Det låter ju som en fråga någorlunda riktad inom mitt erfarenhetsområde.
Jag har ägt både en 5015 och en SBGA003, alltså samma modell som 203 fast den äldre tavlan. Modellerna är ju inom olika kategorier vad gäller typ och pris så det blir lite orättvis jämförelse, förbered dig på det.
Tavla: Jämnt skägg men troligtvis GS
Visare: GS
Boettfinish: GS
Proportioner: BP
Länk: BP (om jag jämför GS-länken med min 20mm BP-länk, har inte hanterat 23mm BP-länk.
Urverk: Beror på vad du uppskattar, GSen är ju definitivt användarvänlig ur den aspekten.
Detta är ju två tillverkare som ligger mig väldigt varmt om hjärtat. Jag brukar alltid säga att GS är i princip oslagbara på detaljnivå men faller på proportionerna och länkarna, framförallt på deras dykarklockors lås. 203 exempelvis är en väldigt välbyggd klocka men aningens är tung, för tjock och för bred.
Personligen tänker jag BP utan tvekan inom dyk-kategorin, GS inom i princip alla andra kategorier. Men det gäller att spana runt lite gör att hitta de bästa GS-modellerna, de som är välavvägda proportionsssigt exempelvis SBGV009.
Vad man såklart bör ta i beaktande är att den slutliga produkten och upplevelsen av den givetvis är mer än summan av delarnas individuella kvalitet. En klocka som är grymt välarbetad kan sitta riktigt dåligt på handleden eller kännas helt intetsägande beroende på vem som provar den.
Edit:
Spana in SBGE001/201