• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

osc10

Panerai
2-Faktor
Hej!

Jag heter Christoffer och har ännu inte byggt upp en klockkollektion men letar efter en Omega Seamaster Planet Ocean för att börja, om det är någon som har en sådan i svart så får dem gärna höra av sig!

Tack!
Jag har en och är otroligt nöjd. Kör den på gummi nu under sommarn. Du hittar lite bilder via mig och dagens klocka...
 
Hejsan,

Inte speciellt ny egentligen, runt ett år på forumet men har aldrig presenterat mig så passar på nu.
Heter David och är hemmahörande i Sandviken / Gästrikland, jobbar som systemutvecklare med inriktning på Tull (Elektroniska tulldeklarationer mot Svenska och Norska tullmyndigheterna).

Började lite enkelt med en vintage Omega Semester (-60 tal) men efter ett tag fylldes klockarsenalen på med en Omega Seamaster 300m, Omega Speedmaster Professional och senast en Rolex Submariner (Har inte kunnat skilts ifrån någon av dem utan alla finns kvar).

Lätt presentation avklarad, tack för trevlig forum

David
 

Jojjegbg

Breitling
Tjena!
Har lurat omkring på forumet ett tag och mest läst men tänkte att det var dags att ta tag i livet och verkligen bli medlem. Böjade väl mitt seriösa klockintresse för ett år sedan ungefär när jag började leta efter en kvalitetsklocka. Efter mycket om och men när jag hade provat allt från Jaeger, IWC och Rolex så fastnade jag till slut för en Breitling Transocean Day Date mycket tack vare det klassiska utseendet men även för att den inte är så vanlig.
Nu går jakten vidare och jag är ute efter en årsklocka, 1986 av Rolex Datejust, och då slogs jag av att vilket är det bästa stället att börja på? Jo, det måste ju vara klocksnack.
 

G v Steuben

Breitling
Hej!
Erik 52 år boende i Jönköping anmäler sin närvaro på forumet.
Då har man på allvar fastnat i det ljuvliga "klockträsket". Började för några år sedan med att rota fram en gammal Tissot som farfar hade på 50-talet och fick den genomgången för en tusenlapp. Urmakaren såg lite förvånad ut att jag satsade en tusenlapp då han tydligen var mest van vid att folk bad honom ta hand om skrotet samtidigt som de istället köpte en batteriklocka. Rätt kul att ha den gamla klockan med tanke på att farfar nog la en slant på den för en sådär 65 år sedan.
Nu har jag slagit till på en knappt ett år gammal Omega Speedmaster moonwatch och jag är helnöjd. Har alltid ogillat för stora klockor men vilken skön känsla!!
Används självklart dagligen då klockor är bruksföremål.
Med vänlig hälsning Erik
 

Savagear114

Rolex
2-Faktor
Hej!
Erik 52 år boende i Jönköping anmäler sin närvaro på forumet.
Då har man på allvar fastnat i det ljuvliga "klockträsket". Började för några år sedan med att rota fram en gammal Tissot som farfar hade på 50-talet och fick den genomgången för en tusenlapp. Urmakaren såg lite förvånad ut att jag satsade en tusenlapp då han tydligen var mest van vid att folk bad honom ta hand om skrotet samtidigt som de istället köpte en batteriklocka. Rätt kul att ha den gamla klockan med tanke på att farfar nog la en slant på den för en sådär 65 år sedan.
Nu har jag slagit till på en knappt ett år gammal Omega Speedmaster moonwatch och jag är helnöjd. Har alltid ogillat för stora klockor men vilken skön känsla!!
Används självklart dagligen då klockor är bruksföremål.
Med vänlig hälsning Erik

Visa oss din fina Tissot! :)
 

Calfen

Panerai
Tjena!
Har lurat omkring på forumet ett tag och mest läst men tänkte att det var dags att ta tag i livet och verkligen bli medlem. Böjade väl mitt seriösa klockintresse för ett år sedan ungefär när jag började leta efter en kvalitetsklocka. Efter mycket om och men när jag hade provat allt från Jaeger, IWC och Rolex så fastnade jag till slut för en Breitling Transocean Day Date mycket tack vare det klassiska utseendet men även för att den inte är så vanlig.
Nu går jakten vidare och jag är ute efter en årsklocka, 1986 av Rolex Datejust, och då slogs jag av att vilket är det bästa stället att börja på? Jo, det måste ju vara klocksnack.

Kul klocka :) har du postat några bilder bilder på den?
 

WilleW

Breitling
Hejsan
Ny på forumet efter att ha tjuvläst under en längre tid. Har bestämt mig själv för att ge mig en ny Rolex i 30årspresent och har under ca 1 års tid tittat runt på olika sidor och forum bestämt mig för att antingen köpa en Svart GMT eller en Svart Submariner. Kanske lite tråkigt för många här på forumet men väldigt kul för mig då detta är något jag sett fram emot länge. Har även blivit väldigt intresserad av klockor efter det här senaste årets letande så mitt instragramflöde svämmar över med klockbilder och när jag får en stund över på jobbet eller hemma surfar jag med glädje runt på diverse klocksidor.

Har inga bilder, men de klockor jag har just nu är inga skrytsamma eller märkvärdiga men har fungerat utmärkt för mig.
Fick en Tissot PR 25 i konfirmationspresent samt ärvde en Longines när min farfar gick bort för 2 år sen. Den sistnämnda är väldigt klassisk och funkar utmärkt till kostym. Den har även ett högt affektionsvärde för mig såklart!

Kommer förmodligen bli ett köp här inom de kommande månaderna så ni får hålla utkik i paketöppningstråden!

Mvh
Wille
 

Kim

Panerai
Hejsan
Ny på forumet efter att ha tjuvläst under en längre tid. Har bestämt mig själv för att ge mig en ny Rolex i 30årspresent och har under ca 1 års tid tittat runt på olika sidor och forum bestämt mig för att antingen köpa en Svart GMT eller en Svart Submariner. Kanske lite tråkigt för många här på forumet men väldigt kul för mig då detta är något jag sett fram emot länge. Har även blivit väldigt intresserad av klockor efter det här senaste årets letande så mitt instragramflöde svämmar över med klockbilder och när jag får en stund över på jobbet eller hemma surfar jag med glädje runt på diverse klocksidor.

Har inga bilder, men de klockor jag har just nu är inga skrytsamma eller märkvärdiga men har fungerat utmärkt för mig.
Fick en Tissot PR 25 i konfirmationspresent samt ärvde en Longines när min farfar gick bort för 2 år sen. Den sistnämnda är väldigt klassisk och funkar utmärkt till kostym. Den har även ett högt affektionsvärde för mig såklart!

Kommer förmodligen bli ett köp här inom de kommande månaderna så ni får hålla utkik i paketöppningstråden!

Mvh
Wille
Välkommen! Ser fram emot din paketöppning, det kan aldrig bli fel med en Submariner eller GMT!
 
Hej ny har, o jag kommer i från Uppsala.
Jag hoppas kunna få lite hjälp här, Jag har en Omega "Seamaster 30" Som jag har försökt att hitta lite info om, men går bet hela tiden tyvärr.
Hoppas det funkar lag upp en bild på denna! Jag hittar ingen som är direkt lik, Antingen så fins det bara siffrorna 9, 12,3 med eller så är den helt utan, o hittar jag liknade så saknas den lilla sekund uret eller så ser det hel olika ut!
Jag har ingen aning om värde eller ålder, Det jag vet är att jag fick denna av min gammel- farfar runt 78 79 tror jag. Sedan har den mer eller mindre bara legat i en låda, o man har dragit upp den då och då? Va för liten för att vara smart o fråga gubben om frågor om denna då tyvärr.

Tacksam om ni skulle lyckas hjälpa mig.
 

Bilagor

  • Omega Seamaster 30 a1.jpg
    Omega Seamaster 30 a1.jpg
    42.3 KB · Visningar: 100

Erikberg

Cartier
2-Faktor
Hej!
Jag är ny här på forumet vilket även mitt intresse för klockor är. Har sedan många år ett modeintresse, framförallt vad gäller skor där mina favoriter är engelska handgjorda. Har egen firma och träffar ofta uppdragsgivare och kunder så det är viktigt hur man klär sig. Har sedan tidigare en Omega Seamaster Quartz (köpte den för 12 år sedan) samt en Oris Automatic som jag köpte för två år sedan. Har den senaste tiden i princip legat sömnlös över en Omega Speedmaster FOiS som jag är extremt sugen på. Aldrig sett den i verkligheten så ska i dagarna bege mig till en klockaffär och känna på den. Har förstått att många på forumet föredrar Speedmaster Professional men då jag har väldigt smala handleder (16,5 cm) så tror jag att den kan bli för stor. Men det blir nog till att kolla in bägge : )
Är som sagt en klocknovis men hoppas på att lära mig mycket här.
 

Dr Puh

Audemars
2-Faktor
image.jpg
Hej!
Jag är ny här på forumet vilket även mitt intresse för klockor är. Har sedan många år ett modeintresse, framförallt vad gäller skor där mina favoriter är engelska handgjorda. Har egen firma och träffar ofta uppdragsgivare och kunder så det är viktigt hur man klär sig. Har sedan tidigare en Omega Seamaster Quartz (köpte den för 12 år sedan) samt en Oris Automatic som jag köpte för två år sedan. Har den senaste tiden i princip legat sömnlös över en Omega Speedmaster FOiS som jag är extremt sugen på. Aldrig sett den i verkligheten så ska i dagarna bege mig till en klockaffär och känna på den. Har förstått att många på forumet föredrar Speedmaster Professional men då jag har väldigt smala handleder (16,5 cm) så tror jag att den kan bli för stor. Men det blir nog till att kolla in bägge : )
Är som sagt en klocknovis men hoppas på att lära mig mycket här.
Tror inte du behöver oroa dig för att en Speedmaster Professional skulle bli för stor. Har ungefär lika smala handleder som du och så här ser det ut.
 

Wondersack

Breitling
Ny på Forumet.

Hej 40 år gammal Rolex nörd med smala handleder (16 ish) så har svårt att kliva över 40mm. Har lite annat smått och gott i skafferiet men det som ligger näst på listan är en DJ 16234 jubilee med vitt face och index. Kanske skojjar till det med JLC Reverso (brottas med hurvida den är ful eller snygg). Skickar med lite bilder på mina godingar. Tack för ordet !
Hub.JPG
Hamilton.JPG
Daytona.JPG
Sub.JPG
IWC.JPG
 

AndreasM-83

Breitling
Hej alla klockvänner!

Ny på forumet men har länge haft ett klockintresse... Som kanske tagit lite väl höga höjder på sistone, men har man väl fastnat är det svårt att sluta! Mina två senaste klockor - en SMP (40 mm med speedmaster länk) och en PO 45,5 mm.

image.jpg


Har dock sålt POn till förmån för en, som jag tänkte, klassisk Submariner eller GMT... Tyckte POn var lite väl stor, samtidigt som SMPn känns lite väl dressad och slimmad emellanåt... Vill ha ngt mittemellan dessa. Har varit och klämt massa på GMT II men den känns lite som SMPn, lite för dressad. Sjukt snygg dock :).

Är rysligt svag för svarta dykare så nu står valet mellan följande: 1 st Oris Aquis 43mm + beg Sub [innan uppdaterad], eller en ny(are) Sub... Har fastnat för Oris. De känns stabila och välgjorda och är fortfarande lite ovanliga. Råd och förslag tas tacksamt emot :)
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Tjenare! Har hängt här ett tag men gör sällan något väsen av mig.
Så jag tänkte att jag kan väl bjuda på en kort presentation.
Är ung, bosatt i huvudstaden. Intresserad av vintageklockor och Rolex/Patek över lag framför allt.
Började med klockeriet rätt nyligen och har i år betat av en drös med äldre rollar.

Bland annat följande, AirKing från slutet 60-början 70.
unnamed (3).jpg

En Oyster perpetual 2tone från 91.
bild (6).JPG
Datejust 1601 18k, från -72.
bild (9).JPG

Än så länge mycket nöjd med alla klockor jag haft och använt.
Näst på tur står nog en vintage Day-date, innan jag eventuellt hittar mig någon äldre dress-patek att hänga med ett tag.

Tack för mig!
 
Hejsan!
Jag heter Carl, är 29 år gammal och har varit inne på forumet och läst en massa, klocknörd som jag är. Insåg att jag vill vara med i gemenskapen så det var minst sagt dags att regga ett konto! Jag äger idag tre klockor, en Speedmaster broad arrow som gått i arv från min far, en tissot visodate samt en casio g-shock. Drömklockan är nog en vintage day-date med plexi. :) bifogar bild på speedyn
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    101.4 KB · Visningar: 91
L

LadyA

Guest
Hej!
Efter några månaders läsande på forumet kände att jag det blev dags att skaffa ett konto :)

Själv äger jag en liten manuell Tissot-klocka i guld, ärvd av min mormor som hon fick (redan då begagnad) på 70-talet. Den har aldrig servats under all denna tid, men håller tiden bra ändå. Har funderat på att lämna in den på service för att få veta mer om den... eller lära mig lite själv så pass att jag åtminstone kan öppna boetten ;-)

Sidan har även väckt ett intresse för annat än dyra märkesklockor som Rolex eller modeklockor (har haft tex Dolce & Gabbana men de har inte haft samma charm som Tissot:en), och det intresset hoppas jag ska utvecklas. Kanske jag även kan få tips om var man kan hitta något ryskt eller digitalt från 80-talet?
 

Marcof

Breitling
Tjenare!
I 6 månader har jag gömt mig i kulisserna och nu är det tid att presentera mig. Namnet är Marcus och är 23 år och hemmastadgad i Skellefteå och arbetar som licenssvetsare och transportbands montör.Mitt klockintresse började när jag fick mig en härlig automatisk Tissot i studentpresent för 4 år sedan, Den har burits konstant och tagit sig till Australien, kebnekaise och till och med fått vara med på några dyk ner på 30 meters djup.. Kanske inte så smart med sina vattentäta 50 meter.
image.jpg
Har i dagsläget igentligen 2 klockköp som jag planerat på att slutföra innan årsskiftet, en rolex Explorer II 40mm och sedan en bättre beater seiko skx007 som får följa med mig till Asien i slutet av oktober.

Tack för mig!
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Tjenare!
I 6 månader har jag gömt mig i kulisserna och nu är det tid att presentera mig. Namnet är Marcus och är 23 år och hemmastadgad i Skellefteå och arbetar som licenssvetsare och transportbands montör.Mitt klockintresse började när jag fick mig en härlig automatisk Tissot i studentpresent för 4 år sedan, Den har burits konstant och tagit sig till Australien, kebnekaise och till och med fått vara med på några dyk ner på 30 meters djup.. Kanske inte så smart med sina vattentäta 50 meter.
image.jpg
Har i dagsläget igentligen 2 klockköp som jag planerat på att slutföra innan årsskiftet, en rolex Explorer II 40mm och sedan en bättre beater seiko skx007 som får följa med mig till Asien i slutet av oktober.

Tack för mig!
Välkommen, kul med fler skelleftebor! Vi kanske ses på någon GTG framöver. :)
 

RandyMarsh

Cartier
2-Faktor
Det verkar som att många, liksom jag har smugit runt på forumet ett tag innan registrering.
Jag är en 35-åring smålänning som numera bor i Stockholm, klockintresset har funnits sen jag var liten, dock har jag först nu börjat nörda ner mig lite mer i vad som faktiskt finns i klockorna. Där har det här forumet varit en fantastisk källa av kunskap och det är väl läge då att vara lite mer delaktig så jag kan lära mig ännu mer.

Intresset började med klockan på bilden nedan, tyvärr vet jag inte så mycket om den, inte min pappa heller som jag har fått den av. Misstänker att den är 70-tal och informationen jag hittat på nätet så verkar märket nästan ha försvunnit på sistone. Eller åtminstone flyttat till Brasilien.
Har någon här mer info så tar jag gladeligen emot det. Den saknar original-länk då den var en styv metallänk som var för liten för mig redan när jag var 15 så den har suttit på ett generiskt läderband ganska länge tills även det gav upp.
IMG_0075.JPG

(lite dålig bild pga iPhone, ska försöka ta nån bättre).

Väl mött /Jocke
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Hej!
Efter några månaders läsande på forumet kände att jag det blev dags att skaffa ett konto :)

Själv äger jag en liten manuell Tissot-klocka i guld, ärvd av min mormor som hon fick (redan då begagnad) på 70-talet. Den har aldrig servats under all denna tid, men håller tiden bra ändå. Har funderat på att lämna in den på service för att få veta mer om den... eller lära mig lite själv så pass att jag åtminstone kan öppna boetten ;-)

Sidan har även väckt ett intresse för annat än dyra märkesklockor som Rolex eller modeklockor (har haft tex Dolce & Gabbana men de har inte haft samma charm som Tissot:en), och det intresset hoppas jag ska utvecklas. Kanske jag även kan få tips om var man kan hitta något ryskt eller digitalt från 80-talet?
Välkommen. Kul med mer tjejer här på forumet!;)
 

floristen

Cartier
2-Faktor
Hej hej hallå!
22årig IT-konsult från Stockholms vackra gator och har som många andra lurat i vassen ett tag här på forumet, dags att kliva in i hetluften på riktigt tänkte jag!
För närvarande sitter jag inte på en så slagkraftig samling, försöker utöka i den mån ekonomin tillåter :)
Min samling består utav Casio, Seiko, Bulova samt Omega. Nästa mål är inställt på en Tudor Black Bay!
Drömmer om en AP Royal Oak.
 
Topp