• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nyheter från GS & SEIKO

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Varit inne och provat den nya grå solardykaren idag och är rejält sugen på en. Hade dock gärna testat den bruna också. Perfekt storlek enligt mig, dessutom gillar jag formen skarpt. Kvaliteten är jämförbar med typ SKXerna och liknande, typ halvrasslig länk, ingen tiptopkänsla i vridning av bezel etc. Det är dock en klocka jag mer än gärna hade använt till vardags!

IMG_20210720_174701.jpg
Jag testade den bruna härom dagen, helt klart den jag skulle valt. Dock är ju priset på tok för högt på dessa :eek:
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Verkligen, förstår inte riktigt vad det är de försöker åstadkomma med dem. 🤨

Det har spårat på senaste, lekis med alla modeller.

Seiko purismen börjar avta pga urvattningen, märks även på forumet att fanatismen fått en törn.
Å andra sidan är det kul att variera, är själv sugen på Concrete Seiko 5
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Det har spårat på senaste, lekis med alla modeller.

Men Seiko purismen börjar avta pga urvattningen, märks även på forumet att fanatismen fått en törn.
Å andra sidan är det kul att variera, är själv sugen på Concrete Seiko 5
Jag tycker att det har gått väldigt snabbt från tool watches till fashion watches med alla såna här märkliga släpp, inklusive nya 5-SKX. Jag älskar Seiko men man börjar ju undra vad det är de håller på med.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det har spårat på senaste, lekis med alla modeller.

Seiko purismen börjar avta pga urvattningen, märks även på forumet att fanatismen fått en törn.
Å andra sidan är det kul att variera, är själv sugen på Concrete Seiko 5


SRPG61K1_2.jpg

Alla dessa smeknamn. 😂
Cement blir ju en bristvara in i absurdum nu, så du kanske borde passa på. 😉
 

PNM

Panerai
Har inget problem med att Seiko höjer prislappen och positionerar sig högre upp i segmenteringen - särskilt med de anor de kan skryta med - men det som är så märkligt ur ett strategiskt/varumärkes-perspektiv är hur (1) QC är katastrof (2) tusentals permutationer av samma modeller, högt och lågt (3) över-användande av USP. Vad jag menar med det senare är att seiko har vissa unika aspekter, t ex deras intrikata/artistiska tavlor. Men dessa släpp måste hållas något restriktivt för att skapa en känsla av sällsynthet och bygga upp förväntningarna - sköljer man marknaden med Birch/Oak/Concrete/Asphalt/Stone/
Earth etc etc så tröttar man ju bara ut konsumenter och det blir en dussinprodukt som riskerar att bli kitsch nästa vår.
Det är ju detta som Rolex gör så bra - de skulle kunna släppa en massa varianter och tälja guld en säsong men samtidigt deflatera varumärket över tiden. Har aldrig förstått Seiko’s strategi…
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Har inget problem med att Seiko höjer prislappen och positionerar sig högre upp i segmenteringen - särskilt med de anor de kan skryta med - men det som är så märkligt ur ett strategiskt/varumärkes-perspektiv är hur (1) QC är katastrof (2) tusentals permutationer av samma modeller, högt och lågt (3) över-användande av USP. Vad jag menar med det senare är att seiko har vissa unika aspekter, t ex deras intrikata/artistiska tavlor. Men dessa släpp måste hållas något restriktivt för att skapa en känsla av sällsynthet och bygga upp förväntningarna - sköljer man marknaden med Birch/Oak/Concrete/Asphalt/Stone/
Earth etc etc så tröttar man ju bara ut konsumenter och det blir en dussinprodukt som riskerar att bli kitsch nästa vår.
Det är ju detta som Rolex gör så bra - de skulle kunna släppa en massa varianter och tälja guld en säsong men samtidigt deflatera varumärket över tiden. Har aldrig förstått Seiko’s strategi…
What?
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Har inget problem med att Seiko höjer prislappen och positionerar sig högre upp i segmenteringen - särskilt med de anor de kan skryta med - men det som är så märkligt ur ett strategiskt/varumärkes-perspektiv är hur (1) QC är katastrof (2) tusentals permutationer av samma modeller, högt och lågt (3) över-användande av USP. Vad jag menar med det senare är att seiko har vissa unika aspekter, t ex deras intrikata/artistiska tavlor. Men dessa släpp måste hållas något restriktivt för att skapa en känsla av sällsynthet och bygga upp förväntningarna - sköljer man marknaden med Birch/Oak/Concrete/Asphalt/Stone/
Earth etc etc så tröttar man ju bara ut konsumenter och det blir en dussinprodukt som riskerar att bli kitsch nästa vår.
Det är ju detta som Rolex gör så bra - de skulle kunna släppa en massa varianter och tälja guld en säsong men samtidigt deflatera varumärket över tiden. Har aldrig förstått Seiko’s strategi…
Jag ser det du ser, men ser också förklaringar.

1. Det är inte omöjligt att Seiko har tagit sig an en strategi som påminner om den Citroën gjorde för många år sedan, där man minskade mängden kontrollpunkter i tillverkningen och på så sätt ökade genomflöde, kortade tider och sänkte kostnader. Den högre graden av kvalitetsbrister skulle (avsiktligt) hanteras vid första service i återförsäljarledet. Lite grand en "går det så går det"-strategi. Detta är ju den vanliga strategin idag, med den höga hastighet på produktutveckling som vi ser. Kanske oväntat när det gäller förväntat klassiska produkter som klockor, men likväl förväntat.
2. Helt klart en strategi för att plocka marknadsandelar från Daniel Wellington och liknande. Seiko rör sig i hög hastighet mot att bli en tillverkare av accessoarer. Man försöker ju separera varumärkena Seiko och GS. Återigen som Citroën och DS (som är Citroëns försök att göra exklusivare bilar).
3. Över-användning av USP gör ju många. Det är knappast en strategi, utan ett exempel på vad som händer när en säljorganisation får fritt spelrum och kör över vettiga strategier för att nå och överträffa säljmål.

Det är fullt möjligt att det jag skriver inte stämmer. Jag jobbar ju inte på Seikos strategi-avdelning...

Personligen uppskattar jag den resa GS är inne på. Den är spännande att följa och GS bjuder på friska inslag både när det gäller verk och design. Kanske främst det sista. Det har fått upp mina ögon för GS rejält på senare år, så där är ett exempel på en strategi som fungerar (när det gäller sådana som jag).
 

PNM

Panerai
Jag ser det du ser, men ser också förklaringar.

1. Det är inte omöjligt att Seiko har tagit sig an en strategi som påminner om den Citroën gjorde för många år sedan, där man minskade mängden kontrollpunkter i tillverkningen och på så sätt ökade genomflöde, kortade tider och sänkte kostnader. Den högre graden av kvalitetsbrister skulle (avsiktligt) hanteras vid första service i återförsäljarledet. Lite grand en "går det så går det"-strategi. Detta är ju den vanliga strategin idag, med den höga hastighet på produktutveckling som vi ser. Kanske oväntat när det gäller förväntat klassiska produkter som klockor, men likväl förväntat.
2. Helt klart en strategi för att plocka marknadsandelar från Daniel Wellington och liknande. Seiko rör sig i hög hastighet mot att bli en tillverkare av accessoarer. Man försöker ju separera varumärkena Seiko och GS. Återigen som Citroën och DS (som är Citroëns försök att göra exklusivare bilar).
3. Över-användning av USP gör ju många. Det är knappast en strategi, utan ett exempel på vad som händer när en säljorganisation får fritt spelrum och kör över vettiga strategier för att nå och överträffa säljmål.

Det är fullt möjligt att det jag skriver inte stämmer. Jag jobbar ju inte på Seikos strategi-avdelning...

Personligen uppskattar jag den resa GS är inne på. Den är spännande att följa och GS bjuder på friska inslag både när det gäller verk och design. Kanske främst det sista. Det har fått upp mina ögon för GS rejält på senare år, så där är ett exempel på en strategi som fungerar (när det gäller sådana som jag).

Absolut, din analys känns rimlig - om man vill att Seiko ska vara en "köpcentrum-klocka", vilket nog många ser Seiko som (inget fel med det för övrigt - man drar ju in pengar på volymen). Samtidigt känns det som man vill flytta upp Seiko till ett högre prissegment med släpp som nya 62MAS och Cpt Willard. Dessa släpp är ju också konceptuellt logiska med en sådan strategi eftersom de anspelar på den historik Seiko har (vilket andra lyxmärken har men de flesta köpcentrum-klockor saknar). Vad vill Seiko med Seiko helt enkelt? Kanske skapa ytterligare ett märke (Suwa/Daini/Seikosha?) och flytta alla heritage-modeller dit och positionera det som Seiko's motsvarighet till Tudor? Jag vet inte... vore kul att få en inblick i hur Seiko resonerar...

Avseende USP - definitivt många kålsupare (jag tittar på er Omega och Panerai) - med tanke på hur framgångsrikt Rolex förvaltat sitt varumärke genom en (för?) restriktiv modellstrategi undrar man varför inte fler apar efter... om man lyfter blicken från nästa kvartalsrapport...
 
Senast ändrad:
Topp