• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Orienttråden

DiverSailor

Breitling
ray.png


Hoppsan, det fick visst bli en Ray också :) En riktigt trevlig liten sak måste jag säga
 

DiverSailor

Breitling
Förresten,
Ni som har beställt av orientuhren.de, fick ni också era klockor inslagna i parfymerat tidningspapper :D? Jag missade helt och hållet att man var tvungen att beställa lådan separat till klockan. Det luktar som en bordell hemma i vardagsrummet nu.
Tydligen bra pris på yoghurt i Tyskland. Kanske skulle unna sig en tur? :D
ger.png
 
Senast ändrad:

Spindel

KS vulkanolog på Island
Nä. Har en jäkligt tråkig influensa. Slängde in ett bud med fem kvar och tvärsomnade resten av dagen. Blev rätt överbjuden. :arghh:
Ahh samma som jag hade för 2 veckor sedan (jag gjorde ett inlägg här där jag klagade över manfluensa för ett tag sedan, visade sig vara riktig influensa :p ). 6 dagar feber var av 5 dagar med över 39 grader (toppade på 39,6). :p
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Ahh samma som jag hade för 2 veckor sedan (jag gjorde ett inlägg här där jag klagade över manfluensa för ett tag sedan, visade sig vara riktig influensa :p ).
6 dagar feber var av 5 dagar med över 39 grader (toppade på 39,6). :p
Säg inte sådär! Inne på andra dagen och det räcker nu.
Ungarna har varit sjuka bra länge också. :shifty:
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
För rotorn på era Orienter ett jäkla liv när den snurrar? Trodde först klockan var defekt men verkar efter en googling som det är så med deras klockor?
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
För rotorn på era Orienter ett jäkla liv när den snurrar? Trodde först klockan var defekt men verkar efter en googling som det är så med deras klockor?
Sa det för några sidor sedan säger det igen:

Rotorn på 469 urverken sitter med kullager vilket gör den bullrigare än många andra urverk som sitter med glidlager. Så ljudet är en "feature". Dock är de lite finare urverken (som är förädlade med 469 som bas) ofta lite tystare då man kanske jobbar med olika storlekar på kulorna. Men på de billigare modellerna (t ex Mako, Ray etc) där urverket är i stort sett oförändrat sedan 70-talet medför det en del ljud.

Finns en video någonstans i denna tråd där en kille monterar bort självuppdragningsmekanismen på ett Orient 46943 (Mako, Ray etc) och på ett ETA 2824-2 där ser man tydligt hur mycket lättare rotorn rör sig i Orienturverket tack vare kullagren.

EDIT:// kan ta som exempel min Dolphin som prismässigt och konstruktionsmässigt är väldigt lik Makon (även om finishen är bättre). I denna modell sitter ett gammalt Orient Star-urverk och rotorn är många gånger tystare än min Mako. Men även i denna modell sitter den med kullager.

EDIT2:// Bild
image.jpeg
 
Senast ändrad:

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Sa det för några sidor sedan säger det igen:

Rotorn på 469 urverken sitter med kullager vilket gör den bullrigare än många andra urverk som sitter med glidlager. Så ljudet är en "feature". Dock är de lite finare urverken (som är förädlade med 469 som bas) ofta lite tystare då man kanske jobbar med olika storlekar på kulorna. Men på de billigare modellerna (t ex Mako, Ray etc) där urverket är i stort sett oförändrat sedan 70-talet medför det en del ljud.

Finns en video någonstans i denna tråd där en kille monterar bort självuppdragningsmekanismen på ett Orient 46943 (Mako, Ray etc) och på ett ETA 2824-2 där ser man tydligt hur mycket lättare rotorn rör sig i Orienturverket tack vare kullagren.

EDIT:// kan ta som exempel min Dolphin som prismässigt och konstruktionsmässigt är väldigt lik Makon (även om finishen är bättre). I denna modell sitter ett gammalt Orient Star-urverk och rotorn är många gånger tystare än min Mako. Men även i denna modell sitter den med kullager.

EDIT2:// Bild
image.jpeg
Tack för det!
Man kan ju tycka att man inte kan vara så kräsen med tanke på priset men eftersom rotorn i SKXen varken låter eller känns så borde även Orient kunna uppdatera med moderna lösningar.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Tack för det!
Man kan ju tycka att man inte kan vara så kräsen med tanke på priset men eftersom rotorn i SKXen varken låter eller känns så borde även Orient kunna uppdatera med moderna lösningar.
Filosofifråga :)

Glidlager har fördelen att vara tystare. Kullager slits mindre och är därmed driftsäkrare samt att uppdragningen blir "effektivare". Just 46943 urverket är kvar i moderna klockor för att det är så driftsäkert.

Nu vågar jag inte uttala mig om rotorn i SKX. Men om det är utrustat med kullager kan de valt en annan typ. Ett annat alternativ kan vara att boett och glas är lite tjockare samt att klockan är tätare vilket även det gör den tystare.

På min OSD hörs inte rotorn det beror dels på att det är ett "finare" (läs nyare) urverk samt att klockan är både djävligt tät och har kraftig boett och ett tjockt safirglas.
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Filosofifråga :)

Glidlager har fördelen att vara tystare. Kullager slits mindre och är därmed driftsäkrare samt att uppdragningen blir "effektivare". Just 46943 urverket är kvar i moderna klockor för att det är så driftsäkert.

Nu vågar jag inte uttala mig om rotorn i SKX. Men om det är utrustat med kullager kan de valt en annan typ. Ett annat alternativ kan vara att boett och glas är lite tjockare samt att klockan är tätare vilket även det gör den tystare.

På min OSD hörs inte rotorn det beror dels på att det är ett "finare" (läs nyare) urverk samt att klockan är både djävligt tät och har kraftig boett och ett tjockt safirglas.
Nu är ju inte SKX direkt känd för att ha dålig driftsäkerhet så det lär inte vara ett problem.
Men som sagt, ibland får man bara acceptera att man får vad man betalar för och för spottstyven den kostar så kan man inte vara annat än nöjd. :)
 

Buster

Friends of KS
Sa det för några sidor sedan säger det igen:

Rotorn på 469 urverken sitter med kullager vilket gör den bullrigare än många andra urverk som sitter med glidlager. Så ljudet är en "feature". Dock är de lite finare urverken (som är förädlade med 469 som bas) ofta lite tystare då man kanske jobbar med olika storlekar på kulorna. Men på de billigare modellerna (t ex Mako, Ray etc) där urverket är i stort sett oförändrat sedan 70-talet medför det en del ljud.

Finns en video någonstans i denna tråd där en kille monterar bort självuppdragningsmekanismen på ett Orient 46943 (Mako, Ray etc) och på ett ETA 2824-2 där ser man tydligt hur mycket lättare rotorn rör sig i Orienturverket tack vare kullagren.

EDIT:// kan ta som exempel min Dolphin som prismässigt och konstruktionsmässigt är väldigt lik Makon (även om finishen är bättre). I denna modell sitter ett gammalt Orient Star-urverk och rotorn är många gånger tystare än min Mako. Men även i denna modell sitter den med kullager.

EDIT2:// Bild
image.jpeg
Vet du hur det är med de nya Mako II och Ray II, är det kullager i dessa också?
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Vet du hur det är med de nya Mako II och Ray II, är det kullager i dessa också?
Eftersom det fortfarande är ett 469 i grunden kan vi med nog säkerhet anta det. Men det är väl inte helt otroligt att de låter mindre då det är en modernare vidareutveckling likt kaliber 40 som sitter i de dyrare modellerna idag. Priset speglar väl också att det är ett finare verk.

Tillägg :
Sen får jag väl säga att även om rasslet i sig inte är så kul så gillar jag designvalet kul vs glid av orsaker nämnda av @Spindel.
 

Proximus

Breitling
Börjar bli dags för köp av första kvalitetsklockan, lutar mot en Orient och har efter att ha funderat ett tag fått ner det till tre alternativ;
1 USA Mako från longislandwatch + Safirglas, bättre lumen, SEL
2 Nya Mako + nytt urverk - priset
3 Pepsi Mako + attans snygg på blå/rött Nato.

Beslut, beslut..
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Börjar bli dags för köp av första kvalitetsklockan, lutar mot en Orient och har efter att ha funderat ett tag fått ner det till tre alternativ;
1 USA Mako från longislandwatch + Safirglas, bättre lumen, SEL
2 Nya Mako + nytt urverk - priset
3 Pepsi Mako + attans snygg på blå/rött Nato.

Beslut, beslut..
Kör pepsin, så billig så om du kommer på att du inte gillar den så är det ingen större förlust.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Vet du hur det är med de nya Mako II och Ray II, är det kullager i dessa också?
Som @Mforce sa så är det bara en vidareutveckling av 469 så det är kullager iden.

Ingen erfarenhet av det urverket men förutsätter att det är tystare.

Sedan kan man inte säga att glidlager är modernare då klockor av tradition använt glidlager. Det är kullagret som är det "moderna" men med nackdelen att det låter mer.

Men skaffa en ickedykare med plexiglas så kan jag lova att den tickar högre än rotorljudet från en Mako (talar av erfarenhet här).
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Börjar bli dags för köp av första kvalitetsklockan, lutar mot en Orient och har efter att ha funderat ett tag fått ner det till tre alternativ;
1 USA Mako från longislandwatch + Safirglas, bättre lumen, SEL
2 Nya Mako + nytt urverk - priset
3 Pepsi Mako + attans snygg på blå/rött Nato.

Beslut, beslut..
Eftersom den vita är slut hos Longislandwatch så säger jag den nya endast pga att den är ny och ingen här har den.
Kul att den inte är speciellt vanlig hos handlare än (har bara sett den hos seriouswatches).
 
Topp