Har inget problem med att Seiko höjer prislappen och positionerar sig högre upp i segmenteringen - särskilt med de anor de kan skryta med - men det som är så märkligt ur ett strategiskt/varumärkes-perspektiv är hur (1) QC är katastrof (2) tusentals permutationer av samma modeller, högt och lågt (3) över-användande av USP. Vad jag menar med det senare är att seiko har vissa unika aspekter, t ex deras intrikata/artistiska tavlor. Men dessa släpp måste hållas något restriktivt för att skapa en känsla av sällsynthet och bygga upp förväntningarna - sköljer man marknaden med Birch/Oak/Concrete/Asphalt/Stone/
Earth etc etc så tröttar man ju bara ut konsumenter och det blir en dussinprodukt som riskerar att bli kitsch nästa vår.
Det är ju detta som Rolex gör så bra - de skulle kunna släppa en massa varianter och tälja guld en säsong men samtidigt deflatera varumärket över tiden. Har aldrig förstått Seiko’s strategi…
Jag ser det du ser, men ser också förklaringar.
1. Det är inte omöjligt att Seiko har tagit sig an en strategi som påminner om den Citroën gjorde för många år sedan, där man minskade mängden kontrollpunkter i tillverkningen och på så sätt ökade genomflöde, kortade tider och sänkte kostnader. Den högre graden av kvalitetsbrister skulle (avsiktligt) hanteras vid första service i återförsäljarledet. Lite grand en "går det så går det"-strategi. Detta är ju den vanliga strategin idag, med den höga hastighet på produktutveckling som vi ser. Kanske oväntat när det gäller förväntat klassiska produkter som klockor, men likväl förväntat.
2. Helt klart en strategi för att plocka marknadsandelar från Daniel Wellington och liknande. Seiko rör sig i hög hastighet mot att bli en tillverkare av accessoarer. Man försöker ju separera varumärkena Seiko och GS. Återigen som Citroën och DS (som är Citroëns försök att göra exklusivare bilar).
3. Över-användning av USP gör ju många. Det är knappast en strategi, utan ett exempel på vad som händer när en säljorganisation får fritt spelrum och kör över vettiga strategier för att nå och överträffa säljmål.
Det är fullt möjligt att det jag skriver inte stämmer. Jag jobbar ju inte på Seikos strategi-avdelning...
Personligen uppskattar jag den resa GS är inne på. Den är spännande att följa och GS bjuder på friska inslag både när det gäller verk och design. Kanske främst det sista. Det har fått upp mina ögon för GS rejält på senare år, så där är ett exempel på en strategi som fungerar (när det gäller sådana som jag).