• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Casiotråden

Micke_A

Omega
Vad menas med foxfire och varför står det skrivet i displayen?
Hittade detta på http://mygshock.com/wiki/Trivia#Why_do_some_G-Shocks_have_.22Fox_Fire.22_printed_on_them.3F
Why do some G-Shocks have "Fox Fire" printed on them?
The "FOX FIRE" text tends to only be found on Japan domestic release models. One possible explanation for the term comes from Wikipedia: Foxfire is the term for the bioluminescence created in the right conditions by a few species of fungi that decay wood. The luminescence is often attributed to members of the genus Armillaria, the Honey mushroom, though others are reported, and as many as 40 individual species have been identified. On the suggestion of Benjamin Franklin it was used for light in the Turtle, an early submarine. In the novel The Adventures of Huckleberry Finn by Mark Twain, the characters of Huckleberry Finn and Tom Sawyer use foxfire as a source of light in order to dig a tunnel. The export versions usually have the text "ILLUMINATOR" instead.
 

Kanadicken

Panerai
Tack för tipset. Såg att det fanns både på rakuten och japanska amazon. Verkar vara någon form av homage till äldre modeller och kostar således lite extra. Känns lite bökigt att beställa från rakuten bara för en extra rad text.

Någon som vet när dom slutade att ha fox fire på jdm modellerna?
Put a buy announce up on watchuseek maybe? Would be a cool watch if you find one, the right kind of geeky ;)
 

Triumf

Rolex
2-Faktor
Vet inte om det är av intresse, inte heller om man kan få den billigare någon annanstans. Men tänkte endå tipsa att Caliroots har Baby-G
BA-120LP-1AER till 750 kr.
image.jpeg



https://m.caliroots.se/tjej/s/48/12?orderBy=Price

Edit: dom hade vist en hel del modeller, bla dessa på rea:
image.png
 

jerik

Omega
Hej
Jag är helt ny här. Googlade och hittade hit då jag har en fråga kring denna Edifice EF-500D-7AVEF. Finns det en minsta möjlighet att den är äkta när:
E-tecknet på kronan saknas
100 m water resist men inte skruvkrona
Väger 128 g när den borde väga 138 enligt Google
DSC_1491.jpg
DSC_1492.jpg
DSC_1493.jpg

Den här stickan följde med för att kontrollera äkthet på det blåa på baksidan. Går det att lita på?
DSC_1494.jpg

Vet att det det är en svår fråga, men är det nån som vet om Casio har en generalagent man kan fråga. Hittar inget på Google mer än nåt om e-musik. Tack på förhand.
 

jerik

Omega
Hej
Jag är helt ny här. Googlade och hittade hit då jag har en fråga kring denna Edifice EF-500D-7AVEF. Finns det en minsta möjlighet att den är äkta när:
E-tecknet på kronan saknas
100 m water resist men inte skruvkrona
Väger 128 g när den borde väga 138 enligt Google
DSC_1491.jpg
DSC_1492.jpg
DSC_1493.jpg

Den här stickan följde med för att kontrollera äkthet på det blåa på baksidan. Går det att lita på?
DSC_1494.jpg

Vet att det det är en svår fråga, men är det nån som vet om Casio har en generalagent man kan fråga. Hittar inget på Google mer än nåt om e-musik. Tack på förhand.
Ingen?
 

Micke_A

Omega
För ett tag sedan hittade jag en mycket enkel och billig Casio (HDD-600G-9A) på Ebay. Väldigt gul display och kanske en trevlig sommarklocka, som det inte gör något alls om man tappar bort, eftersom den bara kostade 208 kr inkl frakt. Tydligen var det blixtbelysningen som spelade mig ett spratt. Den var inte alls lika gul i verkligheten, och kommer nog inte att få en enda dag i drift. Nåväl, inte lönt att returnera, men jag har tipsat säljaren om att kanske ha mer rättvisande bilder. Vid närmare eftertanke brukar man ju inte se knallgula displayer. Hur som helst kan jag tänka mig att släppa den...
s-l1600.jpg
2016-07-10 10.50.05.jpg
 

krichan

Breitling
Idag hämtade jag ut min första (definitivt inte sista) G-Shock. En GR 8900A, vilken jävla härlig klocka det är alltså.

Inget överflöd av funktioner. Men tålig som få, och pallar vatten och tok. Gillar att den är solcellsdriven och har en negativ skärm med automatisk illuminator :)
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    146.1 KB · Visningar: 46

bluetrain

Cartier
Vilken/vilka förresten de mest avancerade casiodinkorna sett till funktioner och teknologi idag? En inte helt oviktig fråga! :)
 

bluetrain

Cartier
Det är väl få som slår Mudmaster. Sen har du ju GPS-dinkorna också.

Att mudmaster är fina grejer vet jag men tänkte om det fanns någon med onödiga och/eller "unika" funktioner. Dvs sånt man inte vet sig behöva men kan vara bra ändå. Eller kul åtminstone. Tänker t ex på den modellen som släpptes i mitten av nittiotalet med inbyggd fjärrkontroll. Det var ju kanske inte helt nödvändigt men en rätt rolig gimmick. Något sådant. typ
 
Topp