• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Casiotråden

Tjosan!
Jag har denna. Men vad heter modellen som är lite större? Tror den är 42, rätta mig om jag har fel.
7251F0D9-0837-4C8B-86DF-8F8AE852052F.jpeg

19E6A2C1-4009-4174-9D97-24DA5239FC34.jpeg
God dagens,
Låt mig presentera mig och min nyupptäckta hobby.... det började egentligen omedvetet redan 1996 när jag köpte min första G-shock, en DW-6600. 2010 gav den upp efter åratal av havssalt, dykningar, australisk finsand, kroatisk värmebölja och svensk kyla och alpernas snö... MEN, i december förra året hände nåt:
”Herre Gud, jag har ju ingen vardagsklocka jag behöver inte vara rädd om...”

Nu kör vi:
F-91w köpt som ny
Sdb-500w loppisfynd för 5kr
W-87h loppisfynd för 20kr
Aq-s810w tough solar som jag tog bort alla bokstäver på bezeln för mer stealth-look
G-9300 som jag köpte i julklappspresent till mig själv...

... nu behöver jag bara klä på andra benet också... ;)

Senast ändrad:
Jag är också sugen på den svarta... eller den bruna Gls-5600cl-5 som skall snart börja säljas i Sverige.. frågan är bara hur läsbara de är...?

ladda ned.png

Den har tunnare siffror än den svarta DW - 5600bbn
Kollade på en inverterad gw-7900 och det var nästan helt oläsbart.... ska dra nere till Magnussons och titta på den svarta 5600bbn, den måste vara nästan i klass med GD350...

Igår så ramlade det ner en TSR-100 ner i brevlådan. There were much joy. Kvällen spenderades med att gå runt o okynnesmäta temperaturen på allt och alla. Den kan scanna av ytor med hjälp av IR-sensor.
Den har fått sina smällar och bandet är inte original men den funkar som den ska, vilket inte är så illa då den kom ut 1995.
En kort förevisning av klockan kan man se här.
RIMG1281.JPG
RIMG1282.JPG
RIMG1285.JPG

Senast ändrad:
I sommras så hittade jag min första Casio som jag fränade mig med när jag gick i mellanstadiet. :cool:
Tyvärr så föll orginalbandet i spillror som om det vore gjort av lövtunn choklad. AE-20W släpptes 1989
Tydligen kan man använda nån Pebblewatch för att få samma display:wtf:.
Från samma era kommer även min Casio CG-105 Autorace. Casio ville kanske komma med en konkurent till Game&Watch men det gick väl inget vidare.

DSCN0020.JPG

https://apps.getpebble.com/en_US/application/52f0d6cf1ac79487080027b7

Så var det dags för nytillskott i samlingen. Denna gång en NOS W-741-1V från (troligen) sent 90-tal.
Denna har, enligt säljaren, legat på ett butikslager och samlat damm. Med nytt batteri så vaknade den till liv...
cas_w741_01.jpg

100% orörd var den dock inte, en liten skada på glaset kan ses på bilden ovan. Någon hade dessutom bytt band till ett no-name gummi av grövre modell. Som tur var kunde ett Casio originalstrap inhandlas på Classe för en hundring, helt perfekt!

Som kuriosa kan nämnas att modellen ses på Will Smiths handled i filmen "Enemy Of The State" (1998).
Casio_W-741_Enemy_Of_The_State_Robert_Clayton_Dean_1998.jpg

(lånad bild)

Den är också den första digitala klocka jag stöter på där man kan höra ett svagt vinande/pipande ljud när belysningen är aktiverad.
Fenomenet diskuteras i den här tråden från 2015:
https://klocksnack.se/threads/varför-piper-digitalare.38303/

Den har trevliga proportioner, biffigare än en F-91 och sitter mycket bra på handleden. Ett par jämförelsebilder med GW-5000 nedan...
cas_w741_02.jpg

cas_w741_03.jpg

Jag har ett problem...

84B6D572-A252-4D98-9E35-B246A9459FB4.jpeg
Efter trogen tjänst i åtta år så kom det in fukt vid gårdagens vattenfys-pass.
Finns det något att göra?

Eventuellt är jag därför på jakt efter en ny klocka för varierad tjänst i skärgårdsmiljö.
Funktionerna som behövs utöver tid och datum är belysning och tidtagarur. En tydlig display är bra och om den är tunn fastnar den inte i allt. Resten är lika mycket bonus som jobbigt.
De gshock jag har sett tycker jag är mycket klocka för liten display.
Är tveksam på om suunto-klockor är värt sitt pris.
Vad säger ni?

Jag har ett problem...

84B6D572-A252-4D98-9E35-B246A9459FB4.jpeg
Efter trogen tjänst i åtta år så kom det in fukt vid gårdagens vattenfys-pass.
Finns det något att göra?

Eventuellt är jag därför på jakt efter en ny klocka för varierad tjänst i skärgårdsmiljö.
Funktionerna som behövs utöver tid och datum är belysning och tidtagarur. En tydlig display är bra och om den är tunn fastnar den inte i allt. Resten är lika mycket bonus som jobbigt.
De gshock jag har sett tycker jag är mycket klocka för liten display.
Är tveksam på om suunto-klockor är värt sitt pris.
Vad säger ni?

Den kommande Rangemanen kanske kan vara något,
https://www.g-central.com/g-shock-rangeman-gpr-b1000-solar-gps-watch-videos/
visserligen lär den bli redigt stor. Annars finns väl en uppsjö i Pro-trek serien.

Tillbaka
Topp