• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Nyheter från GS & SEIKO

Är 6105 mindre än 6309 original också eller har dom gjort reissuen mindre?

Jag vet inte om det är svaret på din fråga men så här har jag fått för mig att det ser ut runt 6105 (dock ej så inläst på Seiko så ta det för vad det är).

6105 (originalet) - 44mm
SLA 033 (förra årets re-issue) - 45mm
SPB151 (årets re-issue) 42,7mm

Mao förra årets re-issue var en mm större och årets re-issue är lite drygt 1mm mindre än originalet.

DDF11ACC-0FC6-4DCA-B934-FCEC89B84BE5.png
AF232AAA-D9AF-4AD4-8C1A-EF40938C871F.png 185E5615-3577-417F-95DE-0BEA9E1F340E.png 6A383A8F-D29C-4056-B6CF-E03E7E08FFD6.png
Så jäkla bra. Det får bli en sådan också.
Önskar att det inte var glasbaksida på dessa, men det kanske jag är ensam om?

Jag vet inte om det är svaret på din fråga men så här har jag fått för mig att det ser ut runt 6105 (dock ej så inläst på Seiko så ta det för vad det är).

6105 (originalet) - 44mm

Mao förra årets re-issue var en mm större och årets re-issue är lite drygt 1mm mindre än originalet.

Hmmm, blir sugen på tanke på modest storlek och önskat mig en willard. Jag hade ju satt den på en chokladband dock...

6105 (originalet) - 44mm

Just ja dom gjorde en limiterad reissue förra året. Jag som hade hoppats att 6105 originalet också var 42,7mm och jag missat det.

Komiskt nog ser den nya Reissuen ut att vara närmare originalet än SLA033. I alla fall enligt dessa första renderingarna.
Blev SLA033 lite av en flopp eller? Känns som att kombinationen storlek, design och pris blev lite väl svårsmält för marknaden. Det här känns som en prisnivå som man kan testa klockor på utan att det svider så mycket om man flippar vidare.

Blev SLA033 lite av en flopp eller? Känns som att kombinationen storlek, design och pris blev lite väl svårsmält för marknaden. Det här känns som en prisnivå som man kan testa klockor på utan att det svider så mycket om man flippar vidare.
Nu minns jag inte exakt priser på SLA017 och SLA033 men 033 var ju ett rejält hopp upp prismässigt, cirka 10000kr upp för i princip samma typ av klocka med samma spec som SLA017. Då blir det svårt, speciellt i kombination med en större storlek precis som du säger.

Dessa nya tror jag ligger helt rätt prismässigt med tanke på 70hrs, 40mm, keramiskt inlägg och safirglas.

Långt inlägg, kanske hade räckt med en like. Håller med dig i alla. :D

6105 (originalet) - 44mm

Storleken blir väldigt nära Mini Turlte med sina 42,3 mm. Känns nästan som att den kommer vara för liten.
Blir spännande att se när de första jämförelserna och hands-on kommer.

Undrar just hur detta kommer påverka efterfrågan på SLA033 ..... det verkar ju finnas ganska många till salu om man tittar på C24. Jag har precis köpt en här på forumet men just den kommer aldrig mer ut på marknaden :)

Storleken blir väldigt nära Mini Turlte med sina 42,3 mm. Känns nästan som att den kommer vara för liten.
Blir spännande att se när de första jämförelserna och hands-on kommer.

Jag tror att den kommer att bli riktigt bra. Originalet är ju en rätt stor klocka så det finns lite att "ta av" utan att den blir för liten. Sedan kan den nog bära lite mindre än vad måtten antyder pga en relativt liten urtavla (i förhållande till boetten). Jag kommer nog att köpa en av de två re-issue:na, 62MAS eller 6105, men jag har inte riktigt bestämt mig för vilken ännu. Troligen blir det 6105:an (den svarta), men urtavlan är jäkla snygg på 62MAS, så jag vill gärna se dem IRL först. .

Tillbaka
Topp