• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Blancpain-tråden

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Göteborg! :woot:
 

matage

Omega
Jag brukar förespråka att köpa länk och komplettera med nato men i detta fallet säger jag nato. Tycker varken länken är skön eller snygg i h klockan gör sig jäkligt bra på nato.

Kommer du köra på standardversionen eller chrono ?

Jag kommer köra standardversionen i stål, Meteror Gray Dial och utan Chrono.
Jag gillar den lite "tomma" designen plus att den fantastiska starbursten kommer fram bättre utan subdials.

Passformen på länken är nog ganska individuell så på mig satt den som en smäck. Sen att jag hittills inte lyckats se ett foto på den som gör den rättvisa i verkligheten är en annan femma. Den är ju absolut ingen klassiskt snygg design men å andra sidan har jag samma feeling för Bathy'n.

Den fanns inte ens på radarn när jag provade den klassiska FF'en och jag fastnade inte ens för den i montern. Men på armen klickade den och har växt sen dess..
 

Oew

Rolex
Inte en FF men väl en Blancpain! Står i valet och kvalet ifall jag ska låta polera min villeret. Den har aldrig blivit polerad innan men tänker att det kan vara härligt att ha den helt utan repor och dings eftersom jag ändå aldrig kommer sälja den. Vad tycker ni? Är också sugen på att köpa ett nytt band, men osäker på vad som funkar bra till gulguld?
image.jpeg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Inte en FF men väl en Blancpain! Står i valet och kvalet ifall jag ska låta polera min villeret. Den har aldrig blivit polerad innan men tänker att det kan vara härligt att ha den helt utan repor och dings eftersom jag ändå aldrig kommer sälja den. Vad tycker ni? Är också sugen på att köpa ett nytt band, men osäker på vad som funkar bra till gulguld?
image.jpeg
Jag hade inte gjort det.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har ett oanvänt svart 23mm nato med borstade detaljer från Strapcode. Beställde med polerade detaljer och fick med borstade. Betalade 216kr inkl frakt. Om någon vill ha det så räcker det med 200kr swishat inkl frakt. Slipper gärna returnera det.
 

mega

Rolex
Länk eller ej?

Har äntligen kommit till skott att bestämma mig så inom närmsta månaderna kommer jag äntligen slå till på en Bathy i stål och grå tavla.
Jag var helt klar över att det var Nato som gällde men testade den (förvisso Chrono) på länk i NYC häromveckan och då var beslutet inte lika lätt längre... Jäklar vad skönt den satt!

Länken skulle jag väl klassa som fulsnygg men jag tycker den synkar bra med klockans design i övrigt och den är underbart tung.
Jag är helt säker på att jag kommer ha ett Nato också men.... beslutsvåndan om länken håller mig vaken om natten..
Länken kostar väl i runda slängar 25-30 KSEK att köpa aftermarket medan om man kollar på kompletta klockor så finns det ex på ca 17-20KSEK diff mellan länk/nato...

Så inte för att jag tror det nödvändigtvis hjälper men jag vänder mig därför till den här tråden för smakråd:
bathy-bracelet.jpg


blancpain-fifty-fathoms-bathyscaphe-11.jpg
Jag tycker länken är snygg, gillar när dom "ser tunga ut". Förstår iof våndan när den kostar som den gör. Hade jag haft ekonomin hade jag helt klart lagt länken i varukorgen.
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Länk eller ej?

Har äntligen kommit till skott att bestämma mig så inom närmsta månaderna kommer jag äntligen slå till på en Bathy i stål och grå tavla.
Jag var helt klar över att det var Nato som gällde men testade den (förvisso Chrono) på länk i NYC häromveckan och då var beslutet inte lika lätt längre... Jäklar vad skönt den satt!

Länken skulle jag väl klassa som fulsnygg men jag tycker den synkar bra med klockans design i övrigt och den är underbart tung.
Jag är helt säker på att jag kommer ha ett Nato också men.... beslutsvåndan om länken håller mig vaken om natten..
Länken kostar väl i runda slängar 25-30 KSEK att köpa aftermarket medan om man kollar på kompletta klockor så finns det ex på ca 17-20KSEK diff mellan länk/nato...

Så inte för att jag tror det nödvändigtvis hjälper men jag vänder mig därför till den här tråden för smakråd:
bathy-bracelet.jpg


blancpain-fifty-fathoms-bathyscaphe-11.jpg
Skitsnygg på länk!
 

matage

Omega
- Sitter den verkligen skönt på armen? Bandhornen ser inte bekväma ut och är så skarpa i sina vinklar.
Jag har testat den hyfsat ordentligt (så länge jag vågade utan att bli tillsagd att ta av klockan ;) ) och på min arm satt den kanon.
Testat 2 gånger på Sail Cloth, 1 gång på Nato och 1 gång på länk.

Om jag ska rangordna var Natot minst bekvämt men jag tror det har att göra med att det var standardlängd och inte Large vilket störde mig lite.
 

demondave

Rolex
Filmklippet får vänta, måste fixa lite inställningar.

Kikade förbi Blancpainboutiquen i London. Rekommenderas varmt, trevliga, kunniga och väldigt intresserade av att visa upp produkterna. Tydligen störst lager av alla, testat keramisk Bathyscaphe, guldditon och lite uppvisning av det lite ekivokare ovan.
 

watchxor

Omega
Filmklippet får vänta, måste fixa lite inställningar.

Kikade förbi Blancpainboutiquen i London. Rekommenderas varmt, trevliga, kunniga och väldigt intresserade av att visa upp produkterna. Tydligen störst lager av alla, testat keramisk Bathyscaphe, guldditon och lite uppvisning av det lite ekivokare ovan.
Vilken av de keramiska Bathyscaphe-modellerna provade du. Den gamla med svart tavla, eller den nya med blå tavla?
 

demondave

Rolex
image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg


Så, lite bilder. Sjukt svårfotat ljus :(

Vilken av de keramiska Bathyscaphe-modellerna provade du. Den gamla med svart tavla, eller den nya med blå tavla?

Båda, och den svarta chronon. Och en sådan chrono jag har, fast på länk. Uff, sugen på mycket nu! :D Länken ser långt bättre ut IRL, och är sjuuuukt stabil och tung.

Någon som har nåt tips om var man kan slänga upp ett videoklipp enkelt och länka hit?
 

demondave

Rolex
Skönt att se att jag inte är den enda som är svag för länken. Och jag reagerade också på den underbara oväntade tyngden. :)

Länken verkar för övrigt vara 25-30k om man översätter listpriset i pund rakt av. Småstyv prislapp :D Tog inga allvarliga prisdiskussioner på klockorna, men listpriserna i London verkade konkurrenskraftiga, sen beror det ju givetvis på om det är förhandlingsbas eller fasta priser.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Sökte lite på bandbyten till BP FF och hamnade på massa fakesidor. Det finns tydligen fake Fifty Fathoms som är ruskigt lika original så jag blev lite nojig (trots att jag har full set), så jag drog igång ett kraftreservtest.

Fakeklockorna har kinesiska ETA-kloner med 40 timmars kraftreserv och FF har 120 timmar. Om 4 timmar är jag uppe i 120 timmar. Jäkligt segt att ha klockan liggande och inte använda den men nu har det ju gått så lång tid så nu får den gå tills den stannar. :)

Var egentligen inte orolig men det skadar ju inte att testa kraftreserven. :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Till er som funderar på hur stort fifty bär. Här med xs sail cloth på armen till tjejen.
image.jpeg

image.jpeg
Det säger ju ingenting eftersom vi inte vet storleken på hennes handled.

Min personliga åsikt är att min BP FF ser ut som en 45mm klocka i dagsljus, som en 50mm klocka i totalt mörker men sitter lika skönt som en 42-43mm klocka. :)
 

Ceramic

Cartier
Det säger ju ingenting eftersom vi inte vet storleken på hennes handled.

Min personliga åsikt är att min BP FF ser ut som en 45mm klocka i dagsljus, som en 50mm klocka i totalt mörker men sitter lika skönt som en 42-43mm klocka. :)

Hon bär normalt en milgaus med alla länkar borta. 170 ish, size 36. Skor 38/39. Kan självklart kolla omkrets på handleden om det är viktigt. Men poängen här var att den bär mindre än 45mm.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hon bär normalt en milgaus med alla länkar borta. 170 ish, size 36. Skor 38/39. Kan självklart kolla omkrets på handleden om det är viktigt. Men poängen här var att den bär mindre än 45mm.
Förstår det men vissa har ju fruar som är större än de själva, alla följer inte normen du vet... :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Sökte lite på bandbyten till BP FF och hamnade på massa fakesidor. Det finns tydligen fake Fifty Fathoms som är ruskigt lika original så jag blev lite nojig (trots att jag har full set), så jag drog igång ett kraftreservtest.

Fakeklockorna har kinesiska ETA-kloner med 40 timmars kraftreserv och FF har 120 timmar. Om 4 timmar är jag uppe i 120 timmar. Jäkligt segt att ha klockan liggande och inte använda den men nu har det ju gått så lång tid så nu får den gå tills den stannar. :)

Var egentligen inte orolig men det skadar ju inte att testa kraftreserven. :)
133 timmar och tickar fortfarande...
 
Topp