• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiell passaround: ORIS Aquis Date! (paketöppning)

Jag ger mig på en liten recension redan nu.

I söndags kväll träffade jag och sonen @Savagear114 på Burger King i Västerås för en överlämning av Orisen.
Kul som 17 att både sonen och jag fick klämma på Suben! Som jag skrev tidigare så var det första gången för mig. Det var en angenäm upplevelse!

Alltid trevligt att träffa klocknördar. Synd bara att tiden som vanligt var begränsad. Sonen som tidigare snöat in på någon form av kortspel sa att det lät ungefär likadant när vi pratade, fast med annat ämne sas. Nördar man ner sig i något så blir det ju lite fikonspråk så klart! Han sa också när vi satt i bilen: "Vad trevlig han var!" Så sug i dig @Savagear114!

Nåja... till klockan:
Orisen, genast döpt till Doris, har suttit på min arm i två dagar nu och jag måste säga att jag aldrig har varit med om en så stor klocka som bärs så lätt!
Det känns nästan inte att man har den på sig och ibland så kommer jag på mig själv att leta efter klockan tills jag kommer på att den sitter på armen.
Gummit är verkligen kanonskönt och det är väldigt lätt att justera med hjälp av den smarta snabbjusteringen/dykarförlängningen. Hela arrangemanget bygger dock en hel del på höjden och repor på spännet går inte att komma ifrån.
3.jpg

Diametern på klockan ska vara 43 mm om jag inte är felunderrättad. När jag sätter den mot min MM300 så både känns det och ser ut som att Orisen är större. Minst 44-45 mm skulle jag säga.
Tavlan har en helt underbar och kraftfull lume som är rena kärnkraftverket! Lite synd att både index och visare är lite spinkiga och klent byggda. Det gör ju att klockan ser större ut i och för sig men lite lite tjockare hade det ju kunnat vara. Sekundvisaren har ju lite lollipop-stuk men även den är ganska spinkig. Datumen vid klockan 6 är väldigt diskret. Ska man nu ha datum på en klocka så passar det väl bra att gömma det där nere. Insertet har fett teckensnitt. Inte riktigt i paritet med Seiko Sumo men nästan... Ser helt ok ut tycker jag. När man vrider runt bezelen så låter det oms ett mindre tröskverk. Inte alls imponerad av detta.
Kronan däremot är helt underbart "smooth" och är fröjd att hantera. Faktiskt den bästa jag känt på!
Både kronskydd och bandhorn har skruvar och det passar bra på klockan tycker jag. Det blir lite toolkänsla på det.

2.jpg

Baksidan har av någon anledning försetts med ett fönster. Det är väl trevligt men... Nja... Det tar ju bort lite toolighet.
Å andra sidan spelar det väl ingen större roll. Det sitter ju på undersidan liksom...
4.jpg

Borstat är väl lite kul...
9i.jpg

Kom på Doris med att stjäla mitt vin...
9n.jpg

Slutsats så här långt:
Jag kanske gnäller lite i texten ovan men slutsatsen är ändå att jag vill ha den här klockan! Skulle jag vinna den så skulle jag bli överlycklig!!
Det är en riktigt skön toolwatch som jag skulle använda i ur och skur. Mina andra två klockor, Seiko Marinemaster och Tudor Ranger är jag väldigt rädd om. Denna klocka skulle jag inte tveka att använda till att rensa avlopp, meka gammal oljig Vespa och faktiskt använda på kundmöten.
Den funkar till det mesta och den är riktigt snygg!
Skulle jag vinna den så skulle jag köpa till länken. Då skulle man få en klocka man verkligen kan använda till allt!
Med ett pris på strax under 9000:- med länk på Chrono så måste man väl ändå säga att den är prisvärd?
Uret tar över 14000:- och då känns det inte lika prisvärt längre. För den är INTE i klass med min Marinemaster!

Bilagor

• 9o.jpg
    9o.jpg
    98.6 KB · Visningar: 32
Välskrivet, håller helt klart med dig.

Hälsa sonen att han var jäkla trevlig han med, locka in honom här på ks nu ;)
Han kommer vad det lider. Han är mer intresserad än han själv förstår ;)
Frågade tidigare om han ville ha min nästan nya Seiko Sumo.
- Nä jag är nöjd med min Orient.
Till saken hör att han har en Orient Ray för ca tusenlappen. Men han är nöjd och skiter i att Sumon är tredubbla priset.
Tror det var lite därför han gillade din sub också. Storleksmässigt är den ju lik Orienten (svär lite i kyrkan nu).
Jag såg i ögonen på honom att han blev sugen på en Sub :)

@Mattias Hedlin är den bättre än Stowa? ;)
Du har verkligen höjt nivån på tråden och föregår med ett mycket gott exempel! :D
Det har jag faktiskt ingen aning om! Har ju aldrig klämt på en Stowa.
Den är ju bra och jag gillar den, men det känns inte som den har samma charm som tex Stowa.
Doris försvarade brontosaurens ära och krossade den ondskefulla Garmin!
9t.jpg

Vet inte om jag skrev det tidigare, men klockan bygger ju mycket på höjden.
När man har den på armen så sticker spännet ut nästan lika mycket som själva klockan.

Jag lyckades faktiskt få in den under macheten! (ja det heter machete, fråga @Equilibrium)
9u.jpg

Oftast ser det ut såhär
9v.jpg

På bilden nedan ser man höjden
9x.jpg

och här ser man höjden på spännet
9y.jpg

Vet inte om jag skrev det tidigare, men klockan bygger ju mycket på höjden.
När man har den på armen så sticker spännet ut nästan lika mycket som själva klockan.

Jag lyckades faktiskt få in den under macheten! (ja det heter machete, fråga @Equilibrium)
9u.jpg

Oftast ser det ut såhär
9v.jpg

På bilden nedan ser man höjden
9x.jpg

och här ser man höjden på spännet
9y.jpg

Av bilderna att döma så ser det ut som att spännet bygger mer än klockan i sig? Vilket å andra sidan säkert går att dribbla bort när någon vinner klockan och kan kapa bort en bit "dögummi"

Tillbaka
Topp