• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella EPSA / Super Compressor - tråden!

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Har anlänt två NOS-klockor som faktiskt båda två har EPSA-boetter...

Enicar Sherpa Guide MK IV Super Compressor:
IMG_5096.jpg
IMG_5094.jpg
IMG_5088.jpg
IMG_5087.jpg
IMG_5084.jpg


Den andra är en Enicar Sherpa 350 md guldpläterad EPSA boett:
IMG_5098.jpg

IMG_5097.jpg

IMG_5215.JPG

IMG_5213.jpg
Grymma klockor, speciellt den första. Lär vara jäkligt ovanlig som nos!
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Grymma klockor, speciellt den första. Lär vara jäkligt ovanlig som nos!
Tack broder! ;)
Tja, jag vet inte om de är så ovanlig som NOS då jag på den korta tid letade stötte på två till salu! Är du sugen så kan jag tipsa dig... :p
Dock bara denna som var komplett med originallänk och troligt korrekt box...men visst inga dussinklockor då de verkligen användes och oftast är rätt nötta....
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tack broder! ;)
Tja, jag vet inte om de är så ovanlig som NOS då jag på den korta tid letade stötte på två till salu! Är du sugen så kan jag tipsa dig... :p
Dock bara denna som var komplett med originallänk och troligt korrekt box...men visst inga dussinklockor då de verkligen användes och oftast är rätt nötta....
Har tyvärr ingen klockkassa att handla för just nu, kan tänka mig att man får öppna plånboken för en nos. ;)
Tack ändå! :)
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Misstänker att jag kommit över en compressor/SC, någon som kan bekräfta? Tycker mig känna igen baklocket med den lilla pilen - men det kanske användes på annat än compressorboetter också? :)
E99CADB2-A853-46D7-AD73-AD63AD9FD092.jpeg
Mycket talar väl för det när du även har ordet "SUPER" ingraverat i locket samt att hela klockan i RF stål!? :p
Du måste ta av locket för att se dykaren på insidan, för 100 % bekräftelse tror jag....
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Misstänker att jag kommit över en compressor/SC, någon som kan bekräfta? Tycker mig känna igen baklocket med den lilla pilen - men det kanske användes på annat än compressorboetter också? :)
E99CADB2-A853-46D7-AD73-AD63AD9FD092.jpeg
Är det bara jag som får lite dåliga vibbar av baklocket, typ att märkning/graveringen ser modern/billig ut? Inte som de vanligtvis såg ut på klockor från 60-talet.
Kanske bara är bilden som luras men tyckte även att bilden på Tradera gjorde att den såg skum ut, oavsett så lär du behöva öppna den för att se om det är en compressor boett eller inte :)
375690988_d4807b71-f04b-45ac-a563-114a191667a2.jpg
 

M.G.A

Breitling
Hej,
Jag är en gröngöling i dessa sammanhang och har precis skaffat min första super compressor (Mirona Luxor). Klockan skulle behöva servas eftersom den sackar efter rejält. Har någon tips på en urmakare som ligger hyfsat i pris?
Tack på förhand.
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Hej,
Jag är en gröngöling i dessa sammanhang och har precis skaffat min första super compressor (Mirona Luxor). Klockan skulle behöva servas eftersom den sackar efter rejält. Har någon tips på en urmakare som ligger hyfsat i pris?
Tack på förhand.
Välkommen!
Jag slår gärna ett slag för Per-Erik, urmakerimästare på Olofsfors Urmakeri & Hantverk! https://olofsforsur.se/

En superkille som varit lärare på urmakeriskola och älskar klockor, gärna vintage! Bra priser men framför allt bra jobb och snabb leverans!
Hälsa från Håkan i Umeå! ;)
 

North

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Den frågan var aldrig aktuell och den är inte tryckt men det handlar ju bara om packningar egentligen va? 🤔
Tänker så med. Anledningen till varför jag frågar är att jag läste ett blogginlägg från en urmakare (https://www.google.se/amp/s/thewatchbloke.co.uk/2015/02/01/elge-geneve-super-compressor/amp/) som lyckats få en SC-boett att bli tät vid anknytning till service. Han menade på att det handlar om skicket på delarna men också gummipackningarna.
9649EDEF-CE59-4A23-85AF-F0F51DC3B210.png

AC22AC48-1C4D-4EC3-B8A3-BF07F275E7E7.png


Hade varit kul att veta ifall din urmakare lyckades byta packningar och på så vis få den tät. Själv hade jag gärna plaskat med min SC Enicar om möjligt; perfekt beater-klocka liksom?! :D
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Tänker så med. Anledningen till varför jag frågar är att jag läste ett blogginlägg från en urmakare (https://www.google.se/amp/s/thewatchbloke.co.uk/2015/02/01/elge-geneve-super-compressor/amp/) som lyckats få en SC-boett att bli tät vid anknytning till service. Han menade på att det handlar om skicket på delarna men också gummipackningarna.
9649EDEF-CE59-4A23-85AF-F0F51DC3B210.png

AC22AC48-1C4D-4EC3-B8A3-BF07F275E7E7.png


Hade varit kul att veta ifall din urmakare lyckades byta packningar och på så vis få den tät. Själv hade jag gärna plaskat med min SC Enicar om möjligt; perfekt beater-klocka liksom?! :D
Haha, ska kolla med honom! :)
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Haha, ska kolla med honom! :)
Han svarade så här:

”Bada inte med vintage!
Det är så mycket som kan ha hänt med boetten som gör den otät och fylls den med vatten så kan den bli totalt förstörd!
Och när man tar isär kronan för att byta packning då kan kronan förstöras!
Kan fixa, men bara på kundens egna risk!”
 
Topp