• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Nyheter från GS & SEIKO

Denna är ett måste! :woot: Seikos bästa släpp!
Screenshot_20200307-072621_Drive.jpg

Tycker att Seiko går från klarhet till klarhet. Mitt intresse växer i varje fall.

Jag håller med. För "vanliga" KS:are (dvs inte Seikos verkliga superfans) är dessa släpp det mest intressanta på väldigt länge. Troligen också ett av vårens mest intressanta släpp obeaktat märke. Väldigt fin design, robust och bra kvalitet och ett pris runt 10-15 tkr. De kommer att bli populära.

Jag håller med. För "vanliga" KS:are (dvs inte Seikos verkliga superfans) är dessa släpp det mest intressanta på väldigt länge. Troligen också ett av vårens mest intressanta släpp obeaktat märke. Väldigt fin design, robust och bra kvalitet och ett pris runt 10-15 tkr. De kommer att bli populära.
Håller med, har spanat efter en SLA017 men nu kan jag ju kanske gå med i ett gruppköp på denna istället.

Absolut. Men även i ett längre perspektiv, så ser trenden från Seiko ut att handla om förädlade urverk, både på basnivå och toppnivå, i kombination med att man tycks lyssna på vad kunderna vill ha ("klassikerna") samtidigt som man också tar ut svängarna i design och form. De stora schweizarna tycks på senare år ha fastnat helt i variationer på gamla teman, med ständiga prisökningar i kombination med begränsad och hårt kontrollerad distribution som strategi för att öka exklusivitet. Givetvis finns undantag från detta, men ta Rolex och Omega som två exempel, på tillverkare som känns allt mer ointressanta. I varje fall för mig.

Även Seiko trycker förstås upp priserna påtagligt, från enstaka tusenlappar till sisådär tio för bra dagliga klockor. Och upp och förbi 30, 40, 50. Men likväl, så är de mer tillgängliga, för en stor massa av entusiaster. Och i skrivande stund får man en hel del för pengarna. (Ska för all del tillstå, att Seiko helt klart sneglar på Schweizarna, när det gäller strategin att skapa exklusivitet. GS alltså.)

En del av helgen har gått åt till att bildgoogla Seiko... :)

Absolut. Men även i ett längre perspektiv, så ser trenden från Seiko ut att handla om förädlade urverk, både på basnivå och toppnivå, i kombination med att man tycks lyssna på vad kunderna vill ha ("klassikerna") samtidigt som man också tar ut svängarna i design och form. De stora schweizarna tycks på senare år ha fastnat helt i variationer på gamla teman, med ständiga prisökningar i kombination med begränsad och hårt kontrollerad distribution som strategi för att öka exklusivitet. Givetvis finns undantag från detta, men ta Rolex och Omega som två exempel, på tillverkare som känns allt mer ointressanta. I varje fall för mig.

Även Seiko trycker förstås upp priserna påtagligt, från enstaka tusenlappar till sisådär tio för bra dagliga klockor. Och upp och förbi 30, 40, 50. Men likväl, så är de mer tillgängliga, för en stor massa av entusiaster. Och i skrivande stund får man en hel del för pengarna. (Ska för all del tillstå, att Seiko helt klart sneglar på Schweizarna, när det gäller strategin att skapa exklusivitet. GS alltså.)

En del av helgen har gått åt till att bildgoogla Seiko... :)
Sen är det ju lite trevligt oxå när en dykare man fått upp ögonen för ligger runt 15k och inte 35k eller 80k för en med lite mindre klockbudget. :)

419D2B08-5833-411C-9F60-1B052B7542E5.png

På tal om ”prisvärt” så tycker ja Seiko återigen snappat upp sig. Nu gillar jag inte denna boetten, men safirglas och keramiska inlägg börjar bli standard nu. På köpet får man löjligt coola tavlor som exempelvis denna.
Gillar verkligen dessa tavlor, skitfina och tooliga. Är det bara på denna och Turtle’n de används i dagsläget?

Tillbaka
Topp