• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Nyheter från GS & SEIKO

Är du säker? SRPG37K ser ju ut att ha svart bakgrund på dag/datumskivan.

Den grå är i alla fall mycket trevlig!
Seikos egna produktbilder brukar väl vara rätt fula? Kanske bara är en kass färgåtergivning? Ändå inom rätt ref-familj tänker jag. Så får man dubbelkolla exakt när det väl är släppt ordentligt och så.

Är du säker? SRPG37K ser ju ut att ha svart bakgrund på dag/datumskivan.

Den grå är i alla fall mycket trevlig!
Absolut inte säker, och tänkte inte på det förrän du påpekade. Det finns många luckor i ref-serien så det kan mycket väl finnas fler, men det förekommer ju också ändringar mellan prototyp och produktion. I det här fallet har jag ingen aning.

Nya fält-femmor. Hoppas dom är lite mindre än SNZG-serien..

PSX_20210317_082134.jpg

Vad är det för bandbredd på dessa?

Nya fält-femmor. Hoppas dom är lite mindre än SNZG-serien..

PSX_20210317_082134.jpg
40mm

Vad är det för bandbredd på dessa?
20mm

En frågan från en novis. Modellerna ovan (den nya "Willard" och har spb239) ref nummer som börjar på 2, att jämföra med de som släpptes för något år sedan vars nummer började på 1. Betyder skillnaden i nummer (1vs 2) något? Annan typ av urverk? Finare serie etc?

Den tidigare 149

1E80CC65-62A0-4476-B7F1-7BFD336E660A.jpeg

Den nya 239

8807C6D0-4176-41E0-B7BA-1F78211CE7E7.jpeg
Samma modell, nytt billigare band och högre pris. Fullt logiskt.

Absolut inte säker, och tänkte inte på det förrän du påpekade. Det finns många luckor i ref-serien så det kan mycket väl finnas fler, men det förekommer ju också ändringar mellan prototyp och produktion. I det här fallet har jag ingen aning.
8st finns det, men det är inte bil olika band.

Ber om ursäkt på förväg då denna lilla goding säkert redan behandlats i tråden men men..

Limiterad till 11 000 ex, borde inte vara helt omöjlig att komma över?! Vad tror ni priset landar på? Hoppas på max 5!! Fin sommarklocka isf. 😍
Screenshot_20210330-170608_Samsung Internet.jpg

Kanske missat någonting, men väntar vi på fler släpp från Seiko/GS? Eller är ”vårbatchen”/fd Baselworld klar?

Du brukar ju vara ref-kungen @yonsson :) Skulle vara toppen med ref på 1, 2, 6 och 12 för den som har koll.
Jag tror faktiskt att samliga efterfrågade refar finns i en av mina artiklar i ämnet för eqotime.com:
Skrolla mellan bilderna. Ref står i bildtexterna.

Fick möjligheten att, hos min lokala urbutik, klämma och känna på dessa två som jag har förstått är nyheter för i år. Särskilt den vänstra kändes riktigt bra.
1618997921998.png
Den vänstra (SPB155J1) kom i höstas. Har den, fast på länk som är det normala för den. (Antar att butiken satt den på läder?)
Väldigt nöjd med den. :)

Lustigt hur frånvaron av kompassringen får "minialpinisten" att se större ut. Men det kanske förstärks av vinkeln? 🤔
Foto är taget med en Samsung S20 och är nedklippt något men placeringen på klockorna var ganska nära mitten och ingen medveten snedställning🤔. Den (SPB155J1😉) ser verkligen större ut så även om tavellayouten gör en del så är det troligt att det är en vinkel som gör det.

57000kr för den limiterade. 😱
Jag har absolut inte gjort några egna efterforskningar, men känslan är att Seiko/GS generellt sett prisgasat väsentligt mer än merparten av övriga tillverkare senaste två-tre åren? Syftar inte enbart på limiterade kvartsare likt den ovan, utan även Presage/Prospex.

Har jag fel, eller är det någon form av uttalad strategi från deras sida?

Jag har absolut inte gjort några egna efterforskningar, men känslan är att Seiko/GS generellt sett prisgasat väsentligt mer än merparten av övriga tillverkare senaste två-tre åren? Syftar inte enbart på limiterade kvartsare likt den ovan, utan även Presage/Prospex.

De är inte kloka! Seiko och GS har alltid höjt priserna lite när de lanserat nya modeller. Priserna går framförallt upp när nya urverk och/eller nya material introduceras, som exempelvis 6R35 och safirglas.

Med det sagt har priserna på GS gått bananas helt obefogat på vissa modeller.

De är inte kloka! Seiko och GS har alltid höjt priserna lite när de lanserat nya modeller. Priserna går framförallt upp när nya urverk och/eller nya material introduceras, som exempelvis 6R35 och safirglas.

Med det sagt har priserna på GS gått bananas helt obefogat på vissa modeller.

Ja, alltså.. 57 brak för den limiterade känns jävlar i mig lite smått i överkant. Du köpte väl SBGN001 i samband med släppet av den, och visst var även den limiterad? Vad listade den? 37?

49k för de båda icke limiterade modellerna.... Det blir ju märkligt när varje ny modellserie blir betydligt dyrare än föregångarna samtidigt som befintliga modeller står relativt stilla i pris. Du kan köpa en enklare spring drive för ca 50k, visserligen utan GMT och 20 atm vattentåligast men det börjar ändå likna ett klipp snart i jämförelse. Skevt...

Ja, alltså.. 57 brak för den limiterade känns jävlar i mig lite smått i överkant. Du köpte väl SBGN001 i samband med släppet av den, och visst var även den limiterad? Vad listade den? 37?
Minns inte vad den kostade, men kvartsdykarn listar typ 40 i Japan och säljs i nästan alla butiker för under 30. Så ett listpris på 57 är helt sjukt.

Nej du har inte fel, ja det är den uttalade strategin i princip sedan 2017. Det finns ju till och med Prospexmodeller för 55K!!

Tillbaka
Topp