• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Wictor

Omega
Ny här!

Jag är 28 år gammal och bor centralt i Stockholm.
En riktig nybörjare när de kommer till klockor, så jag hoppar man slipper bli lurad till månen!


Innehar sedan länge en Rado Jubile Diastar så jag sedan barnben alltid velat ha en dock har jag tröttnat rätt mycket på den men vill inte sälja den av sentimentala skäl...

Köpte jag en Breitlinge Superocean II 42 av TouchingEvil i fredag
. superocean.jpg I

I januari köpte jag även en Rolex Datejust 69173 med trapetserad tavla till frugan från Dr Watch.
IMG_8438.JPG
 
  • Like
Reactions: TiE

MrNorrgard

Omega
2-Faktor
Hej. Andreas heter jag och är ny här på forumet. Bor i Norrtälje, men har rötter i Hälsingland. Har ett ganska nytt intresse för klockor och är inne mycket på vintage. Har inte så dyra klockor men gillar att byta efter känsla och smak. Byta band och greja för tycke och smak. Det har blivit en viss samling, men inget "high end". Inte ännu iallafall.:)
image.jpg
 

romanov

Cartier
Ny här!

Jag är 28 år gammal och bor centralt i Stockholm.
En riktig nybörjare när de kommer till klockor, så jag hoppar man slipper bli lurad till månen!


Innehar sedan länge en Rado Jubile Diastar så jag sedan barnben alltid velat ha en dock har jag tröttnat rätt mycket på den men vill inte sälja den av sentimentala skäl...

Köpte jag en Breitlinge Superocean II 42 av TouchingEvil i fredag
. superocean.jpg I

I januari köpte jag även en Rolex Datejust 69173 med trapetserad tavla till frugan från Dr Watch.
IMG_8438.JPG


Är också ny här :) Men välkommen!

Snygg Superocean!
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Hej. Andreas heter jag och är ny här på forumet. Bor i Norrtälje, men har rötter i Hälsingland. Har ett ganska nytt intresse för klockor och är inne mycket på vintage. Har inte så dyra klockor men gillar att byta efter känsla och smak. Byta band och greja för tycke och smak. Det har blivit en viss samling, men inget "high end". Inte ännu iallafall.:)
image.jpg


...och du har en isärpillad savonette i min klockmekarlåda...
 
Hallå
Jag blev ny på forumet idag.
Jag kallar mig Workingclasshero mest för att jag är en sketen mekaniker sen 100 år.......
Blev rekommenderad denna sida av en klocktokig vän.
Har i många år sneglat på balla klockor, och sen jag stod på flygplatsen i Dubai för 8 år sen har jag torskat på Breitling.
Men nu blåser nya vindar sen jag såg en Omega Seamaster Aquaterra Day-Date.
Så otroligt salt klocka.

Jag letar klocka med svart botten och utan krimskrams.
Har sen tidigare 2 guldklockor, morfars och min.
Men som är så fula att jag spikat in dom i husväggen hemma så jag slipper se dom.

Det ska bli en trevlig bekantskap att hänga här.

/W
 

Marshall

Omega
2-Faktor
Hej,
35 bast. Inte varit speciellt klockintresserad tidigare, har inte använt ett armbandsur på 15 år, men det ska det bli ändring på. Fick för mig att när man är 35 så är det dags att skaffa sig en trevlig klocka. Började surfa runt lite och såg en dag en Longines från 50-talet med grym tavla..

Sen var det kört. Var förbi Klockmaster i Globen en dag i höstas och hade ett fantastiskt trevligt samtal och jag blev lite klokare över vilken typ av klocka jag ville ha, och i ett svep så insåg jag att det inte skulle räcka med 10-15 i budgeten utan snarare det dubbla.. Sen var det bara att surfa loss och börja besöka butiker i jakten efter den rätta klockan..

Kom fram till att Longines och Oris var de märken som uppfyllde min kriterier bäst, även fast Zenith gjort djupast intryck på mig.

Nästa vecka får jag klockan!! Kanske trillar den in i en annan tråd...
 

bergroth

Breitling
Hej på er alla klockälskare,

Ny medlem här som likt de flesta andra här har en svaghet för den underbara mekanik som driver uren framåt. Är i alla fall en 29 årig Stockholms bo som jobbar som portföljförvaltare och har haft en intresse för mekaniska urverk i alla fall norr om 5 år. Har dock en extrem beslutångest över vad jag vill placera som första ur på min handled, så har kollat på/drömt om/varit säker på vad jag skall köpa till mig själv i gåva efter avslutade teknisk fysik studier vid KTH, vilket är snart 4 år sedan.

Men har än så länge inte bestämt mig för vad jag vill ha. Har varit allt från en Sub via GMT II till en Omega Hour Vision Blue till att nu troligen bli en AT med nya Master urverket. Ja jag vet att det blivit "billigare och billigare" ur men tror inte det varit det som gjort att jag inte valt än i alla fall.

Varit inne hos Rob ett antal gånger och klämt på alla små underverk, men känner att det är nära till ett köp nu. Så snart kanske det blir ett inlägg här på forumet om den långa väntan.

Får tacka för all inspiration som ni här på forumet givit mig under något år, även om tjejen inte är lika glad på er för nätterna när jag legat i sängen och läst här på forumet med lite för hög ljusstyrka för att inte väcka henne :)
 

DKRI

Breitling
Hej hej. Stockholmare här och ny på forumet. Är sedan tidigare LinkedIn-kompis med Daviden och f.d. twitterbekant med Denke. Överlag förtjust i dyra saker av hög kvalitet inklusive klockor. Unnade mig en Franck Muller Casablanca som premie till mig själv när jag slutade röka för ett antal år sedan och är nu på jakt efter en Rolex som nästa ur. Så om du sitter och trycker på en enkel Rolex i helstål eller helguld och är sugen på att byta den mot tex kontanter och/eller elektronik så får du gärna PM:a mig med ett förslag :)
 

alex_c

Cartier
2-Faktor
Hej,

Jag har länge lurkat i skuggan både här och på andra klockforum (tänk Gollum) men tänkte att det är dags att komma fram lite i ljuset.

Bor i centrala Stockholm, uppväxt i samma stad men även bott i Tokyo ett antal år. Är konsult inom IT och skulle väl placera mig själv i nedre medelåldern, i alla fall fysiskt sett. I sinnet är jag nog fortfarande ett barn. Köpte min första ordentliga klocka som 16-åring, något så fantasifullt som en Omega Seamaster som inhandlades på Frankfurts flygplats. Slet den till jag åkte till Hong Kong för ca 10 år sedan där jag köpte något ännu mer originellt: En Rolex Datejust 16200 med vit urtavla och härligt fulsnygg datumbubbla. Senare under mina år i Tokyo började klockintresset ta fart och där hann jag avverka ytterligare ett gäng klockor, där ibland en Navitimer, en junior-Luminor (40mm), ett par automatiska Seikos och Orienter samt några fler Omega och Rolex av ganska klassiska slag. Sedan började det gå utför på riktigt. Började gilla IWC så jag köpte ett par piloter en och annan ingenjör, en Aquatimer och en portugis med veckoverk i. Även Zenith (hade den goda smaken att köpa en av deras Xtreme Defy... kanske tyckte jag synd om dem), AP ROO, ett par fler PAMs och varvat ungefär varannan klocka med en Rolex av sportig karaktär. Förutom en och annan St Agur har inte mycket mögel passerat mitt hem, men jag har ett fickur från Omega som ligger och surar i en byrålåda någonstans. Eller jo, jag hade en Sub från nära mitt födelsedatum en gång, men eftersom den slyngeln var ett år yngre en jag åkte den ut. Skönhet före ålder, så att säga.

I skrivande stund visar min avatar en dykar-Oris någonstans i Indiska Oceanen några meter under ytan. Mesen i mig reagerar om jag försöker simma/sporta med något större och dyrare så det är då denna Aquis får hoppa in. Just nu befinner jag mig tyvärr inte i 30-gradigt vatten fullt av pastellfärgade koraller och således sitter en PAM på armen som är med mig i mina skrivbordsäventyr idag.

Tack för ett trevligt forum som jag hoppas jag kan vara lite mer delaktig i från och med nu.
 

Jimpa

Panerai
Hej hej Jim heter jag. Är 29år, bor i Uppsala! intresset för klockor har vuxit genom åren och är här för att insupa kunskap kring vad jag vill ha. Har gått igenom alla annonser här på KS och haft flera långa nätter på detta forum i jakt på någon klocka att förälska mig i. Verkar i övrigt vara ett härligt gäng här inne med en fin gemenskap kring intresset utav klockor. Jag håller ögonen öppna och läser vidare bland trådarna så hörs vi kanske vidare om du har klockan jag vill köpa letar efter Rolex i olika modeller , främst med yg detaljer. tack för mig
 

jhm

Panerai
Hej hej Jim heter jag. Är 29år, bor i Uppsala! intresset för klockor har vuxit genom åren och är här för att insupa kunskap kring vad jag vill ha. Har gått igenom alla annonser här på KS och haft flera långa nätter på detta forum i jakt på någon klocka att förälska mig i. Verkar i övrigt vara ett härligt gäng här inne med en fin gemenskap kring intresset utav klockor. Jag håller ögonen öppna och läser vidare bland trådarna så hörs vi kanske vidare om du har klockan jag vill köpa letar efter Rolex i olika modeller , främst med yg detaljer. tack för mig

Välkommen hit Jimpa! :)
 

niclashill

Cartier
Niclas, Stockholm, varit inne i klocksvängen olika omgångar. Förutom tre Omega är Rolex de jag prenumererat på. Senaste siktet är inställt på Milgauss, en klocka jag flippade i ett obetänkt ögonblick för några år sedan.

niclashill på Twitter, vet att vi är några där härifrån.
 

Occupier

Breitling
Hej KS,
Daniel heter jag, 25 år från Stockholm. Har ett klockintresse som är geniunt men går i vågor.
Började med en ny Omega Speedmaster 2009, fortsatte med en Rolex Datejust 16233 och är nu i ett skede att göra två klockor till en samling. Där siktet har varit inställt på en IWC Portuguese men har riktats om till en JLC Master Chronograph.
Jag ser fram emot trevlig läsning och att få ta del av den kunskap och de åsikter som finns på KS. :)
 

Freppys

Omega
2-Faktor
Tjena! Freddy, 18 år från Göteborg. Intresserad av sportbilar vilket har gjort att jag fått ett klockintresse sedan ett halvår tillbaks efter jag besökt bilshower och så vidare..
Äger inte någon speciellklocka just nu förutom min Triwa Sort of Black Chrono. Letar för fullt efter en ny ljus klocka nu till sommarn.

Hoppas ni accepterar mig som nybörjare och det ska bli trevligt att läsa på forumet om allt mellan och jord :)
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Hej KS,
Daniel heter jag, 25 år från Stockholm. Har ett klockintresse som är geniunt men går i vågor.
Började med en ny Omega Speedmaster 2009, fortsatte med en Rolex Datejust 16233 och är nu i ett skede att göra två klockor till en samling. Där siktet har varit inställt på en IWC Portuguese men har riktats om till en JLC Master Chronograph.
Jag ser fram emot trevlig läsning och att få ta del av den kunskap och de åsikter som finns på KS. :)
Master Chronograph är ett mästerverk.

Välkommen :)
 

castiell

Breitling
Rickard 27 år från gnällbälte. Har under de senaste åren blivit allt mer förtjust i klockor. Har en period nu då jag är mycket nyfiken på vintage ur. Och tack vare det hitta jag hit. Hoppas på att kunna skaffa mig mer kunskap och bredda detta intresse via KS.
 

jurassic

Omega
Hej på er KS!
Jag heter Jonas och har hållt mig i kulisserna i flera år. Av någon anledning har jag börjat rotera lite i klocklådan på senare tid och kanske blir jag mer aktiv här i och med det.
Gillar Rolex, Omega och Seiko dvs jag är fostrad i god KS-anda men även lite mer udda ur finns i lådan.
Förutom klockor gillar jag flipperspel, bilar och hus. Vi ses på forumet!
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Rickard 27 år från gnällbälte. Har under de senaste åren blivit allt mer förtjust i klockor. Har en period nu då jag är mycket nyfiken på vintage ur. Och tack vare det hitta jag hit. Hoppas på att kunna skaffa mig mer kunskap och bredda detta intresse via KS.
Välkommen. Och var i gnällbältet då?
 

Huvudverk

Cartier
2-Faktor
Ny här!

21 år och har nyligen börjat studera i Umeå. (Född och uppvuxen i Helsingborg).

Klockintresset började för några år sedan och blir bara "värre" för var dag.

Har i dagsläget tre klockor som jag verkligen tycker om, men sneglar allt för ofta på en Sub 114060 alt. en Sub 116613LB. Som studerande tvingas jag dock hålla i pengarna ett tag till! ;)

Försöker verkligen lära mig så mycket som möjligt om alla typer av klockor, men ligger fortfarande på en nybörjarnivå om man jämför med genomsnittet här på forumet.

Samlingen består just nu av:

En dykare i form av en: Breitling Colt Chronograph (trots sitt SuperQuartz-verk blir jag alltid glad av att se på den)

En dressare i form av en: vintage Omega Seamaster. (med manuell uppvridning)

och sist men inte minst, min äventyrs-och skidklocka: En Casio AQ-S800W-1bvef

klockor!!.jpg




Försöker läsa så mycket jag hinner här på forumet. Uppskattar verkligen Klocksnack.se!

Johan

 

jhm

Panerai
Ny här!

21 år och har nyligen börjat studera i Umeå. (Född och uppvuxen i Helsingborg).

Klockintresset började för några år sedan och blir bara "värre" för var dag.

Har i dagsläget tre klockor som jag verkligen tycker om, men sneglar allt för ofta på en Sub 114060 alt. en Sub 116613LB. Som studerande tvingas jag dock hålla i pengarna ett tag till! ;)

Försöker verkligen lära mig så mycket som möjligt om alla typer av klockor, men ligger fortfarande på en nybörjarnivå om man jämför med genomsnittet här på forumet.

Samlingen består just nu av:

En dykare i form av en: Breitling Colt Chronograph (trots sitt SuperQuartz-verk blir jag alltid glad av att se på den)

En dressare i form av en: vintage Omega Seamaster. (med manuell uppvridning)

och sist men inte minst, min äventyrs-och skidklocka: En Casio AQ-S800W-1bvef

klockor!!.jpg




Försöker läsa så mycket jag hinner här på forumet. Uppskattar verkligen Klocksnack.se!

Johan


Trevlig och genomtänkt set-up. Välkommen hit! :)
 

LJS

Omega
Hej. Jag heter Ludvig, är 20 år och studerar på Umeå Universitet.

Mitt intresse för klockor blomstrade väldigt sent för ungefär ett år sedan. Har inhandlat min första klocka rätt nyligen, en Certina DS Powermatic 80 Limited. Mycket tid spenderas just nu att lära mig allting i urens värld genom att suga in så mycket information jag kan genom diverse forum och hemsidor.

Jag har nyligen bestämt mig att börja samla klockor i den mån jag kan. Plånboken är ständigt en besvikelse men som tur var har jag en arbetsgivare som kan erbjuda mig jobb på somrarna och därmed säkerställa en någorlunda inkomst. Nästa köp kommer förmodligen bli en NOMOS Glashütte Ludwig Automatik efter sommarens löner kommit in. Kan inte bärga mig...

Efter mycket tid på forumet oregistrerad bestämde jag mig för att registrera mig och vara delaktig i alla intressanta diskussioner som försiggår här!

/Ludvig
 
Topp