• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nyheter från GS & SEIKO

kuma-kun

Audemars
Kanske den japanske kunden också tänker på det sättet - fokus på det enskilda föremålet - och inte söker status på samma sätt som en europe?

Nja, nu blir det komplicerat...
Många japaner gillar fina utländska varumärken och på tunnelbanan ser man nog några hundra rollar innan man ser en GS och damer kör
oftare än i Sverige dyra väskor från Frankrike eller Italien.
Tycker att fler japaner söker status genom varumärken än svenskar men och andra sida är ju vi ett konstigt folkslag.
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
När kommer nya King Seiko SPB281 till butik? Någon som vet ifall den går den att beställa på förhand?
 

Bilagor

  • 1644399662950.png
    1644399662950.png
    100.9 KB · Visningar: 16

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nej jag tror inte det är AD som är dålig. Det är nog tyvärr så att många vanliga kunder har en bild av Seiko som ett billigt Ur&Penn märke. Kanske mera så här på "landsorten" än i storstan.
Nu är vi OT men jag skrev inte att ADn är dålig. Om ADn saknar kunskap om Seiko så är det svårt att förmedla varför en Seiko kan ha ett högt pris.

Men visst, kundunderlag varierar ju.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
7A89AD9C-C90D-4241-A019-45D5F178AF55.jpeg
Astron modell utan GPS. Soldrivna med radiosynk i titanboett. Om jag hittat rätt info är dom JDM och listar runt 88.000jpy
Om man tidigare lanserat Astron som Seikos värsting, GS finish med den senaste tekniken, vad i hela friden är detta?
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nej, men det var attityder som dessa som de angav som behovet för kursändringen för några år sen då de bland annat bröt ut GS. Så om det går bra så kanske det delvis är för att de gjorde en hyggligt korrekt problemanalys.
Det var ingen anledning jag hörde. De gjorde ju en nylansering och gav GS separat ledning och separat ekonomi samt tillät GS att ha en hel kollektion.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Det var ingen anledning jag hörde. De gjorde ju en nylansering och gav GS separat ledning och separat ekonomi samt tillät GS att ha en hel kollektion.
Vad var den underliggande anledningen enligt dig, till att det du beskriver gjordes? Jag uppfattade det nog som @essGunnar, man ville tydliggöra GS som eget märke och separera det ifrån just namnet (med loggan) Seiko.

“Grand Seiko has always been distinct in its design, character, presentation, and more recently, its calibers. In order to further reinforce its unique appeal and reach out to a wider audience, we are today taking one step further and presenting Grand Seiko as an entirely separate brand. On all the creations we are presenting here at Baselworld, the Grand Seiko logo is at the 12 o’clock position and this will also be true for all Grand Seiko watches from now onwards.” – Seiko President and CEO Shinji Hattori
Analysen av det som sades på Basel 2017 tolkades av Deployant.com så här
”Grand Seiko’s launch as a full brand was something that watch aficionados have been expecting for years given the odd combination of positive demand from knowledgeable watch collectors and understandable confusion from newbies wondering why a “Seiko” could cost north of mid 4 figures.”
 

Psykel

Patek
Såg inte först att den saknade GPS, känns lite synd att namnet Astron används så spretigt men det verkar vara ett tankesätt Seiko har på många av sina serier.
Mja, Seiko Astron var ju världens första armbandsur med quartzverk, så så länge dom inte petar i ett mekaniskt och kallar det Astron så tycker jag att det passar.
 

JeJej

Omega
2-Faktor
Mja, Seiko Astron var ju världens första armbandsur med quartzverk, så så länge dom inte petar i ett mekaniskt och kallar det Astron så tycker jag att det passar.
True!
Tror att jag mest känner en förvirring då Astron för mig ska vara en modell av hög kvalitet med ett urverk I teknologisk framkant
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vad var den underliggande anledningen enligt dig, till att det du beskriver gjordes? Jag uppfattade det nog som @essGunnar, man ville tydliggöra GS som eget märke och separera det ifrån just namnet (med loggan) Seiko.


Analysen av det som sades på Basel 2017 tolkades av Deployant.com så här
”Grand Seiko’s launch as a full brand was something that watch aficionados have been expecting for years given the odd combination of positive demand from knowledgeable watch collectors and understandable confusion from newbies wondering why a “Seiko” could cost north of mid 4 figures.”
De ville skapa en separat organisation för GS. Egna butiker, egen ledning, långsiktig planering av kollektion, egna produktutvecklare, utökad tillverkning, marknadsföring, fler ADs osv. Göra GS mer oberoende av Seiko.

När detta beslut togs såldes 80-90% av alla GS i Japan. Det har aldrig gått dåligt för GS, de har bara inte haft möjligheten/viljan att expandera.
 
Topp