• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🧾 Officiella G-ShocktrĂ„den

Crispie

Rolex
Lider med dig! Har ocksĂ„ ett paket i transit. Men har Ă€nnu inte sagt nĂ„got till frugan đŸ˜¶ Är rĂ€dd att hon kommer att dra med mig till WAA (Watch-aholics Anonomys) 😅
Å andra sidan, nĂ€r mitt gummiband till GMW-B5000 kommer finns risk att inget annat fĂ„r handledstid nĂ„gonsin. SĂ„ kanske ska passa pĂ„ att anvĂ€nda allt annat sĂ„ lĂ€nge, innan bandet kommer.
 

DrTorben

Omega
Att köpa G-shock frÄn Japan? Hur funkar det med garantin, mÄste uret skickas dit vid ev. fel? Moms o tull betalar man den per automatik som vid köp frÄn Kina?
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Är inte vi alla medlemmar i WAA redan? :p

Sant, detta Àr en enabler trÄd :D

Att köpa G-shock frÄn Japan? Hur funkar det med garantin, mÄste uret skickas dit vid ev. fel? Moms o tull betalar man den per automatik som vid köp frÄn Kina?

25% plus fraktbolagets avgifter. Tullen ligger pÄ nÄgra enstaka kronor per tusenlapp. Fraktbolaget tar hand om tullhanteringen :)

GÀllande garantin sÄ vet jag inte riktigt, har Casio vÀrldsgaranti?
 

DrTorben

Omega
Sant, detta Àr en enabler trÄd :D



25% plus fraktbolagets avgifter. Tullen ligger pÄ nÄgra enstaka kronor per tusenlapp. Fraktbolaget tar hand om tullhanteringen :)

GÀllande garantin sÄ vet jag inte riktigt, har Casio vÀrldsgaranti?
Köpte en Casio frÄn https://se.watchshop.com/ fick problem, den drog sig efter 5-6 min. tvÄ gÄnger pÄ 3 dagar var tvungen att skicka den tillbaka till England. DÀrav mina funderingar ang. garantin...

StÄr sÄ hÀr pÄ ebaysidan:
Ship from Japan with International guarantee and Casio original box.
International guarantee bundled.
 

Urtyp

Audemars
Den hĂ€r rödingen ser ju riktigt trevlig ut😃
Kööööp! En av mina fĂ„ keepers nĂ€r det gĂ€ller "vanliga" squares. (Den Ă€r orange inte röd). Displayen kan vara helt underbar i rĂ€tt ljus och alltid underbar i solljus. Den skarpaste inverterade jag har. 😀 👍
orange.jpg
 

roosterman

G-shock
2-Faktor
Kööööp! En av mina fĂ„ keepers nĂ€r det gĂ€ller "vanliga" squares. (Den Ă€r orange inte röd). Displayen kan vara helt underbar i rĂ€tt ljus och alltid underbar i solljus. Den skarpaste inverterade jag har. 😀 👍
orange.jpg
Riktigt lĂ€cker fĂ€rg pĂ„ den dĂ€r 😃 👍
Fast det rÄkade hÀnda en liten annan grej i morse:banghead::bag:, sÄ jag lÄter @Derix sno denna ;) (tror jag)
 

Mikko Luiro

Audemars
2-Faktor
Jaha, nu fick ju jag skÀmmas. Satte ut min moddade "casioak" hÀr pÄ K&S och fick annonsen raderad pga falska delar och sÄ var det förstÄs. Att inte jag tÀnkte pÄ det! Det stÄr ju faktiskt g-shock pÄ bezelen fast det inte Àr casio som tillverkat delarna. En skammens rodnad infinner sig pÄ mina kinder och jag ber om ursÀkt.
 

roosterman

G-shock
2-Faktor
Jaha, nu fick ju jag skÀmmas. Satte ut min moddade "casioak" hÀr pÄ K&S och fick annonsen raderad pga falska delar och sÄ var det förstÄs. Att inte jag tÀnkte pÄ det! Det stÄr ju faktiskt g-shock pÄ bezelen fast det inte Àr casio som tillverkat delarna. En skammens rodnad infinner sig pÄ mina kinder och jag ber om ursÀkt.
Dum frÄga frÄn en som Àr kass pÄ att sÀlja utan bara köper...
Blev annonsen borttagen pga att du inte skrivit att det var en mod eller vad?
Det Àr ju inte den första piratmoddade G-shocken som sÀljs dÀr?
 
Det hÀr casioak kittet kom hem idag - aldrig mer aliexpress!

Eftersom jag inte lÀngre Àger en ga2100 sÀljer jag den vidare
jag betalade 760kr + 81kr tull

sÀljer den vidare för 750kr inkl spÄrbar frakt

IMG_0611.JPG
Skulle fÄtt mitt kit frÄn AliExpress snart men sÀndningen blev "cancelled"...
SĂ€ljaren hade "holiday" och skulle Ă„terkomma idag men inte hört nĂ„t đŸ„Ž
 

HSK

Patek
2-Faktor
Jag fick ocksÄ vÀnta sjukt lÀnge pÄ min bezel till casioaken. Dyr var den ocksÄ... KÀnns svÄrt att bestÀlla frÄn Kina om man ska behöva vÀnta flera mÄnader pÄ leverans.
Man kan alltid frĂ„ga om de kan lösa t.ex. DHL Express. Det brukar inte vara nĂ„gra problem och kostar vanligtvis runt 200kr vilket Ă„tminstone jag tycker att det Ă€r vĂ€rt för att fĂ„ hem prylarna pĂ„ 2-3 arbetsdagar istĂ€llet för ett halvĂ„r. â˜ș
 
Senast Àndrad:

HSK

Patek
2-Faktor
Dum frÄga frÄn en som Àr kass pÄ att sÀlja utan bara köper...
Blev annonsen borttagen pga att du inte skrivit att det var en mod eller vad?
Det Àr ju inte den första piratmoddade G-shocken som sÀljs dÀr?
Det Ă€r ju en djungel nĂ€r det finns sĂ„ otroligt mĂ„nga olika varianter, fĂ€rgkombinationer osv. och Ă„tminstone vad som kĂ€nns som hĂ€lften av inlĂ€ggen i en G-shockgrupp jag Ă€r med i pĂ„ Facebook handlar om folk som vill fĂ„ Ă€ktheten pĂ„ olika klockor bekrĂ€ftad. I det hĂ€r fallet Ă€r det ju dock en ganska uppmĂ€rksammad modell som bara finns i ett fĂ„tal kombinationer (varav samtliga i resin/plast) och dĂ„ blir det kanske rĂ€tt uppenbart att det inte Ă€r original. Om en klocka eller del av en klocka bĂ€r G-shockmĂ€rkningen men inte Ă€r tillverkad av Casio sĂ„ Ă€r det per definition en piratkopia Ă€ven om det som sagt sĂ€kert har sĂ„lts en hel del moddar dĂ€r det inte Ă€r lika sjĂ€lvklart att det rör sig om kopior. Att modda med olika originaldelar Ă€r naturligtvis helt OK (Ă€ven om det sĂ„ klart Ă€r bra att upplysa om det i annonserna). â˜ș
 

Mikko Luiro

Audemars
2-Faktor
Dum frÄga frÄn en som Àr kass pÄ att sÀlja utan bara köper...
Blev annonsen borttagen pga att du inte skrivit att det var en mod eller vad?
Det Àr ju inte den första piratmoddade G-shocken som sÀljs dÀr?
SÄ hÀr stod det i notifieringen.
Screenshot_20210104-234824_Chrome.jpg


Om jag skulle vara sĂ„n sĂ„ skulle jag vilja pĂ„peka att det inte stĂ„r Casio pĂ„ bezelen men vĂ€l G-Shock som förstĂ„s ocksĂ„ Ă€r skyddat, sĂ„ jag lĂ„ter det passera. Den hĂ€r gĂ„ngen! 😂 Jag minns faktiskt inte om jag uttryckligen skrev att det Ă€r delar frĂ„n tredjepart men jag tror att alla hĂ€r vet att dylika delar inte finns som original. Man Ă€r hĂ€nvisad till am-delar om man ska ha en metallbezel till dessa. Har mĂ€rkt att de nĂ€stan försvunnit frĂ„n ebay och liknande sajter. Kanske det Ă€r casio som slagit ned pĂ„ detta, vet faktiskt inte.

Edit: att det var en modd tror jag att jag var rÀtt tydlig med sÄ det var förmodligen inte problemet.
 

Mikko Luiro

Audemars
2-Faktor
Det Ă€r ju en djungel nĂ€r det finns sĂ„ otroligt mĂ„nga olika varianter, fĂ€rgkombinationer osv. och Ă„tminstone vad som kĂ€nns som hĂ€lften av inlĂ€ggen i en G-shockgrupp jag Ă€r med i pĂ„ Facebook handlar om folk som vill fĂ„ Ă€ktheten pĂ„ olika klockor bekrĂ€ftad. I det hĂ€r fallet Ă€r det ju dock en ganska uppmĂ€rksammad modell som bara finns i ett fĂ„tal kombinationer (varav samtliga i resin/plast) och dĂ„ blir det kanske rĂ€tt uppenbart att det inte Ă€r original. Om en klocka eller del av en klocka bĂ€r G-shockmĂ€rkningen men inte Ă€r tillverkad av Casio sĂ„ Ă€r det per definition en piratkopia Ă€ven om det som sagt sĂ€kert har sĂ„lts en hel del moddar dĂ€r det inte Ă€r lika sjĂ€lvklart att det rör sig om kopior. Att modda med olika originaldelar Ă€r naturligtvis helt OK (Ă€ven om det sĂ„ klart Ă€r bra att upplysa om det i annonserna). â˜ș
DĂ€r har vi skillnaden mellan fake och franken, ha ha!
 

Mikko Luiro

Audemars
2-Faktor
Har sedan tidigare haft svÄrt för negativa displayer eller sÄ har jag inte hittat en tillrÀckligt vass :angel::cigar:. FrÄgan Àr hur bra/vass displayen Àr pÄ en GMW-B5000GD?
9E26FF89-B4FE-4A86-BFDC-43C507F7F002.jpeg
Har haft en sÄn dÀr och sÄlde den pga att den var svÄr att avlÀsa tiden pÄ. Den Àr vÀl bÀttre Àn de flesta andra negativa displayer men kan aldrig bli lika bra som en positiv dito.
 

Derix

Patek
2-Faktor
Har haft en sÄn dÀr och sÄlde den pga att den var svÄr att avlÀsa tiden pÄ. Den Àr vÀl bÀttre Àn de flesta andra negativa displayer men kan aldrig bli lika bra som en positiv dito.
Samma hÀr. Sedan glömmer jag alltid mellan varven hur dÄligt det Àr med negativa displayer och skaffar en ny :banghead: Men som du skriver sÄ Àr det hÀr nog den bÀsta negativa displayen, eller möjligtvis den som Àr pÄ nya GBX "smartwatch".
 

livinl0ud

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Jag tyckte den var riktigt bra, men bara i vissa vinklar. I andra var den nÀstan olÀslig.
Har haft en sÄn dÀr och sÄlde den pga att den var svÄr att avlÀsa tiden pÄ. Den Àr vÀl bÀttre Àn de flesta andra negativa displayer men kan aldrig bli lika bra som en positiv dito.
Stort tack för era Ă„sikter 🙏😊. Jag har haft en GuldstĂ„lis tidigare med negativ display Ă€r det samma typ av display pĂ„ GMW-B5000GD?
 

Derix

Patek
2-Faktor
Dagens tips. Metal/resin-varianten. :)

Edit: @livinl0ud hade ett mycket bĂ€ttre tips đŸ€Ł
 
Senast Àndrad:
Topp