Varför är det av vikt att inte ägarna gör profit? Låt säga att de får 500 premium. Det blir 30k eur per år. Helt okej morot för att orka baxa projektet vidare.Man måste skilja på stödet för forumet och vinst för ägarna
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Varför är det av vikt att inte ägarna gör profit? Låt säga att de får 500 premium. Det blir 30k eur per år. Helt okej morot för att orka baxa projektet vidare.Man måste skilja på stödet för forumet och vinst för ägarna
@Hook
Hur många har blivit premium medlemmar hittills?
Tycker det är bra om ägarna gör en liten vinst. Inga verksamheter (utanför skattefinansierade statliga/kommunala måsten) är hållbara i längden utan vinst.
Nu är ju inte KS direkt Missing People, men även dessa ideella organisationer/föreningar måste på något sätt dra in pengar för omkostnader och ibland löner, och även om de inte gör vinster eller är vinstdrivande så kan de inte gå back år efter år. Pengar måste in. Välgörenhets- och andra icke-vinstdrivande verksamheter löser ofta inkomsterna med gåvor/stöd, medlemsavgifter, ibland försäljning och statliga/kommunala bidrag.Finns väl en uppsjö ideella föreningar/organisationer som kör år efter år utan att göra vinst.
Självklart måste pengar in, men jag kommenterade ditt påstående om att inga verksamheter klarar sig om de inte går med vinst. Det går alldeles utmärkt att driva ett entusiastforum (drift, vidareutveckling m.m) och gå plus/minus noll i slutet av året.Nu är ju inte KS direkt Missing People, men även dessa ideella organisationer/föreningar måste på något sätt dra in pengar för omkostnader och ibland löner, och även om de inte gör vinster eller är vinstdrivande så kan de inte gå back år efter år. Pengar måste in. Välgörenhets- och andra icke-vinstdrivande verksamheter löser ofta inkomsterna med gåvor/stöd, medlemsavgifter, ibland försäljning och statliga/kommunala bidrag.
Jag vet inte vad KS är för juridisk person.
Jag gillar termen ”patrion member” som The grey nato använder sig av.Jag menar mer Contributing som i med pengar, inte innehåll eller kvalitét. Men jag förstår vad du menar, det tolkas lätt fel. Jag är inte förtjust i Premium bara. Paying user, eller enbart Subscriber, det finns många alternativ.
Det absolut bästa vore väl om de som driver KS gick så pass mycket plus varje månad att de kunde arbeta med det på heltid?Håller med till 100%. Och jag skiter i det att några vill betala premium för att få förtur på events och delta i utlottningar. Men att det introduceras en stängd del av forumet för att skapa ”en tjänst” och att förklaringen är att forumet är dyrt att bedriva tycker jag inte om. Antingen behövs det mer intäkter för att bibehålla KS som den har varit hittills eller vill ägarna öka vinsten. I det första fallet vill jag gärna bidra med pengar utan att forumet delas upp i öppna och stängda avdelningar. Men om det andra alternativet är fallet tycker jag KS-andan tar en större smäll just pga uppdelning av innehållet.
Det absolut bästa vore väl om de som driver KS gick så pass mycket plus varje månad att de kunde arbeta med det på heltid?
Då skulle det ju kunna utvecklas lavinartat med massvis av event, resor till fabriker, KS-klockor, merch, strukturerade intervjuer mm. Många bloggar och forum startas i liten skala för att därefter successivt växa till något annat. Se på mmabloggen, Hodinkee, A blog to watch mm. Vinst är alltså bra!
Mardrömmen vore ju snarare att forumet säljs till någon som lägger utvecklingen på hyllan och bara myser med annonsintäkter, som exempelvis sporthoj.com
Ta Tidssonen som exempel då. Han som driver det får in cash och kan jobba med det näst intill på heltid. Det genererar blogginläggen på siten. Forumet finns kvar som vanligt. Jag säger inte att det kommer bli så med KS men det vore ju en MÖJLIG utveckling. Bra content kommer aldrig flyttas till låsta delar, ingen vinner på det.Ingen av dem du nämner är att forum där alla bidrar med content. Jag vill inte ha resor till fabriker, merch och intervjuer om det betyder att jag inte får tillgång till hela forumet. Jag har inget problem att betala - men varför skulle jag göra det när jag har fått det jag ville gratis fram till nu? Vad får jag i retur? Om det enbart kommer snackas om event och resor till fabriker för premium users i det stängda avdelningen - ok. Men om några av mina klockvänner som har gått premium börjar skriva där vad de annars skulle skrivit här - har jag ett problem. Jag går premium också då självklart. Men då kommer jag ta mitt bidrag och undanhålla det från icke-premium användare. I slutändan betalar jag avgift och får samma innehål. Och nu kommer min fråga - varför görs detta?
Ta Tidssonen som exempel då. Han som driver det får in cash och kan jobba med det näst intill på heltid. Det genererar blogginläggen på siten. Forumet finns kvar som vanligt. Jag säger inte att det kommer bli så med KS men det vore ju en MÖJLIG utveckling. Bra content kommer aldrig flyttas till låsta delar, ingen vinner på det.
Anledningen till att det görs står ju i första inlägget. Uppenbarligen finns det ett intresse för det och det har efterfrågats i omgångar de senaste 5 åren.
Du kan ju betala 50kr och sedan hoppa av månades efter om du anser det inte är värt det. För mig är det en ickefråga. jag har vart med här på KS i flera år, gått på event, tillställningar, deltagit i tävlingar, nyttjat köp/sälj och haft väldigt roligt, träffat nya människor osv...jag anser att det är en självklarhet att bidraga till vad forumet ger mig. Det är dock upp till var och en att avgöra om man anser att det är värt det eller ej. Är tacksam för att @Hook och @Leben driver forumet framåtÄr alla bara jättepositiva? Jag tycker ändå att 600 spänn är rätt mycket för ett entusiastforum. Frågan är hur intressant gratisdelen kommer att vara?
Du ställer ju samma frågor om och om igen.Bra content kommer att skapas bara i det låsta delen och jag har förklarat hur det går till. Vem orkar posta samma två gånger? Och om allt kommer att flyttas till den öppna delen - vad är poängen med den låsta? Vilken content kommer det finnas i den låsta delen om inte den som VI TILLSAMMANS skapar här och nu?
Jag har inget emot att bolaget som äger KS får in cash, men jag vill inte att KS blir ett kommersiellt projekt.
Var har detta efterfrågats? Och vem har gjort det? Hook nämnde KSs partners som vill komma åt någon särskild skara av superentusiaster. Ok. Har det funnits forumedlemmar som har efterfrågat en stängd betald del?
Du kan ju betala 50kr och sedan hoppa av månades efter om du anser det inte är värt det. För mig är det en ickefråga. jag har vart med här på KS i flera år, gått på event, tillställningar, deltagit i tävlingar, nyttjat köp/sälj och haft väldigt roligt, träffat nya människor osv...jag anser att det är en självklarhet att bidraga till vad forumet ger mig. Det är dock upp till var och en att avgöra om man anser att det är värt det eller ej. Är tacksam för att @Hook och @Leben driver forumet framåt
Jag tror att väldigt få som har invändningar reagerar på att det kostar, utan över att det öppnats upp för att skapa ytterligare en stängd diskussionsdel. Om man menar allvar med att den öppna delen är KS hjärta så bör man underhålla den med lite mer ömhet och kärlek istället för att skaffa ytterligare älskarinnor
Den känns logiskt att man tar betalt för möjligheten att delta på events, få förtur på erbjudanden och reor och att man kan delta i tävlingar. Det är också rimligt att medlemmarna bidrar till teknisk utveckling om det finns behov så att forumet kan fortsätta vara lättmanövrerat och användarvänligt. Men att ta betalt för möjligheten att fullt ut delta i diskussioner och interagera med samtliga forumkamrater är bara fel.
det har tydliggjorts att det inte är en diskussionsdel.
Premium är tjänsten som ger dig som medlem förtur till events, realisationer, tävlingar tillsammans med Klocksnacks alla samarbetspartners. Utöver det så får du tillgång till en stängd del av forumet för endast premium medlemmar.
”Utöver det så får du tillgång till en stängd del av forumet för endast premium medlemmar.”
Vad kommer denna innehålla?
Fritt fram att skapa trådar som i den öppna delen?
Dvs. En hylla för dem som inte har
tillgång till Hyllan utan får köpa sig in i en egen avdelning?
Eller endast trådar skapta utav er med info om evenemang och realisationer?
Som det är idag innehåller den poster från admin med info, erbjudande och ett par tävlingar. Vad den kommer innehålla framgent återstår att se.
Fast det har det inte. Men om det skulle komma ett sådant tydliggörande skulle det vara väldigt tacksamt.
Har den här frågan besvarats?Förstår jag dig rätt att alla ev. vinster kommer att gå till utveckling av KS och att bolaget är de facto icke vinstdrivande?
Jag tror att väldigt få som har invändningar reagerar på att det kostar, utan över att det öppnats upp för att skapa ytterligare en stängd diskussionsdel. Om man menar allvar med att den öppna delen är KS hjärta så bör man underhålla den med lite mer ömhet och kärlek istället för att skaffa ytterligare älskarinnor
Den känns logiskt att man tar betalt för möjligheten att delta på events, få förtur på erbjudanden och reor och att man kan delta i tävlingar. Det är också rimligt att medlemmarna bidrar till teknisk utveckling om det finns behov så att forumet kan fortsätta vara lättmanövrerat och användarvänligt. Men att ta betalt för möjligheten att fullt ut delta i diskussioner och interagera med samtliga forumkamrater är bara fel.
Premium är INTE en diskussionsdel.
Det finns inga planer på den ska bli det heller.
Vi ser inget behov av ytterligare diskussionsdelar.
Med det här inlägget så känner jag mig färdig med diskussionen av vad premium ska bli, hur KS drivs eller vilka titlar vi ska ha på användare.
Är man nyfiken på premium så är det fritt fram att testa, vi och våra samarbetspartners tycker det här är ett intressant steg.
/hook
Har den här frågan besvarats?
Som jag förstod det så godkänner man en månatlig dragning från det konto det registrerade kortet är kopplat till.Ursäkta, men farbror kulram har en jättedum fråga. I och med att betalningen går via PayPal, måste jag se till att det finns pengar på PayPal-kontot varje månad eller dras det i alla fall via kortet?
Vad jag vet så dras det alltid via kortet.Ursäkta, men farbror kulram har en jättedum fråga. I och med att betalningen går via PayPal, måste jag se till att det finns pengar på PayPal-kontot varje månad eller dras det i alla fall via kortet?
Ursäkta, men farbror kulram har en jättedum fråga. I och med att betalningen går via PayPal, måste jag se till att det finns pengar på PayPal-kontot varje månad eller dras det i alla fall via kortet?
Jag måste alltid "öppna" mitt kort via internetbanken när jag ska köra PayPal, det är säkert lite nojigt i dessa moderna tider men man är ju i övre medelåren så... Blir lite besvärligt med månantliga dragningar då.Vad jag vet så dras det alltid via kortet.