Här kommer mina intryck sedan jag fick den ca kl 10 (förmiddagen) i torsdags.
Den är väldigt liten. Mindre än jag trodde. Men förstå mig inte fel. Det är en väldigt angenäm storlek. Klockan känns aldrig "i vägen" och jag märker knappt att jag har en klocka på mig.
Jag är van med större klockor som känns, t ex Fortis Cosmonauts Chronograph. Skillnaden mot den är som natt och dag men också varför jag fick ögonen på denna från första början - bägge är riktiga tool watches med liknande estetik. Fortis upplever jag dock som mer i vägen. MSAR är bara, där, typ. Vet inte hur jag ska förklara. Jag gillar storleken skarpt.
Urverket Sellita uppfyller mina förväntningar väl. Jag har en Maurice Lacroix med samma urverk som håller COSC. MSAR är nog inte riktigt lika välregulerad men har bara gått +4 sek sedan jag fick den. Bra att det är + och inte - iaf.
Jag är lite anal när det kommer till att minutervisaren ska vara perfekt när sekundvisaren passerar 12 och här tycker jag Sellita är lite jobbiga. Det är svårt att få det perfekt direkt utan kräver ett par försök innan jag är nöjd. Men det är ju helt i linje med mina intryck av Sellita.
Länken är en trevlig liten sak. Känns rejäl och passar klockan perfekt. Länkarna är solida och så även ändlänken. Infattningen mot botten är riktigt bra, inget glapp eller så och rör sig överhuvudtaget inte. Perfekt!
Länken påminner om en oysterlänk men mittendelarna är asymmetriska och sjunker in i armbandet nedtill och höjs upptill. Nästan lite Breitling-stuk.
Länkens svaghet är utan tvekan spännet, som är pressad ala vintage Rolex. Proportionerna är dock perfekta, spännet matchar länkens tjocklek. Jag gillar inte när spännet är mkt tjockare än länken i övrigt. U.S. Great Seal pryder för övrigt spännet, vilket är en fin detalj. Säkerhetslåset, med loggan "Marathon" är tyvärr polerat vilket bryter lite mot klockans annars helt borstade framtoning.
Bezeln är underbar! Kan inte beskriva den på annat sätt. Att vrida bezeln motsols är extremt tillfredsställande. Finns heller inget spel i den och den ställer sig mot tavlans index perfekt.
Tritium-tuberna, som utgör tavlans index, är mycket fascinerande. De lyser inte i dagsljus men är perfekta i mörker. Dessutom är de så jävla koola när de är applicerade i glascylindrar på det här sättet!
Visste ni att ett gram tritium kostar $30.000 och att det bara finns 7,3kg i förvar på jorden?
Sammanfattningsvis är jag mkt nöjd med klockan. Den känns som ett fynd för vad jag fick betala och jag rekommenderar den verkligen. Känns väldigt välkonstruerad.
Specs:
300m.
Safirkristall (säkert konstgjord). Ingen anti glare coating som kan bli ful med tiden.
Sellita sw200 (om jag inte minns fel)
"All 316 stainless steel"
Fick också med en Marathon-mössa på köpet
Jag hade tagit ett gäng bilder som jag tänkte lägga till här också men de var för stora, så jag får ta nya imorgon eller så och ladda upp.