybörjare här på forumet. Har haft ett klockintresse så länge jag kan komma ihåg, men en start med en Lotus Chronograph i början av 90-talet som inhandlades i Andorra. Det var bra pris där tyckte jag. Den följde med så länge att det har bytts 3 olika band, och ett otaliga batteribyten. Sen har det fortsatt i samma veva, samlat på mig billigare varianter. Fick lite influenser av vänner och fick för mig att jag skulle köpa dyrare klocka, hjärtat bankar just nu mest för en Panerai 177H, men har en Sjöö Sandström Royal Steel II med 2 olika band också. Lite tveksam till den, så funderar på att byta ut den till en lite mer bruksklocka, i större storlek.

Ser fram emot att få mycket inspiration och galna ideer härifrån! Väl mött!
 

Nabucco

Breitling
Hej,

Richard heter jag. Gick med i KS för några månader sen men har fram tills nu varit helt passiv.
Min storhetstid som klockbrukare var under senare delen av det glada 90-talet då jag dels köpte och sålde många klockor privat men även arbetade i en klockaffär (The Watch Co, då under Rob. Engströms ledning). Sen kom familjelivet in i bilden och mitt klockintresse fick vackert fått stiga åt sidan för andra prioriteringar, men behöll en Chronomat med UTC för säkerhetsskull :)

Dessa ur har passerat min vänstra handled: Breitling Jupiter Pilot, Breitling Chronomat (1 med Rouleaux och UTC, 1 med Pilotlänk), Omega Seamaster Professional Chrono Diver Titan, Omega Speedmaster Moonphase, Michel Herbelin Safari Chronograph (ETA/Valjoux 7750), Tudor Chronograph (med Cosmograph boett och Rolex Oyster stållänk!), Rolex Submariner, Rolex GMT Master II, Tag Heuer Diver 1000M. Idag har jag en Seiko Velatura kronograf och Raymond Weil Nabucco GMT.

Som framgår ligger mitt intresse på schweiziska automatiska klockor :) Är det någon klocka som jag verkligen ångrar att jag avyttrat så faller nog valet på Chrono Divern - hade den i 2 år och den fungerade felfritt. Titanet gjorde även att den vägde betydligt mindre än dito i helstål och jag tycker att den mörkgråa färgen är snyggare.
 

Evilananas

Breitling
2-Faktor
Hej
Jag är "ny" här på forumet trots att jag "varit med" sen starten.

En arbetskamrat drog ner mig i träsket för ett par år sen. En legend diver inhandlades och samlingen var påbörjad. Trots att flertalet klockor beundrades blev legenden ensam i lådan. Trots lång och trogen tjänst får den nu dock lämna hemmet och förhoppningsvis kommer något annat att ersätta den...

Säger hej till er och hejdå till klockan med denna bild:

DSCF0463.jpg
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Ny på forumet? Presentera dig gärna här!

Välkommen Nabucco, Evilananas och alla andra!! Kul att ha Er ombord! :)
 

realion

Breitling
Googlade klockforum för att få lite tips som förstagångsköpare och nu 5 timmar senare är jag hooked. måste bara ha en riktig klocka. hvte, det här var inte bra för min ekonomi :D
 

Itson

Omega
realion skrev:
Googlade klockforum för att få lite tips som förstagångsköpare och nu 5 timmar senare är jag hooked. måste bara ha en riktig klocka. hvte, det här var inte bra för min ekonomi :D

Välkommen in i värmen och beroendet :mrgreen:
 

Mozart

Breitling
Hej hej!

Jag har nyligen öppnat ögonen för klockvärlden och kan hitills säga att det är fantastiska pjäser saker att samla på och pilla runt med. När jag berättade det för min morfar så gav han iväg sina gamla klockor, dock så fungerar bara en ordentligt. Kanske någon av er kan ge mig mer info om dessa gamlingar, samt om det är "värt" att gå till en urmakare för ev. reperation?

Dessa är klockorna han gav mig:

En s.k. Olma automatic och det är den enda som fortfarande fungerar.


En Fortis Marine Master som slutat ticka


och till sist en Ling 21 Prix. Denna tappade jag olyckligtvis i golvet då länken inte var alltför tillförlitlig. Glaset gick sönder, samt tickar den bara 30sek när man vrider upp den. Denna funderar jag på att lämna in för reperation.

Då jag är relativt ny inom klockvärlden kan jag inte alltför mycket om märken och modeller, men drömmen jag har just nu är att bli en ägare av en Audemars Piguet Royal Oak eller en Rolex Submariner. Största favoriten är Patek Philippe World Time Ref 5131 men realistiskt sett så kommer jag nog aldrig få tag på en sådan :p

Tack för mig!
 

Bilagor

  • IMG_0830.jpg
    IMG_0830.jpg
    806.8 KB · Visningar: 196
  • IMG_0831.jpg
    IMG_0831.jpg
    994.2 KB · Visningar: 188
  • IMG_0829.jpg
    IMG_0829.jpg
    1,017.4 KB · Visningar: 185

buggin-san

Cartier
Tjena!

Underbart ämne i ett underbart forum. Förgyller varje dag sedan i höstas så det var väl dags att säga hej.

Mer intresse än budget och med viss förkärlek till dykare och beaters. Förtjust i Seiko, så hopp för bra klockupplevelser finns fram tills det någon gång blir en dyrare pjäs!

Nybliven Seiko Sumo-man, och trivs med detta...! Kanske delar på Instagram strax.

Väl mött och tack för att ni finns!

// martin
 

Bilagor

  • DSC_0533.JPG
    DSC_0533.JPG
    616.5 KB · Visningar: 157

Josef B

Bestraffaren
Välkomna, alla nyanlända!

Mozart
Om du verkligen känner att du vill ha dem fungerande och att de är av stort affektionsvärde för dig, så visst så ska du slå ett getöga på om du kan få dem/den i fungerande skick. Har själv lite mögel, och samlar dem för att de är fina små mögelsaker, MEN jag använder dem aldrig. Men fick för mig en dag att gå till både Fredmans Ur och RobE för att ev lämna in mina Girard-Perregaux och servicen på dessa 50-talare kunde gå uppemot 15k. INTE värt det alls (inte för mig).
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Tål väl att poängteras att det är just intresset som förenar. Man behöver inte äga, eller ens vilja äga, dyra klockor. Jag kan dock garantera er att ju mer ni fastnar på KS desto mer kommer intresset att öka. :)

Välkomna!
 

Mozart

Breitling
Josef B skrev:
Välkomna, alla nyanlända!

Mozart
Om du verkligen känner att du vill ha dem fungerande och att de är av stort affektionsvärde för dig, så visst så ska du slå ett getöga på om du kan få dem/den i fungerande skick. Har själv lite mögel, och samlar dem för att de är fina små mögelsaker, MEN jag använder dem aldrig. Men fick för mig en dag att gå till både Fredmans Ur och RobE för att ev lämna in mina Girard-Perregaux och servicen på dessa 50-talare kunde gå uppemot 15k. INTE värt det alls (inte för mig).

Nej precis, jag känner inte heller att det är värt det i sig om kostnaden stiger över 2000:-, risken finns väl att den lätt kan gå sönder igen i och med att den är så pass gammal? Kanske bestämmer mig för att öppna upp de själv och pilla lite, eller är det idioti?

För övrigt så undrar jag om någon vet bra hemsidor eller böcker där man kan läsa upp om lite allmän historia bakom klockor i allmänhet? Vill lära mig allt som går att lära sig om klockor men vet inte riktigt var jag ska börja... Tacksam för svar!
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Jag skulle kolla med Farfars Klocka. Googla det, du kan få ett kostnadsförslag på service. Normalpriset tror jag ligger runt 1500kr men det kan ju såklart diffa en del.
Välkommen hursomhelst!
 

Mozart

Breitling
easy rider skrev:
Jag skulle kolla med Farfars Klocka. Googla det, du kan få ett kostnadsförslag på service. Normalpriset tror jag ligger runt 1500kr men det kan ju såklart diffa en del.
Välkommen hursomhelst!

Tackar så mycket!
 

fretig

Cartier
Tittar in och säger hej även jag.

Bor och verkar i Stockholm, läser på juristlinjen och har en förkärlek för ur fram till ca -70talet.

Väl mött!
 

Ljuv

Omega
Hej Allesammans!

Patrick heter jag, Stockholmare som bott utomlands i ett par år men nu återvänt till något kalla Sverige :eek:
Har ett genuint intresse av klockor och bytt och handlat ett par genom åren.

Hoppas kunna delta i forumet en del framöver!
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Ljuv skrev:
Hej Allesammans!

Patrick heter jag, Stockholmare som bott utomlands i ett par år men nu återvänt till något kalla Sverige :eek:
Har ett genuint intresse av klockor och bytt och handlat ett par genom åren.

Hoppas kunna delta i forumet en del framöver!

Välkommen!

Några speciella favoriter som passerat din låda? Har du lust att slänga upp lite bilder på dina nuvarande? :)
 

Ljuv

Omega
JakobZ, Det jag har i lådan för närvarande är Rolex, IWC, AP.
Det man gått igenom närmsta åren är en handfull vintage Subs och SD's, Nyare referenser av Daytona, DD.

Slänger upp lite mer bilder så fort jag fått hem klockorna i flytt lasset, Fick bara med mig ett par i handbaget;)
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Ljuv skrev:
JakobZ, Det jag har i lådan för närvarande är Rolex, IWC, AP.
Det man gått igenom närmsta åren är en handfull vintage Subs och SD's, Nyare referenser av Daytona, DD.

Slänger upp lite mer bilder så fort jag fått hem klockorna i flytt lasset, Fick bara med mig ett par i handbaget;)


Ooh, nice! Ser fram emot lite presentation och bilder!!
 
Topp