• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Orienttråden

swedesoc

Panerai
2-Faktor
Älskar deras World Timer.
Läst nånstans att det var nåt designfel på deras verk. Kanske därför.
Minns inte var jag läste det så det får nog tas med en nypa salt.

Skummaste gångankaret jag sett i det verket som dessutom är trasigt, kanske kan fixa det om jag skulle få tag i lite shellac. sedan är ett av hjulen trasigt.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Måste grina lite eftersom jag inte har några riktiga vänner (iaf inte som skulle förstå).
Hittade den här på bukten.
s-l1600.jpg

I Storbrittanien till ett pris som är alldeles för bra för att vara sant.
Fick hjärtklappning och panik som sig bör. Skulle jag köpa alla orientdykares husgud för mindre än en OSD?
Satt bara och stirrade fånigt på skärmen i nån minut innan jag kom till sans.

Läste annonsen. Självklart att det var så bra.

Kullagret till rotorn är borta. Skall sitta fast på rotorn om jag inte är helt ute och cyklar.
Kanske går att lösa med ett vanligt löst kullager?
Vad vet jag.
Ett 4973 borde man hur som helst kunna hitta som reservdelsverk i nåt indiskt hopkok för inte jättestora pengar - tror jag.

Sen saknar den givetvis det inre boettlocket. Vilket är värre för det locket kommer jag aldrig komma över separat och att låta specialtillverka ett låter varken billigt eller rätt i mina öron. Eller kan man för en vettig peng? Bör man ens? Borde jag hudflängas för att ens tänka tanken?

Så nu sitter jag här och funderar på om man ska leva med att den inte är komplett och hoppas det går att lösa verket under service?
Finns ens urmakare i Sverige som kan tänka sig serva det här verket?

Hur som helst är nåt för bra för att vara sant så....
Men i nån minut var jag som ett barn på julafton under paketöppningen - ni vet innan de får klapparna och kan slappna av och vara sina vanliga bråkiga jag.
Nu känns det bara skit och förvirrande. :depressed:
Köp den men med att fixa den till originalskick kommer få dig att lägga lika mycket som för en komplett tror jag ;)
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Köp den men med att fixa den till originalskick kommer få dig att lägga lika mycket som för en komplett tror jag ;)
Tror jag också. De där verken är som jag skrev i helt fel klockor för att göra en prisvärd renovering.
Bara glad att jag läste innan jag köpte.
Höll på att inte bli så... :D
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Tror jag också. De där verken är som jag skrev i helt fel klockor för att göra en prisvärd renovering.
Bara glad att jag läste innan jag köpte.
Höll på att inte bli så... :D
Om jag köper en KD1000 någon gång är det av någon anledning viktig för mig att inre locket finns. Egentligen puckat iom att det inte syns, men bara vetskapen att det saknas en del i klockan skulle störa mig oerhört.

Fast det mest intressanta om jag skaffar en KD1000 är om det går att rusta upp den då man kan snorkla/dyka med den om man vill :)

EDIT:// för övrigt tror jag du måste ge mer än dubbla pängen för en fungerande komplett KD1000 ;)

EDIT:// ligger en annan ute för cirka 10000 kr där säljaren säger att den enbart har servicebehov. Urverket ser oerhört grisigt ut, klockan i övrigt är välanvänd utvändigt och jag tvivlar på att inre locket finns eftersom det annars skulle vara en detalj som visades ;)
 
Senast ändrad:

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Om jag köper en KD1000 någon gång är det av någon anledning viktig för mig att inre locket finns. Egentligen puckat iom att det inte syns, men bara vetskapen att det saknas en del i klockan skulle störa mig oerhört.

Fast det mest intressanta om jag skaffar en KD1000 är om det går att rusta upp den då man kan snorkla/dyka med den om man vill :)

EDIT:// för övrigt tror jag du måste ge mer än dubbla pängen för en fungerande komplett KD1000 ;)

EDIT:// ligger en annan ute för cirka 10000 kr där säljaren säger att den enbart har servicebehov. Urverket ser oerhört grisigt ut, klockan i övrigt är välanvänd utvändigt och jag tvivlar på att inre locket finns eftersom det annars skulle vara en detalj som visades ;)
Håller med. Därför jag spånade om att låta tillverka ett lock. ;)
Verket var skitigt men eftersom det behövde delar kändes det som del av service.
Och ja det blir nog mer än dubbla pengen för en komplett. Tyckte bara det lät patetiskt att skriva 2.5 ggr pengen. Lite genvägar kan man väl få unna sig. :D
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
time-and-table.com säljer en specialversion WZ0041AF under perioden 1 mars till 31 mars (om jag förstår det rätt, min japanska är näst in till obefintlig). Modellen finns inte ens på Orient Japans hemsida så detta kan bli en riktigt ovanlig klocka (eller så har de ensamrätt på modellen under mars för :p )

Hur som går jag inte genom några detaljer för den då jag redan gjort ett inlägg tidigare för modellserie WZ00X1AF i denna tråd (tror jag).

Hur som helst är det som skiljer denna från WZ0031AF guldindex och guldvisare. Djävligt snygg tycker jag.

WZ0041AF är den med vit tavla på bilden nedan. Den blåa tillhör standardsortimentet och heter WZ0021AF.
image.jpeg


Det kan ju givetvis vara så att de har sjysta priser under ovan nämnd period och har råkat lägga upp en bild på en modell som Orient inte officiellt introducerat ännu :p

Hur som jag gillar den, jag gillar oftast inte guldklockor men klockor med gulddetaljer är däremot snyggt.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
time-and-table.com säljer en specialversion WZ0041AF under perioden 1 mars till 31 mars (om jag förstår det rätt, min japanska är näst in till obefintlig). Modellen finns inte ens på Orient Japans hemsida så detta kan bli en riktigt ovanlig klocka (eller så har de ensamrätt på modellen under mars för :p )

Hur som går jag inte genom några detaljer för den då jag redan gjort ett inlägg tidigare för modellserie WZ00X1AF i denna tråd (tror jag).

Hur som helst är det som skiljer denna från WZ0031AF guldindex och guldvisare. Djävligt snygg tycker jag.

WZ0041AF är den med vit tavla på bilden nedan. Den blåa tillhör standardsortimentet och heter WZ0021AF.
image.jpeg


Det kan ju givetvis vara så att de har sjysta priser under ovan nämnd period och har råkat lägga upp en bild på en modell som Orient inte officiellt introducerat ännu :p

Hur som jag gillar den, jag gillar oftast inte guldklockor men klockor med gulddetaljer är däremot snyggt.
Blå var skitsnygg. Vit var nästan lika skitsnygg.
Min japanska är obefintlig men kan det inte vara en förbeställning på en som släpps 1/4 till bättre pris?
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Huh ditt inlägg var precis lika oförståeligt som mitt :p

Men den blå går att köpa i dagsläget iaf :p
Solklart ju! :cigar:
Frågade om det inte kan handla om att de tar pengarna nu. Sitter på dem en månad och skickar klockan sen mot att de ger dig lite rabatt och slipper fundera på hur många klockor de skall beställa.
Förstod att den går att beställa men undrade helt sonika om de kan leverera idag.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Solklart ju! :cigar:
Frågade om det inte kan handla om att de tar pengarna nu. Sitter på dem en månad och skickar klockan sen mot att de ger dig lite rabatt och slipper fundera på hur många klockor de skall beställa.
Förstod att den går att beställa men undrade helt sonika om de kan leverera idag.
Nu körde jag genom Google translate men just japanska blir ofta lika oförståeligt trots översättningen iom att GT inte fixar ordföljd, eller lägger till ett och annat adjektiv som krävs vid översättning från japanska.

Iaf det rör sig om att time-and-table har Orient Star mässa och man är välkommen till dem under mars månad att besöka denna mässa. Där har vi förklaringen till att en icke introducerad klocka dyker upp på en bild :p
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Nu körde jag genom Google translate men just japanska blir ofta lika oförståeligt trots översättningen iom att GT inte fixar ordföljd, eller lägger till ett och annat adjektiv som krävs vid översättning från japanska.

Iaf det rör sig om att time-and-table har Orient Star mässa och man är välkommen till dem under mars månad att besöka denna mässa. Där har vi förklaringen till att en icke introducerad klocka dyker upp på en bild :p
Coolt!
Då lär de ju ha den i lager för försäljning och så får vi se om det rör sig om en extremlimiterad eller om den kommer senare.
 

McNulty

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Browsade Orientklockor av någon anledning och ramlade över den här, finns det något namn på den som är mer känt? Har inte sett den tidigare.. Tyckte de verkade intressanta.
http://www.orient-watch.com/products/category/item/?category_id=113
357.png
Jag tror mig ha sett någon posta den här i tråden, alternativt i "dagens klocka"... Trevlig, klassisk design tycker jag. Är väl inte mycket för den typen av klockdesign personligen. Men som sagt, trevlig klocka! :)
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor

Platinum

Cartier
Browsade Orientklockor av någon anledning och ramlade över den här, finns det något namn på den som är mer känt? Har inte sett den tidigare.. Tyckte de verkade intressanta.
http://www.orient-watch.com/products/category/item/?category_id=113
357.png

Sett den på creationwatches ett par gånger. Skitsnygg enligt mig. Finns även i lite andra utförande med bland annat svart tavla och guldig boett.

Den nya makon/ray känns ju som skit. i alla fall tavlan, Synd att den gamla har två kronor, gillar inte riktigt det. Ni som har den, är det något som stör?
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Sett den på creationwatches ett par gånger. Skitsnygg enligt mig. Finns även i lite andra utförande med bland annat svart tavla och guldig boett.

Den nya makon/ray känns ju som skit. i alla fall tavlan, Synd att den gamla har två kronor, gillar inte riktigt det. Ni som har den, är det något som stör?

Vad är det för fel på den nya tavlan?

Jag har haft både den gamla Mako och en gammal Ray. Störde mig väl inte nämnvärt på den extra kronan. Men hellre en än två! :)
 

Platinum

Cartier
Vad är det för fel på den nya tavlan?

Jag har haft både den gamla Mako och en gammal Ray. Störde mig väl inte nämnvärt på den extra kronan. Men hellre en än två! :)
Såg några bilder i en tråd på watchuseek (som jag inte kan hitta nu) där det såg ut som att tavlan var sprayfärgad i vissa vinklar. Jag tyckte inte det såg speciellt bra ut, men han som postade skrev att det blev värre på bild än i verkligheten dock.
 
Topp