• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nyheter från GS & SEIKO

acar

Omega
Fina modeller. Tycker den bruna var fräck. Lite synd med ihåliga SEL.
Håller med men det är ändå – eller kan vara – höga brukspoäng på helheten. Boetten blir lite fyrkantig med den diametern och de kraftiga bandhornen. Men tjocklek 10,6 mm är lovande och förhoppningsvis är vridringen skjortvänligt tunn längst ut. Verkar också som att (safir)glaset ligger lite nedsänkt.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Håller med men det är ändå – eller kan vara – höga brukspoäng på helheten. Boetten blir lite fyrkantig med den diametern och de kraftiga bandhornen. Men tjocklek 10,6 mm är lovande och förhoppningsvis är vridringen skjortvänligt tunn längst ut. Verkar också som att (safir)glaset ligger lite nedsänkt.

På Nato hade den sett bra ut. Men jo bandhornen är lite långa och feta.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
E9ACB14A-FBE0-4A75-969F-B79902F982CB.jpeg
3D5494BE-5F53-42AA-949B-B8F1D67D9813.jpeg

Två till foton till arkivet. :)
 

acar

Omega
RÄTTELSE: 6298 är för PADIn, 5998 för dom andra på länk. Fortfarande rätt saftigt för en solar.. Kanske värt det?
Om det suttit ett 7c46 inuti hade svaret varit givet. Men nu? Kanske ändå. Närmare en automat än så här kommer ju inte quartz rent principiellt. (Seiko får gärna göra med 9F vad Citizen redan gjort med sina HAQ.) Vad vet vi f.ö. om verket? Vilken är skillnaden mellan V147 och V157?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Om det suttit ett 7c46 inuti hade svaret varit givet. Men nu? Kanske ändå. Närmare en automat än så här kommer ju inte quartz rent principiellt. (Seiko får gärna göra med 9F vad Citizen redan gjort med sina HAQ.) Vad vet vi f.ö. om verket? Vilken är skillnaden mellan V147 och V157?
Jag tycker det verkar ungefär 100% för dyrt.
 
Hej! Någon som har koll på när de nya 1960:s style tänker bla SRPG09J1 är ute i butik för att klämma på? Står juni på Seikos webb.
 

Bjoerling

Cartier
Såg den bruna SNE571 och gråa SNE569 hos AD idag. Såg jäkligt trevliga ut! Hade tyvärr inte tid att prova idag, får försöka göra ett återbesök snart.
Safirglas har jag förstått att det är men är det SEL?
Om jag såg rätt så var priset 5998:-, känns kanske en aning i överkant? Någon som köpt och har några intryck att dela med sig av?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Såg den bruna SNE571 och gråa SNE569 hos AD idag. Såg jäkligt trevliga ut! Hade tyvärr inte tid att prova idag, får försöka göra ett återbesök snart.
Safirglas har jag förstått att det är men är det SEL?
Om jag såg rätt så var priset 5998:-, känns kanske en aning i överkant? Någon som köpt och har några intryck att dela med sig av?
Alla Prospex har SEL. Däremot borde den kostat hälften enligt mig.
 

Jpg

Cartier
2-Faktor
Har ni sett den här? Jag gjorde faktiskt en exakt likadan, men inte vann mitt förslag, ha ha!
Screenshot_20210714-111227_Google~3.jpg
Om jag fattat rätt så är detta även något slags slagträ i nåt instagramkrig gällande huruvida det finns nån australisk variant av "pouge". Nån här som känner till detta och har lust att förklara vad det handlar om? Jag är lite nyfiken, det är väldigt rörigt.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Om jag fattat rätt så är detta även något slags slagträ i nåt instagramkrig gällande huruvida det finns nån australisk variant av "pouge". Nån här som känner till detta och har lust att förklara vad det handlar om? Jag är lite nyfiken, det är väldigt rörigt.
Man kunde ju matcha hur man ville på hemsidan. De flesta gjorde uppenbarligen denna kombo som accosierar till en äldre Seiko5, en SQ Surfklocka, alternativt Pogue. Vilken association man själv gör är ju personligt.


Nu börjar dock ett italienskt forum försöka ”förklara” att det absolut inte är en Pogue, vilket gör det hela ganska löjligt.
img_2242-jpg.426455
 

Jpg

Cartier
2-Faktor
Man kunde ju matcha hur man ville på hemsidan. De flesta gjorde uppenbarligen denna kombo som accosierar till en äldre Seiko5, en SQ Surfklocka, alternativt Pogue. Vilken association man själv gör är ju personligt.


Nu börjar dock ett italienskt forum försöka ”förklara” att det absolut inte är en Pogue, vilket gör det hela ganska löjligt.
img_2242-jpg.426455
Blev inte precis klokare, snarare tvärtom. Tror jag håller mig borta från allt med guldtavla, verkar stressigt.
 

Mikko Luiro

Audemars
2-Faktor
Av 16 miljoner som röstade gjorde 8.5 miljoner den versionen, så du är inte ensam. 😂

Nej, det trodde jag inte heller. Är många som gillar referensen till gamla pogue.

Man kunde ju matcha hur man ville på hemsidan. De flesta gjorde uppenbarligen denna kombo som accosierar till en äldre Seiko5, en SQ Surfklocka, alternativt Pogue. Vilken association man själv gör är ju personligt.


Nu börjar dock ett italienskt forum försöka ”förklara” att det absolut inte är en Pogue, vilket gör det hela ganska löjligt.
img_2242-jpg.426455

Löjligt var ordet, sa Bull. 🤣 Klart som f-n att det är pogue som är den man associerar den här färgkombinationen med.
 

Senpai

Cartier
2-Faktor
Om jag fattat rätt så är detta även något slags slagträ i nåt instagramkrig gällande huruvida det finns nån australisk variant av "pouge". Nån här som känner till detta och har lust att förklara vad det handlar om? Jag är lite nyfiken, det är väldigt rörigt.
Det finns numera starka indikationer (katalogbilder och info från ursprungliga ägare) på att en variant med mörk rehaut (ring mellan glas och tavla som indikerar minuter) producerades för öst-asiatiska och australienska marknaden, något flera italienska entusiaster motvilligt vill erkänna. Pogue-sandlåda alltså.
 
  • Like
Reactions: Jpg

Jobot

Omega
Varit inne och provat den nya grå solardykaren idag och är rejält sugen på en. Hade dock gärna testat den bruna också. Perfekt storlek enligt mig, dessutom gillar jag formen skarpt. Kvaliteten är jämförbar med typ SKXerna och liknande, typ halvrasslig länk, ingen tiptopkänsla i vridning av bezel etc. Det är dock en klocka jag mer än gärna hade använt till vardags!

IMG_20210720_174701.jpg
 
Topp