Jo det köper jag nu när jag kollar på dem en gång till, det är många varianter på 1312. Så ok jag är med.Alltså, så här. Panerais mest sålda modell var tidigare 312 och är nu 1312. För alla som inte är nördar eller orkar gräva i Panerais sortiment, så är det 1312 som gäller. Så, den ena taktiken är alltså att behålla precis den formfaktorn och göra mängder med olika varianter på just 1312. Den andra taktiken är att hitta på innovativa material som lockar köpare som vanligtvis skulle köpa lite dyrare grejer, Richard Mille exempelvis. Och sen kombinerar vi de två. Och pengarna flödar in.
Bland oss nördar så finns antingen "Jo, jag gillar dem men vill ha i 42/44mm" eller "Det ska vara 47mm eller andra puristiska tendenser". Den första gruppen stöttar de genom exempelvis 1392-varianter eller en Submersible (om än flådig och dyr) i 44mm, och ett gäng i 42mm. Och de klockorna har ju sålt oerhört bra. Den andra gruppen är ju marginell, det är ju typ bara några i den här tråden, så vi blir typ nöjda med en 5218-kopia eller 992.
Resten av referenserna är nog en slump att de blir till, som exempelvis den där 720 i blå sunburst och guldvisare, och så slänger man på en Mediterrano-baksida för att den ska se ut att hänga ihop i sortimentet.
Inte hela vägen. Inte med så långt att jag gillar blå visare till grön urtavla men tex den helgrå var rätt fräck iaf på bild. Har sneglat på omegas helsvarta...
Vi får hoppas det går bra för Panerai så de kan fortsätta utveckla klockor och nu när de experimenterat så mycket kanske de går tillbaka lite nästa gång de släpper, annars finns ju, som tur är, begagnat marknaden kvar