• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Blancpain-tråden

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Appråpo bathyscape och ceramic. Är det bara jag som ser ceramic som jämfört med sneakers det är skor men inte riktiga skor typ randsydda läder sula men likaväl casual nice och bekväma!? Jag är absolut inte emot nymodigheter men jag har fortfarande inte hittat en modell som har 100 % harmoni mellan ceramic boett och design. Tycker personligen att omegas dsotm black black är bra förutom varumärket. Hade gärna sett en ceramisk Blancpain som inte var så stereotyp dvs något helt nytt för annars funkar stål bra för mig!
Jag tycker keramiska klockor är jäkligt coola, DSOTM är inget undantag. Svart keramik tar ju bort alla nackdelar med svart DLC/PVD samtidigt som de är lätta, extremt reptåligt mm. Att ta steget att betala så pass mycket extra för att få keramik tar däremot emot. Jag tror att mycket är vanesak, det tog ganska lång tid och flera försök innan jag vande mig och började uppskatta klockor i titan också.

IMG_0145.JPG

Sjukt snyggt på just kronografer tycker jag.
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Jag tycker keramiska klockor är jäkligt coola, DSOTM är inget undantag. Svart keramik tar ju bort alla nackdelar med svart DLC/PVD samtidigt som de är lätta, extremt reptåligt mm. Att ta steget att betala så pass mycket extra för att få keramik tar däremot emot. Jag tror att mycket är vanesak, det tog ganska lång tid och flera försök innan jag vande mig och började uppskatta klockor i titan också.

IMG_0145.JPG

Sjukt snyggt på just kronografer tycker jag.
Jag hade gärna viljat vara mer försäkrad att kunna reparera ceramiska klockor (sneakers) innan jag lägger 65'+ Nu börja lapping maskiner bli allt mer vanligt med fantastisk resultat tycker jag personligen och hoppas att kunna få se något motsvarande på ceramiska klockor om det är möjligt dvs! Eller det kanske blir som vintage porslin I framtiden lite krackelerat och charmigt ;)
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Att reparera en boett i keram tror jag inte går. Likt ett knivblad i keram som tappas i golvet och går itu är det kört och bara att ersätta med ett nytt.
Precis det är det som är grejen! Men tänkte på fliser etc generellt. Sorry by the way angående yonssons håriga arm kommentar var inte meningen att starta något käbbel men försökte bara vara lustig ;)Men jag tror det är färdig diskuterat nu. Dags och logga av ha en trevlig kväll alla!
 

Ceramic

Cartier
Appråpo bathyscape och ceramic. Är det bara jag som ser ceramic som jämfört med sneakers det är skor men inte riktiga skor typ randsydda läder sula men likaväl casual nice och bekväma!? Jag är absolut inte emot nymodigheter men jag har fortfarande inte hittat en modell som har 100 % harmoni mellan ceramic boett och design. Tycker personligen att omegas dsotm black black är bra förutom varumärket. Hade gärna sett en ceramisk Blancpain som inte var så stereotyp dvs något helt nytt för annars funkar stål bra för mig!

Därför man har lite av varje common project sneakers och DSOTM black black för casual. Lanvin sneakers och Blancpain när man ska flyga first class ;).
IMG_9618.JPG

@Joakim C bägge klockorna är mina och det är även bilden :happyhappy:
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Därför man har lite av varje common project sneakers och DSOTM black black för casual. Lanvin sneakers och Blancpain när man ska flyga first class ;).
IMG_9618.JPG

@Joakim C bägge klockorna är mina och det är även bilden :happyhappy:
Vill bara starta med att säga trevlig helg till alla galningar ;)

Hehe men du vet att sneakers bara ser schabiga ut när dom får repor, men på riktigt kvalitets läder får det bara en härlig patina ;) Dock har jag varit nära att köpa Lanvin pjucks flera gånger men föredrar bättre svart gummi kant och Lanvin är som oftast 95% vit.

Och för att hålla mig till ämnet så tycker jag fex att fifty phantoms är fin och lätt en klocka som jag vill prova i framtiden, men sist jag kikade på en hos Bjerke såg den ut som ett par lackskor i finishingen? Hur upplever ni finishingen idag ni som äger en, är den fortfarande blank och fin eller har den blivit dammig om ni förstår vad jag menar?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vill bara starta med att säga trevlig helg till alla galningar ;)

Hehe men du vet att sneakers bara ser schabiga ut när dom får repor, men på riktigt kvalitets läder får det bara en härlig patina ;) Dock har jag varit nära att köpa Lanvin pjucks flera gånger men föredrar bättre svart gummi kant och Lanvin är som oftast 95% vit.

Och för att hålla mig till ämnet så tycker jag fex att fifty phantoms är fin och lätt en klocka som jag vill prova i framtiden, men sist jag kikade på en hos Bjerke såg den ut som ett par lackskor i finishingen? Hur upplever ni finishingen idag ni som äger en, är den fortfarande blank och fin eller har den blivit dammig om ni förstår vad jag menar?
Ju mer man använder en blank klocka ju mattare blir den. Jag ser inget direkt fel på det, första repan är lite tråkig men bruksspår syns mindre jämfört med på borstade boetter. I direkt solljus och vid fotografering kan det dock se illa ut men en välanvänd tidigare blank boett. Bandhornen på FF är ju så små att det inte blir för mycket bling, en blankpolerade bratte med vridning och länk tycker jag däremot ser vräkig och billig ut.
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Ju mer man använder en blank klocka ju mattare blir den. Jag ser inget direkt fel på det, första repan är lite tråkig men bruksspår syns mindre jämfört med på borstade boetter. I direkt solljus och vid fotografering kan det dock se illa ut men en välanvänd tidigare blank boett. Bandhornen på FF är ju så små att det inte blir för mycket bling, en blankpolerade bratte med vridning och länk tycker jag däremot ser vräkig och billig ut.
Ålrajt måste tillägga att jag har aldrig haft i handen utan bara spanat på en i monter med spotlights!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ålrajt måste tillägga att jag har aldrig haft i handen utan bara spanat på en i monter med spotlights!
IMG_0091.JPG

Ofta tar man ju bilder som framhäver tavlan vilket tar fram de övriga blanka delarna av klockan men klickan varierar ju utseendemässigt beroende på ljusförhållanden.

IMG_0068.JPG

Bilbild: mycket indirekt ljus

IMG_0072.JPG

IMG_0157.JPG

Inomhus.

Personligen tycker jag att de blanka delarna kompletterar resten bra, det är ju mycket svart dessutom och safirdelarna är inte så blingiga förutom i direkt solljus. Butiksljus är ju hemskt, direkt och skarpt ljus. Framförallt JLCs klockor ser hemska ut i butiksljus, de blir helt platta och tavlorna kommer inte till sin rätt. Jag gissar att det kan bli liknande för BP FF i spotlightljus.​
 

Ceramic

Cartier
Vill bara starta med att säga trevlig helg till alla galningar ;)

Hehe men du vet att sneakers bara ser schabiga ut när dom får repor, men på riktigt kvalitets läder får det bara en härlig patina ;) Dock har jag varit nära att köpa Lanvin pjucks flera gånger men föredrar bättre svart gummi kant och Lanvin är som oftast 95% vit.

Och för att hålla mig till ämnet så tycker jag fex att fifty phantoms är fin och lätt en klocka som jag vill prova i framtiden, men sist jag kikade på en hos Bjerke såg den ut som ett par lackskor i finishingen? Hur upplever ni finishingen idag ni som äger en, är den fortfarande blank och fin eller har den blivit dammig om ni förstår vad jag menar?

Det @yonsson sa! Tror även avsaknaden av flata ytor bidrar till att bling effekten blir längre och hairlines döljs bättre.

@Xalle måste upplevas på armen. Får styra upp en gtg.

Off topic;
Vit kant och svart klocka idag
IMG_9623.JPG


God helg :)
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
blanka delarna kompletterar resten bra, d
Men safir bezelen är ju så bling det kan bli och tar betydligt mer uppmärksamhet än den polerade boetten. Men det var just bezelen som fångade mitt intresse till en början i en positiv bemärkelse. Men så kommer tiden när man börjar syna i detaljerna och intresset stagnerar eller avtar.

Off topics: @Ceramic yes har aldrig varit på på GTG :) vi borde vara ganska många bananskalare som är på TS, KS och Tidsindikatorn och bor i väst Europa.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
@Xalle , fast jag hävdar ju att ringen inte är så blingig IRL, kameran förstärker ju reflektioner som du vet. Den är ju helt svart.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Jag ser att många BP här i tråden har borstade länkar till polerad boett. Är det "standard"?
Jag tycker att det är en riktigt lyckad kombination.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Den här är riktigt cool tycker jag.
Blancpain-Fifty-Fathoms-Bathyscaphe-Flyback-Chronograph-Ocean-Committment-II-Perpetuelle-768x512.png
20170114_131910.png


Sen blir jag fruktansvärt glad när jag läser sånt här:

"Blancpain stepped up its commitment to the underwater world in 2014 with the collaborative gathering of all its partnerships in the realm of ocean exploration and preservation under the label “Blancpain Ocean Commitment”, as well as with the launch of the first series of Ocean Commitment limited edition watches. Having financed ten expeditions and with donations having helped to protect an additional three million square kilometers of marine areas, Blancpain is renewing its support of the program with the launch of a new all-blue limited edition Blancpain Ocean Committment II: for each timepiece sold in this 250-piece limited edition, an amount of 1000 Euro will be donated in support of scientific expeditions and ocean research (i.e. 250,000 Euro)."
 

matage

Omega
Den keramiska Bathyn är sjukt cool och så även Ocean Commitment... på andra :)
Jag har nån hangup på att jag gillar tyngd på armen så även om både keramik och titan SER bra ut så KÄNNS de inte som jag vill.

Idealet vore väl en klassisk FF i Platina men vad jag vet gjordes väl bara platinaversionen som limited i modellen utan safirring.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Den keramiska Bathyn är sjukt cool och så även Ocean Commitment... på andra :)
Jag har nån hangup på att jag gillar tyngd på armen så även om både keramik och titan SER bra ut så KÄNNS de inte som jag vill.

Idealet vore väl en klassisk FF i Platina men vad jag vet gjordes väl bara platinaversionen som limited i modellen utan safirring.
Det jag vänder mig mest emot vad gäller materialval är glasbaksida, sjukt obekvämt!
 
Topp