• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella EPSA / Super Compressor - tråden!

Hugger69

Patek
2-Faktor
Ett riktigt stiligt dressur från tidigt 60-tal helt i rostfritt med Super Compressor-boett och elektrisk drivning med verk från Landeron, en riktig milstolpe i Schweizisk ur-historia, låt mig presentera Enicar Sherpa Electric från 1962, inte ett quartz-ur!

Notera sekund-visaren och tim-markörerna, man får nästan en stöt!
IMG_7019.jpg
IMG_7020.jpg
IMG_7023.jpg
IMG_7027.jpg

IMG_7030.jpg
 
Senast ändrad:

Calisota

Breitling
Ett riktigt stiligt dressur från tidigt 60-tal helt i rostfritt med Super Compressor-boett och elektrisk drivning med verk från Landernon, en riktig milstolpe i Schweizisk ur-historia, låt mig presentera Enicar Sherpa Electric från 1962, inte ett quartz-ur!

Notera sekund-visaren och tim-markörerna, man får nästan en stöt!
IMG_7019.jpg
IMG_7020.jpg
IMG_7023.jpg
IMG_7027.jpg

IMG_7030.jpg
Riktigt cool klocka!
Var fick du tag på den?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ett riktigt stiligt dressur från tidigt 60-tal helt i rostfritt med Super Compressor-boett och elektrisk drivning med verk från Landernon, en riktig milstolpe i Schweizisk ur-historia, låt mig presentera Enicar Sherpa Electric från 1962, inte ett quartz-ur!

Notera sekund-visaren och tim-markörerna, man får nästan en stöt!
IMG_7019.jpg
IMG_7020.jpg
IMG_7023.jpg
IMG_7027.jpg

IMG_7030.jpg
Kul men är snarare ett sportur än dress enligt mig.
 

HGMG

Omega
Denna härliga Delvina kom just tillbaks från en service hos urmakaren. Det sitter ett ETA 2783 med quick set i klockan. Den är troligen tillverkad 1969 eller1970. Uppskattar verkligen den härliga balansen mellan diametern, boettformen och glaset som känns som en förlängd del av boetten. Krämigt mintgrön lume på index i kombination med den orangea pilen i vridningen är ju oxå galet bra i mina ögon.
7E4293B7-E2E5-4447-8FC8-915B6E5E364C.jpeg
8132F0D7-2ECB-4156-8BE2-DA640F3D5B4F.jpeg
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Hejs,
Efter att vår vän @Hr_Proos uppmärksammat mig på att min klocka nedan faktiskt har en SuperCompressor-boett, i detta fall en Compressor 2 som alltid var den variant användes på fyrkantiga boett-former!

🪐 Enicar Sherpa Star från 1968, ref 197-01-02

IMG_3369.jpg
IMG_3371.jpg
IMG_3370.jpg


En liten historielektion
Jag ställde frågan om botten till min Sherpa Star ovan till min klockvän Martin Klocke, ja han heter faktiskt så, som forskat i ämnet EPSA och Super Compressor-klockor och kanske är den nu levande på jorden som vet mest om dessa boetter. Han kunde bekräfta att mitt patentnummer "DDE BR +14031/63" mycket riktigt står för att det är en Compressor 2-boett men att mitt nummer var en patentansökan där DDE står för Demande De Brevet!

Patentansökan lämnades in den 15 november 1963, publicerades 31 maj 1966 och godkändes 15 september 1966.
Det slutgiltiga patentet fick nummer "BREVET +420 999".

Min klocka är troligen tillverkad 1968, baserat på serienumret ovan, men fick ändå patentansökan ingraverad i stället för det riktigt patentnumret och varför det blev så, att ENICAR/EPSA ändå valde att gravera in ansökningsnumret och inte det riktiga patentnumret är fortfarande höljt i dimmor.
Det kanske var så att de tillverkade boetterna så långt förväg att de fick de tidiga ansökningsnumret eller så är min klocka äldre än 1968...

Som kuriosa kan nämnas att även de tidiga Heuer Monaco fick Comressor 2-boetter från EPSA enligt Martin!

Martin är dessutom grundaren till det nya klockmärket Sherpa Watches och han har faktiskt i dagarna dessutom köpt rättigheterna, loggan och varumärket förknippat med EPSA!!

Piquerez_compressor-405x349.jpg
 
Senast ändrad:

Jonis96

Omega
Och ännu en idag, köpte på forumet nyss 🙂 dock så insåg jag att det nog är radium på tavlan och funderar på att sälja den igen pga det, den är ju dock så sjukt fin så det känns ju synd också 😕
IMG_20220217_174442.jpg
IMG_20220217_174247.jpg
IMG_20220217_174217.jpg
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Och ännu en idag, köpte på forumet nyss 🙂 dock så insåg jag att det nog är radium på tavlan och funderar på att sälja den igen pga det, den är ju dock så sjukt fin så det känns ju synd också 😕
IMG_20220217_174442.jpg
IMG_20220217_174247.jpg
IMG_20220217_174217.jpg
SuperFin!!🤣

Det lilla radium du hr på den där tavlan och på visarna behöver du inte oroa sig för men du kanske inte ska ha klockan varje dag och inte ha den bredvid sig i sovrummet!!🙏🏻
 

Jonis96

Omega
SuperFin!!🤣

Det lilla radium du hr på den där tavlan och på visarna behöver du inte oroa sig för men du kanske inte ska ha klockan varje dag och inte ha den bredvid sig i sovrummet!!🙏🏻
Det blir ju i rotation med andra klockor så det kanske är lugnt ändå, känns bara lite otrevligt på något vis 😅
 
Topp