• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Casiotråden

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nä precis, att jag kunde se en skillnad var fullt förståeligt. Det märkliga var att skillnaden numera är borta.
Men jag håller med om att de borda skryta med autokorrigeringsfunktionen om den hade haft det. Återstår alltså tempvariation, nåja, jag får väl byta klocka igen och se om "problemet" kommer tillbaka.
Jag tror ju i och flr sig att de håller tiden bättre än +-15spm men vissa dagar kanske den jävlas med dig. :)
 

Sorubim

Audemars
Har lagt märke till en underlig sak med min nya Oceanus, kanske kan någon här förklara fenomenet.

Jag har sedan tidigare en Lineage som också synkar varje natt, så när Oceanusen kom synkade jag givetvis båda på en gång för att se hur lika de skulle gå. Efter synk så kunde man ana att Oceanusen gick liiiiite före om man höll klockorna intill varandra och tittade på båda på en gång. Sekundvisarna slog inte om exakt samtidigt. Men ok, det var close enough, man var tvungen att stirra en stund för att se det, så det rörde sig om några hundradelar.

Men sen framåt kvällen så var skillnaden större. Fortfarande så handlade det om delar av en sekund men det var ändå tydligt att skillnaden hade ökat. Jag synkade då om Lineagen för att se om det var den som hade tappat lite tid men skillnaden kvarstod. Nästa steg var att synka om Oceanusen och efter det var skillnaden knappt observerbar igen. Slutsats, Oceanusen går lite för fort. Nåja den synkar ju själv varje natt, men lite tråkigt ändå att Lineagen går bättre mellan synkningarna.

Jag har jämfört klockorna flera gånger sedan dess och skillnaden framåt kvällen tycks minska, för att nu idag vara helt obefintlig. Klockorna gick helt i synk i morse, och nu i kväll går de fortfarande helt synkront. Hm.... hur kommer detta sig?

Jag har två teorier, första veckan bar jag inte Oceanusen för att länken inte var anpassad och jag väntade på ett verktyg jag beställt för kunna justera själv. Denna veckan har jag burit klockan och den har därmed varit varmare än när den ligger på bordet. Kanske har det påverkat gången?

Eller teori två. Jag har någonstans på nätet läst om en Atomic klocka som också synkade varje natt, men som vid varje synk också noterade hur mycket fel den hade gått för att sedan använda den informationen till att kompensera sig själv och på så vis finjustera in sig till att gå bättre och bättre. Kanon-ide, men jag har för mig att det gällde ett annat märke. Kanske gör Casion något liknande?

Någon som vet?

Intressant det där. Min gissning är att det är temperaturskillnaden som spökar, det ska bli intressant att höra hur det går när Casion får gå i enbart rumstemperatur i några dagar.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Mudmaster
image.jpeg

Bjuder på en liten sneak peak av dagens fotosession. :)
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Här kommer lite fler bilder. Min första G-shock (som jag faktiskt använt och passat mig). Tydligen skall batteriet räcka till i 6 år på den här modellen. Kanske köper man en tough solar i framtiden? Känns ju käckt att ha. Månfasen och hög- och lågvattensmätaren lär man ju aldrig använda, ffa inte i Sverige. Känns lite bökigt dessutom att ställa in. Det är ju massor av värden man får googla upp.

Sitter iaf bra, väldigt bekväm (förvånansvärt så). Väger ingenting. Provade att ha på mig den i gymmet idag när jag körde frontsquats på minuten. Kändes bra, pep till varje minut.
DSC_0006.jpg
DSC_0007.jpg
DSC_0011.jpg
DSC_0012.jpg
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Mudmastern måste vara något av det coolaste som finns i klockväg!

Finns det någon hårdare Gshock än denna eller är denna as good as it gets?
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Vad tycker ni är den mest snygga respektive prisvärda 5600 modellen med tough solar och wavereceptor teknologi?
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Jag gillar gw-m5600bc. Stealthig med svart + negativ display och så bekvämt med kompositlänk:
99930356_v_1423994533.jpg

Den enda av mina klockor som gick rätt imorse. :)
Edit: Det var inte rätt modell på bilden
Har kollat in denna men tycker länken är lite avtändande. Vad är det för skillnad på GWM 5600 och 5610 modellerna? Är 5610 nyare (som numret antyder?).
 

Sorubim

Audemars
Har kollat in denna men tycker länken är lite avtändande. Vad är det för skillnad på GWM 5600 och 5610 modellerna? Är 5610 nyare (som numret antyder?).

5610 är nyare och har möjlighet att emotta signaler från 6 radiosändare (multiband 6 ist för 5). Copypastat från WUS nedan:
5600:
Multiband 5
60 min timer with current time displayed
1,000 hr stopwatch (no current time)
5 alarms - one with optional snooze

5610:
Multiband 6
24 hr timer and stopwatch (current time not displayed)
4 alarms plus one snooze alarm
 

Sorubim

Audemars
Fast denna bilden var ganska het. Fast det känns som att alltihop borde vara i plast :) Är länken skönare än den vanliga plastlänken? Har du flera 5600or?
Denna tycker jag var ganska sjysst.
d62edeeab3d2b009711bb95d5a9ca723.jpg

Jag har bara en 5610 men har andra G-Shocks med plastband ist för länk, och länken är mycket bekvämare IMO.
Ja den där är riktigt snygg, vad är det för ref?
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Jag har bara en 5610 men har andra G-Shocks med plastband ist för länk, och länken är mycket bekvämare IMO.
Ja den där är riktigt snygg, vad är det för ref?
GWM-5610R. Jag gillar att skärmen är lite gul och solarized. Känns som en linux terminal. Kostar runt 1300 på ebay. Synd att man inte hittar den i europa. Så bökigt med tull å skatt.

@Sorubim kolla denna videon.
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: SSL
Topp