• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nyheter från GS & SEIKO

De ville skapa en separat organisation för GS. Egna butiker, egen ledning, långsiktig planering av kollektion, egna produktutvecklare, utökad tillverkning, marknadsföring, fler ADs osv. 1* Göra GS mer oberoende av Seiko.

När detta beslut togs såldes 80-90% av alla GS i Japan. Det har aldrig gått dåligt för GS, 2* de har bara inte haft möjligheten/viljan att expandera.
1* Du beskriver fortfarande bara vad som gjorts, men inte varför det gjordes.
2* Lite samma sak här, varför fanns inte möjligheten (jag stryker viljan, för den fanns uppenbarligen) att expandera med Seiko på tavlan?
Det måste ju vara uppenbart även för en Seiko-vurmare som dig att se att det var just namnet Seiko som ansågs vara bromsklossen i att sprida GS till en bredare publik?
 
De ville skapa en separat organisation för GS. Egna butiker, egen ledning, långsiktig planering av kollektion, egna produktutvecklare, utökad tillverkning, marknadsföring, fler ADs osv. Göra GS mer oberoende av Seiko.

När detta beslut togs såldes 80-90% av alla GS i Japan. Det har aldrig gått dåligt för GS, de har bara inte haft möjligheten/viljan att expandera.
Det var egentligen Seiko jag talade om, nämnde mest GS för jag vet att de kommentarer jag läste från Seiko/GS ledning kom ungefär i den vevan när separationen skedde. Försökte hitta artikeln/artiklarna men hittar mest snack om GS och om hur Seiko gick med förlust i USA, mycket pga av för låga prispunkter på det man sålde.
 
Mja, Seiko Astron var ju världens första armbandsur med quartzverk, så så länge dom inte petar i ett mekaniskt och kallar det Astron så tycker jag att det passar.
Jag hörde någon spekulera i om Seiko vill ha Astron linjen i ett liknande sammanhang som Citizen har med sin Attesa. Det vill säga soldrivna/GPS/radiosynkade tekniska kvartsklockor med ett brett prisspann. Den teorin skulle jag kunna backa... Tyvärr kanske man får säga, har ju Seiko haft Astron som sin flaggskeppsmodell, något som devalveras ganska rejält om den får sällskap av enklare och billigare modeller. Möjligen kommer man lägga fokus i form av flaggskeppsmodell på någon annan linje i framtiden?
 
Jag hörde någon spekulera i om Seiko vill ha Astron linjen i ett liknande sammanhang som Citizen har med sin Attesa. Det vill säga soldrivna/GPS/radiosynkade tekniska kvartsklockor med ett brett prisspann. Den teorin skulle jag kunna backa... Tyvärr kanske man får säga, har ju Seiko haft Astron som sin flaggskeppsmodell, något som devalveras ganska rejält om den får sällskap av enklare och billigare modeller. Möjligen kommer man lägga fokus i form av flaggskeppsmodell på någon annan linje i framtiden?
Ja, ett alternativ vore väl kanske att baka in Astrons toppmodeller i GS, men känns som dom kan behöva bumpas upp en bit till isåfall. Eller kanske en ny linje, typ Grand Astron.
 
1* Du beskriver fortfarande bara vad som gjorts, men inte varför det gjordes.
2* Lite samma sak här, varför fanns inte möjligheten (jag stryker viljan, för den fanns uppenbarligen) att expandera med Seiko på tavlan?
Det måste ju vara uppenbart även för en Seiko-vurmare som dig att se att det var just namnet Seiko som ansågs vara bromsklossen i att sprida GS till en bredare publik?
1: När GS var bundet till Seiko så kompletterade de Seiko med sina modeller. Nu kan de ha en hel egen kollektion utan att bry sig om Seiko.
2: GS hade ingen egen organisation.
 
1: När GS var bundet till Seiko så kompletterade de Seiko med sina modeller. Nu kan de ha en hel egen kollektion utan att bry sig om Seiko.
2: GS hade ingen egen organisation.

Denna artikel publicerades på A Blog To Watch av Zen Love
"As a high-end sub-brand of Japanese watchmaking giant Seiko, Grand Seiko has always stood apart. Now, however, it does so formally, as President & CEO Shinji Hattori today announced that Grand Seiko will be presented as an “entirely separate brand” from Seiko. This, in essence, should be interpreted as more of a rebranding exercise and not to mean that the company is now completely independent of Seiko. We don’t yet know all that this will mean for the brand and its products, and while we don’t expect a drastic change in direction, we do know that the Grand Seiko logo will be at 12 o’clock on products going forward, including the products presented at Baselworld 2017 – which we will, of course, be sharing with you. Up until now, most Grand Seiko watches were designated as such at 6 o’clock while the Seiko logo was prominent and primary, at 12 o’clock.

The benefits of such a rebranding are obvious – and what would the drawbacks be, anyway? It will, hopefully, allow the brand to more clearly distinguish itself as a prestigious, high-end product, rather than one sharing a logo with watches that sell for under $100. Seiko’s universe of often overlapping sub-brands, collections, lines, styles, technology, terminology, prices, and target demographics is… vast, to put it mildly. It is also confusing, even for educated watch lovers and Seiko product fans. While “Seiko” is still in the name, an independent brand identity should help achieve in consumers’ minds the prestige and recognition Grand Seiko seeks – and deserves."

Jag får lite "goddag yxskaft" känsla av dina svar, så vi kanske bara ska lämna ämnet med att du har en annan uppfattning om varför GS behövde vara ett eget varumärke :)
 
Denna artikel publicerades på A Blog To Watch av Zen Love
"As a high-end sub-brand of Japanese watchmaking giant Seiko, Grand Seiko has always stood apart. Now, however, it does so formally, as President & CEO Shinji Hattori today announced that Grand Seiko will be presented as an “entirely separate brand” from Seiko. This, in essence, should be interpreted as more of a rebranding exercise and not to mean that the company is now completely independent of Seiko. We don’t yet know all that this will mean for the brand and its products, and while we don’t expect a drastic change in direction, we do know that the Grand Seiko logo will be at 12 o’clock on products going forward, including the products presented at Baselworld 2017 – which we will, of course, be sharing with you. Up until now, most Grand Seiko watches were designated as such at 6 o’clock while the Seiko logo was prominent and primary, at 12 o’clock.

The benefits of such a rebranding are obvious – and what would the drawbacks be, anyway? It will, hopefully, allow the brand to more clearly distinguish itself as a prestigious, high-end product, rather than one sharing a logo with watches that sell for under $100. Seiko’s universe of often overlapping sub-brands, collections, lines, styles, technology, terminology, prices, and target demographics is… vast, to put it mildly. It is also confusing, even for educated watch lovers and Seiko product fans. While “Seiko” is still in the name, an independent brand identity should help achieve in consumers’ minds the prestige and recognition Grand Seiko seeks – and deserves."

Jag får lite "goddag yxskaft" känsla av dina svar, så vi kanske bara ska lämna ämnet med att du har en annan uppfattning om varför GS behövde vara ett eget varumärke :)
Kanske samma anledning som när Lexus(GS) kom fram som eget märke från Toyota(Seiko). De skulle bygga världen bästa bil men Toyota som varumärke kunde inte rättfärdiga priserna. (Fast i Japan dög det under ganska lång tid med Toyota i fronten isf Lexus då Toyota som varumärke var starkare och mer etablerat där). Nu har jag ingen Lexus längre men väl en Toyota. Same same but different.
 
Denna artikel publicerades på A Blog To Watch av Zen Love
"As a high-end sub-brand of Japanese watchmaking giant Seiko, Grand Seiko has always stood apart. Now, however, it does so formally, as President & CEO Shinji Hattori today announced that Grand Seiko will be presented as an “entirely separate brand” from Seiko. This, in essence, should be interpreted as more of a rebranding exercise and not to mean that the company is now completely independent of Seiko. We don’t yet know all that this will mean for the brand and its products, and while we don’t expect a drastic change in direction, we do know that the Grand Seiko logo will be at 12 o’clock on products going forward, including the products presented at Baselworld 2017 – which we will, of course, be sharing with you. Up until now, most Grand Seiko watches were designated as such at 6 o’clock while the Seiko logo was prominent and primary, at 12 o’clock.

The benefits of such a rebranding are obvious – and what would the drawbacks be, anyway? It will, hopefully, allow the brand to more clearly distinguish itself as a prestigious, high-end product, rather than one sharing a logo with watches that sell for under $100. Seiko’s universe of often overlapping sub-brands, collections, lines, styles, technology, terminology, prices, and target demographics is… vast, to put it mildly. It is also confusing, even for educated watch lovers and Seiko product fans. While “Seiko” is still in the name, an independent brand identity should help achieve in consumers’ minds the prestige and recognition Grand Seiko seeks – and deserves."

Jag får lite "goddag yxskaft" känsla av dina svar, så vi kanske bara ska lämna ämnet med att du har en annan uppfattning om varför GS behövde vara ett eget varumärke :)
Vadå goddag yxskaft? Är väl inte mitt fel om du inte håller med mig. Du får det att låta som att jag gissar. 2017 är samma år som jag besökte Seiko.
 
Om jag får lägga mig i så är det ganska uppenbart för mig att separationen mellan Seiko och GS handlade om rent marknadsföringsmässiga skäl, så kallad ”brand perception”. Seiko uppfattas av de flesta som billiga bruksklockor, så långt ifrån lyx och high end man kan komma. De bedömde helt enkelt att det var omöjligt att lansera GS bredare med SEIKO på tavlan. Det var en riktig bedömning.
 
Om jag får lägga mig i så är det ganska uppenbart för mig att separationen mellan Seiko och GS handlade om rent marknadsföringsmässiga skäl, så kallad ”brand perception”. Seiko uppfattas av de flesta som billiga bruksklockor, så långt ifrån lyx och high end man kan komma. De bedömde helt enkelt att det var omöjligt att lansera GS bredare med SEIKO på tavlan. Det var en riktig bedömning.


Lite synd att de kom på det så sent då. Eller snarare, finns det bevis på att de säljs så mkt bättre i USA sedan de tog bort Seiko på tavlan? Jag betvivlar det. Och ingen genomsnitts-Joe blir väl mer övertygad av att köpa en GS bara för att Seiko är bortsuddat på urtavlan? De undrar nog då vad GS står för och vad ska butikspersonalen svara om de frågar?
"Well the acronym stands for Grand Seiko but it's actually not a Seiko yadda yadda so basically it's a GS you know, yadda".

Har Joe i fråga Omegapengar (eller nästan Rolexpengar) att bränna köper nog en Omega inte GS, eller Grand Seiko som lider av identitetskris.

Och varför de behöll GS på urtavlan är för mig en gåta om de ville rebranda/ distansera sig från Seiko.
Ungefär som Toyota skulle distansera sig från Toyota och istället kalla deras lyxsegment för TY istället för Lexus.

De har ju dessutom redan en fantastisk Credor-line som de kunnat marknadsföra internationellt!

Jag tror faktiskt att Grand Seiko fortsättningsvis och primärt kommer att locka entusiaster.
Deras nya drag kommer nog inte nämnvärt att ändra på det.

Jag personligen tycker det är väldigt tråkigt när ett företag velar, inte vill stå bakom sina produkter. Vart tog stoltheten vägen?
 
Lite synd att de kom på det så sent då. Eller snarare, finns det bevis på att de säljs så mkt bättre i USA sedan de tog bort Seiko på tavlan? Jag betvivlar det. Och ingen genomsnitts-Joe blir väl mer övertygad av att köpa en GS bara för att Seiko är bortsuddat på urtavlan? De undrar nog då vad GS står för och vad ska butikspersonalen svara om de frågar?
"Well the acronym stands for Grand Seiko but it's actually not a Seiko yadda yadda so basically it's a GS you know, yadda".

Har Joe i fråga Omegapengar (eller nästan Rolexpengar) att bränna köper nog en Omega inte GS, eller Grand Seiko som lider av identitetskris.

Och varför de behöll GS på urtavlan är för mig en gåta om de ville rebranda/ distansera sig från Seiko.
Ungefär som Toyota skulle distansera sig från Toyota och istället kalla deras lyxsegment för TY istället för Lexus.

De har ju dessutom redan en fantastisk Credor-line som de kunnat marknadsföra internationellt!

Jag tror faktiskt att Grand Seiko fortsättningsvis och primärt kommer att locka entusiaster.
Deras nya drag kommer nog inte nämnvärt att ändra på det.

Jag personligen tycker det är väldigt tråkigt när ett företag velar, inte vill stå bakom sina produkter. Vart tog stoltheten vägen?
Jag håller med dig i det du skriver, GS är fortfarande ett entusiast-märke. För min del hade gärna SEIKO fått stå kvar på tavlan. Jag läste någonstans i en intervju med GS chefen att de inte ville ta bort namnet Seiko helt och hållet från tavlan då det var en så stor del av historian. Det kan ju visa på en viss stolthet i alla fall. Alternativet hade ju varit att inte ändra något och bara köra.

När jag kommer hem till farsan så frågar han nästan alltid: - Vad har du för klocka på dig? Jag svarar glatt: - Seiko😃
Då säger han: - Ähh och fnyser lite! I hans generation är inte ”tillverkad i Japan” någon kvalitetsstämpel direkt!
 
Jag håller med dig i det du skriver, GS är fortfarande ett entusiast-märke. För min del hade gärna SEIKO fått stå kvar på tavlan. Jag läste någonstans i en intervju med GS chefen att de inte ville ta bort namnet Seiko helt och hållet från tavlan då det var en så stor del av historian. Det kan ju visa på en viss stolthet i alla fall. Alternativet hade ju varit att inte ändra något och bara köra.

När jag kommer hem till farsan så frågar han nästan alltid: - Vad har du för klocka på dig? Jag svarar glatt: - Seiko😃
Då säger han: - Ähh och fnyser lite! I hans generation är inte ”tillverkad i Japan” någon kvalitetsstämpel direkt!


My bad, de har givetvis kvar Grand Seiko. Bara blivit nedputtad från höjden så att säga.
 
Ni gissar ju bara. GS separation från Seiko möjliggjorde en helt separat organisation runt just GS. Det möjliggjorde grundandet av GS USA, massa GS-butiker, egna designers och utvecklare osv. Omplaceringen av logotyper är en piss i Atlanten jämfört med uppbyggandet av den nya organisationen och utökade produktionsmöjligheter.

Om ni tror att det gick dåligt för Seiko eller GS innan separationen så tror ni fel.
 
Ni gissar ju bara. GS separation från Seiko möjliggjorde en helt separat organisation runt just GS. Det möjliggjorde grundandet av GS USA, massa GS-butiker, egna designers och utvecklare osv. Omplaceringen av logotyper är en piss i Atlanten jämfört med uppbyggandet av den nya organisationen och utökade produktionsmöjligheter.

Om ni tror att det gick dåligt för Seiko eller GS innan separationen så tror ni fel.
"In order to further reinforce its unique appeal and reach out to a wider audience, we are today taking one step further and presenting Grand Seiko as an entirely separate brand." – Seiko President and CEO Shinji Hattori
Det är ingen som behöver gissa, Shinto Hattori sa ju själv ovanstående på presskonferensen Basel 2017. Ingen har påstått (i alla fall inte jag) att det gick dåligt för GS innan, men man ville nå en bredare publik, och då kände man att det var nödvändigt att distansiera GS ifrån SEIKO namnet på tavlan. Den tolkningen har i princip samtliga journalister som skrivit om detta varit eniga om.
Du får det att låta som om det är SEIKOs ledning/organisation som hämmat GS att utvecklas när det i själva verket är kundernas (framför allt i USA) uppfattning om att SEIKO är billiga klockor och därför inte kan motivera de höga priser GS anbringar. Omplaceringen av logotypen var inte någon piss i Atlanten, det var själva förutsättningen för allt du beskriver.
 
"In order to further reinforce its unique appeal and reach out to a wider audience, we are today taking one step further and presenting Grand Seiko as an entirely separate brand." – Seiko President and CEO Shinji Hattori
Det är ingen som behöver gissa, Shinto Hattori sa ju själv ovanstående på presskonferensen Basel 2017. Ingen har påstått (i alla fall inte jag) att det gick dåligt för GS innan, men man ville nå en bredare publik, och då kände man att det var nödvändigt att distansiera GS ifrån SEIKO namnet på tavlan. Den tolkningen har i princip samtliga journalister som skrivit om detta varit eniga om.
Du får det att låta som om det är SEIKOs ledning/organisation som hämmat GS att utvecklas när det i själva verket är kundernas (framför allt i USA) uppfattning om att SEIKO är billiga klockor och därför inte kan motivera de höga priser GS anbringar. Omplaceringen av logotypen var inte någon piss i Atlanten, det var själva förutsättningen för allt du beskriver.
Nu gissar du igen. Att Seiko ändrar upplägg och logotyper är inget nytt, de gör det hela tiden. Kolla exempelvis på Prospex. Det viktiga är omorganiseringen och den nya organisationen, inte hur det står på tavlan. Grundar detta på mina samtal med ledningen 2017 och senare.
 
Nu gissar du igen. Att Seiko ändrar upplägg och logotyper är inget nytt, de gör det hela tiden. Kolla exempelvis på Prospex. Det viktiga är omorganiseringen och den nya organisationen, inte hur det står på tavlan. Grundar detta på mina samtal med ledningen 2017 och senare.
Den nya organisationen har säkert varit jätteviktig för utvecklingen, det betvivlar jag inte. Klart är i alla fall att uppfattningen om Seiko i många länder inklusive Sverige är att de gör bra men billiga bruksklockor och ska de sälja klockor i lyxsegmentet till gemene man så har det inte skadat att distansera GS från Seiko, medvetet eller ej.
 
Klart är i alla fall att uppfattningen om Seiko i många länder inklusive Sverige är att de gör bra men billiga bruksklockor och ska de sälja klockor i lyxsegmentet till gemene man så har det inte skadat att distansera GS från Seiko, medvetet eller ej.
Vad grundar du det på? Någonsin pratat med en Svensk AD om vilka Seikos som säljer bäst?
 
Vad grundar du det på? Någonsin pratat med en Svensk AD om vilka Seikos som säljer bäst?
Det grundar jag på det jag läser. I bland annat denna artikel tar Seikochefen upp en del saker som de behöver bli bättre på.

Framförallt grundar jag det på det jag hör när jag pratar med folk om klockor. De jag har pratat med behöver ju visserligen inte vara representativa för alla men det ger ändå en uppfattning om vad gemene man tycker om Seiko.
 
Det är klart att det var viktigt att ändra tavlan, annars hade de inte gjort det. Själva omorganisationen hade de ju alla möjligheter att genomföra utan att ändra tavellayout om det bara hängde på det.
 
Ni gissar ju bara. GS separation från Seiko möjliggjorde en helt separat organisation runt just GS. Det möjliggjorde grundandet av GS USA, massa GS-butiker, egna designers och utvecklare osv. Omplaceringen av logotyper är en piss i Atlanten jämfört med uppbyggandet av den nya organisationen och utökade produktionsmöjligheter.

Om ni tror att det gick dåligt för Seiko eller GS innan separationen så tror ni fel.


Jo men om den administrativa delen separerades så är ju det naturliga steget att separera själva klockorna från Seiko också. Skulle inte förvåna mig alls om Seiko helt försvinner från tavlan så småningom. Men hursom, väldigt intressant diskussion!
 
Konstigt att Seiko lyckats höja priser på nya modeller radikalt om det är samma syn på märket idag som det var 2016.
Är det artikeln i Financial times du refererar till? Den är publicerad oktober 2021, och det som beskrivs löper ifrån 2016 då han kom till USA fram till datumet då artikeln är publicerad. Jag precis som @Viskan kanske missbedömt din förmåga att läsa engelsk text, kör den i google translate så kanske det klarnar. Eller inte. Men det spelar ingen större roll, du bidrar med så mycket annat bra här på forumet 😊👍🏿
 
Konstigt att Seiko lyckats höja priser på nya modeller radikalt om det är samma syn på märket idag som det var 2016.
Det kan nog vara så att synen på märket är mer positiv idag än 2016. Framförallt tror jag, och nu gissar jag igen, att unga människor har en mer positiv syn än äldre och det bådar ju gott för framtiden.
 
Är det artikeln i Financial times du refererar till? Den är publicerad oktober 2021, och det som beskrivs löper ifrån 2016 då han kom till USA fram till datumet då artikeln är publicerad. Jag precis som @Viskan kanske missbedömt din förmåga att läsa engelsk text, kör den i google translate så kanske det klarnar. Eller inte. Men det spelar ingen större roll, du bidrar med så mycket annat bra här på forumet 😊👍🏿
Du behöver inte bli otrevlig för att du har en annan åsikt.
 
Tillbaka
Topp