Haha, klokt!Ja jag tror det är en epsa.
Jag har klockor med 500m som jag inte vågar duscha med
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Haha, klokt!Ja jag tror det är en epsa.
Jag har klockor med 500m som jag inte vågar duscha med
Ser ut som en SC med halvöppet baklock. Det är bajonettfattning på det och kronan är halvvägs mellan 0 och 1. Har du eller känner du någon med 3D-skrivare tror jag någon i Enicar Sherpa-gruppen på Facebook har filer för att tillverka verktyg så att du kan stänga den ordentligt. Det kan vara den bekvämaste metoden om du har långt till urmakaren eller inte orkar leta verktyg på ebay eller liknande.Enligt uppgift skall även denna klocka klassas som en SC....eller är det en C?
Enicar Sherpa Date med Brevet 314962 märkning:
Tack, då stämmer det i alla fall och jag bara älskar det här forumet...så mycket kunskap! Kraftigt tack för tipset!Ser ut som en SC med halvöppet baklock. Det är bajonettfattning på det och kronan är halvvägs mellan 0 och 1. Har du eller känner du någon med 3D-skrivare tror jag någon i Enicar Sherpa-gruppen på Facebook har filer för att tillverka verktyg så att du kan stänga den ordentligt. Det kan vara den bekvämaste metoden om du har långt till urmakaren eller inte orkar leta verktyg på ebay eller liknande.
Har ingen skrivare men kan ta på mig att försöka skaka fram filen vid tillfälle om du inte hittar den. Tjata gärna på mig om det för jag är väldigt glömsk.Tack, då stämmer det i alla fall och jag bara älskar det här forumet...så mycket kunskap! Kraftigt tack för tipset!
Har en super-uris i Per-Erik på Olofsfors Urmakeri som älskar vintage så han löse det men det vore ju kul att kunna öppna själv...spelar dock inte FB så ingen som man kan lösa det med här på KS?
Skrivare kan man nog hitta, det är filen som behövs!Har ingen skrivare men kan ta på mig att försöka skaka fram filen vid tillfälle om du inte hittar den. Tjata gärna på mig om det för jag är väldigt glömsk.
Hittar inte inlägget jag tänker på men hittade denna. Gissar spontant att det är rätt mått för din klocka.Skrivare kan man nog hitta, det är filen som behövs!
har en sån här om du behöver, pm:a adress isof, har ingen Enicar!Skrivare kan man nog hitta, det är filen som behövs!
tvåa från vänster i nedre rad är en kopia på din, om ngn behover en till Enicar typ 30, den svarta bredvid är typ 35mm
Om jag förstått rätt så är din en "Compressor" med s.k. bajonett-baklock. "Super Compressor" har helskruvade baklock, och "Compressor 2" har snap-back.Enligt uppgift skall även denna klocka klassas som en SC....eller är det en C?
Enicar Sherpa Date med Brevet 314962 märkning:
Hmm, jag är inte säker alls men det verkar som min Sherpa Date ovan ändå är en SC men den har "1" och "0" graverad på utsidan och den har hjälmen på insidan av locket vilket tydligen bara SC har....men jag har inte forskat utan bara kikat på nätet, bla här:Om jag förstått rätt så är din en "Compressor" med s.k. bajonett-baklock. "Super Compressor" har helskruvade baklock, och "Compressor 2" har snap-back.
Mmm... Får inte riktigt ihop det. Är det bara Enicars med bajonett-locket och epsa-dykaren på, som då också räknas som SC? Kanske bara Enicar som körde med bajonettlocket och compressorboett? Vilka boetter är då "compressorboetter"? För det finns väl 3 olika typer? Många frågorHmm, jag är inte säker alls men det verkar som min Sherpa Date ovan ändå är en SC men den har "1" och "0" graverad på utsidan och den har hjälmen på insidan av locket vilket tydligen bara SC har....men jag har inte forskat utan bara kikat på nätet, bla här:
https://wornandwound.com/guide-super-compressors/
Citerar mig själv med en länk med en förklaring... https://www.watch-wiki.net/index.php?title=CompressorMmm... Får inte riktigt ihop det. Är det bara Enicars med bajonett-locket och epsa-dykaren på, som då också räknas som SC? Kanske bara Enicar som körde med bajonettlocket och compressorboett? Vilka boetter är då "compressorboetter"? För det finns väl 3 olika typer? Många frågor
Mmm... Får inte riktigt ihop det. Är det bara Enicars med bajonett-locket och epsa-dykaren på, som då också räknas som SC? Kanske bara Enicar som körde med bajonettlocket och compressorboett? Vilka boetter är då "compressorboetter"? För det finns väl 3 olika typer? Många frågor
Snyggt jobbat och du verkar ha dragit helt rätt slutsatser med!Citerar mig själv med en länk med en förklaring... https://www.watch-wiki.net/index.php?title=Compressor
Står i artikeln "The Super Compressor is thus rated for 600 m depth."Citerar mig själv med en länk med en förklaring... https://www.watch-wiki.net/index.php?title=Compressor
Rimligen borde alla varianter som har en fjädrad gängning vara SC? Eller fanns de utan fjädringen på SC?Mmm... Får inte riktigt ihop det. Är det bara Enicars med bajonett-locket och epsa-dykaren på, som då också räknas som SC? Kanske bara Enicar som körde med bajonettlocket och compressorboett? Vilka boetter är då "compressorboetter"? För det finns väl 3 olika typer? Många frågor
Ja, samtliga med SC-fjädringen borde kallas SCRimligen borde alla varianter som har en fjädrad gängning vara SC? Eller fanns de utan fjädringen på SC?
Förvirrat ser jag nu, det är uppenbarligen inte de fjädrande gängorna som är SC. Hade för mig bajonetten hade det med, men tydligen inte.Ja, samtliga med SC-fjädringen borde kallas SC
Schysst, ser exakt likadan ut som min Nivia!Vilken skön tråd!
Bidrar med ett par bilder på min Orven SC som jag köpte för ungefär 10 år sedan. Jag vet inte mycket om den, annat än att den verkar vara från mitten av 60-talet och att glaset är bytt någon gång på 90-talet.
Datumet växlar bra men går inte att justera manuellt. Inre vridringen funkar som den ska.
Mycket snygg, ser ut att också vara i bra skick för sin ålder. Kul att de är så på pricken lika, visare, typsnitt på siffror och allt.Schysst, ser exakt likadan ut som min Nivia!
Precis som väldigt många gjorde på den tiden köpte nog både Orven och Nivia färdiga klockor från hyllan och satte sitt eget märke på tavlan.Mycket snygg, ser ut att också vara i bra skick för sin ålder. Kul att de är så på pricken lika, visare, typsnitt på siffror och allt.
Jag misstänker starkt att Orven köpt färdiga ur och brandat dem, det var säkert inte helt ovanligt då (heller).
Härlig samling!Kom in en till Tärnan EPSA igår.
Behöver större händer snart