Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Någon får rätta mig om jag har fel, men märkningen 6-68 betyder 6e månaden 1968.Här är baklocket (säljarens bild).Kan man datera utifrån det?
Brevet: 317337 / 337452
Stämmer. Alla compressorboetten är märkta med tillverkningsår och månad.Någon får rätta mig om jag har fel, men märkningen 6-68 betyder 6e månaden 1968.
Någon får rätta mig om jag har fel, men märkningen 6-68 betyder 6e månaden 1968.
Det var ju föredömligt enkelt. Tackar.Stämmer. Alla compressorboetten är märkta med tillverkningsår och månad.
Ahh var med å bjöd på den, cool!Jag har fått hem en rolig supercompressor av märket Mann. Det följde med en trevlig expandro-BoR-länk också.
Spännande länk! Vad är det för nåt?Senast in med kryssad krona.
Denna gång från den tveksamt anrika tillverkaren Royal.
Väldigt oklart... Är det inte @theargonaut eller @MacRulez4ever som har nånting liknande (sorry, av oklar anledning kan jag aldrig riktigt hålla isär er båda ).Spännande länk! Vad är det för nåt?
Finns ju en tråd om spännande vintagelänkar där du gärna får posta den!Väldigt oklart... Är det inte @theargonaut eller @MacRulez4ever som har nånting liknande (sorry, av oklar anledning kan jag aldrig riktigt hålla isär er båda ).
Sitter nån logotyp/stämpel som jag inte riktigt blivit klok på. Kan posta imorgon för att se om nån annan är bättre lämpad.
Kan det stå "HW" eller "H&W", för Heer & Wipfler?Väldigt oklart... Är det inte @theargonaut eller @MacRulez4ever som har nånting liknande (sorry, av oklar anledning kan jag aldrig riktigt hålla isär er båda ).
Sitter nån logotyp/stämpel som jag inte riktigt blivit klok på. Kan posta imorgon för att se om nån annan är bättre lämpad.
"SWISS MOVT" i EPSA-boett känns udda. Om både verk och boett är från Schweiz borde den väl vara märkt "Swiss made“? Kan den vara ett hopplockad av diverse ur någon uris skrotlåda?Senast in med kryssad krona.
Denna gång från den tveksamt anrika tillverkaren Royal.
Hahaha... No probs Mitt band finns på lite dåliga bilder i första posten i denna tråd... https://klocksnack.se/threads/den-stora-tråden-med-vintage-tanks.31874/Väldigt oklart... Är det inte @theargonaut eller @MacRulez4ever som har nånting liknande (sorry, av oklar anledning kan jag aldrig riktigt hålla isär er båda ).
Sitter nån logotyp/stämpel som jag inte riktigt blivit klok på. Kan posta imorgon för att se om nån annan är bättre lämpad.
Trots att allt kanske inte är original så är ju huvudsaken att du trivs med klockan! Och kul med en Super compressor i den storleken, inte lika vanligt som de mindre varianterna!Som novis förstår jag nu att det var här jag skulle lyft in min klocka första gången men man lär sig något nytt varje dag!
Fatastiskt trevlig tråd och jag skyll försöka bidra med vad jag har för något!
Det här är mitt första vintage-köp någonsin och köptes på ren känsla tan någon som helst kunskap i ämnet vintage generellt och Super Compressor specifikt. Nedan kommer bilder och den data jag hittat på mitt ur från nätet, fins även en tråd jag startade kring Pierce här.
Tillverkare: Pierce
Årtal: Den stora EPSA (E. Piquerez S.A.)-boetten bär inuti produktions datum april 1968 enligt tidigare ägare
Modell: Automatic Super Compressor 200 m Diver
Verk: ETA 2783
Mått: 42x50 mm, rätt fet faktiskt för att vara från 1968!
Övrigt: Swiss made, automatiskt urverk med 25 juveler, datumvisning, bezel rörlig under glas via krona, originalkronor verkar det som, plexiglas, band av buffelskinn medföljde vid köp men jag har skippat det till förmån för ett tidsenligt Tropic från Zulu samt ett fett Shark Mesh från Geckota.
Fungerar perfekt hyfsat men behöver en rundsmörjning då datumskivan tvekar lite ibland. Baksidan tyvärr överpolerad men det är gjorts inan den kom i min ägo...
Som ingenjör uppskattar jag dock Pierce logga å det grövsta!
Bilderna med det bruna bandet är från tidigare ägare övriga fotat av mig.
Den är en riktigt tungviktare med mesh-länken på och den klocka jag har mest till vardags...lite som en JEEP!
Om man läser i min tråd ovan så framgår det saker som gör att vi börjar misstänka att denna klocka har levt ett tuft liv och saknar många av sina originaldetaljer så jag är fortsatt tacksam för en dialog kring min Pierce och hur jag skall kunna återställa det som eventuellt saknas....eler bara njuta av den som den är!
Tack broder, precis så jag känner men min fordonsrenoverings-ådra ogillar osäkerheter och vill gärna återställa där det är möjligt så se det här som en vädjan om hjälp! Har ju liksom inte hittat någon klocka på nätet som är liknar denna å d gör ju inte läget bättre...Trots att allt kanske inte är original så är ju huvudsaken att du trivs med klockan! Och kul med en Super compressor i den storleken, inte lika vanligt som de mindre varianterna!
Vet inte om du sett denna?Tack broder, precis så jag känner men min fordonsrenoverings-ådra ogillar osäkerheter och vill gärna återställa där det är möjligt så se det här som en vädjan om hjälp! Har ju liksom inte hittat någon klocka på nätet som är liknar denna å d gör ju inte läget bättre...
Kul att den är lite ovanlig och fet är den definitivt!
Det jag skulle vilja ha hjälp med nu är att första hand hitta en mer passande inre bezel...den här killen har jag försökt nå utan resultat då han byggde sin egen "SC": https://www.intlwatchleague.com/showthread.php?2993-Supercompressor-Homage-build
Nope, inte sett förut, atckr!Vet inte om du sett denna?
Kan tänka mig att bezeln på din ska se ut som på denna!
Men finns många varianter, kan vara som på denna också:
Har tyvärr ingen koll. Tror man får försöka leta delar från slaktade klockor eller liknande, skulle nog satsa på att leta på eBay!Nope, inte sett förut, atckr!
det jag menade var att jag inte sett en Pierce som ser ut som min utan bara med GMT-bezel och nada varianter....skulle vart kul att se någon broschyr från Pierce kring dessa SC...men du vet inte var man kan få tag i inre bezels som passar tro?
OK!Har tyvärr ingen koll. Tror man får försöka leta delar från slaktade klockor eller liknande, skulle nog satsa på att leta på eBay!
Riktigt cool. Påminner om Benrus som man ser ibland. Gillar särskilt lollipop-visaren. Jag har lärt mig att om man plockar bort baklocket så står där år/månad när den är tillverkad. Då kan du ju ta en titt på urverket med.Köpte för några år sedan en super compressor på auktion. Vet dock inget om klockan, varken ålder, urverk eller om tillverkaren.
Någon som har mer kunskap att dela med sig av kring märket (National Watch), historia, värde osv?
Riktigt cool. Påminner om Benrus som man ser ibland. Gillar särskilt lollipop-visaren. Jag har lärt mig att om man plockar bort baklocket så står där år/månad när den är tillverkad. Då kan du ju ta en titt på urverket med.
Ja, det det känns som vi sett den ett par gånger?Vad säger ni om den här udda fågeln i sammanhanget då?
Den har de fakto en boett märkt EPSA och borde enligt min uris vart rätt så vattentät med tanke på konstruktionen och att man måste använda tryckluft från kronans axel för att få bort glaset!
Inget rutmönster på originalkronan dock:
Haha, nä det tror inte jag heller men ursprungligen kanske?Ja, det det känns som vi sett den ett par gånger?
Jag skulle inte räkna med att den är tät.
Ja jag tror det är en epsa.Haha, nä det tror inte jag heller men ursprungligen kanske?
Tänkte mer på denna trådens namn, om det här är en officiell EPSA-boett?