• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Blancpain-tråden

Loshin

Panerai
image.jpeg

image.jpeg

God morgon!
Grymt snygg!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tänkte bara ge er lite info. Trycktestade min BP FF hos Klockmaster på Frölunda torg och den fick underkänt vid test till 10ATM. Mycket märkligt tyckte jag och mailade BP.

Blancpain svarade att den troligtvis var tät men att vissa trycktestare kan ha svårt att registrera kompressionen eftersom klockan är så stabil. (Älskar att de förutsätter att det inte är klockan det är fel på, utan maskinen).

De rådde mig att skicka klockan till Swatch Group STHLM för ett trycktest i deras maskin. Jag ringde till STHLM och fråga om det var någon idé att testa att trycka den hos Jarl Sandin, de säljer ju Omega mm och kanske har en bättre maskin. De visste inte vad JS hade för maskin men sa att jag kunde testa. Misslyckas den på det testet så kan jag skicka upp den för ett BP-specifikt test.

Med hjälp av @_jonte kom jag fram till att butikerna har olika maskiner och att JS maskin troligtvis var bättre så det var värt ett försök.
image.jpeg

Idag var jag där (hos Jarl Sandin) och trycktestade den igen och den gick igenom testet med bra resultat. Så nu har jag en klocka i kanonskick med amplitud på 300 som dessutom är tät. Redo för sommaren! :D
 
Senast ändrad:

_jonte

Patek
Tänkte bara ge er lite info. Trycktestade min BP FF hos Klockmaster på Frölunda torg och den fick underkänt vid test till 10ATM. Mycket märkligt tyckte jag och mailade BP.

Blancpain svarade att den troligtvis var tät men att vissa trycktestare kan ha svårt att registrera kompressionen eftersom klockan är så stabil. (Älskar att de förutsätter att det inte är klockan det är fel på, utan maskinen).

De rådde mig att skicka klockan till Swatch Group STHLM för ett trycktest i deras maskin. Jag ringde till STHLM och fråga om det var någon idé att testa att trycka den hos Jarl Sandin, de säljer ju Omega mm och kanske har en bättre maskin. De visste inte vad JS hade för maskin men sa att jag kunde testa. Misslyckas den på det sättet så kan jag skicka upp den för ett BP-specifikt test.

Med hjälp av @_jonte kom jag fram till att butikerna har olika maskiner och att JS maskin troligtvis var bättre så det var värt ett försök.
image.jpeg

Idag var jag där och trycktestade den igen och den gick igenom testet med bra resultat. Så nu har jag en klocka i kanonskick med amplitud på 300 som dessutom är tät. Redo för sommaren! :D
Grymt skoj! Teamwork... :D
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nu tänker jag bara utgå från att fler än jag tycker detta kul. :D
image.jpeg

Denna servicebok medföljer alltså vid köp. Här finns råd samt plats för att regga service mm.

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg


Instruktionsbok
image.jpeg

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Bandbytarverktyget ska vara svindyrt har jag läst. Typ 10 papp. :D
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Nu tänker jag bara utgå från att fler än jag tycker detta kul. :D
image.jpeg

Denna servicebok medföljer alltså vid köp. Här finns råd samt plats för att regga service mm.

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg


Instruktionsbok
image.jpeg

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Bandbytarverktyget ska vara svindyrt har jag läst. Typ 10 papp. :D
Servicebok har jag alltid undrat varför inte alla mekaniska klockor (åtminstone lite dyrare märkessklockor) kommer med. Borde väl vara nästan lika självklart som med en bil?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Servicebok har jag alltid undrat varför inte alla mekaniska klockor (åtminstone lite dyrare märkessklockor) kommer med. Borde väl vara nästan lika självklart som med en bil?
Håller med men det finns ju så mycket fake och skit i klockbranschen, kanske är för att man inte ska kunna fuska med att den varit på service..
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag ska göra ett seriöst försök så fort jag har ett bra armband som alternativ till länken :D
Har du kuttet så har du väl även gummi? Fick hem ett Hirsch pure för någon dag sedan. Det verkar riktigt bra (i naturgummi).

Vad jag menade tidigare är att man måste skruva verktyget tills det fäster i skruven utan att faltislt se skruven. Det kommer ju garanterat repa skruven. Lättare att använda vanligt verktyg så man ser vad man gör.
 

Cristian

Rolex
2-Faktor
Har du kuttet så har du väl även gummi? Fick hem ett Hirsch pure för någon dag sedan. Det verkar riktigt bra (i naturgummi).

Vad jag menade tidigare är att man måste skruva verktyget tills det fäster i skruven utan att faltislt se skruven. Det kommer ju garanterat repa skruven. Lättare att använda vanligt verktyg så man ser vad man gör.
Jag har ett gummi men det är inget vanligt armband. Ändlänkarna är kvar och de fäster man på gummit. Snodde foto från nätet:
image.jpeg
 

par

Patek
2-Faktor
Tänkte bara ge er lite info. Trycktestade min BP FF hos Klockmaster på Frölunda torg och den fick underkänt vid test till 10ATM. Mycket märkligt tyckte jag och mailade BP.

Blancpain svarade att den troligtvis var tät men att vissa trycktestare kan ha svårt att registrera kompressionen eftersom klockan är så stabil. (Älskar att de förutsätter att det inte är klockan det är fel på, utan maskinen).

De rådde mig att skicka klockan till Swatch Group STHLM för ett trycktest i deras maskin. Jag ringde till STHLM och fråga om det var någon idé att testa att trycka den hos Jarl Sandin, de säljer ju Omega mm och kanske har en bättre maskin. De visste inte vad JS hade för maskin men sa att jag kunde testa. Misslyckas den på det testet så kan jag skicka upp den för ett BP-specifikt test.

Med hjälp av @_jonte kom jag fram till att butikerna har olika maskiner och att JS maskin troligtvis var bättre så det var värt ett försök.
image.jpeg

Idag var jag där (hos Jarl Sandin) och trycktestade den igen och den gick igenom testet med bra resultat. Så nu har jag en klocka i kanonskick med amplitud på 300 som dessutom är tät. Redo för sommaren! :D
SKönt att det löste sig då. Hur håller den tiden upplever du?
 

matage

Omega
Länk eller ej?

Har äntligen kommit till skott att bestämma mig så inom närmsta månaderna kommer jag äntligen slå till på en Bathy i stål och grå tavla.
Jag var helt klar över att det var Nato som gällde men testade den (förvisso Chrono) på länk i NYC häromveckan och då var beslutet inte lika lätt längre... Jäklar vad skönt den satt!

Länken skulle jag väl klassa som fulsnygg men jag tycker den synkar bra med klockans design i övrigt och den är underbart tung.
Jag är helt säker på att jag kommer ha ett Nato också men.... beslutsvåndan om länken håller mig vaken om natten..
Länken kostar väl i runda slängar 25-30 KSEK att köpa aftermarket medan om man kollar på kompletta klockor så finns det ex på ca 17-20KSEK diff mellan länk/nato...

Så inte för att jag tror det nödvändigtvis hjälper men jag vänder mig därför till den här tråden för smakråd:
bathy-bracelet.jpg


blancpain-fifty-fathoms-bathyscaphe-11.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Länk eller ej?

Har äntligen kommit till skott att bestämma mig så inom närmsta månaderna kommer jag äntligen slå till på en Bathy i stål och grå tavla.
Jag var helt klar över att det var Nato som gällde men testade den (förvisso Chrono) på länk i NYC häromveckan och då var beslutet inte lika lätt längre... Jäklar vad skönt den satt!

Länken skulle jag väl klassa som fulsnygg men jag tycker den synkar bra med klockans design i övrigt och den är underbart tung.
Jag är helt säker på att jag kommer ha ett Nato också men.... beslutsvåndan om länken håller mig vaken om natten..
Länken kostar väl i runda slängar 25-30 KSEK att köpa aftermarket medan om man kollar på kompletta klockor så finns det ex på ca 17-20KSEK diff mellan länk/nato...

Så inte för att jag tror det nödvändigtvis hjälper men jag vänder mig därför till den här tråden för smakråd:
bathy-bracelet.jpg


blancpain-fifty-fathoms-bathyscaphe-11.jpg
Jag brukar förespråka att köpa länk och komplettera med nato men i detta fallet säger jag nato. Tycker varken länken är skön eller snygg i h klockan gör sig jäkligt bra på nato.

Kommer du köra på standardversionen eller chrono ?
 
Topp