• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nyheter från GS & SEIKO

Psykel

Patek
GS tre nyanser av grönt, årets färg. Manuella verk. Pick your fighter! 😃👍

Källa: https://www.hodinkee.com/articles/t...ur-favorite-shade-of-green-live-pics-and-pric

3F196E85-A8EA-49CC-ACA8-A39DA7164CA6.jpeg


29722D6D-1BEB-47B6-898C-9E0B85110E3E.jpeg

A4912EC1-4108-423D-9023-D8C932FCA862.jpeg
Grymt fina! Undrans om det är början till fler manuella GS.
 

Senpai

Cartier
2-Faktor
GS tre nyanser av grönt, årets färg. Manuella verk. Pick your fighter! 😃👍

Källa: https://www.hodinkee.com/articles/t...ur-favorite-shade-of-green-live-pics-and-pric

3F196E85-A8EA-49CC-ACA8-A39DA7164CA6.jpeg
Fantastiskt fina, och bra storlek. Boett känns som den är hämtad ur arkiven, Lord Matic 5740-8000 möjligen? Den blågröna tavlan påminner lite om Seiko Superior 3883-7000 "Morpho", en modell från 70-talet där Morpho-fjärilen inspirerade tavlorna. Några tycker Seiko gör för många olika tavlor, och att det blir oöversiktligt och spretigt i produktkatalogen. Men det här har Seiko gjort sedan 70-talet, och det är väl mycket roligare med utveckling och innovation än att alla ska gå med likadana, generiska produkter?
Seiko-3883-7000-Morpho-blue-scaled.jpg

https://thegrandseikoguy.com/seiko-3883-7000-morpho-blue/
 
Senast ändrad:

pemlock

Panerai
2-Faktor
  • Like
Reactions: DRW

Mikko Luiro

Audemars
2-Faktor
39mm tydligen. https://www.seikowatches.com/global-en/products/astron/ssj005j1

Men jag förstår inte den här finessen: "Function to prevent the GPS signal reception (in-flight mode)". Varför skulle man vilja det och vad har det med "in-flight" att göra?

Sedan kan man konstatera att det är ett mindre bra köp om man planerar att bli väldigt långlivad: "Perpetual calendar to the February 28, 2100" ;)
GPS-signalen kan störa planets instrument och därför ska alla sådana apparater vara avstängda under flyg.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
39mm tydligen. https://www.seikowatches.com/global-en/products/astron/ssj005j1

Men jag förstår inte den här finessen: "Function to prevent the GPS signal reception (in-flight mode)". Varför skulle man vilja det och vad har det med "in-flight" att göra?

Sedan kan man konstatera att det är ett mindre bra köp om man planerar att bli väldigt långlivad: "Perpetual calendar to the February 28, 2100" ;)
En perpetuell kalender gör att den håller koll på datumet av sig själv till 2100, samtidigt får den ju både tid och datum i gps signalen om jag inte har fel. Det gör ju i så fall att den kommer fortsätta visa rätt datum även efter 2100 om den synkar. Dessutom lär det gå att programmera om 2100 (om 80år, då du är?) ;)
 

Mikko Luiro

Audemars
2-Faktor
Jag undrar hur länge det påståendet kommer leva kvar?

GPS-signalen kommer från satelliter och stängs inte av för att du stänger av mottagaren i klockan.
Det är sändare som ska vara avstängda under flyg (som mobil-telefonin och wifi).

Ja, jag har inte någon noggrannare koll på tekniken där, men de klockor som har GPS-mottagare brukar ha en möjlighet att stänga av den och tillverkarna brukar hänvisa till att dessa ska stängas av när man flyger. Jag har antagit att det är risk för störningar på planets instrument men vet egentligen inte. Samma sak gäller ju på vissa avdelningar på sjukhusen där man uppmanas att stänga av mobiltelefoner för att inte störa känslig utrustning.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
GPS-signalen kommer från satelliter och stängs inte av för att du stänger av mottagaren i klockan.
Det är sändare som ska vara avstängda under flyg (som mobil-telefonin och wifi).

Om du inte stänger av GPS mottagaren på din klocka kommer GPS signalerna nå den och på så vis kunna störa omkringliggande utrustning för flyg som också tar emot GPS signaler. Om du stänger av GPS, når GPS signaler till enbart planets utrustning.

Och vad är det för skillnad i att skicka en GPS signal vs ta emot en GPS signal? Störningsfaktorn är väl densamma?
Tänker jag fel nu?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Känns som du hoppas på titan? :D
Jag gillar boetten, men med ”vanlig” länk är det väl stål på denna. Tycker den ser bra ut med en ren tavla och alla funktioner i sekundvisaren och titan skulle locka lite extra. Kommer antagligen inte att hoppa på denna, och absolut inte till nypris… Men trevlig ändå :)
 
  • Like
Reactions: DRW

pemlock

Panerai
2-Faktor
Ja, jag har inte någon noggrannare koll på tekniken där, men de klockor som har GPS-mottagare brukar ha en möjlighet att stänga av den och tillverkarna brukar hänvisa till att dessa ska stängas av när man flyger. Jag har antagit att det är risk för störningar på planets instrument men vet egentligen inte. Samma sak gäller ju på vissa avdelningar på sjukhusen där man uppmanas att stänga av mobiltelefoner för att inte störa känslig utrustning.
Ja, men det är som sagt för att stänga av mobiltelefonin och wifi. De är SÄNDARE, som på korta avstånd kan ha hyfsat hög effekt. GPS är en passiv mottagare.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Om du inte stänger av GPS mottagaren på din klocka kommer GPS signalerna nå den och på så vis kunna störa omkringliggande utrustning för flyg som också tar emot GPS signaler. Om du stänger av GPS, når GPS signaler till enbart planets utrustning.

Och vad är det för skillnad i att skicka en GPS signal vs ta emot en GPS signal? Störningsfaktorn är väl densamma?
Tänker jag fel nu?
Nej, GPS-signaler från satelliterna når hela jorden, oavsett om du har en mottagare eller inte. (Där de når fram, GPS-signaler är svaga och och har en frekvens som lätt blockeras av allt möjligt, som alla som använt en GPS ute i skogen har märkt.) Att du fångar upp signalen påverkar inte andra mottagare öht.

Jag tror inte ens jag förstår andra frågan... skillnaden är att sändaren sänder, och det gör inte mottagaren? Så nej, störningsfaktorn är inte densamma. Den är obefintlig vid mottagning.

Därmed lägger jag ner det här sidospåret för min del, det hör inte hemma i tråden hur som helst. :)
 

Senpai

Cartier
2-Faktor
792257EA-70DB-43FC-A3AA-0CA24F8F6D16.jpeg
BF9684C0-3175-4800-80B7-EEE0960C92F8.jpeg

Ryktet säger:
8L35, 42.6mm, €4600
Blå: Save the ocean, 1300 LE.
Svart: 600 LE
Snyggt! Jag skulle gärna äga en 6215 eller 6159, men tycker de moderna versionerna kryper allt närmare en fullträff. Men bara nästan, känns som något saknas.

Samtidigt, i ett parallellt universum: (eller om de tar in mig som design-konsult)
seiko.jpg
seiko2.jpg
 
Senast ändrad:
Topp