• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiell passaround: ORIS Aquis Date! (paketöppning)

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Oris växer mer och mer i mina ögon. Någon som har en uppfattning om storleken, passar den på en smalare handled eller måste man vara plåtslagare för att kunna bära upp en Aquis?
Se mina bilder ovan, jag har dryga 18 cm runt min handled som referens.
Den är inte så hög och har korta bandhorn vilket också är good news för smalare handleder:)
 

Zuuki

Cartier
2-Faktor
Jag uppskattar min Aquis mycker mer på länk än på gummi. Men det är ju en smaksak givetvis ;)
Mina handleder är 17ish cm och tycker Aquisen sitter som en smäck på dom.
Härlig klocka förövrigt!
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Skickar in en bild från veckan på lumen i väntan på överlämning till @Limpas
Bra lume, lättavläst och håller sig ljus i skaplig mängd tid:)
image.jpg
 

Limpas

Cartier
Då var Orisen hos mig efter ett snabbt möte efter jobbet med @Weasel för överlämning. Det dröjde inte länge förrän Sinnen hade fått stryka på foten till förmån för den nya bekantskapen.
Foto 2015-08-18 17 39 52.jpg


@Weasel varnade mig för att det kunde bli klurigt om jag hade små handleder. Jodå, jag är ingen Karl-Alfred, snarare tvärtom med mina ca 16,5 cm handleder, men med hålet längst in och mikrojusteringen maxad så sitter den faktiskt riktigt bra. Skönt, blev lite orolig där ett tag. Det är nog tur att det är varmt dock, den skulle nog inte sitta lika bra under vinterhalvåret.

Måste säga att klockan ser ut att vara i riktigt bra skick, med tanke på att den har dansat runt på ett antal handleder och blivit utsatt för både det ena och det andra. Vi får se om jag kan erbjuda den några nya erfarenheter.

När jag kom hem så hittade jag även detta i påsen:
Foto 2015-08-18 19 14 23.jpg

En bok med Zebraklockor i :D
Foto 2015-08-18 19 14 47.jpg

Tack, @Weasel, för kvällsläsningen :)

Första intrycket: Sitter väldigt bra på min ynkliga handled trots att den faktiskt är ganska stor. Bandhornens form och det integrerade gummit gör att den bärs mindre. Den blir dock väldigt klumpig vid spännet, som nämnts tidigare. Gummit luktar fortfarande vanilj (eller Brago, som sambon sa), men inte så att det stör. Hade föredragit den modellen på gummiband där man kapar gummit så att det inte går in under viklåset. Nu ska ett lager gummi, själva "vikningen" på låset, och sedan spännet ligga ovanpå varandra. Dock bra med mikrojusteringen som inte kräver verktyg, praktiskt! Som symmetri-älskare så tycker jag om den symmetriska tavlan och att datumet är placerat kl 18. Känns stabil och välbyggd och tycker om strukturen på det svarta på vridringen. Något överspelat med glasbaksida, en solid baksida hade passat klockans solida intryck i övrigt bättre och det förstörs lite av glasbaksidan nu.
Foto 2015-08-18 19 27 00.jpg


Ser fram emot en vecka med denna på armen :)
Foto 2015-08-18 19 41 01.jpg
 

Limpas

Cartier
Nu när jag haft den ett tag så har jag faktiskt ändrat uppfattning om spännet. Även om det ser klumpigt ut så tycker jag inte att det är i vägen, och det är väldigt bekvämt när man inte får viklåset mot huden utan har gummi mellan. Att det bygger en del på höjden där man har två lager gummi gör inte så mycket, det passar liksom klockans grovhuggna intryck i övrigt. Även mycket bra känsla i spännet när man låser/låser upp. Distinkt klick och inget skrammel som man sett på vissa (förvisso billigare) viklås. Det känns som att man kan lita på det! Berömmer mikrojusteringen som inte behöver verktyg en gång till, det är verkligen något jag saknar på mina andra klockor.

Bandet är också precis lagom mjukt, inte sladdrigt men följer ändå handleden bra och ser till att klockan sitter där den sitter utan att behöva spänna hårt. Tycker inte om när klockan är på väg att snurra runt handleden och det slipper jag helt med den här.

Jag värdesätter verkligen att en klocka ska vara bekväm att bära, och denna börjar jag verkligen trivas med på handleden!
 

Limpas

Cartier
Klockan är på väg vidare till @EmilW, och jag tänkte sammanfatta mina intryck lite.

Innan jag fick den var jag rädd för att den skulle vara för stor, då jag föredrar klockor ca 40 mm eller mindre. Mycket på grund av mina ganska spinkiga handleder. Jag har alltid sett större klockor som för klumpiga, både att de ser för klumpiga ut och att de helt enkelt är i vägen (t.ex. under manschetten). Tycker t.ex. att storleken på min Sinn 556 är perfekt då man knappt känner att man har den på sig. Jag är rädd för att det omkullkastats lite nu.. Aquisen överraskade stort med inte alls vara hög och den satt inte i vägen så mycket som jag trodde. Inte heller bredden var något problem. På något vis är bandhornen utformade på ett sätt som gör att den ser mindre ut och man slipper helt stekpanne-looken. När jag satt på mig Sinnen igen efter en vecka så kändes den nästan för ynklig nu istället.

Utseendet då? Jodå, visst är det en fin klocka. Jag tycker om att designen i sig är ganska enkel med svart tavla, vita index och visare, svart vridring med vita siffror, men att man sedan gjort den lite mer intressant. Upphöjda index med lite detaljer är en sådan sak. Strukturen på vridringen är en annan. Tycker om symmetrin i urtavlan som man uppnått genom att placera datumet kl 6, mer sånt till folket! Boettformen tyckte jag om nu, men jag vet inte om man kanske skulle tröttna på den i framtiden. Har sett andra Orisdykare där man tagit i lite mer och gjort boetten mer rundad, och jag tror det är lite roligare i längden. Nu har man hamnat någonstans mitt i mellan och inte vågat ta i riktigt. Kul med annorlunda bandhorn, och snyggt med övergången mellan gummi och boett. Dock lite trist att man inte kan använda nato/zulu. Skulle vara kul att prova den på länk också. Spontant så tycker jag gummi är mycket snyggare då länken är för tjock och grovhuggen och för polerad. Gummi passar klockans uttryck mycket bättre. Appropå gummit, så får det bra betyg. Mjukt och följsamt men absolut inte sladdrigt. Precis som ett gummiband ska vara tycker jag. Snyggt är det också! Lite minus för spännet som blir väldigt tjockt och verkar repas ganska lätt. Det var inte i vägen så mycket som jag trodde, men det hade varit snyggare med en smidigare konstruktion.

Kvalitetskänsla? Jotack, prisvärdhet var ordet. Kändes gediget byggd och känns som att man kan lita på att den klarar av det mesta. Dock hamnar glasbaksidan som ett minus här. Det förtar mycket av pansarvagnskänslan, och det är närmast obegripligt varför man ska ha det på en sådan här klocka. Verket är faktiskt inte så mycket att se. Bra känsla i vridringen, även om den var något svår att greppa med lite blöta händer.

Slutsatsen får bli att jag trivdes oväntat bra med den på armen, och det skulle vara jäkligt kul om den hittade tillbaka igen :)
 

Zuuki

Cartier
2-Faktor
Prova den på länk när du har möjlighet. Jag beställde en länk direkt när jag provade med den på faktiskt, även gummit är trevligt.
 

EmilW

Omega
Ok nu kör vi!

Först måste jag dock varna för att jag inte har kunskaper att ta så snygga bilder som många av er andra besitter...

Klockan är nu iaf uthämtad, uppackad och sitter på handleden. Jag är ju även rätt så novis på det här och har inte heller så många dykare att jämföra med. Men börjar med två snabba intryck:

#1 Ser riktigt schysst ut och ffa jäkligt robust!

#2 Aldrig haft en klocka på gummi förut och blev förvånad över att den luktar så mycket vanilj! Men måste säga att jag gillar känslan, stort lås dock som bygger en del men grymt smidig microjustering. Nu sitter den som ett smäck!

Vet att ni egentligen bara vill ha bilder så skickar in ett gäng

image.jpg
image.jpg
image.jpg
 

Limpas

Cartier
Ok nu kör vi!

Först måste jag dock varna för att jag inte har kunskaper att ta så snygga bilder som många av er andra besitter...

Klockan är nu iaf uthämtad, uppackad och sitter på handleden. Jag är ju även rätt så novis på det här och har inte heller så många dykare att jämföra med. Men börjar med två snabba intryck:

#1 Ser riktigt schysst ut och ffa jäkligt robust!

#2 Aldrig haft en klocka på gummi förut och blev förvånad över att den luktar så mycket vanilj! Men måste säga att jag gillar känslan, stort lås dock som bygger en del men grymt smidig microjustering. Nu sitter den som ett smäck!

Vet att ni egentligen bara vill ha bilder så skickar in ett gäng

image.jpg
image.jpg
image.jpg
Ser bra ut! :) Gick den fortfarande när den kommit fram?
Vill ju såklart rikta ett stort tack till @Limpas för presenten! Nu slipper jag hammare och nubb nästa gång :cool:
Det var så lite så :) Kul grej med presenter!
 

EmilW

Omega
Bra sällskap såhär på lördagskvällen, bjuder på en snabb uppdatering!
image.jpg


Måste säga att jag tycker den bara blir bättre och bättre (klockan alltså, whiskyn är redan perfekt). Tom min sambo kläckte ur sig idag att hon gillar den och att den ju faktiskt verkade prisvärd:D

Trevlig kväll!
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Bra sällskap såhär på lördagskvällen, bjuder på en snabb uppdatering!
image.jpg


Måste säga att jag tycker den bara blir bättre och bättre (klockan alltså, whiskyn är redan perfekt). Tom min sambo kläckte ur sig idag att hon gillar den och att den ju faktiskt verkade prisvärd:D

Trevlig kväll!
Hmm, din sambos uttalande kan tyda på att det snart är dags för dig att köpa en ny handväska åt henne !
 
Topp