• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nyheter från GS & SEIKO

Kan någon förklara för mig varför vissa klagar/stör sig på urverket i dom nya KS, medan man är okej med märken som Tudor, Breitling, Omega, IWC, mm använder sig av verk(ETA/Sellita) som går att hitta i klockor för ett par tusenlappar.
 
Kan någon förklara för mig varför vissa klagar/stör sig på urverket i dom nya KS, medan man är okej med märken som Tudor, Breitling, Omega, IWC, mm använder sig av verk(ETA/Sellita) som går att hitta i klockor för ett par tusenlappar.
Skillnad på ETA och ETA. Top ETA är oftast skitbra om de ruckas på rätt sätt. Alla klockor jag haft med top ETA har hållit +1/-1spd, ibland ännu bättre. Det är därför Tudor, IWC, Breitling med flera använder Top ETA , COSC-ETA eller Sellitas motsvarighet. 6R35 kommer inte i närheten av dem vad gäller positionsavvikelser.
 
Inte så spännande kanske, men ganska ny ref i alla fall - SBDC163

F88DA9B8-8B9B-44D6-9E55-8ECD7D849225.jpeg
 
Kan någon förklara för mig varför vissa klagar/stör sig på urverket i dom nya KS, medan man är okej med märken som Tudor, Breitling, Omega, IWC, mm använder sig av verk(ETA/Sellita) som går att hitta i klockor för ett par tusenlappar.
Om du vänder lite på din undran istället? Om du tänker att de urverk som sitter i dyrare klockor återfinns i billigare, då är det de billigare klockorna som fått fina urverk, inte tvärt om ;) . I detta fall har ju ett enklare urverk hamnat i en klocka som vissa säkert kunnat betala mer för med ett bättre urverk i. Sedan undrar jag om det verkligen är samma personer som är ok med de märken du nämner som klagar i detta fall...
 
Om du vänder lite på din undran istället? Om du tänker att de urverk som sitter i dyrare klockor återfinns i billigare, då är det de billigare klockorna som fått fina urverk, inte tvärt om ;) . I detta fall har ju ett enklare urverk hamnat i en klocka som vissa säkert kunnat betala mer för med ett bättre urverk i. Sedan undrar jag om det verkligen är samma personer som är ok med de märken du nämner som klagar i detta fall...
True!
Seiko har ett spännande tänk när det gäller sina klockor. Ta alla dessa bakade porslinstavlor och lacktavlor som presagemodeller haft genom åren. De har fått förhållandevis enkla verk för att hålla ner priset. Får samma känsla här.
Utsidan gör de så sinnessjukt bra och det som sitter i det funkar ok vilket duger för många vilket gör en prisbild som fler har råd med.
 
True!
Seiko har ett spännande tänk när det gäller sina klockor. Ta alla dessa bakade porslinstavlor och lacktavlor som presagemodeller haft genom åren. De har fått förhållandevis enkla verk för att hålla ner priset. Får samma känsla här.
Utsidan gör de så sinnessjukt bra och det som sitter i det funkar ok vilket duger för många vilket gör en prisbild som fler har råd med.
Och det är ju fortfarande en mekanisk klocka utan datum, man måste ha i åtanke hur en sån klocka är tänkt att användas. När det gäller design och formgivning tror jag de flesta väljer en snygg klocka före ett urverk man inte ser, det är ju en del handhavande med mekaniska ur hur man än ser det... ;)
 
True!
Seiko har ett spännande tänk när det gäller sina klockor. Ta alla dessa bakade porslinstavlor och lacktavlor som presagemodeller haft genom åren. De har fått förhållandevis enkla verk för att hålla ner priset. Får samma känsla här.
Utsidan gör de så sinnessjukt bra och det som sitter i det funkar ok vilket duger för många vilket gör en prisbild som fler har råd med.
Presage är inte kända för sin precision. Hela idén med King Seiko var att de skulle vara ett alternativ till GS med i princip lika bra verk. Nu har de återlanserat KS och sätter in ett rätt kass verk vad gäller precision. Det är där skon klämmer (för mig).
 
Presage är inte kända för sin precision. Hela idén med King Seiko var att de skulle vara ett alternativ till GS med i princip lika bra verk. Nu har de återlanserat KS och sätter in ett rätt kass verk vad gäller precision. Det är där skon klämmer (för mig).
Så antingen skulle de döpt den till presage eller så skulle de lagt på några tuss och satt i ett bättre verk
 
Presage är inte kända för sin precision. Hela idén med King Seiko var att de skulle vara ett alternativ till GS med i princip lika bra verk. Nu har de återlanserat KS och sätter in ett rätt kass verk vad gäller precision. Det är där skon klämmer (för mig).
Ja precis detta. Man hade velat ha premium Seikon som inte var en dykare. Om nu länken dessutom är av hög kvalitet för första gången någonsin så har de verkligen tappat bollen.
 
Ser tokfina ut och med riktigt lockande mått. Höjden är snarare något som tilltalar mig än avskräcker. Den röda urtavlan..😋

Kritiken mot urverket kan jag köpa, men som nästan alltid med Seiko är det någon tradeoff man får göra, vanligtvis länken och/eller urverket.
 
Tror inte denna kommit upp här. Beställd och på väg till mig som sommar/bad klocka… sbdn079. Min gamla svarta sitter på sonens handled men saknar den så denna nya blå variant kommer få ersätta min Casio som beater.
Finns även i grönt. 38,5 dia och lite drygt centimetern hög.
C222DA1B-89DF-4894-994B-DC24A9D6E97E.jpeg
 
Senast ändrad:
Tror inte denna kommit upp här. Beställd och på väg till mig som sommar/bad klocka… sbdn079. Min gamla svarta sitter på sonens handled men saknar den så denna nya blå variant kommer få ersätta min Casio som beater.
Finns även i grönt. 38,5 dia och lite drygt centimetern hög.
C222DA1B-89DF-4894-994B-DC24A9D6E97E.jpeg
SEIKO gör så sjukt snygga klockor på sistone. Min plånbok gråter blod....
 
Tror inte denna kommit upp här. Beställd och på väg till mig som sommar/bad klocka… sbdn079. Min gamla svarta sitter på sonens handled men saknar den så denna nya blå variant kommer få ersätta min Casio som beater.
Finns även i grönt. 38,5 dia och lite drygt centimetern hög.
C222DA1B-89DF-4894-994B-DC24A9D6E97E.jpeg
Vart beställde du denna?
 
Ni som gillar Seiko har säkert redan läst den, om inte;

Ja det är en intressant artikel. Låter helt rätt tänkt. Seiko känns som ett ingenjörsstyrt företag där man inte förstått de känslomässiga aspekterna av konsumtion. Sympatiskt på ett sätt att tänka sig att konsumenten bara köper utifrån sitt egen isolerade behov och upplevelse där status mm är irrelevant. Som "talesättet" "en Rolex köper du för att imponera på andra, en GS för att imponera på dig själv". Låter ju bra men när de 10 kunderna som passar in på modellen är nöjda så ... Min lokale urmakare sa just häromdagen hur svårt det var att förklara för köpare utanför entusiastkretsen att Seiko hade klockor vars kvalité faktiskt motsvarade ett pris mellan 10-20 kkr.
 
Känns lite grymt att Seikos försäljning har tagit en så hård smäll under ett pandemiår när man lanserade en helt sjukt stark uppsättning nyheter. Såklart har man kvar dessa och kan bygga försäljning på dem men inget slår ju nyhetsvärdet och det tåget har man ju missat lite.
 
Medveten om att det är lite av en död häst; men vem är köparen som betalar 18 papp och accepterar en avvikelse på -15 till +25 s/d? Tycker Seiko som varumärke blir svårare och svårare att försvara ur perspektivet valuta för pengarna. Ruggigt snygga dock. Ser mig absolut kunna betala 10k på andrahandsmarknaden. Nog bara en tidsfråga innan de nya KS-modellerna hamnar där.
 
Medveten om att det är lite av en död häst; men vem är köparen som betalar 18 papp och accepterar en avvikelse på -15 till +25 s/d? Tycker Seiko som varumärke blir svårare och svårare att försvara ur perspektivet valuta för pengarna. Ruggigt snygga dock. Ser mig absolut kunna betala 10k på andrahandsmarknaden. Nog bara en tidsfråga innan de nya KS-modellerna hamnar där.
Jo visst är det så, men å andra sidan vill många betala 100 kkr och får ändå tåla en avvikelse som gör att man får ställa klockan 1-2ggr per månad. Mekanik ger ju aldrig kvartsprecision hur mkt man än pröjsar
 
Ja det är en intressant artikel. Låter helt rätt tänkt. Seiko känns som ett ingenjörsstyrt företag där man inte förstått de känslomässiga aspekterna av konsumtion. Sympatiskt på ett sätt att tänka sig att konsumenten bara köper utifrån sitt egen isolerade behov och upplevelse där status mm är irrelevant. Som "talesättet" "en Rolex köper du för att imponera på andra, en GS för att imponera på dig själv". Låter ju bra men när de 10 kunderna som passar in på modellen är nöjda så ... Min lokale urmakare sa just häromdagen hur svårt det var att förklara för köpare utanför entusiastkretsen att Seiko hade klockor vars kvalité faktiskt motsvarade ett pris mellan 10-20 kkr.

Vet inte hur det är nu men Seiko har ju varit ett företag där kompetensen för ett högt chefsjobb har varit att man heter Hattori eller är ingift.
Teknikstyrt är nog väldigt vanligt i japanska företag där ingeniören är hjälten medans ekonomer och säljarare mer ses som administrativ personal som man tyvärr
behöver dras med.
Tanken är att en väl utvecklad produkt som fungerar perfekt säljer sig självt.
 
Vet inte hur det är nu men Seiko har ju varit ett företag där kompetensen för ett högt chefsjobb har varit att man heter Hattori eller är ingift.
Teknikstyrt är nog väldigt vanligt i japanska företag där ingeniören är hjälten medans ekonomer och säljarare mer ses som administrativ personal som man tyvärr
behöver dras med.
Tanken är att en väl utvecklad produkt som fungerar perfekt säljer sig självt.
Kanske den japanske kunden också tänker på det sättet - fokus på det enskilda föremålet - och inte söker status på samma sätt som en europe?
 
Tillbaka
Topp