• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Casiotråden

Jag har ett problem...

84B6D572-A252-4D98-9E35-B246A9459FB4.jpeg
Efter trogen tjänst i åtta år så kom det in fukt vid gårdagens vattenfys-pass.
Finns det något att göra?

Eventuellt är jag därför på jakt efter en ny klocka för varierad tjänst i skärgårdsmiljö.
Funktionerna som behövs utöver tid och datum är belysning och tidtagarur. En tydlig display är bra och om den är tunn fastnar den inte i allt. Resten är lika mycket bonus som jobbigt.
De gshock jag har sett tycker jag är mycket klocka för liten display.
Är tveksam på om suunto-klockor är värt sitt pris.
Vad säger ni?
Jag har en sån här protrek. Tycker den har stor display. Inte mycket större än en dw-5600. PRW-3100 tror jag den heter.
DSC_0014.jpg

Jag har ett problem...

84B6D572-A252-4D98-9E35-B246A9459FB4.jpeg
Efter trogen tjänst i åtta år så kom det in fukt vid gårdagens vattenfys-pass.
Finns det något att göra?

Eventuellt är jag därför på jakt efter en ny klocka för varierad tjänst i skärgårdsmiljö.
Funktionerna som behövs utöver tid och datum är belysning och tidtagarur. En tydlig display är bra och om den är tunn fastnar den inte i allt. Resten är lika mycket bonus som jobbigt.
De gshock jag har sett tycker jag är mycket klocka för liten display.
Är tveksam på om suunto-klockor är värt sitt pris.
Vad säger ni?

@Odi et Amo Tråkigt att den blivit skadad!
Jag har funderat på att sälja min som är med i inläggen före ditt då den knappt används.
Lite dålig action i denna tråd då jag lägger upp en bild till idag när solen tittar fram
IMG_20180214_113920.jpg
Den har kanske lite fler funktioner än du specat men det är ju bara coolt :cool:.
Samma som @Fujoor har i inlägget ovan fast med negativ display.
(Negativ display behöver du inte vara orolig för då den syns väldigt tydligt både vid starkt solljus men även vid sämre ljusförhållanden.)
PM:a vid intresse.

Igår så ramlade det ner en TSR-100 ner i brevlådan. There were much joy. Kvällen spenderades med att gå runt o okynnesmäta temperaturen på allt och alla. Den kan scanna av ytor med hjälp av IR-sensor.
Den har fått sina smällar och bandet är inte original men den funkar som den ska, vilket inte är så illa då den kom ut 1995.
En kort förevisning av klockan kan man se här.
RIMG1281.JPG
RIMG1282.JPG
RIMG1285.JPG
Upptäckte under kvällsfilmen att klockan medverkar i en tidlös klassiker. Flubber från 1997!
flubber-1997-robin-williams-jeyehf.jpg

Gillar denna mer och mer (Casio Oceanus OCW-S100-1AJF). En klocka som slår mina förväntningar:
15188978876963670623699166179051.jpg
Jag har en sådan också och jag håller med, den är riktigt trevlig.
Titanboett, titanlänk, safirglas, radiosynk, rejäl solcell under hela tavlan, motor till varje funktion (dvs timvisare och minutvisare är oberoende av varandra.) "somnar" vid 23tiden om det dessförinnan varit mörkt i en timme (sekundvisaren stannar på 12 och vaknar till liv igen när den träffas av ljus). Vid 02.00 på natten startar den upp radiomottagaren och lyssnar in tidsignalerna från den tyska eller engelska sändaren. Dessutom snygg.

Jag har en sådan också och jag håller med, den är riktigt trevlig.
Titanboett, titanlänk, safirglas, radiosynk, rejäl solcell under hela tavlan, motor till varje funktion (dvs timvisare och minutvisare är oberoende av varandra.) "somnar" vid 23tiden om det dessförinnan varit mörkt i en timme (sekundvisaren stannar på 12 och vaknar till liv igen när den träffas av ljus). Vid 02.00 på natten startar den upp radiomottagaren och lyssnar in tidsignalerna från den tyska eller engelska sändaren. Dessutom snygg.
Du sammanfattar det väl. Klockan sitter jäkligt bekvämt på armen med sin lätta vikt och perfekta storlek. Dessutom är den som du säger snygg. Zaratsu poleringen på klockan som används på dyrare Grand Seiko klockor gör skillnad.

Någon som känt och klämt på denna (Casio PRG-330-1ER) i någon butik (vilken i så fall?)? Verkar högintressant, men verkar den inte lite plastig??
https://www.casio-europe.com/se/produkter/armbandsur/protrek/prg-330-1er/
Tyvärr inte, men har själv en Pro Trek PRW-3100Y-1B (finns några bilder på den om du scrollar lite uppåt i denna tråd) och den är inte alls så plastig förutom skruvarna som håller bandet. Den är dessutom helt i stål, både boett och bezel. Vet inte skillnaden mellan PRG och PRW men det finns säkert andra mer insatta forummedlemmar (@Fujoor kanske) eller google-matadorer.

EDIT: Verkar vara att PRG inte har radiosynk vilket PRW har.

Tyvärr inte, men har själv en Pro Trek PRW-3100Y-1B (finns några bilder på den om du scrollar lite uppåt i denna tråd) och den är inte alls så plastig förutom skruvarna som håller bandet. Den är dessutom helt i stål, både boett och bezel. Vet inte skillnaden mellan PRG och PRW men det finns säkert andra mer insatta forummedlemmar (@Fujoor kanske) eller google-matadorer.

EDIT: Verkar vara att PRG inte har radiosynk vilket PRW har.
Detta är ju en budget modell som inte har sol laddning och atomsynk för samma pris som modeller som har det. Modellen som jag och parasec har kostar ju inte mer att köpa hem.

Edit: ok den har sol laddning men inte radiosynk precis som parasec sa ser jag nu :)

IMG_20180315_144945.jpg

Nyligen införskaffad och använd ett par dagar. Charmigt med timsignal:)
Kul att kolla i tråden och hitta modellerna som jag hade som liten.

B640WD-1AVEF. Trevlig liten rackare :)
Är det sånt där skitarmband man får på t.ex. AE1200 eller är det sån där tunn man reglerar storlek utan att behöva ta bort länkar (vet inte vad de kallas)?

Tog bort länken på min AE1200 och satte dit plastbandet från F91W. F91W sitter på ett nato nu istället.
1521153000870364469907.jpg

Kan inte ändra min post. Men googlat och såg att den kommer med sånt dår klassiskt casio-armband vad de nu kallas. Blir nog min nästa Casio den där.

Precis, man behöver inte ta bort några länkar:) Prisvärd.
Har inga problem med att ta bort länkar. Bara det att originalbandet till AE1200 känns förjävligt. Tror det är skönare på den du har och på många andra. Är det vit/blå-aktig illuminator på den? Hatar orange och det är det på AE1200 :( Gillar den där för den ser lite annorlunda ut än alla F91W-modeller med andra ref (som är coola men har redan en) med sin mer runda form.

Rolig grej bara, hittade dessa på fyndiqs nya billigt-app. Undrar var de fått designen ifrån? Hmm.

Bilagor

• 20180316_124115.png
    20180316_124115.png
    218.8 KB · Visningar: 3
Tillbaka
Topp