• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Orienttråden

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Även om inte den utlovade precisionen från fabrik är jättebra så går ju alla mina Orienter djävligt bra och inom COSC ramarna, förutom min WZ0041DV som snabbar sig 15 sek/dygn. Men den går å andra sidan så djävla konsekvent 15 sekunder oavsett aktivitetsnivå och vilopositioner så den skulle vara lätt att få ner gångavvikelsen till rimliga nivåer.
Jo jag vet. Alla mina (förutom de riktigt gamla) går också inom 10 så den kommer givetvis gå bra.
Poängen var att jag tycker det är lågt att friskriva sig från att ett urverk går som en påse nötter bara för att det är en damklocka. På en three-star visst. Men nu är vi två steg över och då är det kasst.
Sen är väl hack handuppdragning inte nåt som jag ser som mer än trevlig bonus så det är väl inte hela världen.
Men det kanske räcker med en grymt snygg design. Vad vet jag. Min tjej kör 46 mm g-shock eller min Ray så jag kan inte påstå att jag köpt några damklockor alls.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
3 st spännande vintage ute nu.

image.png
image.png
image.png
 

J.G.L

Omega
Får väl lägga in en bild på min Mako XL. Min första mekaniska, den diffar ca.8sek+ / dygn vilket jag tycker är helt ok. Vad det gäller höjd på glaset så tycker jag det skall ligga något lägre än ringen, en smaksak men också mer praktiskt då risken för repor i glaset minimeras. Det är ju en budgetklocka men en väldigt bra sådan. Det jag inte gillar på denna är spännet på stållänken. Det känns väldigt tunnt i godstjocklek, hade velat ha mer välpolerade kanter och tjockare gods. Annars en kanonklocka.
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    100.1 KB · Visningar: 70

matalm

Cartier
Får väl lägga in en bild på min Mako XL. Min första mekaniska, den diffar ca.8sek+ / dygn vilket jag tycker är helt ok. Vad det gäller höjd på glaset så tycker jag det skall ligga något lägre än ringen, en smaksak men också mer praktiskt då risken för repor i glaset minimeras. Det är ju en budgetklocka men en väldigt bra sådan. Det jag inte gillar på denna är spännet på stållänken. Det känns väldigt tunnt i godstjocklek, hade velat ha mer välpolerade kanter och tjockare gods. Annars en kanonklocka.
Det där är en snygg klocka! Känns den XL, alltså stor på handleden?
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Får väl lägga in en bild på min Mako XL. Min första mekaniska, den diffar ca.8sek+ / dygn vilket jag tycker är helt ok. Vad det gäller höjd på glaset så tycker jag det skall ligga något lägre än ringen, en smaksak men också mer praktiskt då risken för repor i glaset minimeras. Det är ju en budgetklocka men en väldigt bra sådan. Det jag inte gillar på denna är spännet på stållänken. Det känns väldigt tunnt i godstjocklek, hade velat ha mer välpolerade kanter och tjockare gods. Annars en kanonklocka.
De där är riktigt grymma. Kollat mer än en gång på den färgkombon.
Just länkar och band är ju tyvärr var orient sparar in för att komma ner i pris så de är rätt usla över lag på de billigare modellerna.
Välkommen till tråden!
 
God afton på er! Slängde iväg denna frågan i klockarmbandstråden men är dålig aktivitet där.

Är sugen på att köpa lite nya kläder för min Bambino. För den som undrar så tänker jag mig ett ljust perlon, typ beige samt ett nytt brunt, kanske krokodilband.

Frågan lyder, då Bambinon har 21mm(!) luggar så funderar jag på vad som blir bäst, 22mm eller 20mm band... jag gillar inte för breda band så det lutar åt 20mm, men kommer det se dumt ut eller vad tror ni? Har inget hemma som jag kan prova.
 

Bilagor

  • IMG_1392.jpg
    IMG_1392.jpg
    90.1 KB · Visningar: 48

Mforce

Vacheron
2-Faktor
God afton på er! Slängde iväg denna frågan i klockarmbandstråden men är dålig aktivitet där.

Är sugen på att köpa lite nya kläder för min Bambino. För den som undrar så tänker jag mig ett ljust perlon, typ beige samt ett nytt brunt, kanske krokodilband.

Frågan lyder, då Bambinon har 21mm(!) luggar så funderar jag på vad som blir bäst, 22mm eller 20mm band... jag gillar inte för breda band så det lutar åt 20mm, men kommer det se dumt ut eller vad tror ni? Har inget hemma som jag kan prova.
Jag hade kört 22 mm eftersom jag hatar glappet som blir annars.
Just perlon är ju dessutom lätt att trycka in så det passar.
Sen om du tycker det blir för brett är väl en smaksak. Själv grejar jag inte annat än länk under 20 (helst 22) då jag tycker det blir för mesigt på handleden.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
God afton på er! Slängde iväg denna frågan i klockarmbandstråden men är dålig aktivitet där.

Är sugen på att köpa lite nya kläder för min Bambino. För den som undrar så tänker jag mig ett ljust perlon, typ beige samt ett nytt brunt, kanske krokodilband.

Frågan lyder, då Bambinon har 21mm(!) luggar så funderar jag på vad som blir bäst, 22mm eller 20mm band... jag gillar inte för breda band så det lutar åt 20mm, men kommer det se dumt ut eller vad tror ni? Har inget hemma som jag kan prova.
Jag hade också kört 22 mm om du inte lyckas hitta just det du vill ha i 21 mm version. Om vi pratar skinnarmband så krymper dessa dessutom lite med tiden.

Exempelbild på ett 22 mm band i en av mina klockor med 21 mm mellan bandhornen (OBS! Gammal bild)

image.jpeg
 

Psykel

Patek
God afton på er! Slängde iväg denna frågan i klockarmbandstråden men är dålig aktivitet där.

Är sugen på att köpa lite nya kläder för min Bambino. För den som undrar så tänker jag mig ett ljust perlon, typ beige samt ett nytt brunt, kanske krokodilband.

Frågan lyder, då Bambinon har 21mm(!) luggar så funderar jag på vad som blir bäst, 22mm eller 20mm band... jag gillar inte för breda band så det lutar åt 20mm, men kommer det se dumt ut eller vad tror ni? Har inget hemma som jag kan prova.
Borde gå att hitta ett 21mm utan jätteproblem. Perlon kan bli knepigt, men så vitt jag vet är det inga problem att klämma ihop ett 22mm en smula. Läder borde du kunna hitta i 21mm. Natoband.nu har för övrigt nato i 21mm, om det skulle vara intressant.
 
Tack för era svar grabs! Jag ska se till att kika runt ordentligt. Era svar har verkligen hjälpt mig på traven :) Våren och sommaren är ju runt hörnet nya band till bambinon är dags (tycker verkligen inte om originalet).
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Får på tok för lite handledstid. Jag har börjat röra mig mer och mer mot att använda OSDn mest nu. Som det är nu skulle jag kunna bli OWG med OSDn. Skulle nog även lyckas ha OSDn till kostym om så krävs (har inte kostym på jobbet som tur är. Jobbar i en bransch som hängt med utvecklingen och fattar att vi lever på 2000-talet).

image.jpeg
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Måste grina lite eftersom jag inte har några riktiga vänner (iaf inte som skulle förstå).
Hittade den här på bukten.
s-l1600.jpg

I Storbrittanien till ett pris som är alldeles för bra för att vara sant.
Fick hjärtklappning och panik som sig bör. Skulle jag köpa alla orientdykares husgud för mindre än en OSD?
Satt bara och stirrade fånigt på skärmen i nån minut innan jag kom till sans.

Läste annonsen. Självklart att det var så bra.

Kullagret till rotorn är borta. Skall sitta fast på rotorn om jag inte är helt ute och cyklar.
Kanske går att lösa med ett vanligt löst kullager?
Vad vet jag.
Ett 4973 borde man hur som helst kunna hitta som reservdelsverk i nåt indiskt hopkok för inte jättestora pengar - tror jag.

Sen saknar den givetvis det inre boettlocket. Vilket är värre för det locket kommer jag aldrig komma över separat och att låta specialtillverka ett låter varken billigt eller rätt i mina öron. Eller kan man för en vettig peng? Bör man ens? Borde jag hudflängas för att ens tänka tanken?

Så nu sitter jag här och funderar på om man ska leva med att den inte är komplett och hoppas det går att lösa verket under service?
Finns ens urmakare i Sverige som kan tänka sig serva det här verket?

Hur som helst är nåt för bra för att vara sant så....
Men i nån minut var jag som ett barn på julafton under paketöppningen - ni vet innan de får klapparna och kan slappna av och vara sina vanliga bråkiga jag.
Nu känns det bara skit och förvirrande. :depressed:
 
Senast ändrad:

swedesoc

Panerai
2-Faktor
Måste grina lite eftersom jag inte har några riktiga vänner (iaf inte som skulle förstå).
Hittade den här på bukten.
s-l1600.jpg

I Storbrittanien till ett pris som är alldeles för bra för att vara sant.
Fick hjärtklappning och panik som sig bör. Skulle jag köpa alla orientdykares husgud för mindre än en OSD?
Satt bara och stirrade fånigt på skärmen i nån minut innan jag kom till sans.

Läste annonsen. Självklart att det var på det här sättet.

Kullagret till rotorn är borta. Skall sitta fast på rotorn om jag inte är helt ute och cyklar.
Kanske går att lösa med ett vanligt löst kullager?
Vad vet jag.
Ett 4973 borde man hur som helst kunna hitta som reservdelsverk i nåt indiskt hopkok för inte jättestora pengar - tror jag.

Sen saknar den givetvis det inre boettlocket. Vilket är värre för det locket kommer jag aldrig komma över separat och att låta specialtillverka ett låter varken billigt eller rätt i mina öron. Eller kan man för en vettig peng? Bör man ens? Borde jag hudflängas för att ens tänka tanken?

Så nu sitter jag här och funderar på om man ska leva med att den inte är komplett och hoppas det går att lösa verket under service?
Finns ens urmakare i Sverige som kan tänka sig serva det här verket?

Hur som helst är nåt för bra för att vara sant så....
Men i nån minut var jag som ett barn på julafton under paketöppningen - ni vet innan de får klapparna och kan slappna av och vara sina vanliga bråkiga jag.
Nu känns det bara skit och förvirrande. :depressed:

Kan du hitta ett nytt verk så är det väl bara att slå till? det inre locket är ju oftast till för antimagnetiska egenskaper och du skulle ha en KD för spottstyver, prova att ge honom ett lägre bud och se vad som händer.
Mina 2 cent iaf.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Kan du hitta ett nytt verk så är det väl bara att slå till? det inre locket är ju oftast till för antimagnetiska egenskaper och du skulle ha en KD för spottstyver, prova att ge honom ett lägre bud och se vad som händer.
Mina 2 cent iaf.
Priset är iofs inte problemet.
Under 6k fraktat utan momspåslag är riktigt bra. Verket är skitigt men fungerar förutom uppdragningen.
Egentligen är väl inte inre locket så viktigt förutom att jag vill ha en komplett till samlingen. Tänker inte bada med den iaf då det hade med vattentäthet att göra om jag inte är felinformerad.
Ska kolla om jag hittar en indier med verket innan jag bestämmer mig.
Var mer att jag lurade mig själv när jag såg den.
Tack.
 

swedesoc

Panerai
2-Faktor
Priset är iofs inte problemet.
Under 6k fraktat utan momspåslag är riktigt bra. Verket är skitigt men fungerar förutom uppdragningen.
Egentligen är väl inte inre locket så viktigt förutom att jag vill ha en komplett till samlingen. Tänker inte bada med den iaf då det hade med vattentäthet att göra om jag inte är felinformerad.
Ska kolla om jag hittar en indier med verket innan jag bestämmer mig.
Var mer att jag lurade mig själv när jag såg den.
Tack.

Han skriver att kraften inte kommer fram till visarna, tolkar det som att verket är trasigt men jag kan ha fel..
 

swedesoc

Panerai
2-Faktor
Jag tolkade det som att den inte dras upp eftersom rotorn är lös och trasig. Men jag är inte ens lekman.

Vet inte heller, hjälper dig bara att spåna lite. Som sagt var så är priset riktigt bra bara för caset om man ska se till de priser som brukar figurera på den här modellen. Vad folk verkligen får ut för dom kan jag inte svara på men det finns inte många att finna.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Vet inte heller, hjälper dig bara att spåna lite. Som sagt var så är priset riktigt bra bara för caset om man ska se till de priser som brukar figurera på den här modellen. Vad folk verkligen får ut för dom kan jag inte svara på men det finns inte många att finna.
Och jag är tacksam.
Priset är riktigt bra. Vill bara inte vara tvungen spendera lika mkt eller mer för att få den att funka.
Då kan jag ju lika gärna köpa en fungerande och komplett för lite mer än dubbla pengen.
Man ska ha lite tur att finna en donator också. Tyvärr sitter verk-serien överlag i lite dyrare varianter.
Hoppas finna en trasig med bra rotor.
 

swedesoc

Panerai
2-Faktor
Och jag är tacksam.
Priset är riktigt bra. Vill bara inte vara tvungen spendera lika mkt eller mer för att få den att funka.
Då kan jag ju lika gärna köpa en fungerande för lite mer än dubbla pengen.

Absolut, men borde det inte gå att få ett relativt billigt verk till den? Känner inte till referenserna på orient..
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Absolut, men borde det inte gå att få ett relativt billigt verk till den? Känner inte till referenserna på orient..
49-serien sitter tyvärr inte i så många modeller.
De flesta vintage som inte har 469 har 429 (chronoace bl.a) och jag är inte säker på att rotorn är samma även om det är långt ifrån omöjligt.

Här är den bästa översikten över Orients verk jag lyckats finna och den är väldigt ofullständig.
http://homepage.ntlworld.com/stephen.netherwood/Vintage Orient Movement Table v1.2 Secure.pdf
 

swedesoc

Panerai
2-Faktor
49-serien sitter tyvärr inte i så många modeller.
De flesta vintage som inte har 469 har 429 (chronoace bl.a) och jag är inte säker på att rotorn är samma även om det är långt ifrån omöjligt.

Här är den bästa översikten över Orients verk jag lyckats finna och den är väldigt ofullständig.
http://homepage.ntlworld.com/stephen.netherwood/Vintage Orient Movement Table v1.2 Secure.pdf

Då blir det lite av en chansning att köpa den där, svårt läge.
 

swedesoc

Panerai
2-Faktor
Jupp. Är dessutom tveksamt om det går att finna en indier som jag hoppades. Inte riktigt rätt klockor serien sitter i.
Blir till att leta verk först och köpa samtidigt. Större under har ju skett.
Håller med, hitta ett verk först. Håller på att jaga efter ett donatorverk till en Ricoh 30J och det verkar vara helt omöjligt, synd när den jag har är NOS.
 
Topp