• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Blancpain-tråden

AB

Panerai
2-Faktor
Älskar BP!

54AF2B00-744B-483C-9818-1C14DBE062A9.jpeg
 
Senast ändrad:

addel

Omega
2-Faktor
Tips till er med någon av senaste årens limiterade FF i 40mm som vill komplettera med länk.


Saknas 1.5 länkbit förvisso


Snyggt! Länk vill man ju ha :). Frågan är hur fräsch den är med tanke på att den verkar suttit på en trilogy-modell, måste vara några år gammal. Blir lite osäker också när han i rubriken skriver "leman" men den ska passa till FF 40 mm? Annars är det nog dags att bita i det sura och plocka ut en ny länk snart :)

IMG_20210811_164039.jpg
 

Fritten

Breitling
Hej! Har sneglat på en flyback leman under en längre period och det börjar bli svårt att stå emot. Är det något man ska tänka på med klockan? Är den svårsåld? Ser att dom ligger runt 50k på chrono24
 

Geparden

Audemars
Snyggt! Länk vill man ju ha :). Frågan är hur fräsch den är med tanke på att den verkar suttit på en trilogy-modell, måste vara några år gammal. Blir lite osäker också när han i rubriken skriver "leman" men den ska passa till FF 40 mm? Annars är det nog dags att bita i det sura och plocka ut en ny länk snart :)

IMG_20210811_164039.jpg
Jävligt surt om man vill ha nytt..
Går nog att få denna tillräckligt fräsch
 
Hej! Jag är väldigt ny gällande BP, men jag har märkt att jag börjat tänka på wtt par modeller oftare och oftare.

Bla Fifty Fathoms (vilken högoddsare..)
men endast 40mm modellerna, originalet på 45mm är för stort för stt jag ska vara bekväm med det. och en Leman Aqualung Big Date (Putin?) 40mm är den väl, om jag minns rätt?

Nu till vad jag har att jämföra med, så kanske det ev blir lättare för någon att tipsa om att köpa, eller kanske om att avstå?

Oavsett så är det likadant qtt få veta så mkt som möjligt innan man grävt ner sig och tvunget MÅSTE testa klockan, så säljer man av en klocka man wg hade velat ha kvar i tron att gräset är grönare, så visar det sig vara fel sen..

så, idag använder brukar jag framförallt Rolex tex sexsiffrig sub, gmtC, en Datejust 116234 samt en speedy (I regel buren på svart läder).

Vad säger experterna?
Går någon klocks stt jämföra med de två som intresserar mig?

(Jag har förstås haft fler klockor, men de e dessa jag känner mig mest bekväm i, hittills)

Mvh
 

Cristian

Rolex
2-Faktor
Hej! Jag är väldigt ny gällande BP, men jag har märkt att jag börjat tänka på wtt par modeller oftare och oftare.

Bla Fifty Fathoms (vilken högoddsare..)
men endast 40mm modellerna, originalet på 45mm är för stort för stt jag ska vara bekväm med det. och en Leman Aqualung Big Date (Putin?) 40mm är den väl, om jag minns rätt?

Nu till vad jag har att jämföra med, så kanske det ev blir lättare för någon att tipsa om att köpa, eller kanske om att avstå?

Oavsett så är det likadant qtt få veta så mkt som möjligt innan man grävt ner sig och tvunget MÅSTE testa klockan, så säljer man av en klocka man wg hade velat ha kvar i tron att gräset är grönare, så visar det sig vara fel sen..

så, idag använder brukar jag framförallt Rolex tex sexsiffrig sub, gmtC, en Datejust 116234 samt en speedy (I regel buren på svart läder).

Vad säger experterna?
Går någon klocks stt jämföra med de två som intresserar mig?

(Jag har förstås haft fler klockor, men de e dessa jag känner mig mest bekväm i, hittills)

Mvh
Det närmaste du kommer en 40mm BP Fifty fathoms är nog din sub. Här ett gammalt foto på min 40mm BP i jämförelse med en 16600

0C84CE6C-4D73-4ED3-B733-70D50EE3F1F5.jpeg
 
Det närmaste du kommer en 40mm BP Fifty fathoms är nog din sub. Här ett gammalt foto på min 40mm BP i jämförelse med en 16600

0C84CE6C-4D73-4ED3-B733-70D50EE3F1F5.jpeg
Det är ju onekligen väldigt vackra klockor.

Hur känns de på handleden, jämfört med tex sub (eller SD som i ditt fall)?
Och hur är de överlag, är det samma arbetshäst som en rolexdykare eller betalar man för annat här, jämfört med tanksen från Rolex?

Jag är som sagt helt o etandes lm märket och vill inte snöa in för mkt, det slutar i regel med ett köp. Och innan någonting sånt sker aå vill kag vara betydligt mkt mer vetande. :)
 

Cristian

Rolex
2-Faktor
Det är ju onekligen väldigt vackra klockor.

Hur känns de på handleden, jämfört med tex sub (eller SD som i ditt fall)?
Och hur är de överlag, är det samma arbetshäst som en rolexdykare eller betalar man för annat här, jämfört med tanksen från Rolex?

Jag är som sagt helt o etandes lm märket och vill inte snöa in för mkt, det slutar i regel med ett köp. Och innan någonting sånt sker aå vill kag vara betydligt mkt mer vetande. :)
På mig sitter BP bättre än min SD. Och ja, det är en arbetshäst sen om urverket är känsligare eller inte vet jag inte. Jag har aldrig haft några problem med den. Länken är sjukt bra tycker jag. Bättre än rollens men å andra sidan har rolex nyare länkar idag.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Snyggt! Länk vill man ju ha :). Frågan är hur fräsch den är med tanke på att den verkar suttit på en trilogy-modell, måste vara några år gammal. Blir lite osäker också när han i rubriken skriver "leman" men den ska passa till FF 40 mm? Annars är det nog dags att bita i det sura och plocka ut en ny länk snart :)

IMG_20210811_164039.jpg
Om länken passar Leman så kommer den inte passa. Jag har själv köpt två sådana länkar och konstaterat att de inte passar.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det är ju onekligen väldigt vackra klockor.

Hur känns de på handleden, jämfört med tex sub (eller SD som i ditt fall)?
Och hur är de överlag, är det samma arbetshäst som en rolexdykare eller betalar man för annat här, jämfört med tanksen från Rolex?

Jag är som sagt helt o etandes lm märket och vill inte snöa in för mkt, det slutar i regel med ett köp. Och innan någonting sånt sker aå vill kag vara betydligt mkt mer vetande. :)
Det är bra verk utan vanliga kända fel. De lär ju dock inte ticka lika länge som ett Rolexverk utan service.
 

Geparden

Audemars
Om länken passar Leman så kommer den inte passa. Jag har själv köpt två sådana länkar och konstaterat att de inte passar.

Okej, säljaren var inte själv säker vad länken passar till så jag skippar nog den.
Den är till en Trilogy FF vilket man ser på ändlänkarnas ref.nr. Mig veterligen är det samma boett som de använder till de nya limiterade. Léman i texten är bara en miss av säljaren.
 
Det är bra verk utan vanliga kända fel. De lär ju dock inte ticka lika länge som ett Rolexverk utan service.
Ok ok, ja men rolex verk får väl kanske ses som ett undantag, det är väldigt få urverk msn nästan kan räkna med tickar på i 15, 20 år utan service.

Jag tänkte mer om det var så, som tex med Patek, att man betalar en hel del för namnet på urtavlan vs Rolex stridsvagnar till urverk.

Sen var väl wg mina största funderingar hur tex Aqualung ter sig jämfört en datejust, explorer eller utseendemässigt liknande klocka.
Samma sak med FF 40mm, hur den "känns" fysiskt på handleden, jämfört tex en rolex sub, eller en omegadykare (det jag har att jämföra med förutom nån billig seiko..

Du hade en FF 40mm ett kortare tag om jag minns rätt?
Å andra sidan är su ingen Rolexfanboy va..?
Oavsett, klockan du hade är nog bland de snyggare dykare jag sett, men jag får för mig att den är betydligt mkt lättare att dra på synliga skönhets"skador" än tex en subC? Något du reflekterade över?
 

FranzJaeger

Omega
Pledge Member
2-Faktor
Hoppar rakt in i tråden för att gratulera alla till era fina klockor! Har plöjt denna senaste dagarna och jobbat upp ett starkt habegär - pushar därmed oblygt mitt köpintresse i syfte att få ansluta tråden: är det någon som skulle ledsna på sin FF i 40mm alternativt Aqua Lung så får ni gärna skicka ett PM.
 
Topp