• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Blancpain-tråden

Det blir lite rörigt eftersom det ibland anges fel boettdiameter hos en del säljare. Agua Lung finns i båda storlekarna, 38 mm har Piguet-verket 1151 med 100 timmarsreserv och 40 mm med stort datum har ett 70-timmarsverk Piguet 6950. Jag skriver Piguet eftersom Blancpain i grunden använder dessa verk men numera kallar dem sina egna. De tillhör ju samma koncern och får ju betraktas som Blancpain i huset verk.

De senare verken använder silikonspiral och "fri gång" och ska servas av Blancpain (om unika delar behövs). De äldre är konventionella och delar finns mera allmänt. Det är ju speciella delar som kan bli problem vid en service och där är det bättre med verk som inte innehåller sådana om du vill kunna serva hos en gängse urmakare.

De större modellerna har jag lämnat därhän, men även de har Piguet-verk som bas. Kronografen har exempelvis Piguet cal 1185 och Blancpain kallar den F185.

Några exempel......
5127_31_2.jpg

Agua-Lung.jpg

Man tackar och bockar för den informationen.
Mycket bra!

Åkte ner till Stockholm idag och gick in på Nymans ur för att prova en vanlig FF och en Aqua Lung men dom hade krängt iväg dom sista nyligen, typiskt. Enda stället i Sverige som säljer Blancpain, inte så lätt att prova innan köp. Svårtillgängligheten är något som jag ändå tycker är kul och unikt med märket :)

Jo det tror jag, frågade iofs bara om den var testad till 300m. Kollar servicedokumenten när jag är hemma igen.
Casual, sporty, dressy.. funkar till allt en julhelg på fjället bjuder på
IMG_9297.JPG

Den där klockan hade jag lätt kunnat gå OWG med! Enda problemet är att den är 3mm för bred... Någon med lösningen på problemet?

Äsch! Du vill bara att jag ska bli tjock! Hur många cm drar du själv i handled?

F.Ö hur tycker ni andrahandsmarknaden ser ut på chronon? Kikade igenom c24 igår och det fanns ex för 80-95tkr är det "rimligt"?

Jag förstår vad du menar och jag tycker inte det är rimligt egentligen men det är så det ser ut för Blancpain. Märket är så pass ovanligt att man nog får räkna med en ordentlig värdeminskning om man köper nytt.

Jag förstår vad du menar och jag tycker inte det är rimligt egentligen men det är så det ser ut för Blancpain. Märket är så pass ovanligt att man nog får räkna med en ordentlig värdeminskning om man köper nytt.

Precis! Turaktigt nog så blir det nog att köpa begagnad som är servad för min del. (När det nu i livet blir möjligt). Men har marknaden har legat på samma nivå under längre tid eller tror ni att de kan komma att sjunka ännu mer/höjas?

Jag har ett visst minne om att jag sett en fifty fathoms på 40mm, är de enkla att få tag på? Har ni sett till några? Gjordes i en limiterad upplaga om jag kommer ihåg rätt.

Kanske rent av kommer något nytt från Blancpain i framtiden? Tror ni att de kommer släppa någon FF i 40-42mm?

Precis! Turaktigt nog så blir det nog att köpa begagnad som är servad för min del. (När det nu i livet blir möjligt). Men har marknaden har legat på samma nivå under längre tid eller tror ni att de kan komma att sjunka ännu mer/höjas?

Jag har ett visst minne om att jag sett en fifty fathoms på 40mm, är de enkla att få tag på? Har ni sett till några? Gjordes i en limiterad upplaga om jag kommer ihåg rätt.

Kanske rent av kommer något nytt från Blancpain i framtiden? Tror ni att de kommer släppa någon FF i 40-42mm?
De har gått upp mycket i begpris i takt med att nypriserna ökat. För 2-3 år sedan kunde man få en BP FF för 50-55, nu ligger de på 80-85. 40mm är limiterad, dyr som stryk och väldigt svår att hitta. Gå dock inte på måtten, prova! 45mm BP FF funkar på de flesta.

Äsch! Du vill bara att jag ska bli tjock! Hur många cm drar du själv i handled?

F.Ö hur tycker ni andrahandsmarknaden ser ut på chronon? Kikade igenom c24 igår och det fanns ex för 80-95tkr är det "rimligt"?

Jag gick från en 39mm roc till 45 mm bp. Den är stor. Men bär betydligt mindre än tex roo som ju är 42.

Se till och köp med länk, riktigt grym kvalité och komfort. Snyggare på band men kul med variation och kostar fläsk att köpa löst.

Bp vs sub på min arm.
IMG_8626.JPG

IMG_8627.JPG

Jag gick från en 39mm roc till 45 mm bp. Den är stor. Men bär betydligt mindre än tex roo som ju är 42.

Se till och köp med länk, riktigt grym kvalité och komfort. Snyggare på band men kul med variation och kostar fläsk att köpa löst.

Bp vs sub på min arm.
IMG_8626.JPG

IMG_8627.JPG
+att SubC är helt platt och sitter kass på handleden som inte får röra sig fritt. BP FF däremot är så kupad att man kan röra sig fritt vilket gör att klickan upplevs mycket smudigare än sina mått.

Nej custom canvas. Så nöjd att jag beställde ett till. Är lite av en torsk på "tillbehör" ;)
IMG_8561.JPG

Gammal bild, har skaffat ett till buckle och Oem gummi också :D
Kul med lite tillbehör. Tänkte nog köpa ett gummi här framöver. Vet du vart man kan hitt ett passande cordura band? Jag gillar canvas men det är väl inte så badvänligt?

God jul!

Tillbaka
Topp