• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🧾 Officiella G-ShocktrĂ„den

Äntligen.
9C920EDF-00A9-4D9B-A1E4-B3F1FC23989A.jpeg
Mera bilder! :pompus:

Hajfenan Àr en fin detalj. Tur att ingen fÄtt för sig att korta bandet.
De förinstÀllda "homesite"-tiderna Àr ocksÄ ganska exotiskt kul om man som jag inte sett finessen förr; Hawaii, Tahiti, Cayman, Galapagos, Mauritius och liknande.

http://mygshock.com/casio-manual/2016/
Perfekt nÀr man Äker till Mauritius. DÄ behöver man inte ens stÀlla om tiden :)

Sidan 200...
Jag tycker att denna trĂ„den om G-Shocks borde ha varit TVÅ frĂ„n första början:
1. Square-trÄd (för att square verkligen förtjÀnar egen trÄd)
2. Runda G-Shocks

Seiko har trĂ„dar om nĂ€stan varje modell, jag tycker att moderater hĂ€r kan dela denna trĂ„d och göra lite ordning bland alla G’s... please :D

Sidan 200...
Jag tycker att denna trĂ„den om G-Shocks borde ha varit TVÅ frĂ„n första början:
2. Runda G-Shocks

Seiko har trĂ„dar om nĂ€stan varje modell, jag tycker att moderater hĂ€r kan dela denna trĂ„d och göra lite ordning bland alla G’s... please :D
Finns ju inget som hindrar dig frÄn att skapa den stora Square trÄden :) risken Àr vÀl att det blir för fÄ inlÀgg dÄ alla andra hÀnger hÀr.

Sidan 200...
2. Runda G-Shocks

Är det verkligen sĂ„n oreda hĂ€r? SjĂ€lv gillar jag att det finns sĂ„n mĂ„ngfald pĂ„ ett och samma stĂ€lle.

Uppe med tuppen. Men svÄrt att sova med bortsprungen katt o dessutom ingen semester Àn utan bara ta sig till slaveriet snart..
Det guldiga gör den kÀnns rÀtt somrig pÄ nÄgot sÀtt. Men funderar fortfarande pÄ om man ska göra ringen helt svart. O vÀntar ivrigt pÄ cordurabandet att sÀtta pÄ den.

Lite synd att inte knapparna och spÀnnet Àr guldfÀrgade ocksÄ samt insexskruvarna som hÄller gummit. Hade gjort mer för helheten.
DSC_8827.JPG

Senast Àndrad:
Jag vill ocksÄ vara med pÄ sida 200 :)
Även med min första G-Shock som har sett lite förĂ€ndring sedan den kom. FrĂ„n svartsvart och compositband till stormtrooper stil vilket har bidragit till ökad handledstid.
IMG_20180730_083857-01.jpeg

HÀromveckan testade jag Àven en Rangeman ocksÄ vilken satt bÀttre Àn jag vÀntade mig, tyvÀrr sitter det mesta lite för stort pÄ min handled men kanske fÄ göra ett undantag om det dyker upp nÄgon Rangeman med roliga fÀrger!

.
Jag vill ocksÄ vara med pÄ sida 200 :)
Även med min första G-Shock som har sett lite förĂ€ndring sedan den kom. FrĂ„n svartsvart och compositband till stormtrooper stil vilket har bidragit till ökad handledstid.
IMG_20180730_083857-01.jpeg

HÀromveckan testade jag Àven en Rangeman ocksÄ vilken satt bÀttre Àn jag vÀntade mig, tyvÀrr sitter det mesta lite för stort pÄ min handled men kanske fÄ göra ett undantag om det dyker upp nÄgon Rangeman med roliga fÀrger!

VÀldigt rolig kombination. Jag Àr ocksÄ sugen pÄ en vit G men blir de inte smutsiga och gulaktiga rÀtt fort?

AWG 101.

Är vĂ€ldigt ambivalent till denna sak frĂ„n Casio som spontanköptes för nĂ„gra Ă„r sedan.
Det hÀnder vÀl titt om tÀtt att Casio slÀpper mÀrkliga modeller som ingen förstÄr sig pÄ och denna Àr definitivt en av dem.
De smÄ subdialsen tillför inget vettigt dÄ de Àr i 1) negativ display och man ser nada, 2) visarna tÀcker över subdialsen de gÄnger man vill anvÀnda t ex kronografen 3) den mellersta subdialen visar vilka av de 4 radiomaster som den lyckas synka mot. Inget annat.

Klockan fortar sig och stÀller jag om tiden nÄn gÄng sÄ gÄr snurrar minutvisaren och timvisaren bakÄt tills det Àr fÀrdigt.
SÄ, om klockan gÄr fel och stÄr pÄ 10:00 och den verkliga tiden Àr 9:55, och jag vill stÀlla klockan sÄ snurrar visarna ca 12 timmar lÄngsamt bakÄt. Tar oerhört lÄng tid och motorljudet frÄn visarna lÄter nÀstan som mygg.

Nej, jag Àr inte sÄ förtjust i denna.
awg101.jpg

Senast Àndrad:
Lite nörderi om synkning av G-Shock med multiband/atomic funktion.
Mina G-Shocks synkar alltsom oftast men inte alltid och det finns ju flera faktorer som pĂ„verkar detta (klockans placering, vĂ€derförhĂ„llanden) men dĂ„ funktionen finns dĂ€r sĂ„ vill jag helst att den ska synka varje dag och jag tĂ€nkte bara kolla om fler Ă€n jag ”fuskar” för att uppnĂ„ synk?

Med fusk menar jag passiva/aktiva ÄtgÀrder för att sÀkerstÀlla lyckad synk.
Exempel pÄ ÄtgÀrder kan ju vara att lÀgga klockan pÄ en viss plats pÄ kvÀllen dÀr man vet att den enklare synkar (fönsterbrÀde Ät ett visst vÀderstreck tex). Andra exempel kan vara att bÀra klockan pÄ sig nÀr man sover vilket Àr ett bra knep men lite opraktiskt för sömnkvalitet och samliv om vi snackar >20 klockor.

SjĂ€lv fuskar jag lite med nĂ„gra andra knep varav ett Ă€r anvĂ€ndandet av denna ”wave receiver” frĂ„n Citicen som enligt uppgift förstĂ€rker mottagning av DCF77 stationens signaler frĂ„n Tyskland.

Jag förvarar den vid lÄdan dÀr mina G-shocks ligger nÀr de inte anvÀnds. HjÀlper den, ja jag tycker mig se en markant förbÀttring av synk statistiken sedan denna införskaffades men vem vet, kanske Àr det lite placebo effekt. Placering av denna Àr ju ocksÄ kritiskt för att den ska fungera optimalt sÄ man fÄr leta efter allra bÀsta plats (hustrun uppskattar dock inte att ha ett peli case fullt med G-Shocks pÄ köksbÀnken tyvÀrr). Lit ediskussion kring denna tingest pÄ DWF för den intresserade: http://newdwf.com/viewtopic.php?f=59&t=4736

Ett annat fusk Àr att aktivt/manuellt stÀlla klockan i synklÀge och synka mha denna app som replikerar(?) DCF77 signalen frÄn din telefon/padda, funkar utmÀrkt, L3 mottagning direkt och synkar felfritt.

Är det bara jag som Ă€r sĂ„hĂ€r? :sorry:

Mina G-Shocks synkar alltsom oftast men inte alltid och det finns ju flera faktorer som pĂ„verkar detta (klockans placering, vĂ€derförhĂ„llanden) men dĂ„ funktionen finns dĂ€r sĂ„ vill jag helst att den ska synka varje dag och jag tĂ€nkte bara kolla om fler Ă€n jag ”fuskar” för att uppnĂ„ synk?

Exempel pÄ ÄtgÀrder kan ju vara att lÀgga klockan pÄ en viss plats pÄ kvÀllen dÀr man vet att den enklare synkar (fönsterbrÀde Ät ett visst vÀderstreck tex). Andra exempel kan vara att bÀra klockan pÄ sig nÀr man sover vilket Àr ett bra knep men lite opraktiskt för sömnkvalitet och samliv om vi snackar >20 klockor.

SjĂ€lv fuskar jag lite med nĂ„gra andra knep varav ett Ă€r anvĂ€ndandet av denna ”wave receiver” frĂ„n Citicen som enligt uppgift förstĂ€rker mottagning av DCF77 stationens signaler frĂ„n Tyskland.

Jag förvarar den vid lÄdan dÀr mina G-shocks ligger nÀr de inte anvÀnds. HjÀlper den, ja jag tycker mig se en markant förbÀttring av synk statistiken sedan denna införskaffades men vem vet, kanske Àr det lite placebo effekt. Placering av denna Àr ju ocksÄ kritiskt för att den ska fungera optimalt sÄ man fÄr leta efter allra bÀsta plats (hustrun uppskattar dock inte att ha ett peli case fullt med G-Shocks pÄ köksbÀnken tyvÀrr). Lit ediskussion kring denna tingest pÄ DWF för den intresserade: http://newdwf.com/viewtopic.php?f=59&t=4736

Ett annat fusk Àr att aktivt/manuellt stÀlla klockan i synklÀge och synka mha denna app som replikerar(?) DCF77 signalen frÄn din telefon/padda, funkar utmÀrkt, L3 mottagning direkt och synkar felfritt.

En rÀtt cool pryl om man har vÀldigt mÄnga radiokontrollerade G's.
Jag synkar mina fÄ radiokontrollerade G's vÀldigt sÀllan, kanske 1-2 ggr /mÄn dÄ de ÀndÄ gÄr vÀldigt bra (ca -+1 s/mÄn)!

Blev nyfiken pÄ den dÀr appen sÄ jag provade.

Har riktigt dÄlig mottagning för signalen hÀr hemma, i bÀsta fall sÄ synkar mina klockor 1-2ggr i veckan. Med appen sÄ synkade dom perfekt!
I alla fall Frogman och 5610:an. GMW-B5000 funkade inte men dÀr kan man synka mot luren sÄ det kvittar

Tillbaka
Topp