Enda kända felet vad jag vet är klickbrickan till vridringen på tidiga årsmodeller av FF, ska vara åtgärdat nu.Vet ni om det är samma "problem" med Bathyscaphe?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Enda kända felet vad jag vet är klickbrickan till vridringen på tidiga årsmodeller av FF, ska vara åtgärdat nu.Vet ni om det är samma "problem" med Bathyscaphe?
Min vridring snurrade perfekt som ett kassaskåp till den gick sönder.Var inne och fingrade lite på Bathyscaphe på Nymans... går vridringen lika tung på alla BP? Även den vanliga FF? Man fick ju ta i mas grande liksom...
Var inne och fingrade lite på Bathyscaphe på Nymans... går vridringen lika tung på alla BP? Även den vanliga FF? Man fick ju ta i mas grande liksom...
Skönt att det är fixat på din i alla fall! Förstod jag det rätt att den är inne på ruckning för tillfället också?Min klickar väldigt distinkt, den är däremot inte "mas grande" trög, bara lagom mysig.
Jag fick nyligen reda på att den var inne hos BP 2014 för åtgärd av vridringen.
Nästan tragikomiskt att man kan ha misslyckats så fatalt med vridringen från början. Är det någon av er som vet vad det är som felar egentligen?
Ja, det stämmer. Den är färdig och jag hämtar den imorgonSkönt att det är fixat på din i alla fall! Förstod jag det rätt att den är inne på ruckning för tillfället också?
Kan inte du fråga imorgon hur många packningar det är på baksidan? Är nyfiken på om det är en eller två, vet ju att det ligger en "skyddsplåt" innanför locket.Ja, det stämmer. Den är färdig och jag hämtar den imorgon
Ligger enligt utsago nu på 3-4 sekunder plus per dag. Ska bli spännande att klocka den vid användning.
Här är två bilder, tyvärr lite suddiga, som jag fick från verkstaden .
Självklart, ska bara komma ihåg detKan inte du fråga imorgon hur många packningar det är på baksidan? Är nyfiken på om det är en eller två, vet ju att det ligger en "skyddsplåt" innanför locket.
Nej?Det är för övrigt så ett urverk ska se ut. Fyller tillsammans med det skyddande höljet upp hela boetten, mumma.
Inte världens finaste finishering om det är vad du syftar på men jag gillar den halvt industriella finishen.
Tycker snarare man reagerar på att boetten är för stor? Verket fyller inte ut boetten?Inte världens finaste finishering om det är vad du syftar på men jag gillar den halvt industriella finishen.
Urverket är ju inkapslat i en bur för att skapa magnetisk resistens, då blir det så. Finns ju även ett inre "antimagnetiskt" baklock så rotorn kan inte göras större. Tycker det ser härligt tooligt ut, lite old school jämfört med dagens urverk som har kiselspiral istället.Tycker snarare man reagerar på att boetten är för stor? Verket fyller inte ut boetten?
Det du ser är en klassisk verkshållare, något alla oversizetillverkare använder. Hur de sedan valt att utforma sin mjukmetallsbur är en skild sak. Hur ser den mindre varianten ut?Urverket är ju inkapslat i en bur för att skapa magnetisk resistens, då blir det så. Finns ju även ett inre "antimagnetiskt" baklock så rotorn kan inte göras större. Tycker det ser härligt tooligt ut, lite old school jämfört med dagens urverk som har kiselspiral istället.
Det finns en bur där runt, kolla 1:40 in i denna video.Det du ser är en klassisk verkshållare, något alla oversizetillverkare använder. Hur de sedan valt att utforma sin mjukmetallsbur är en skild sak. Hur ser den mindre varianten ut?
Vanlig verkshållare, eller vad är den gjord i för metall? I vilket fall är verket för litet för boetten, ser ut som de flesta lite större ur idag. Skulle iaf inte hyllat passningen.Det finns en bur där runt, kolla 1:40 in i denna video.
Urverket är framtaget för 45mm boetten, 40mm BP FF har ett annat äldre Piguet urverk.
Kan inte du fråga imorgon hur många packningar det är på baksidan? Är nyfiken på om det är en eller två, vet ju att det ligger en "skyddsplåt" innanför locket.
Edit: Garvar alltid åt den lilla rotorskruven.
Kallas bara "antimagnetic cage" av BP, är väl nån typ av metall. Men det har en funktion i alla fall.Vanlig verkshållare, eller vad är den gjord i för metall? I vilket fall är verket för litet för boetten, ser ut som de flesta lite större ur idag. Skulle iaf inte hyllat passningen.
Hurra!Nu är den hämtad. En packning var svaret.
Lite omogen diskussion från min del kanske då jag inte är så insatt, men hade varit kul att höra om ringen verkligen är i mjukmetall. Att plattan under tavlan och locket är tvivlar jag inte på. Verket måste ju vara rätt stort, men frågan är om de gjorde det lite mindre för att kunna använda till annat?Kallas bara "antimagnetic cage" av BP, är väl nån typ av metall. Men det har en funktion i alla fall.
BP har lite olika verk men detta urverk sitter inte i de mindre 38mm "Aqualung" modellerna. Om de verken bygger på samma platta vet jag inte men de verken har inte samma mått som detta, varken bredd eller tjocklek.Lite omogen diskussion från min del kanske då jag inte är så insatt, men hade varit kul att höra om ringen verkligen är i mjukmetall. Att plattan under tavlan och locket är tvivlar jag inte på. Verket måste ju vara rätt stort, men frågan är om de gjorde det lite mindre för att kunna använda till annat?
Skulle precis skriva det som @Joakim C skrev:Till de som vet finns aqualung i 40mm eller är de 38mm och många som skriver fel? Har inte riktigt fått något klarhet när jag sökt.
Det blir lite rörigt eftersom det ibland anges fel boettdiameter hos en del säljare. Agua Lung finns i båda storlekarna, 38 mm har Piguet-verket 1151 med 100 timmarsreserv och 40 mm med stort datum har ett 70-timmarsverk Piguet 6950. Jag skriver Piguet eftersom Blancpain i grunden använder dessa verk men numera kallar dem sina egna. De tillhör ju samma koncern och får ju betraktas som Blancpain i huset verk.
De senare verken använder silikonspiral och "fri gång" och ska servas av Blancpain (om unika delar behövs). De äldre är konventionella och delar finns mera allmänt. Det är ju speciella delar som kan bli problem vid en service och där är det bättre med verk som inte innehåller sådana om du vill kunna serva hos en gängse urmakare.
De större modellerna har jag lämnat därhän, men även de har Piguet-verk som bas. Kronografen har exempelvis Piguet cal 1185 och Blancpain kallar den F185.
Några exempel......
Bra info, jag trodde även de med stort datum var 38mm.
Ser ut som det blir att lämna in min kära Bathyscaphe på garantiservice. Datumhjulet fastnade för ett par dagar sedan och har inte rört sig sen dess
Nån som varit på Nymans Ur i liknande ärende eller är det bättre att kontakt direkt med Swatch Group?
Tråkigt. Du har inte haft den så länge eller hur? Hoppas det löser sig snabbt.Ser ut som det blir att lämna in min kära Bathyscaphe på garantiservice. Datumhjulet fastnade för ett par dagar sedan och har inte rört sig sen dess
Nån som varit på Nymans Ur i liknande ärende eller är det bättre att kontakt direkt med Swatch Group?
Tråkigt! Jag lämnar alltid in till tillverkaren (Swatch group i detta fall), gillar att ha direktkontakten. Men man gör som man vill.Ser ut som det blir att lämna in min kära Bathyscaphe på garantiservice. Datumhjulet fastnade för ett par dagar sedan och har inte rört sig sen dess
Nån som varit på Nymans Ur i liknande ärende eller är det bättre att kontakt direkt med Swatch Group?
Ok, ska göra ett försök med Swatch Group. Bara att ringa upp dem antar jag?Tråkigt! Jag lämnar alltid in till tillverkaren (Swatch group i detta fall), gillar att ha direktkontakten. Men man gör som man vill.