Loshin
Silver
Grymt snygg!
God morgon!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Grymt snygg!
God morgon!
Är väldigt nöjd. Många roliga detaljer att studera.Grymt snygg!
Bra att någon håller tråden levande!
God morgon!
Jäklar vad fin den är!
God morgon!
Grymt skoj! Teamwork...Tänkte bara ge er lite info. Trycktestade min BP FF hos Klockmaster på Frölunda torg och den fick underkänt vid test till 10ATM. Mycket märkligt tyckte jag och mailade BP.
Blancpain svarade att den troligtvis var tät men att vissa trycktestare kan ha svårt att registrera kompressionen eftersom klockan är så stabil. (Älskar att de förutsätter att det inte är klockan det är fel på, utan maskinen).
De rådde mig att skicka klockan till Swatch Group STHLM för ett trycktest i deras maskin. Jag ringde till STHLM och fråga om det var någon idé att testa att trycka den hos Jarl Sandin, de säljer ju Omega mm och kanske har en bättre maskin. De visste inte vad JS hade för maskin men sa att jag kunde testa. Misslyckas den på det sättet så kan jag skicka upp den för ett BP-specifikt test.
Med hjälp av @_jonte kom jag fram till att butikerna har olika maskiner och att JS maskin troligtvis var bättre så det var värt ett försök.
Idag var jag där och trycktestade den igen och den gick igenom testet med bra resultat. Så nu har jag en klocka i kanonskick med amplitud på 300 som dessutom är tät. Redo för sommaren!
Klart jag kommer göra det själv. Det finns ingen jag litar på mer än mig själv när det gäller så simpla saker.Kommer du gå för vanlig 0.9 hex och göra band bytena själv @yonsson?
Servicebok har jag alltid undrat varför inte alla mekaniska klockor (åtminstone lite dyrare märkessklockor) kommer med. Borde väl vara nästan lika självklart som med en bil?Nu tänker jag bara utgå från att fler än jag tycker detta kul.
Denna servicebok medföljer alltså vid köp. Här finns råd samt plats för att regga service mm.
Instruktionsbok
Bandbytarverktyget ska vara svindyrt har jag läst. Typ 10 papp.
Håller med men det finns ju så mycket fake och skit i klockbranschen, kanske är för att man inte ska kunna fuska med att den varit på service..Servicebok har jag alltid undrat varför inte alla mekaniska klockor (åtminstone lite dyrare märkessklockor) kommer med. Borde väl vara nästan lika självklart som med en bil?
Ironi eller inte?Jag har det där bandbytarverktyget men har aldrig andvänt den. Tänk om jag repar klockan?
Inte. Haha! Jag ska göra ett allvarligt försök någon gång. Kalla mig fegIroni eller inte?
Fegis!Inte. Haha! Jag ska göra ett allvarligt försök någon gång. Kalla mig feg
Har du kuttet så har du väl även gummi? Fick hem ett Hirsch pure för någon dag sedan. Det verkar riktigt bra (i naturgummi).Jag ska göra ett seriöst försök så fort jag har ett bra armband som alternativ till länken
Jag har ett gummi men det är inget vanligt armband. Ändlänkarna är kvar och de fäster man på gummit. Snodde foto från nätet:Har du kuttet så har du väl även gummi? Fick hem ett Hirsch pure för någon dag sedan. Det verkar riktigt bra (i naturgummi).
Vad jag menade tidigare är att man måste skruva verktyget tills det fäster i skruven utan att faltislt se skruven. Det kommer ju garanterat repa skruven. Lättare att använda vanligt verktyg så man ser vad man gör.
Inte jättesexigt.Jag har ett gummi men det är inget vanligt armband. Ändlänkarna är kvar och de fäster man på gummit. Snodde foto från nätet:
Var helt 100 på att jag hade så små hexnycklar men tydligen inte. Blir säkert ett helsike att jaga fatt på.Kommer du gå för vanlig 0.9 hex och göra band bytena själv @yonsson?
https://www.conrad.se/?websale8=con...ntent=825634&gclid=CJuniei-rc0CFYXbcgodIX0AjAVar helt 100 på att jag hade så små hexnycklar men tydligen inte. Blir säkert ett helsike att jaga fatt på.
SKönt att det löste sig då. Hur håller den tiden upplever du?Tänkte bara ge er lite info. Trycktestade min BP FF hos Klockmaster på Frölunda torg och den fick underkänt vid test till 10ATM. Mycket märkligt tyckte jag och mailade BP.
Blancpain svarade att den troligtvis var tät men att vissa trycktestare kan ha svårt att registrera kompressionen eftersom klockan är så stabil. (Älskar att de förutsätter att det inte är klockan det är fel på, utan maskinen).
De rådde mig att skicka klockan till Swatch Group STHLM för ett trycktest i deras maskin. Jag ringde till STHLM och fråga om det var någon idé att testa att trycka den hos Jarl Sandin, de säljer ju Omega mm och kanske har en bättre maskin. De visste inte vad JS hade för maskin men sa att jag kunde testa. Misslyckas den på det testet så kan jag skicka upp den för ett BP-specifikt test.
Med hjälp av @_jonte kom jag fram till att butikerna har olika maskiner och att JS maskin troligtvis var bättre så det var värt ett försök.
Idag var jag där (hos Jarl Sandin) och trycktestade den igen och den gick igenom testet med bra resultat. Så nu har jag en klocka i kanonskick med amplitud på 300 som dessutom är tät. Redo för sommaren!
Finns nog även på en välsorterad järnhandel!
Haha näInte jättesexigt.
Har inte kollat så noga än men den går lite för fort. Bra amplitud dock (som sagt). Har förstått det som att ruckning tyvärr kräver rätt specialverktyg.SKönt att det löste sig då. Hur håller den tiden upplever du?
Jag brukar förespråka att köpa länk och komplettera med nato men i detta fallet säger jag nato. Tycker varken länken är skön eller snygg i h klockan gör sig jäkligt bra på nato.Länk eller ej?
Har äntligen kommit till skott att bestämma mig så inom närmsta månaderna kommer jag äntligen slå till på en Bathy i stål och grå tavla.
Jag var helt klar över att det var Nato som gällde men testade den (förvisso Chrono) på länk i NYC häromveckan och då var beslutet inte lika lätt längre... Jäklar vad skönt den satt!
Länken skulle jag väl klassa som fulsnygg men jag tycker den synkar bra med klockans design i övrigt och den är underbart tung.
Jag är helt säker på att jag kommer ha ett Nato också men.... beslutsvåndan om länken håller mig vaken om natten..
Länken kostar väl i runda slängar 25-30 KSEK att köpa aftermarket medan om man kollar på kompletta klockor så finns det ex på ca 17-20KSEK diff mellan länk/nato...
Så inte för att jag tror det nödvändigtvis hjälper men jag vänder mig därför till den här tråden för smakråd: