• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Nyheter från GS & SEIKO

Ojojoj, jag kanske behöver en till 1959 Alpinist... SPB259, inspirerad av Ginzas gatustenar. Knasigt vacker i min mening!
Seiko-Prospex-1959-Alpinist-Modern-Re-interpretation-Limited-Edition-140th-anniversary-SPB259-2.jpg

Sekundvisaren har dessutom samma färg som urtavlan i klocktornet ovanpå Wako i Ginza.
image25779x55_main.jpg

Senast ändrad:
Nya GS-dykare, SBGH289 (blå urtavla, stål) och SBGH291 (svart urtavla, titan). Hi-Beat (9S85) men tyvärr inte storleken vi väntade på, de mäter 43,8mm vilket bara är marginellt mindre än nuvarande SD-dykare (SBGA229, SBGA231). Låset ser också tjockt ut tyvärr. Pris €7200 (SBGH289) och €8600 (SBGH291). Bilder från Monochrome Watches (https://monochrome-watches.com/grand-seiko-hi-beat-200m-diver-sbgh289-sbgh291-hands-on-price/).

Grand-Seiko-Hi-Beat-200m-Diver-SBGH289-SBGH291-Calibre-9S85-review-7-1536x1025.jpg
Grand-Seiko-Hi-Beat-200m-Diver-SBGH289-calibre-9S85-review-3-2048x2048.jpg
Grand-Seiko-Hi-Beat-200m-Diver-SBGH291-calibre-9S85-review-3.jpg
Grand-Seiko-Hi-Beat-200m-Diver-SBGH291-calibre-9S85-review-1.jpg
Snygga, men skönt att slippa köpa dem! Så länge de envisas med datum och det där fläsklåset blir det ingen GS-dykare i min låda i alla fall...

Snygga, men skönt att slippa köpa dem! Så länge de envisas med datum och det där fläsklåset blir det ingen GS-dykare i min låda i alla fall...
Samma för mig. Sen är ju boetten tjock som fan också. Vet inte hur alla andra tolkar det, men för mig innebär den här lanseringen att GS-dykare à 40mm är flera år bort, om det någonsin kommer hända. Trist och helt obegripligt.

Ojojoj, jag kanske behöver en till 1959 Alpinist... SPB259, inspirerad av Ginzas gatustenar. Knasigt vacker i min mening!
Seiko-Prospex-1959-Alpinist-Modern-Re-interpretation-Limited-Edition-140th-anniversary-SPB259-2.jpg

Sekundvisaren har dessutom samma färg som urtavlan i klocktornet ovanpå Wako i Ginza.
image25779x55_main.jpg
Den där fångade även min blick. Riktigt bra! Någon som vet Klockmaster i Sthlm kan tänkas få hem eller beställa några ex eller är det omöjligt med en boutique edition som denna?

Nya kvartsdressare, 34mm. Riktigt fina! Bilder från gs själva.

1631127155275.png

1631127187384.png

Hmm, tänk att man alltid tycker "nästan" ;)
Bra storlek tillsammans med designen (personligen hade jag gärna sett ett datum), men på en kvartsklocka utan datum, varför har man en krona som ser ut som ett femte bandhorn?? Är det läderbandet som gör det tvunget med 3atm, samma urverk i många andra modeller har ju 10atm... Om det knorrats över GS sändiga 19mm bandmått, välkommen 17,5mm 😂

Bra storlek tillsammans med designen (personligen hade jag gärna sett ett datum), men på en kvartsklocka utan datum, varför har man en krona som ser ut som ett femte bandhorn?? Är det läderbandet som gör det tvunget med 3atm, samma urverk i många andra modeller har ju 10atm... Om det knorrats över GS sändiga 19mm bandmått, välkommen 17,5mm 😂
Tycker de är fina, men håller med om dina kommentarer… Fattar dock inte varför de inte är i alla fall 36mm? Om man vill göra en unisexmodell är väl 36mm perfekt…

Senast ändrad:
Tycker de är fina, men håller med om dina kommentarer… Fattar dock inte varför de inte är i alla fall 36mm? Om man vill göra en unisexmodell är väl 36mm perfekt…
34 eller 36 är inte avgörande i min bok. 34 är mer retro-klassiskt medans 36 är retro-jumbo :) Möjligen kunde man haft en tunnare glasring, men det ska bli kul att se dom irl. Något köp blir det inte för mig, jag tycker min Dolce tickar fler boxar som liten dressare utan datum än dessa sbgx. Den är hälften så tunn och kostar en tiondel av sbgx... Jag gillar exempelvis Longines lilla 35mm Conquest Heritage (även fast jag har den stora) men hade velat ha den med ett Precidrive istället. Dessa sbgx checkar ju en del boxar med både storlek, urverk och retrodesign med kupat safirglas i jämförelse med den. I min garderob skulle skulle den vara en vardagsklocka med retrovibe, men utan datum blir den utkonkurrerad av de jag redan har

Bra poäng där med kronan rent funktionellt. Designmässigt känns det helt rätt! Sen är väl hela utförandet sådant att 10atm inte är en deal-breaker!

Blir inget köp för mig heller. I den prisklassen finns mycket som trumfar men jag gillar designen. Sen tidigare finns även sbgw259 som träffar fler rätt och ligger bättre till i sin prisklass!

Bra poäng där med kronan rent funktionellt. Designmässigt känns det helt rätt! Sen är väl hela utförandet sådant att 10atm inte är en deal-breaker!

Blir inget köp för mig heller. I den prisklassen finns mycket som trumfar men jag gillar designen. Sen tidigare finns även sbgw259 som träffar fler rätt och ligger bättre till i sin prisklass!
Ja, eller om man vill ha samma urverk i några mm större storlek, sbgx319/321 som är 37mm * @AB

• Like
Reactions: AB

Intressanta observationer. Speciellt med tanke på föregångaren som designen är tagen från. Det var ett manuellt högfrekvensverk i denna, och ändå var kronan mindre. Ibland tycker jag det är synd att man inte uppmärksammar historien bakom designen, men blir väl för krångligt att förklara att det fanns många modell-linjer med olika formspråk. Nu är allt Grand Seiko plötsligt.

Frågan är om 3atm är så farligt på den här typen av klocka? Den konkurrerar väl med Cartier och liknande. Inget man åker vattenskidor med direkt.
LM.jpg

Bild lånad från: Adventures in Amateur Watch Fettling

Intressanta observationer. Speciellt med tanke på föregångaren som designen är tagen från. Det var ett manuellt högfrekvensverk i denna, och ändå var kronan mindre. Ibland tycker jag det är synd att man inte uppmärksammar historien bakom designen, men blir väl för krångligt att förklara att det fanns många modell-linjer med olika formspråk. Nu är allt Grand Seiko plötsligt.

Frågan är om 3atm är så farligt på den här typen av klocka? Den konkurrerar väl med Cartier och liknande. Inget man åker vattenskidor med direkt.
LM.jpg

Bild lånad från: Adventures in Amateur Watch Fettling
Är det uttalat att den ska flirta med den modellen? Jag tycker bara den ser galet stor och tjock ut. Med tanke på deras kvartshistoria behöver dom ju knappast låna design ifrån de mekaniska klockorna när dom gör klassiska kvartsklockor. Men visst, det kan vara att dom faktiskt vill att den just ska likna något handdraget.
Kanske kan bli en modell som tilltalar damer?

Är det uttalat att den ska flirta med den modellen? Jag tycker bara den ser galet stor och tjock ut. Med tanke på deras kvartshistoria behöver dom ju knappast låna design ifrån de mekaniska klockorna när dom gör klassiska kvartsklockor. Men visst, det kan vara att dom faktiskt vill att den just ska likna något handdraget.
Kanske kan bli en modell som tilltalar damer?

Nej, inget officiellt om var inspirationen kommer ifrån, men jag tycker de liknar varandra. GS, KS och LM-design återfinns i de moderna modeller. De enda som det snackas om väl 62GS och 44GS. Det känns som den är riktad till damer, även om jag personligen gärna bär mindre klockor.

image25779x55_main.jpg
Jag tycker att denna var jättehärlig. Blir sugen på att göra en dålig affär. Även om jag egentligen borde köpa tillbaka babyalpinisten i grönt som fattas mig.

image25779x55_main.jpg
Ja den där blev man ju intresserad av, kanske med något kul band på..! Aldrig ägt en alpinist, kanske är dags..!

Tillbaka
Topp