• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Casiotråden

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vad jag vet så har det aldrig sålts fabriksnya Frogman med negativ display (jag har läst att argumentet är att läsbarheten är prio på en riktig dykarklocka). Så eventuella Froggies man ser med negativ display är moddade. Dom brukar se riktigt tuffa ut dock :cool: .
Låter logiskt. Läsbarheten blir inte direkt på topp, snyggt är det däremot. :)
image.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
image.jpg

Stör mig på texten på bandet på min ninja G-Shock. Googlade lite och det verkar (som väntat) som att nagellacksborttagning funkar för att få bort text från exempelvis bandet. Någon som testat? Ska ge mig på detta under helgen tänkte jag.
 
Senast ändrad:

Sorubim

Audemars
Har haft turen att få låna @yonsson s GST-W110D-1AER i några dagar. Så jag bjuder på några bilder tagna idag.
Till att börja med kan jag konstatera att klockan ser riktigt bra ut irl. Utseendemässigt har Casio verkligen lyckats. Jag gillar även funktionerna, solcellsdrift och radiosynk...
gsteel_01.jpg


När det kommer till storleken så har man dock skjutit över målet i mitt tycke. Ok, den är relativt lätt och den sitter därför bekvämt på handleden trots sin storlek. Men den är för stor för att det ska se bra ut på mina ~17cm handleder (på någon med grövre handleder ser det förstås troligen bättre ut). Här kommer en jämförelsebild med en Seiko 7548-7000 som är väldigt lik en SKX007 i storlek...
gsteel_02.jpg


En till jämförelse...
gsteel_03.jpg


Obligatoriskt wristshot. Det blev lite färgstick i bilden så det fick bli svartvitt :artist:...
gsteel_04.jpg


Slutsats: En mycket snygg och cool klocka som tyvärr är på tok för stor för min smak. Om den hade varit i mindre storlek så hade den dock varit ett givet köp för mig.
Tack till @yonsson för lånet!
 

seikoswede

Panerai
Tack för fina bilder och för dina synpunkter!

Har köpt en utan Multi-Band men måste dessvärre vänta dryga två veckor till då jag är inlåst på fartyget jag arbetar på.:(

Blir inte mindre sugen nu på att få klämma på min!

Jim
 

Gimbal

Omega
Fick hem den här rackaren i veckan. Safir, Titan, solcell och radiosynk men i hel-analogt utförande utan krusiduller.
Den bärs ganska liten och jag har ännu inte riktigt bestämt mig för om jag ska gilla det lite blåfärgade glaset eller inte. Men jag gillar tekniken, så mycket vet jag.

oceanus1.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fick hem den här rackaren i veckan. Safir, Titan, solcell och radiosynk men i hel-analogt utförande utan krusiduller.
Den bärs ganska liten och jag har ännu inte riktigt bestämt mig för om jag ska gilla det lite blåfärgade glaset eller inte. Men jag gillar tekniken, så mycket vet jag.

oceanus1.jpg
Oceanus måste vara något av det coolaste man kan köpa. :) Ser gärna fler bilder på den! Är den 41mm?
 

Gimbal

Omega
Jag får maxbredden till ca 43mm rakt över och inklusive kronan, men det känns som om den krymper på armen... Mer bilder kommer att komma, men jag har alldeles för dåligt ljus för tillfället, blir så himla tråkiga bilder.
 

Gimbal

Omega
OCW-S100-1AJF. Tyvärr har modellen utgått men den finns fortfarande att köpa som ny på vissa ställen.
Har den utgått? Det måste skett väldigt nyligen då antar jag. Japanarna skickade med en liten katalog i paketet och även om texten är något svårläst så finns modellen fortfarande med bland de andra Oceanusarna.
 

relhok

Omega
Har den utgått? Det måste skett väldigt nyligen då antar jag. Japanarna skickade med en liten katalog i paketet och även om texten är något svårläst så finns modellen fortfarande med bland de andra Oceanusarna.
Jag har läst en hel del om dessa klockor det senaste och som jag tolkar det utgick den redan 2012-2013 men jag kan naturligtvis ha fel.

Tyvärr har dom inte ersatt den med någon annan "enkel" design heller. Det verkar dessvärre som att Casio här har följt Seikos linje med att trycka in så mkt teknik och funktioner som möjligt.

Enligt mig är modellen du köpt den snyggaste "evighetsklockan" som gjorts (med undantag för några JDM Citizen som bara synkar mot Japan).
 

Gimbal

Omega
Edit; det kom visst ett inlägg i mellan.
Lite mystiskt är det, slänger upp en sida ur 2015 års Japanska katalog och där finns den med, med pris och allt.
catalog1.jpg
 

Sorubim

Audemars
Nu vart man ju sugen på en mudman:D
Köp! Den är ju relativt billig, finns i en massa olika färger och varianter. Och precis som @yonsson konstaterat, en av de mindre G-Shockmodellerna med relativt kort lug-to-lug vilket gör att den sitter bekvämt på de flesta handleder.

Vad det gäller äldre Mudman (G9000 generationen) så är det här lite av en graal:
GW-9010MB-1JF.jpg

GW-9010MB med multiband 6, negativ display och hexagonmönstrad solcellspanel.:blackalien: :cool: Svår att hitta nuförtiden.
 

Cambridge34

Breitling
Det var tuff färg kombination på den där mudman klockan,det är lite bear grylls känsla över den. det lutar åt att man får börja spara undan pengar till en
 

Gimbal

Omega
Wow! Otroligt läcker. Tips på var man hittar en sådan till bra pris?
Den klart billigaste som jag hittade var på Chino watch fast nu är den visst slutsåld där, de hade den för ett par veckor sedan. Trots det så beställde jag den från creation watches eftersom jag hade handlat av dem tidigare.
 

Gimbal

Omega
Har lagt märke till en underlig sak med min nya Oceanus, kanske kan någon här förklara fenomenet.

Jag har sedan tidigare en Lineage som också synkar varje natt, så när Oceanusen kom synkade jag givetvis båda på en gång för att se hur lika de skulle gå. Efter synk så kunde man ana att Oceanusen gick liiiiite före om man höll klockorna intill varandra och tittade på båda på en gång. Sekundvisarna slog inte om exakt samtidigt. Men ok, det var close enough, man var tvungen att stirra en stund för att se det, så det rörde sig om några hundradelar.

Men sen framåt kvällen så var skillnaden större. Fortfarande så handlade det om delar av en sekund men det var ändå tydligt att skillnaden hade ökat. Jag synkade då om Lineagen för att se om det var den som hade tappat lite tid men skillnaden kvarstod. Nästa steg var att synka om Oceanusen och efter det var skillnaden knappt observerbar igen. Slutsats, Oceanusen går lite för fort. Nåja den synkar ju själv varje natt, men lite tråkigt ändå att Lineagen går bättre mellan synkningarna.

Jag har jämfört klockorna flera gånger sedan dess och skillnaden framåt kvällen tycks minska, för att nu idag vara helt obefintlig. Klockorna gick helt i synk i morse, och nu i kväll går de fortfarande helt synkront. Hm.... hur kommer detta sig?

Jag har två teorier, första veckan bar jag inte Oceanusen för att länken inte var anpassad och jag väntade på ett verktyg jag beställt för kunna justera själv. Denna veckan har jag burit klockan och den har därmed varit varmare än när den ligger på bordet. Kanske har det påverkat gången?

Eller teori två. Jag har någonstans på nätet läst om en Atomic klocka som också synkade varje natt, men som vid varje synk också noterade hur mycket fel den hade gått för att sedan använda den informationen till att kompensera sig själv och på så vis finjustera in sig till att gå bättre och bättre. Kanon-ide, men jag har för mig att det gällde ett annat märke. Kanske gör Casion något liknande?

Någon som vet?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har lagt märke till en underlig sak med min nya Oceanus, kanske kan någon här förklara fenomenet.

Jag har sedan tidigare en Lineage som också synkar varje natt, så när Oceanusen kom synkade jag givetvis båda på en gång för att se hur lika de skulle gå. Efter synk så kunde man ana att Oceanusen gick liiiiite före om man höll klockorna intill varandra och tittade på båda på en gång. Sekundvisarna slog inte om exakt samtidigt. Men ok, det var close enough, man var tvungen att stirra en stund för att se det, så det rörde sig om några hundradelar.

Men sen framåt kvällen så var skillnaden större. Fortfarande så handlade det om delar av en sekund men det var ändå tydligt att skillnaden hade ökat. Jag synkade då om Lineagen för att se om det var den som hade tappat lite tid men skillnaden kvarstod. Nästa steg var att synka om Oceanusen och efter det var skillnaden knappt observerbar igen. Slutsats, Oceanusen går lite för fort. Nåja den synkar ju själv varje natt, men lite tråkigt ändå att Lineagen går bättre mellan synkningarna.

Jag har jämfört klockorna flera gånger sedan dess och skillnaden framåt kvällen tycks minska, för att nu idag vara helt obefintlig. Klockorna gick helt i synk i morse, och nu i kväll går de fortfarande helt synkront. Hm.... hur kommer detta sig?

Jag har två teorier, första veckan bar jag inte Oceanusen för att länken inte var anpassad och jag väntade på ett verktyg jag beställt för kunna justera själv. Denna veckan har jag burit klockan och den har därmed varit varmare än när den ligger på bordet. Kanske har det påverkat gången?

Eller teori två. Jag har någonstans på nätet läst om en Atomic klocka som också synkade varje natt, men som vid varje synk också noterade hur mycket fel den hade gått för att sedan använda den informationen till att kompensera sig själv och på så vis finjustera in sig till att gå bättre och bättre. Kanon-ide, men jag har för mig att det gällde ett annat märke. Kanske gör Casion något liknande?

Någon som vet?
De är ju specade till +-15 sekunder/månad när de inte synkar, alltså +-0,5 sekund/dygn så egentligen är det inget konstigt att du kan se skillnaden om su tittar noga.

Temperaturen kan oclså göra viss skillnad eftersom det inte är ett thermokompenserat urverk. Att den skulle autokorrigera mellan sänkningar tror jag inte då det borde vara en typisk sådan funktion som Casio skulle vilja lyfta fram som en marknadsföringsgrej.
 

Gimbal

Omega
De är ju specade till +-15 sekunder/månad när de inte synkar, alltså +-0,5 sekund/dygn så egentligen är det inget konstigt att du kan se skillnaden om su tittar noga.

Temperaturen kan oclså göra viss skillnad eftersom det inte är ett thermokompenserat urverk. Att den skulle autokorrigera mellan sänkningar tror jag inte då det borde vara en typisk sådan funktion som Casio skulle vilja lyfta fram som en marknadsföringsgrej.
Nä precis, att jag kunde se en skillnad var fullt förståeligt. Det märkliga var att skillnaden numera är borta.
Men jag håller med om att de borda skryta med autokorrigeringsfunktionen om den hade haft det. Återstår alltså tempvariation, nåja, jag får väl byta klocka igen och se om "problemet" kommer tillbaka.
 
Topp