• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Nyheter

upload_2020-4-24_19-36-19.jpeg

Har någon koll på detta med snap back och det fungerar på nyare modeller? Nedan text är vad jag hittade när jag letade information för ett tag sedan.

Panerai is no longer using “snap back” caseback. As these case backs were a marketing disaster for the brand, and eroded brand identity, Panerai switched to “driven” caseback a for its newer base models. The driven caseback uses a different tool than snap back, and is more secure than the snap back but still les secure than the screwed on case back. It’s somewhere in the middle, and from an optical perspective, it looks exactly the same as a screw in caseback. A good compromise for Panerai on their lower end models. The real question to me is about integrated bezels. Do people who are buying these starter models for $4k realize that they will need to replace the entire case if they damage the bezel? I think this is a complete erosion of brand identity!

Har någon koll på detta med snap back och det fungerar på nyare modeller? Nedan text är vad jag hittade när jag letade information för ett tag sedan.

Panerai is no longer using “snap back” caseback. As these case backs were a marketing disaster for the brand, and eroded brand identity, Panerai switched to “driven” caseback a for its newer base models. The driven caseback uses a different tool than snap back, and is more secure than the snap back but still les secure than the screwed on case back. It’s somewhere in the middle, and from an optical perspective, it looks exactly the same as a screw in caseback. A good compromise for Panerai on their lower end models. The real question to me is about integrated bezels. Do people who are buying these starter models for $4k realize that they will need to replace the entire case if they damage the bezel? I think this is a complete erosion of brand identity!
När det finns klockor med 300m och screwback för runt 5000:- så är valet att använda snapback helt obegripligt.

Undrar vad som döljer sig i övre högra...
FB_IMG_1587756795816.jpg
Vet inte om jag hade för höga förhoppningar men jag är besviken. Kul med nytt material och att de ser ut att släppa en guldare i gulare guld (dock med obegripliga blå visare...). Den enda klockan som jag tycker är något extra är den med matt grå tavla. Resten...mjaaa

Vet inte om jag hade för höga förhoppningar men jag är besviken. Kul med nytt material och att de ser ut att släppa en guldare i gulare guld (dock med obegripliga blå visare...). Den enda klockan som jag tycker är något extra är den med matt grå tavla. Resten...mjaaa
Jag är inte heller speciellt exalterad, dom med svart bezel I gummi! är tydligen doamade i glaset om jag fattat rätt

Kan någon förklara för mig hur blått och grönt är en bra kombination överhuvudjäklataget. Blåa visare på grön sunburst. Grön lysmassa på blå sunburst. Vad i ... är de färgblinda allihopa eller?

Jag antar också att med tanke på nya lysmassan så kommer index och visare aldrig se det minsta vita ut, utan alltid bara fesgrön eller lysmask.

Befriande att se dig upprörd. Hoppas på en rödtavlad luminor med blå ring, orange sekund och grön lysmassa...
:D

Jag är inte purist och inte tok-konservativ, men det här är inte min smak nånstans. Det är väntat iofs. Vi vet ju var JMP får sin inspiration, som alla andra som precis bytt jobb.

Det värsta är väl att man kommer vänja sig...

Undra hur målgruppen för dessa nya klockor ser ut? Eller är det bara för att dra intresse till märket o sedan sälja annat ur sortimentet? Förstår inte riktigt den röda tråden...?
Edit.
Väldigt nöjd med min 233!

Hade i och för sig inte förväntat mig ngt speciellt. Men jisses vilken gäspning detta var. Varning för att låta som en downer. Men inget alls, av det jag sett här, som är av intresse för egen del. Då har man ju sett betydligt mer intressanta releaser från andra märken (tex Vacheron, trevligt trevligt).

Undra hur målgruppen för dessa nya klockor ser ut? Eller är det bara för att dra intresse till märket o sedan sälja annat ur sortimentet? Förstår inte riktigt den röda tråden...?
Edit.
Väldigt nöjd med min 233!
Alltså, så här. Panerais mest sålda modell var tidigare 312 och är nu 1312. För alla som inte är nördar eller orkar gräva i Panerais sortiment, så är det 1312 som gäller. Så, den ena taktiken är alltså att behålla precis den formfaktorn och göra mängder med olika varianter på just 1312. Den andra taktiken är att hitta på innovativa material som lockar köpare som vanligtvis skulle köpa lite dyrare grejer, Richard Mille exempelvis. Och sen kombinerar vi de två. Och pengarna flödar in.

Bland oss nördar så finns antingen "Jo, jag gillar dem men vill ha i 42/44mm" eller "Det ska vara 47mm eller andra puristiska tendenser". Den första gruppen stöttar de genom exempelvis 1392-varianter eller en Submersible (om än flådig och dyr) i 44mm, och ett gäng i 42mm. Och de klockorna har ju sålt oerhört bra. Den andra gruppen är ju marginell, det är ju typ bara några i den här tråden, så vi blir typ nöjda med en 5218-kopia eller 992.

Resten av referenserna är nog en slump att de blir till, som exempelvis den där 720 i blå sunburst och guldvisare, och så slänger man på en Mediterrano-baksida för att den ska se ut att hänga ihop i sortimentet.

Tillbaka
Topp