Har lagt märke till en underlig sak med min nya Oceanus, kanske kan någon här förklara fenomenet.
Jag har sedan tidigare en Lineage som också synkar varje natt, så när Oceanusen kom synkade jag givetvis båda på en gång för att se hur lika de skulle gå. Efter synk så kunde man ana att Oceanusen gick liiiiite före om man höll klockorna intill varandra och tittade på båda på en gång. Sekundvisarna slog inte om exakt samtidigt. Men ok, det var close enough, man var tvungen att stirra en stund för att se det, så det rörde sig om några hundradelar.
Men sen framåt kvällen så var skillnaden större. Fortfarande så handlade det om delar av en sekund men det var ändå tydligt att skillnaden hade ökat. Jag synkade då om Lineagen för att se om det var den som hade tappat lite tid men skillnaden kvarstod. Nästa steg var att synka om Oceanusen och efter det var skillnaden knappt observerbar igen. Slutsats, Oceanusen går lite för fort. Nåja den synkar ju själv varje natt, men lite tråkigt ändå att Lineagen går bättre mellan synkningarna.
Jag har jämfört klockorna flera gånger sedan dess och skillnaden framåt kvällen tycks minska, för att nu idag vara helt obefintlig. Klockorna gick helt i synk i morse, och nu i kväll går de fortfarande helt synkront. Hm.... hur kommer detta sig?
Jag har två teorier, första veckan bar jag inte Oceanusen för att länken inte var anpassad och jag väntade på ett verktyg jag beställt för kunna justera själv. Denna veckan har jag burit klockan och den har därmed varit varmare än när den ligger på bordet. Kanske har det påverkat gången?
Eller teori två. Jag har någonstans på nätet läst om en Atomic klocka som också synkade varje natt, men som vid varje synk också noterade hur mycket fel den hade gått för att sedan använda den informationen till att kompensera sig själv och på så vis finjustera in sig till att gå bättre och bättre. Kanon-ide, men jag har för mig att det gällde ett annat märke. Kanske gör Casion något liknande?
Någon som vet?