• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Blancpain-tråden

Var inne och fingrade lite på Bathyscaphe på Nymans... går vridringen lika tung på alla BP? Även den vanliga FF? Man fick ju ta i mas grande liksom...
 
Var inne och fingrade lite på Bathyscaphe på Nymans... går vridringen lika tung på alla BP? Även den vanliga FF? Man fick ju ta i mas grande liksom...

Min klickar väldigt distinkt, den är däremot inte "mas grande" trög, bara lagom mysig.
Jag fick nyligen reda på att den var inne hos BP 2014 för åtgärd av vridringen.

Nästan tragikomiskt att man kan ha misslyckats så fatalt med vridringen från början. Är det någon av er som vet vad det är som felar egentligen?
 
Min klickar väldigt distinkt, den är däremot inte "mas grande" trög, bara lagom mysig.
Jag fick nyligen reda på att den var inne hos BP 2014 för åtgärd av vridringen.

Nästan tragikomiskt att man kan ha misslyckats så fatalt med vridringen från början. Är det någon av er som vet vad det är som felar egentligen?
Skönt att det är fixat på din i alla fall! Förstod jag det rätt att den är inne på ruckning för tillfället också?
 
Skönt att det är fixat på din i alla fall! Förstod jag det rätt att den är inne på ruckning för tillfället också?
Ja, det stämmer. Den är färdig och jag hämtar den imorgon :)
Ligger enligt utsago nu på 3-4 sekunder plus per dag. Ska bli spännande att klocka den vid användning.

Här är två bilder, tyvärr lite suddiga, som jag fick från verkstaden :).
IMG_0985.jpg
IMG_0986.jpg
 
Ja, det stämmer. Den är färdig och jag hämtar den imorgon :)
Ligger enligt utsago nu på 3-4 sekunder plus per dag. Ska bli spännande att klocka den vid användning.

Här är två bilder, tyvärr lite suddiga, som jag fick från verkstaden :).
IMG_0985.jpg
IMG_0986.jpg
Kan inte du fråga imorgon hur många packningar det är på baksidan? Är nyfiken på om det är en eller två, vet ju att det ligger en "skyddsplåt" innanför locket.

Edit: Garvar alltid åt den lilla rotorskruven. :)
 
Tycker snarare man reagerar på att boetten är för stor? Verket fyller inte ut boetten?
Urverket är ju inkapslat i en bur för att skapa magnetisk resistens, då blir det så. Finns ju även ett inre "antimagnetiskt" baklock så rotorn kan inte göras större. Tycker det ser härligt tooligt ut, lite old school jämfört med dagens urverk som har kiselspiral istället.
 
Urverket är ju inkapslat i en bur för att skapa magnetisk resistens, då blir det så. Finns ju även ett inre "antimagnetiskt" baklock så rotorn kan inte göras större. Tycker det ser härligt tooligt ut, lite old school jämfört med dagens urverk som har kiselspiral istället.
Det du ser är en klassisk verkshållare, något alla oversizetillverkare använder. Hur de sedan valt att utforma sin mjukmetallsbur är en skild sak. Hur ser den mindre varianten ut?
 
Det du ser är en klassisk verkshållare, något alla oversizetillverkare använder. Hur de sedan valt att utforma sin mjukmetallsbur är en skild sak. Hur ser den mindre varianten ut?
Det finns en bur där runt, kolla 1:40 in i denna video.

Urverket är framtaget för 45mm boetten, 40mm BP FF har ett annat äldre Piguet urverk.
 
Det finns en bur där runt, kolla 1:40 in i denna video.

Urverket är framtaget för 45mm boetten, 40mm BP FF har ett annat äldre Piguet urverk.
Vanlig verkshållare, eller vad är den gjord i för metall? I vilket fall är verket för litet för boetten, ser ut som de flesta lite större ur idag. Skulle iaf inte hyllat passningen.
 
Vanlig verkshållare, eller vad är den gjord i för metall? I vilket fall är verket för litet för boetten, ser ut som de flesta lite större ur idag. Skulle iaf inte hyllat passningen.
Kallas bara "antimagnetic cage" av BP, är väl nån typ av metall. Men det har en funktion i alla fall. :bored:
 
Kallas bara "antimagnetic cage" av BP, är väl nån typ av metall. Men det har en funktion i alla fall. :bored:
Lite omogen diskussion från min del kanske då jag inte är så insatt, men hade varit kul att höra om ringen verkligen är i mjukmetall. Att plattan under tavlan och locket är tvivlar jag inte på. Verket måste ju vara rätt stort, men frågan är om de gjorde det lite mindre för att kunna använda till annat?
 
Lite omogen diskussion från min del kanske då jag inte är så insatt, men hade varit kul att höra om ringen verkligen är i mjukmetall. Att plattan under tavlan och locket är tvivlar jag inte på. Verket måste ju vara rätt stort, men frågan är om de gjorde det lite mindre för att kunna använda till annat?
BP har lite olika verk men detta urverk sitter inte i de mindre 38mm "Aqualung" modellerna. Om de verken bygger på samma platta vet jag inte men de verken har inte samma mått som detta, varken bredd eller tjocklek.

Detta verket sitter bara i FF-modellerna (där ingår Bathyscaphe). En nyare version av samma urverk med ballansfjäder i kisel sitter i Bathyscape, behöver på grund av spiralen ingen bur.
 
Senast ändrad:
Till de som vet finns aqualung i 40mm eller är de 38mm och många som skriver fel? Har inte riktigt fått något klarhet när jag sökt.
 
Är det nån som vet om vanliga FF-gummit passar på Bathyn?
Jag har googlat efter bilder utan att hitta nåt men det vore grymt kul att se..
 
Det blir lite rörigt eftersom det ibland anges fel boettdiameter hos en del säljare. Agua Lung finns i båda storlekarna, 38 mm har Piguet-verket 1151 med 100 timmarsreserv och 40 mm med stort datum har ett 70-timmarsverk Piguet 6950. Jag skriver Piguet eftersom Blancpain i grunden använder dessa verk men numera kallar dem sina egna. De tillhör ju samma koncern och får ju betraktas som Blancpain i huset verk.

De senare verken använder silikonspiral och "fri gång" och ska servas av Blancpain (om unika delar behövs). De äldre är konventionella och delar finns mera allmänt. Det är ju speciella delar som kan bli problem vid en service och där är det bättre med verk som inte innehåller sådana om du vill kunna serva hos en gängse urmakare.

De större modellerna har jag lämnat därhän, men även de har Piguet-verk som bas. Kronografen har exempelvis Piguet cal 1185 och Blancpain kallar den F185.

Några exempel......
5127_31_2.jpg

Agua-Lung.jpg

Skulle precis skriva det som @Joakim C skrev:

38 mm
blancpain_image.652496.jpg



40 mm
Blancpain-2850B-1130A-64B.jpg
Bra info, jag trodde även de med stort datum var 38mm.
 
Ser ut som det blir att lämna in min kära Bathyscaphe på garantiservice. Datumhjulet fastnade för ett par dagar sedan och har inte rört sig sen dess :(

Nån som varit på Nymans Ur i liknande ärende eller är det bättre att kontakt direkt med Swatch Group?

IMG_0255.JPG
 
Ser ut som det blir att lämna in min kära Bathyscaphe på garantiservice. Datumhjulet fastnade för ett par dagar sedan och har inte rört sig sen dess :(

Nån som varit på Nymans Ur i liknande ärende eller är det bättre att kontakt direkt med Swatch Group?

IMG_0255.JPG

Vad tråkigt :(
Du ska nog lämna den där du köpte den så skickar dom den vidare.
 
Ser ut som det blir att lämna in min kära Bathyscaphe på garantiservice. Datumhjulet fastnade för ett par dagar sedan och har inte rört sig sen dess :(

Nån som varit på Nymans Ur i liknande ärende eller är det bättre att kontakt direkt med Swatch Group?

IMG_0255.JPG
Tråkigt. Du har inte haft den så länge eller hur? Hoppas det löser sig snabbt.
 
Ser ut som det blir att lämna in min kära Bathyscaphe på garantiservice. Datumhjulet fastnade för ett par dagar sedan och har inte rört sig sen dess :(

Nån som varit på Nymans Ur i liknande ärende eller är det bättre att kontakt direkt med Swatch Group?

IMG_0255.JPG
Tråkigt! Jag lämnar alltid in till tillverkaren (Swatch group i detta fall), gillar att ha direktkontakten. Men man gör som man vill.
 
Tillbaka
Topp